Sida 3 av 5

Re: X60B

InläggPostat: ons 14 sep, 2016 15:14
av TKO
Banan är inte riktigt färdig är mer rätt.
(Vi gnälliga 160-resenärer har ju rätt bra koll på detta)
Och vad är det egentligen vi väntar på?
/TKO

Re: X60B

InläggPostat: ons 14 sep, 2016 15:15
av BSB101
Inge skrev:Nu börjar det bli tillräckligt många C60B i trafik. Banan är i princip färdig. Vad väntar man egentligen på?


Svårt att köra på en bana som är "princip färdig". Jag föredrar en helt färdig bana inkl. stationer innan man börjar köra.

Re: X60B

InläggPostat: ons 14 sep, 2016 15:20
av TKO
Kontaktledning är t ex en bra grej om man ska köra elmotorvagnar!
/TKO

Re: X60B

InläggPostat: ons 14 sep, 2016 15:25
av TKO
Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?


Men hur var det nu - är allt klart eller är det sånt som inte är klart?
Skulle vi kunna få ett rakt svar för en gångs skull?
(Gärna kompletterat med "jag hade fel"...)

/TKO

Re: X60B

InläggPostat: ons 14 sep, 2016 19:07
av Sio
Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?


Den näst sista signalinkopplingen på södra sidan, den som kommer att möjliggöra användandet av Citybanan, sidan var ursprungligen panerad att utföras kring årsskiftet 2016/17. Men man beslöt dock klokt nog att skjuta den till sommaren 2017 för att man kom på att det är olämpligt med en omfattande inkoppling mitt i vintern. Om det råkar vara kallt och snö i vinter blir det usel arbetsmiljö och knepigt att utföra spårarbeten på ett bra sätt. Densista signalinkopplingen som enligt ursprunglig plan skulle gjorts på försommaren '17 är skjuten till hösten '17 i stället.

Re: X60B

InläggPostat: ons 14 sep, 2016 19:38
av kildor
Det är inte bara en signalinkoppling, det omfattar även spåromläggning, nya växelförbindelser, inkoppling av Älvsjöbågen etc. Inkopplingen innebär dessutom ca 1 vecka av stora trafikinskränkningar/totalavstängning vilket är lämpligare att göra sommartid när färre reser. Plus att det inte finns tillräckligt många X60B i trafik för att ersätta X10:orna. Man får också komma ihåg att projektet, även med inkoppling i juli 2017, är ca ett halvår före tidplanen.

Re: X60B

InläggPostat: tor 15 sep, 2016 7:49
av twr
Sio skrev:
Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?


Den näst sista signalinkopplingen på södra sidan, den som kommer att möjliggöra användandet av Citybanan, sidan var ursprungligen panerad att utföras kring årsskiftet 2016/17. Men man beslöt dock klokt nog att skjuta den till sommaren 2017 för att man kom på att det är olämpligt med en omfattande inkoppling mitt i vintern. Om det råkar vara kallt och snö i vinter blir det usel arbetsmiljö och knepigt att utföra spårarbeten på ett bra sätt. Densista signalinkopplingen som enligt ursprunglig plan skulle gjorts på försommaren '17 är skjuten till hösten '17 i stället.

Är det ändå trafikstart nästa sommar? Du skriver att den sista inkopplingen är på hösten?

Re: X60B

InläggPostat: tor 15 sep, 2016 16:57
av kildor
Inge skrev:Det går ju tydligen att köra redan i den näst sista fasen. Men egentligen är alltihop tämligen korkat. Hade man inte spårsannerat så mycket kunde man kopplat in allt ihop redan nu och sedan bara bytt körvägar i vinter.

På norra sidan skall man inte alls sanera lika mycket och där är allt redan helt inkopplat.

Praktiskt nog kunde man lägga tunneln så att den kommer upp i mitten på norra sidan. Det kunde man inte göra på södra sidan. Därav en större spåromläggning, inkl Älvsjöbågen.

Re: X60B

InläggPostat: tor 15 sep, 2016 19:45
av Sio
Inge skrev:Jo, men det förklarar inte varför man inte behåller möjligheten att kunna välja trafikering. Det hade inte krävt någon ytterligare utbyggnad.

På vilket sätt menar du att man tagit bort möjligheter till trafikering som hade varit möjliga att behålla?

Re: X60B

InläggPostat: tor 15 sep, 2016 22:00
av kildor
Inge skrev:Som diskuterats ovan. Om man låter bli att ta bort gamla spår och växlar så kunde man kört anläggningen både på gamla och nya viset.

Se filmen som är länkad.

