Sida 1 av 5

X60B

InläggPostat: tor 10 mar, 2016 18:23
av C12C3C3C12

Re: X60B

InläggPostat: tor 10 mar, 2016 21:25
av kildor
Och snart i ordinarie trafik

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 1:16
av Majkey
Dörrarna på stationerna passar bara X60/B så X10 kommer inte kunna trafikera något annat än Gnestapendeln när citybanan är i bruk.

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 1:20
av C12C3C3C12
Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 16:35
av TKO
Inge skrev:
Majkey skrev:Dörrarna på stationerna passar bara X60/B så X10 kommer inte kunna trafikera något annat än Gnestapendeln när citybanan är i bruk.

Ja det är ju det som gör frågeställningen aktuell. Gnestapendeln tvivlar jag på då de är långsamma.

Men mer precist, kommer man att kunna klara eftermiddagsrusningen med enbart X60 redan i december?

Att ett och annat tåg går till gamla centralen i morgonrusningen är knappast problematiskt i sig.

Enstaka insatståg med väldigt specifik uppgift skulle man även kunna tänka sig på eftermiddagen, tex direkt Västerhaninge och sedan vidare mot Nynäshamn. Man det krävs lite speciella omständigheter för att locka folk att gå till gamla centralen, med risk att missa planerat och eller alternativa tåg etc.


Det kommer inte att gå några SL-tåg till/från Cst när trafiken på Citybanan har startats. Den som föreslår något sådant är oansvarig och borde eventuellt sättas på en diet bestående av enbart vatten och bröd!

Naturligtvis går det utmärkt att köra Gnestapendeln med X10, det har man gjort förr...

upplyser
Thomas K Ohlsson

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 16:44
av Hechtwagen
C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.



Fast detdär med gnestapendeln blir inget det heller för där är X10 numera bannlysta pga sin allt för låga Sth.

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 16:54
av daniel_s
Hechtwagen skrev:
C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.



Fast detdär med gnestapendeln blir inget det heller för där är X10 numera bannlysta pga sin allt för låga Sth.


Vilket inte hindrade att jag observerade ett X10-tåg i gnesta i torsdags...

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 16:58
av TKO
daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:
C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.



Fast detdär med gnestapendeln blir inget det heller för där är X10 numera bannlysta pga sin allt för låga Sth.


Vilket inte hindrade att jag observerade ett X10-tåg i gnesta i torsdags...


Det där med bannlysning ska man ta med en nypa salt. Givetvis går det att använda X10 på Gnestapendeln om man vill - fast frågan är om SL vill det när det bara är på kortpendeln som denna tågtyp kan användas?

funderar
Thomas K Ohlsson

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 18:08
av LÅ1
Inge skrev:Det är trafikverket, inte SL som gnyr om man kör X10 på Gnestapendeln. Men det är förstås tänkbart att trafikverket blir mer välvilligt inställda om det är en förutsättning för att på bort pendeltågen från centralen.

Om inte så kan de väl prissätta så att det blir dyrare att köra med långsamma tåg? Åtminstone sådana tider på dygnet då man vill pressa in så många tåg som möjligt per tidsenhet på sträckan.

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 22:03
av C30
Enligt JNB 2017 sker trafikstart på Citybanan 2017-07-18, och därmed spelar det inte så mycket roll hur många X60B som är levererade just i december. Men nästa sommar kommer det att finnas tillräckligt för att ersätta alla X10 på den centrala sträckan.

Re: X60B

InläggPostat: mån 14 mar, 2016 23:58
av kildor
Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 0:02
av twr
kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.

När görs den? Direkt före 18 juli nästa år?

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 0:15
av Majkey
Inge skrev:
LÅ1 skrev:
Inge skrev:Det är trafikverket, inte SL som gnyr om man kör X10 på Gnestapendeln. Men det är förstås tänkbart att trafikverket blir mer välvilligt inställda om det är en förutsättning för att på bort pendeltågen från centralen.

Om inte så kan de väl prissätta så att det blir dyrare att köra med långsamma tåg? Åtminstone sådana tider på dygnet då man vill pressa in så många tåg som möjligt per tidsenhet på sträckan.

Det blir fler tåg per tidsenhet om man kör långsammare.

Nu är ju de flesta tågen snabbare än X10 och mest tåg får man in per tidsenhet om de går i samma hastighet. Tror inte SJ, MTR eller Trafikverket är så sugna på att dra ner hastigheten på övriga tåg mellan Södertälje och Gnesta.

