Sida 5 av 5

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 14:08
av Marcus L
TKO skrev:"det GPS-nät som skickar den aktuella tiden till pendeltågen."

Nu inser jag att jag börjar bli gammal... skickar man tiden över ett GPS-nät???

(Jag brukar chocka/skrämma/förvåna yngre personer att jag har skrivit dataprogram med hålkort en gång i tiden. Fast numera vet dom inte ens vad ett hålkort är!)

/TKO


Ja, det stämmer! https://sv.wikipedia.org/wiki/GPS-tid

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 14:10
av TKO
Som jag misstänkte, jag hänger inte med!

Tack för info i varje fall.

/TKO

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 17:22
av Odd
Rent tekniskt så är GPS-systemet inte ett nät, de kommunicerar inte med varandra.

I GPS-signalen så finns det tidsinformation, s k GPS-tid. Den skiljer sig från vanlig tid genom att den inte kompenseras för skottsekunder vilket innebär att den driver iväg. Minns inte hur mycket nu men det är lite under 20 sekunder i dagsläget. Det finns även information om avvikelsen mellan GPS-tid och UTC, vilket GPS-mottagarna använder för att räkna ut rätt UTC-tid.

Vad som kan vara fel med GPS-mottagarna är svårt att veta för utomstående, men generellt så är signalen, på frekvenserna 1575.42 MHz resp 1227.60Mhz, så svag att minsta bredbandiga störning kan göra att den blir svår att detektera, och det finns nog många sådana källor på ett elektriskt fordon. Det är ändå fantastiskt att dessa små mottagare får plats i en mobiltelefon. GPS-signalen finns inte tillgänglig om man inte har någorlunda fri sikt mot himlen. En del system använder därför LPS-navigering, tachometerpuls- och/eller tröghetsnavigering. Det finns konsumentsystem som på tröghetsnavigering klarar ner till 5m avvikelse på 1000 meter, vilket i sammanhanget är mycket bra. Ännu bättre precision kan ges om man blandar in tachometer- och hjulvinkelvärden. Tillsammans så finns det inte längre någon ursäkt för att inte ha hög navigeringsprecision även i tunnlar och garage.

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 17:51
av daniel_s
Det som kanske inte heller är uppenbart för alla är att, och varför, man överhuvudtaget använder GPS-tid i fordon. Ett skäl är väl att detta är den lättast tillgängliga tidssignalen utan särskilda uppkopplingar. Ett problem är förstås att det inte fungerar särskilt bra inne i vagnhallar och liknande...

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 19:30
av Leif A
Att använda GPS-signalen för att ställa klockorna när man aktivera tåget kan jag förstå men det måste finnas klockkretsar i tågen som sedan kan hålla koll på tiden även om GPS-signalen försvinner. Hur funkar annars färdskrivaren, inspelning från kamerorna och annan registrerande utrustning om klockan alltid är 12:00. Och felet finns i alla X60 inte bara X60B!

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 20:37
av Hans Wibacke
Leif A skrev:Och felet finns i alla X60 inte bara X60B!

Ja, det är en "nyhet" på X60 att klockorna visar 12.00, av oklar anledning. Mig veterligen är det dock inget fel på GPS-modulerna i X60 så gissningsvis är just det felet orsakat av någon uppgradering av någon mjukvara...någonstans.

Re: X60B

InläggPostat: lör 24 mar, 2018 10:38
av daniel_s
Man kanske har råkat uppgradera bort synkningen mellan vagn och infosystem (eller om nu infosystemet har en egen synkning mot klockan). För det är väl inte så illa att hela vagnen, med TCMS och allt, tror att klockan är 12.00?

Re: X60B

InläggPostat: lör 24 mar, 2018 16:20
av Hans Wibacke
daniel_s skrev:Man kanske har råkat uppgradera bort synkningen mellan vagn och infosystem (eller om nu infosystemet har en egen synkning mot klockan). För det är väl inte så illa att hela vagnen, med TCMS och allt, tror att klockan är 12.00?

I förarhytten står tiden aldrig still. Det bara känns så ibland. :D

Jag har hursomhelst aldrig varit med om att klockan "fastnat" på 12.00 på PIS-skärmen (passagerarinformationsskärmen) i förarhytten. Jag har i och för sig aldrig med egna ögon sett att klockan visar 12.00 i passagerarutrymmet heller, men det beror nog mest på att jag sällan uppehåller mig där.

Som jag ser det är "tidsproblematiken" två skillda fel. Att "12.00" visas på displayerna i stället för den verkliga tiden (oavsett om den är korrekt eller ej) gissar jag har ett samband med en nyligen genomförd uppdatering av PIS-databasen (för att korrigera fel såsom "Nästa Hemfosa. Byte till tunnelbanan och Tvärbanan"). Att fel tid visas på displayerna i X60B beror på de trasiga GPS-modulerna.

Re: X60B

InläggPostat: sön 25 mar, 2018 8:31
av Marcus L
Hans Wibacke skrev:
daniel_s skrev:Man kanske har råkat uppgradera bort synkningen mellan vagn och infosystem (eller om nu infosystemet har en egen synkning mot klockan). För det är väl inte så illa att hela vagnen, med TCMS och allt, tror att klockan är 12.00?

I förarhytten står tiden aldrig still. Det bara känns så ibland. :D

Jag har hursomhelst aldrig varit med om att klockan "fastnat" på 12.00 på PIS-skärmen (passagerarinformationsskärmen) i förarhytten. Jag har i och för sig aldrig med egna ögon sett att klockan visar 12.00 i passagerarutrymmet heller, men det beror nog mest på att jag sällan uppehåller mig där.

Som jag ser det är "tidsproblematiken" två skillda fel. Att "12.00" visas på displayerna i stället för den verkliga tiden (oavsett om den är korrekt eller ej) gissar jag har ett samband med en nyligen genomförd uppdatering av PIS-databasen (för att korrigera fel såsom "Nästa Hemfosa. Byte till tunnelbanan och Tvärbanan"). Att fel tid visas på displayerna i X60B beror på de trasiga GPS-modulerna.


Ja, skippa planerna på Arenastaden. Parallell t-bana till Hemfosa! :-D

Re: X60B

InläggPostat: tor 17 maj, 2018 16:56
av Leif A
Hej lag lyfter en gammal tråd för att berätta att tidzonen i x60 har vi några tillfällen ändrats till normaltid i höjd med Rotebro vid färd mot Upplands Väsby (Alltså det eviga 12:00 ändras till samma tid som resten av Sverige)

Re: X60B

InläggPostat: fre 18 maj, 2018 5:32
av BSB101
Leif A skrev:Hej lag lyfter en gammal tråd för att berätta att tidzonen i x60 har vi några tillfällen ändrats till normaltid i höjd med Rotebro vid färd mot Upplands Väsby (Alltså det eviga 12:00 ändras till samma tid som resten av Sverige)


Rotebro - Sveriges medelpunkt! :D

Re: X60B

InläggPostat: fre 18 maj, 2018 10:58
av Marcus L
BSB101 skrev:
Leif A skrev:Hej lag lyfter en gammal tråd för att berätta att tidzonen i x60 har vi några tillfällen ändrats till normaltid i höjd med Rotebro vid färd mot Upplands Väsby (Alltså det eviga 12:00 ändras till samma tid som resten av Sverige)


Rotebro - Sveriges medelpunkt! :D


Ja, det finns ju många sätt att definiera en medelpunkt på. Om man räknar tyngdpunken för "snittpositionen" för alla tåg under ett normalt trafikdygn kanske det hamnar där nånstans :D