Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav Lars_L » lör 19 mar, 2016 9:33

Hechtwagen skrev:Fast Arriva är ju utvalda av "SL" så frågan är om inte en stor del av skulden ligger hos "SL" som uppenbarligen inte kan konsten att välja rätt entreprenörer? Ett ännu tydligare exempel var ju när SL totalt nonchalerade alla varningstecken när Citypendeln fick uppdraget att sköta pendeltågstrafiken!

Sedan är det slående att dessa internationella bjässar lokalt sköts av inte allt för skickliga tjänstemän!
Arriva har ju uppenbarligen lagt underfinansierade anbud i stockholm, frågan är om "SL" eller ens Arriva själva insåg det?

Nu är det ju inte så att man fritt "väljer" vem man tecknar kontrakt med. Man ska ju ta det anbud som är mest fördelaktigt (kvalitet i förhållande till pris, eller enbart pris).

Givetvis går man igenom och granskar entreprenörens kalkyler under upphandlingen. SL har som regel att göra en "skuggkalkyl". Utifrån den går man igenom och jämför de uppgifter entreprenören har lämnat med SL:s kalkyl. I denna process får entreprenören därmed försvara kostnader som är lägre än vad SL räknat med. På vissa delar ska det väl redan här under upphandlingen visat på "röda siffror" för Arriva, såsom trafiken med Roslagsbanan.

Sedan vet jag inte om man kan säga att Arriva sköter sig sämre än de andra entreprenöerna utifrån de avtal som finns. Man misslyckades ju totalt med överttagandet av Norrort, men i övrigt får man väl säga att man klarar trafiken bra utifrån de krav som ställs på dem.
Lars_L

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 19 mar, 2016 10:06

Ja, det där har ju diskuterats i åtskilliga trådar, bl.a. den här: viewtopic.php?f=2&t=33532

Här hittar man också direktlänkar till SL/TF:s (publicerade) beslutsunderlag:
http://dl.dropbox.com/u/51079975/E20_block_1.pdf
http://dl.dropbox.com/u/51079975/E20_block_2.pdf

Man ser att SL/TF försöker kompensera anbudsgivarnas (ev.) glädjekalkyler med sk. fiktiva prispåslag till anbudssummorna.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 19 mar, 2016 10:55

Jag tar mig friheten att citera ett av den värderade "nr. 1":s mer balanserade inlägg ifrån den här tråden: viewtopic.php?f=12&t=36594

1 skrev:
Verspieder skrev:Vågar vi hoppas på mindre trafikområden i framtiden? Inte ett lapptäcke av pyttesmå, men väl en uppdelning av dagens gigantområden som numera bara de tre stora (ibland bara två av dem) klarar av att lägga bud på.

Självklart är det ett elände med dessa stora trafikområden vilka utbjudes. Detta utestänger "mindre" aktörer att lämna anbud. Samtidigt blir resultatet att SL "sitter i knät på" de fåtal företag som har de ekonomiska och administrativa resurser vilka krävs. Bara att räkna på anbud i denna storleksordning kostar miljoner för att inte tala om svårigheter för mindre företag att ställa erforderliga bankgarantier.

Tyvärr är detta LOU:s baksida. Styckar man upp trafikområdena i mindre, lätthanterliga bitar så kan Du inte utestänga någon från att lägga bud. Uppfyller anbudsgivaren alla ställda "skall"-krav och kvalificeringsbitar så måste man acceptera det. Att bortse från ett lägre anbud p.g.a. anbudsgivarens storlek leder ofelbart till "överprövning" och med all sannolikhet till ny tilldelning.

Notera dock att SL (jag använder för enkelhetens skull det uttrycket - egentligen är det TF (Trafikförvaltningen) som ansvarar för utvärderingen och i sin tur rekommenderar Trafiknämnden) inte är bundna vid att ta det lägsta anbudet. Anbudsgivarna kan "krydda" sitt anbud med kvalitetshöjande åtgärder vilket gör att det ur SL:s synpunkt är värdefullt. Det var så Keolis vann Värmdödistriktet trots att de var dyrare än den tidigare entreprenören Nobina.

Sedan kan man också ha olika utvärderingsmodeller. Tidigare har man använt ett teoretiskt system med avdrag resp. påslag beroende på hur TF har bedömt att anbudsgivaren tros kunna genomföra "skall-kraven".