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 1:54
av Vestis
Bygg om elanläggningen i X10 i erforderlig omfattning och använd dem på Saltsjöbanan. Banan klarar dessa utan ombyggnad och detta skulle innebära 25% ökning av sittplatserna per vagnmeter.
Kaj

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 7:39
av Odd
Vestis skrev:Bygg om elanläggningen i X10 i erforderlig omfattning och använd dem på Saltsjöbanan. Banan klarar dessa utan ombyggnad och detta skulle innebära 25% ökning av sittplatserna per vagnmeter.
Kaj

Jag har varit inne på samma linje, men med skillnaden att köra 16kV på Saltis. Min tanke var att man skulle kunna ha lättunderhåll av vagnarna i Neglinge och att man regelbundet byter ut vagnarna mot andra på pendeltågsnätet och att tyngre underhåll då sker i pendeltågsdepåerna. Vagntransporter skulle kunna ske med valfrittbränslelok som kör med multipeldrift med vagnen så att man kan transportera dem mellan stadsgården och Södra station på det snart helt nedlagda spåret däremellan. Då skulle man inte behöva ha speciella vagnar i liten serie utan köra med helt vanliga X60(B).
Det är inte helt kört med en sådan lösning än men ju mer man bygger desto mindre är chansen att det går att ordna.

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 10:10
av kildor
twr skrev:
kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.

När görs den? Direkt före 18 juli nästa år?

Ja. Eller direkt före det datum som blir aktuellt. Det finns en del som tyder på att invigningen sker en vecka tidigare.

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 10:30
av kildor
Inge skrev:
kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.

Spår omläggningen vid Södra station görs nog redan nu i påsk, om några veckor. Sedan blir det spåromläggningar i Årstaberg och Älvsjö.

Det i sig är väl inget problem? Problemet är att när fjärrtågen börjar använda flgövern får man antingen korsande tågvägar eller får låta nordgående pendeltåg hoppa över Årstaberg och stanna vid fjärrtågsspåren på Södra. För södergående gäller endast det senare.

Der är ingen omöjlighet att låta något enstaka tåg gå så. Även om det inte är en fördel. Och på morgonen klarar man sig nog fint med att låta insatstågen norrifrån gå med X10 och vända på centralen.

Avgörande för hur mycket fipplande som skulle behövas på eftermiddagen är förstås hur många X60 som hunnit levereras.

Jag kan rekommendera en titt på den här filmen, som i detalj visar vilka spåromläggningar som görs under arbetet och inför omläggningen.

https://youtu.be/4qx3ZIIWA_w

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 13:19
av Kristofer
Har man brist på tillgängliga X60 efter semestrarna (det är knappast i juli det blir problem) så antar jag att man kommer att trafikera Västerhaninge - Nynäshamn med X10 med tågbyte i Västerhaninge. Några tågsätt vinner man på det.
Man skulle också kunna trafikera Södertälje Centrum - Södertälje Hamn med en lillpendel med X10. Temporärt, naturligtvis, till dess antalet X60 har växt tillräckligt.

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 17:24
av /jes
C30 skrev:Enligt JNB 2017 sker trafikstart på Citybanan 2017-07-18, och därmed spelar det inte så mycket roll hur många X60B som är levererade just i december. Men nästa sommar kommer det att finnas tillräckligt för att ersätta alla X10 på den centrala sträckan.


Gissningsvis blir det väl en omfattande provtrafik utan passagerare en första månaden med tanke på plattformsdörrar och annat. Trafikstart får man förmoda blir när vintertidtabellen börjar i mitten av augusti.

Re: X60B

InläggPostat: tis 15 mar, 2016 17:40
av daniel_s
Kristofer skrev:Har man brist på tillgängliga X60 efter semestrarna (det är knappast i juli det blir problem) så antar jag att man kommer att trafikera Västerhaninge - Nynäshamn med X10 med tågbyte i Västerhaninge. Några tågsätt vinner man på det.
Man skulle också kunna trafikera Södertälje Centrum - Södertälje Hamn med en lillpendel med X10. Temporärt, naturligtvis, till dess antalet X60 har växt tillräckligt.


Är det inte enklare att bara ställa in lite insatståg tills man har vagnar att köra dem med?