Dina "lösningar" fungerade ju inte speciellt bra när vi diskuterade dem för ett halvår sedan. Så vad är det som får dig att tro att de skulle fungera bättre nu?

Re: X60B

InläggPostat: tor 15 sep, 2016 22:02
av dr Cassandra Nojdh
Det handlar väl mest om att "Inge" alltid har rätt. :?

Re: X60B

InläggPostat: fre 16 sep, 2016 17:15
av Hechtwagen
kildor skrev:Det är inte bara en signalinkoppling, det omfattar även spåromläggning, nya växelförbindelser, inkoppling av Älvsjöbågen etc. Inkopplingen innebär dessutom ca 1 vecka av stora trafikinskränkningar/totalavstängning vilket är lämpligare att göra sommartid när färre reser. Plus att det inte finns tillräckligt många X60B i trafik för att ersätta X10:orna. Man får också komma ihåg att projektet, även med inkoppling i juli 2017, är ca ett halvår före tidplanen.


Men stängde man inte av spår 1 på Sst lite väl tidigt? Hade väl kunnat vara öppet åtminstone ett år till? Avstängningen ger förhållandevis stora problem med tågtrafiken jämfört med innan spåret ständes av!

Re: X60B

InläggPostat: fre 16 sep, 2016 21:41
av kildor
Hechtwagen skrev:
kildor skrev:Det är inte bara en signalinkoppling, det omfattar även spåromläggning, nya växelförbindelser, inkoppling av Älvsjöbågen etc. Inkopplingen innebär dessutom ca 1 vecka av stora trafikinskränkningar/totalavstängning vilket är lämpligare att göra sommartid när färre reser. Plus att det inte finns tillräckligt många X60B i trafik för att ersätta X10:orna. Man får också komma ihåg att projektet, även med inkoppling i juli 2017, är ca ett halvår före tidplanen.


Men stängde man inte av spår 1 på Sst lite väl tidigt? Hade väl kunnat vara öppet åtminstone ett år till? Avstängningen ger förhållandevis stora problem med tågtrafiken jämfört med innan spåret ständes av!

Ja, verkligen. Jag vet faktiskt inte orsaken. Men jag skulle gissa på att det är för att spåren ner i tunneln måste gå ner ganska fort/brant direkt efter plattformen. Och förbindelsen från spår 1 till uppspåret mot Centralen i så fall skulle ligga i vägen för det arbetet.

Re: X60B

InläggPostat: lör 17 sep, 2016 7:30
av twr
Kommer det bli reglertid på City som det nu är på T-Centralen? Någon som vet hur lång reglertiden är?

Re: X60B

InläggPostat: lör 17 sep, 2016 8:02
av kildor
twr skrev:Kommer det bli reglertid på City som det nu är på T-Centralen? Någon som vet hur lång reglertiden är?

Ja, det blir samma reglertid på Stockholms city som det är idag på Stockholms central, dvs 2 minuter. Åtminstone under 2017.

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 12:46
av Enceladus

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 13:11
av Hans Wibacke

X60B:s GPS-moduler har visats sig vara undermåliga. De pajar i stor utsträckning. Men som nämns i artikeln så är det ett garantifel som ska åtgärdas.

Det är för övrigt inte bara tiden som blir fel, även stationsutrop kan bli felaktiga om startpositionen inte angivits manuellt i vissa fall. I förarhytterna (på X60B) finns klockor på fyra olika skärmar, och det är inte ovanligt att alla klockor går olika. Fast vi har andra klockor också...men inte ökar punktligheten för det. :(

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 13:18
av TKO
"det GPS-nät som skickar den aktuella tiden till pendeltågen."

Nu inser jag att jag börjar bli gammal... skickar man tiden över ett GPS-nät???

(Jag brukar chocka/skrämma/förvåna yngre personer att jag har skrivit dataprogram med hålkort en gång i tiden. Fast numera vet dom inte ens vad ett hålkort är!)

/TKO

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 14:08
av Marcus L
TKO skrev:"det GPS-nät som skickar den aktuella tiden till pendeltågen."

Nu inser jag att jag börjar bli gammal... skickar man tiden över ett GPS-nät???

(Jag brukar chocka/skrämma/förvåna yngre personer att jag har skrivit dataprogram med hålkort en gång i tiden. Fast numera vet dom inte ens vad ett hålkort är!)

/TKO


Ja, det stämmer! https://sv.wikipedia.org/wiki/GPS-tid

Re: X60B

InläggPostat: fre 23 mar, 2018 14:10
av TKO
Som jag misstänkte, jag hänger inte med!

Tack för info i varje fall.

/TKO