I den pågående spårvägsupphandlingen (E21 - Spårväg City & Lidingöbanan) använder man en annan variant som kan stoppa "dumpningsbud". Förutom alla "skall-kraven" så måste anbudsgivarna redovisa i fastställda formulär hur de har beräknat alla uppkommande kostnader. Till skillnad mot vägtrafiken är E21 oerhört komplicerad då det är en mer eller mindre "totaloffert" med en gigantisk mängd infrastrukturansvar (vad kostar det att klippa gräset utefter LiB:s banvallar..?). Här har man också skruvat till kraven på erfarenhet och verifierade kunskaper i driften av spårtrafiksystem.

E21 är också en form av "förhandlad upphandling". När inkomna anbud granskats i en första omgång kallas anbudsgivaren till förhandling där SL kan begära klargörande hur anbudet räknats fram i olika delar. Anbudsgivaren kan också redogöra för hur han beräknar att driva trafiken på ett kostnadseffektivt sätt. Allt för att SL skall kunna fastställa att säkerhet föreligger att trafiken kommer att fungera.

I den nämnda upphandlingen skall anbud vara inne senast den 15 januari 2014. Gissa att det svettas hos alla entreprenörer som vill in i spårvägstrafiken! Och det är fler än man skulle kunna tro. "Spårvägsfaktorn"....?

Sanningshalten i beskrivningen av hur E21-upphandlingen gick till kan jag naturligtvis inte gå i god för.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lars_L » lör 19 mar, 2016 11:01

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det där har ju diskuterats i åtskilliga trådar, bl.a. den här: viewtopic.php?f=2&t=33532

Man ser att SL/TF försöker kompensera anbudsgivarnas (ev.) glädjekalkyler med sk. fiktiva prispåslag till anbudssummorna.

Nja, prispåslaget är ju för kvaliteten och har inte något egentligen med priset på tjänsten att göra. Det är ju också detta som är problemet med s.k. kvalitetsupphandlingar. Personligen är jag nog för att man lägger kvalitén i tydligare styrning, snarare än att entreprenören ska skriva vackra formuleringar i anbudet.

Det mesta av "kvalitén" är ju sådant man skriver i anbudet, men som man sedan inte behöver följa (eller som snarare inte följs upp). Eftersom det är saker som entreprenören erbjuder - exempelvis kundvärdar, finns det ju heller inget vite om man missköter den biten. Om nu SL tycker det är ett viktigt inslag, så är det ju då bättre att man ställer krav på kundvärdar i avtalet. Den kreativitet man tror sig kunna få av entreprenören genom kvalitetspåslag, har jag iaf tyckt mig se mycket lite praktiskt nytta av för resenärerna - som exempelvis Keolis husbilar för trafikinformation som väl knappt någonsin har använts eller gjort någon större nytta.
Lars_L

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 19 mar, 2016 11:19

1 skrev:
Vakna upp Odd. Du jobbar på ett företag vars ägare Deutsche Bahn är på dekis och äntligen fått tillstånd av sin ägare Tyska Staten att sälja 40 % av de nationella bolagen inom Arriva-koncernen. Det torde vara en låg-Odd-sare :D att Arriva Sverige torde tillhöra det som bjöds ut i första omgången.

Och vad man nu sysslar med att "klä bruden", d.v.s. total avlöva företaget på alla "onödiga kostnader" så att man kanske kan lura någon stackars köpare att det går att dra runt verksamheten.

Hälsar Din Gamle Vän / Lena

Deutsche Bahn and its owner, the German government, have reached an agreement allowing the national rail operator to keep the proceeds from the planned partial privatization of foreign transport company Arriva.

The deal ends a dispute that was blocking the sale and had led to the cancellation of a special supervisory board meeting on the matter in early February. That meeting will now take place in May.

Deutsche Bahn, which is restructuring to fix chronic inefficiencies, plans to sell up to 40 percent of Arriva through an initial public offering in London in the second quarter of 2017.

Ja, man måste ju beundra den värderade "nr. 1":s förmåga att konsekvent förtala Arriva. Såhär lät det redan för nästan tre år sedan:

1 skrev:Kommer Ni ihåg vad jag skrev som svar på Leif Steens inlägg om Arriva....;

1 skrev:
Leif Steen skrev:
I annan tråd har jag kritiserats för att bara vilja häckla Arriva, men........verkligheten ser ut på detta sätt..

Hej Leif,

Fortsätt Du att häckla Arriva. Ett bolag som är ett tydligt bevis på att SL vid "prekvalificering" inför anbudsgivning inte följer sina egna riktlinjer. Ett råttbo till bolag bland andra multinationella jättar som aldrig redovisat en spänn i resultat p.g.a. systematisk dumpning av anbud. En dumpning som medfört att alla svenska trafikföretag slagits ut ur marknaden. Nu sitter SL i knät på dessa bjässar vilket tydligt visas att man skall "förhandla" om vitesbelopp.

Årligen tillför ägaren Deutsche Bundesbahn gigantiska belopp för att hålla Arriva Sverige flytande. En enligt EU-direktiven otillåten finansiering som DB mörkar genom "penningtvätt" - d.v.s. de skickar pengarna via olika bulvanföretag i Europa i avsikt att de inte skall kunna spåras.

F.n. pågår en process i Bryssel sedan nästan två år för att till ett stopp på otyget. Lyckas det så är det finito med Arriva.

Läs gärna också;

http://www.bussmagasinet.se/2013/10/led ... pa-arriva/

EU:s kvarnar mal långsamt, men de mal hela tiden.

Ikväll den 20 november 2013 är en av de största nyheterna i Tyskland att EU beslutat åtala "The Government of the Federal Republic of Germany, the sole owner of Deutsche Bahn using State funds to finance its operations in Sweden (Arriva)".

Samtidigt kommer också en begäran om interimistisk inhibition av fortsatt ekonomiskt stöd till Arriva under det att rättsprocessen pågår. Och då faller väl korthuset...?

Tyvärr har "nr. 1" inte bekvämat sig att ange någon pålitligt källa till de engelska textmassor som förekommer i slutet på det första inlägget. Det överlämnas tydligen med varm hand till publikum, som t.ex. kan konsultera välrennommerade Handelsblatt ( https://en.wikipedia.org/wiki/Handelsblatt ), som refererar detta sålunda:
https://global.handelsblatt.com/edition ... tsche-bahn

Pengarna behövs förstås hemma i Tyskland. Man kan f.ö. fråga sig varför DB överhuvud taget gav sig ut och köpte Arriva 2010, nästan lite som Vattenfalls europeiska äventyr. Fast Handelsblatt gör ju gällande att "Arriva is currently valued at around €4.3 billion, up from the €2.8 billion Deutsche Bahn paid for it in 2010." Frågan är, i förekommande fall vem som skulle vilja köpa Arriva Sverige? Det blir väl MTR, kinesiska staten är ju inte lika blödig som den tyska när det gäller att hålla "strategiska investeringar" i utlandet under armarna.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Vagnen » lör 19 mar, 2016 14:22

Jag tycker det är märkligt att man säger upp företagets ansikte utåt. Hur skall man kunna svara på frågor och sälja biljetter? Alla har som bekant inte tillgång till mobil telefon och kan inte betala med telefonkontot. Finns biljettförsäljningsautomater på varje station? Det måste man kräva. Inte minst är konduktörerna en trivselfaktor som skänker trygghet för resenären under mörka vinternätter och genom sin närvaro förhindrar attacker av mindre nogräknade element som medelst knytnävar och spritpennor går till attack mot vagnarnas inredningsdetaljer. Nej, Arriva, tänk om och låt era konduktörer i stället bli företagets hjältar.
Vagnen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 19 mar, 2016 15:45

Vagnen skrev:Jag tycker det är märkligt att man säger upp företagets ansikte utåt. Hur skall man kunna svara på frågor och sälja biljetter? Alla har som bekant inte tillgång till mobil telefon och kan inte betala med telefonkontot. Finns biljettförsäljningsautomater på varje station? Det måste man kräva. Inte minst är konduktörerna en trivselfaktor som skänker trygghet för resenären under mörka vinternätter och genom sin närvaro förhindrar attacker av mindre nogräknade element som medelst knytnävar och spritpennor går till attack mot vagnarnas inredningsdetaljer. Nej, Arriva, tänk om och låt era konduktörer i stället bli företagets hjältar.

Att biljettförsäljningen ombord ska bort på alla lokalbanor är redan beslutat. Den ville SL ha bort redan när kontanthanteringen slopades i busstrafiken. På Lidingöbanan är det redan genomfört. Vad gäller alla frågor så kommer givetvis trafikanterna att dunka på förarhyttsdörren istället, och trakassera föraren. Förarens skalskydd är ju dessutom mycket sämre än för tunneltågförarna i ex.vis vagn C20.

Beträffande den kommande nedbusningen så har det tidigare hävdats att den bekämpas bäst av annan personal (och betalas ur annan kassa än kollektivtrafikens). Det måste vara polis som avses i så fall, och det kan man ju bara drömma om. I övrigt skulle det vara ordningsvakter som gäller, redan idag en bristvara.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » sön 20 mar, 2016 10:17

dr Cassandra Nojdh skrev:Förarens skalskydd är ju dessutom mycket sämre än för tunneltågförarna i ex.vis vagn C20.

Nu är jag inte med på hur du menar. Dörrlås m m samt kvaliteten på innerdörrarna får väl anses som likvärdiga? Jag skulle i stället säga att föraren av ett tunneltåg är mer utsatt, eftersom hen måste öppna hyttdörren hela tiden. Sen finns det andra saker som inte är helt jämförbara; detta var bara en reflektion angående "skalskyddet".
daniel_s

Inläggav BSB101 » sön 20 mar, 2016 19:56

Både tunnelbanan och pendeltågen klarar sig utan fast personal ute i vagnarna. Ordningsproblem klaras även nog bäst av med ordningsvakter än med konduktörer.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 21 mar, 2016 18:42

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Förarens skalskydd är ju dessutom mycket sämre än för tunneltågförarna i ex.vis vagn C20.

Nu är jag inte med på hur du menar. Dörrlås m m samt kvaliteten på innerdörrarna får väl anses som likvärdiga? Jag skulle i stället säga att föraren av ett tunneltåg är mer utsatt, eftersom hen måste öppna hyttdörren hela tiden. Sen finns det andra saker som inte är helt jämförbara; detta var bara en reflektion angående "skalskyddet".

Jag yttrar mig bara om det fysiska/konstruktionstekniska skalskyddet (dörrlåsens ev. kvalitet vet jag inget om), och då tycker jag det är rätt uppenbart att skiljeväggen i C20 (med en relativt liten ruta i dörren) är mera robust är A32-ans halvglaslösning, och A35-an helglasvägg. Iofs vet jag inte vilken slaghållfasthet de sistnämnda har (och jag tänker inte ta reda på det, hehe) men åtminstone A32-an glasrutor förefaller rätt tunna. Jag har för mig att buset en gång t.o.m. lyckades forcera en ruta i en spärrkiosk, men minns inte vilka redskap som användes då. Som jag minns det blev busen inte dömd för våld mot tjänsteman, eftersom det var glasrutan som angreps, inte tjänstemannen. Om man ska hårddra det så bryter man skalskyddet om man öppnar en dörr, även om tjänsten så kräver, så det diskuterar jag inte vidare här.

Utöver detta kan kan, något flummigt kanske, tala även om ett psykiskt skalskydd. Det är svårt att se in i en C20-hytt från kupén, medan spårvagnarnas halv/helglaslösning ger stora möjligheter att trakassera och störa föraren med dunkningar, knackningar mm. Något som förekommer redan idag, har jag sett och särskilt ofta av ungdomsgäng som förefaller stiga på/av vid hpl Liljeholmen
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh mån 21 mar, 2016 19:54, redigerad totalt 1 gång.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 21 mar, 2016 19:01

BSB101 skrev:Både tunnelbanan och pendeltågen klarar sig utan fast personal ute i vagnarna. Ordningsproblem klaras även nog bäst av med ordningsvakter än med konduktörer.

Har du inte hävdat det här tidigare? Problemet är bara - som jag skrev tidigare - att ordningsvakter redan idag är en bristvara. Ordningsvakter kan dessutom nästan bara agera reaktivt, sällan proaktivt (eftersom de är så få), och det är ändå landstinget som betalar.

Men visst "klarar" man sig - allt är ju relativt - på samma sätt som man "klarar" sig på p-tågen och t-banorna.

På sikt tror jag personligen ändå att det är oundvikligt att man går över från manuell visering till automatvisering, i synnerhet om man redan innan bestämmer sig för att det ska gå bra. Man kunde ju dock önska sig att avvecklingen skulle ske lite snyggare och under längre tid, istället för att forceras fram under dryga två månader. Inte heller LIdingöbanan kommer undan, visserligen är de avtalsmässigt skyddade fram till, jag tror, 2022, men knappast längre. Även de järnvägsklassade lokalbanorna kommer säkerligen att införa automatvisering, även om personalpåverkan där förefaller mera osäker.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » mån 21 mar, 2016 21:18

dr Cassandra Nojdh skrev:
daniel_s skrev:

Jag yttrar mig bara om det fysiska/konstruktionstekniska skalskyddet (dörrlåsens ev. kvalitet vet jag inget om), och då tycker jag det är rätt uppenbart att skiljeväggen i C20 (med en relativt liten ruta i dörren) är mera robust är A32-ans halvglaslösning, och A35-an helglasvägg. Iofs vet jag inte vilken slaghållfasthet de sistnämnda har (och jag tänker inte ta reda på det, hehe) men åtminstone A32-an glasrutor förefaller rätt tunna.

[...]

Utöver detta kan kan, något flummigt kanske, tala även om ett psykiskt skalskydd.

Ja det senare är nog ett bättre jämförelseobjekt! Glasrutorna är ju inte den svaga punkten på någon av vagntyperna vi här har diskuterat, utan det är dörrens infästning och lås, och där är C20 riktigt dåliga. Men visst är det jobbigt om någon står och pustar och frustar utanför dörren så att man ser det, fast detta upplever man tyvärr även i tunnelbanan. Den riktigt svaga punkten på tunnelvagnarna är dock avgångsproceduren. Men jag föreslår att vi inställer diskussionen om vem som har den jävligaste arbetssituationen; alla yrken har sina utmaningar och det måste man ha respekt för...
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 21 mar, 2016 21:45

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Jag yttrar mig bara om det fysiska/konstruktionstekniska skalskyddet (dörrlåsens ev. kvalitet vet jag inget om), och då tycker jag det är rätt uppenbart att skiljeväggen i C20 (med en relativt liten ruta i dörren) är mera robust är A32-ans halvglaslösning, och A35-an helglasvägg. Iofs vet jag inte vilken slaghållfasthet de sistnämnda har (och jag tänker inte ta reda på det, hehe) men åtminstone A32-an glasrutor förefaller rätt tunna.

[...]

Utöver detta kan kan, något flummigt kanske, tala även om ett psykiskt skalskydd.

Ja det senare är nog ett bättre jämförelseobjekt! Glasrutorna är ju inte den svaga punkten på någon av vagntyperna vi här har diskuterat, utan det är dörrens infästning och lås, och där är C20 riktigt dåliga. Men visst är det jobbigt om någon står och pustar och frustar utanför dörren så att man ser det, fast detta upplever man tyvärr även i tunnelbanan. Den riktigt svaga punkten på tunnelvagnarna är dock avgångsproceduren. Men jag föreslår att vi inställer diskussionen om vem som har den jävligaste arbetssituationen; alla yrken har sina utmaningar och det måste man ha respekt för...

Ja, en diskussion om vem har eller har haft det :evil: -ast tycker inte jag är så fruktbar. Då hamnar man lätt i Monty Python-liknande situationer, som i "you were lucky"-sketchen:

Om glasrutorna är en svag punkt kan vi hålla på och träta om tills någon slår in desamma. Så den diskussionen lägger vi också ned.

Skjutdörrar är inte alltid så roliga. Det kan man ju se på A35, där jag åtskilliga gånger sett förare stå och svära över dåliga lås, som inte går att öppna. Men glasdörrarna spricker ju vid användning!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Nils Carl Aspenberg » fre 25 mar, 2016 21:27

Bergen har ikke konduktører annet enn på NSBs tog. England hadde en del konduktører, men jeg tror de fleste er forsvunnet. Den nye sporveien i Velez Malaga hadde konduktører, men her ble driftskostnadene så store at man like godt la ned hele sporveien. Bortsett fra Rotterdam og Amsterdam tror jeg nok det kun er Stockholm som har konduktører. Selv betjente T-banestasjoner som i Stockholm er en sjeldenhet i Europa. Oslo har for lengst tatt bort sperrene. Det har man også ved mange andre europeiske T-baner.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav LÅ1 » ons 18 maj, 2016 8:43

"Sista färden för konduktörerna på Nockebybanan"

stockholmdirekt skrev:Den 10 juni går sista turen för konduktörerna på både tvärbanan och Nockebybanan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 07 jun, 2016 15:35

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » tis 07 jun, 2016 20:42

Är det någon som känner till hur man resonerade när man tog beslutet att placera validatorerna på hållplatserna och inte i vagnarna (som i många andra städer och på SL:s bussar)? Hållplatserna i mitt närområde (Tvärbanan) har fyra "stolpar" per hållplats. Vet inte om det är lika många på Nockebybanan (där man ju bara kör enkelvagnar). Det handlar således om 35 hållplatser. Med fyra/hpl blir det 140 "stolpar" med kraftmatning etc. Vid montering i vagn skulle det sannolikt blivit två/vagn placerade där det finns dörrpar på båda sidor). Om man räknar 52 vagnar blir 104 apparater. Hur mycket dyrare "utomhusapparater" är i förhållande till vagnsinterna sådana vet jag inte. Men ska det stå ute bör det vara lite mer "heavy duty" över det hela.
Anders Hanquist

Inläggav ADDE » tis 07 jun, 2016 21:03

Antalet stolpar per hållplats var ju olika. Jag har för mig att jag bara har sett som mest 2st. stolpar/riktning i Liljeholmen, och en i Trekanten.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Lars_L » tis 07 jun, 2016 21:30

Anders Hanquist skrev:Är det någon som känner till hur man resonerade när man tog beslutet att placera validatorerna på hållplatserna och inte i vagnarna (som i många andra städer och på SL:s bussar)? Hållplatserna i mitt närområde (Tvärbanan) har fyra "stolpar" per hållplats. Vet inte om det är lika många på Nockebybanan (där man ju bara kör enkelvagnar). Det handlar således om 35 hållplatser. Med fyra/hpl blir det 140 "stolpar" med kraftmatning etc. Vid montering i vagn skulle det sannolikt blivit två/vagn placerade där det finns dörrpar på båda sidor). Om man räknar 52 vagnar blir 104 apparater. Hur mycket dyrare "utomhusapparater" är i förhållande till vagnsinterna sådana vet jag inte. Men ska det stå ute bör det vara lite mer "heavy duty" över det hela.

Det finns väl flera skäl. Tvärbanan har ju rätt tunga stationer jämfört med många andra spårvägslinjer, vilket gör att man har många påstigande. Tror man vill undvika att det blir allt för mycket trängsel ombord och att det därmed ska försena påstigningen - alltså att det uppstår köer. Tvärbanan (Alltså A32-vagnarna) har ju ändå problem med dåligt passagerarflöde. Sedan vill man väl ha samma princip (exempelvis jämfört med andra biljetter), det vill säga att de ska vara lösta innan man stiger på. Blir ju svårt att förklara annars varför man inte kan betala med kontokort...

Är väl också lättare vid kontroll att kunna utgå från att alla som är ombord på spårvagnen ska ha giltig biljett. Annars får man väl hela tiden svaret att man inte hunnit "blippa" ännu etc.

Ja, där är några teorier iaf.
Lars_L

Inläggav Lennart Petersen » tis 07 jun, 2016 21:47

Lars_L skrev:
Anders Hanquist skrev:Är det någon som känner till hur man resonerade när man tog beslutet att placera validatorerna på hållplatserna och inte i vagnarna (som i många andra städer och på SL:s bussar)? Hållplatserna i mitt närområde (Tvärbanan) har fyra "stolpar" per hållplats. Vet inte om det är lika många på Nockebybanan (där man ju bara kör enkelvagnar). Det handlar således om 35 hållplatser. Med fyra/hpl blir det 140 "stolpar" med kraftmatning etc. Vid montering i vagn skulle det sannolikt blivit två/vagn placerade där det finns dörrpar på båda sidor). Om man räknar 52 vagnar blir 104 apparater. Hur mycket dyrare "utomhusapparater" är i förhållande till vagnsinterna sådana vet jag inte. Men ska det stå ute bör det vara lite mer "heavy duty" över det hela.

Det finns väl flera skäl. Tvärbanan har ju rätt tunga stationer jämfört med många andra spårvägslinjer, vilket gör att man har många påstigande. Tror man vill undvika att det blir allt för mycket trängsel ombord och att det därmed ska försena påstigningen - alltså att det uppstår köer. Tvärbanan (Alltså A32-vagnarna) har ju ändå problem med dåligt passagerarflöde. Sedan vill man väl ha samma princip (exempelvis jämfört med andra biljetter), det vill säga att de ska vara lösta innan man stiger på. Blir ju svårt att förklara annars varför man inte kan betala med kontokort...

Är väl också lättare vid kontroll att kunna utgå från att alla som är ombord på spårvagnen ska ha giltig biljett. Annars får man väl hela tiden svaret att man inte hunnit "blippa" ännu etc.

Ja, där är några teorier iaf.

Ja det blir väl helt enkelt för enkelt för en biljettlös att parkera sig omedelbart intill stolpen och sedan snabbt blippa om det kommer en kontrollant.
Lennart Petersen

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik