X60B

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: X60B

Inläggav twr » sön 20 mar, 2016 21:28

Inge skrev:Nej, det hade man inte kunnat.

Kan du beskriva varför en sådan lösning vid Södra station inte var möjlig?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6737
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: X60B

Inläggav twr » sön 20 mar, 2016 21:55

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Nej, det hade man inte kunnat.

Kan du beskriva varför en sådan lösning vid Södra station inte var möjlig?

Redan de befintliga spåren lutar ju neråt. För att kunna komma under dem skulle nya mittspår behöva luta ännu kraftigare och dessutom är sträckan över Mariagårdstäppen inte särskilt lång.

Ja, det var ju logiskt. Tack för förklaringen! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6737
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: X60B

Inläggav TKO » ons 14 sep, 2016 15:14

Banan är inte riktigt färdig är mer rätt.
(Vi gnälliga 160-resenärer har ju rätt bra koll på detta)
Och vad är det egentligen vi väntar på?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7689
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: X60B

Inläggav BSB101 » ons 14 sep, 2016 15:15

Inge skrev:Nu börjar det bli tillräckligt många C60B i trafik. Banan är i princip färdig. Vad väntar man egentligen på?


Svårt att köra på en bana som är "princip färdig". Jag föredrar en helt färdig bana inkl. stationer innan man börjar köra.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1996
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: X60B

Inläggav TKO » ons 14 sep, 2016 15:20

Kontaktledning är t ex en bra grej om man ska köra elmotorvagnar!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7689
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: X60B

Inläggav TKO » ons 14 sep, 2016 15:25

Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?


Men hur var det nu - är allt klart eller är det sånt som inte är klart?
Skulle vi kunna få ett rakt svar för en gångs skull?
(Gärna kompletterat med "jag hade fel"...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7689
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: X60B

Inläggav Sio » ons 14 sep, 2016 19:07

Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?


Den näst sista signalinkopplingen på södra sidan, den som kommer att möjliggöra användandet av Citybanan, sidan var ursprungligen panerad att utföras kring årsskiftet 2016/17. Men man beslöt dock klokt nog att skjuta den till sommaren 2017 för att man kom på att det är olämpligt med en omfattande inkoppling mitt i vintern. Om det råkar vara kallt och snö i vinter blir det usel arbetsmiljö och knepigt att utföra spårarbeten på ett bra sätt. Densista signalinkopplingen som enligt ursprunglig plan skulle gjorts på försommaren '17 är skjuten till hösten '17 i stället.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav kildor » ons 14 sep, 2016 19:38

Det är inte bara en signalinkoppling, det omfattar även spåromläggning, nya växelförbindelser, inkoppling av Älvsjöbågen etc. Inkopplingen innebär dessutom ca 1 vecka av stora trafikinskränkningar/totalavstängning vilket är lämpligare att göra sommartid när färre reser. Plus att det inte finns tillräckligt många X60B i trafik för att ersätta X10:orna. Man får också komma ihåg att projektet, även med inkoppling i juli 2017, är ca ett halvår före tidplanen.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav twr » tor 15 sep, 2016 7:49

Sio skrev:
Inge skrev:Men allting, förutom den märkliga inkopplingen på södra sidan, kommer att vara klart före tidtabellsskiftet i december. Varför då vänta med inkopplingen?


Den näst sista signalinkopplingen på södra sidan, den som kommer att möjliggöra användandet av Citybanan, sidan var ursprungligen panerad att utföras kring årsskiftet 2016/17. Men man beslöt dock klokt nog att skjuta den till sommaren 2017 för att man kom på att det är olämpligt med en omfattande inkoppling mitt i vintern. Om det råkar vara kallt och snö i vinter blir det usel arbetsmiljö och knepigt att utföra spårarbeten på ett bra sätt. Densista signalinkopplingen som enligt ursprunglig plan skulle gjorts på försommaren '17 är skjuten till hösten '17 i stället.

Är det ändå trafikstart nästa sommar? Du skriver att den sista inkopplingen är på hösten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6737
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: X60B

Inläggav kildor » tor 15 sep, 2016 16:57

Inge skrev:Det går ju tydligen att köra redan i den näst sista fasen. Men egentligen är alltihop tämligen korkat. Hade man inte spårsannerat så mycket kunde man kopplat in allt ihop redan nu och sedan bara bytt körvägar i vinter.

På norra sidan skall man inte alls sanera lika mycket och där är allt redan helt inkopplat.

Praktiskt nog kunde man lägga tunneln så att den kommer upp i mitten på norra sidan. Det kunde man inte göra på södra sidan. Därav en större spåromläggning, inkl Älvsjöbågen.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav Sio » tor 15 sep, 2016 19:45

Inge skrev:Jo, men det förklarar inte varför man inte behåller möjligheten att kunna välja trafikering. Det hade inte krävt någon ytterligare utbyggnad.

På vilket sätt menar du att man tagit bort möjligheter till trafikering som hade varit möjliga att behålla?
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav kildor » tor 15 sep, 2016 22:00

Inge skrev:Som diskuterats ovan. Om man låter bli att ta bort gamla spår och växlar så kunde man kört anläggningen både på gamla och nya viset.

Se filmen som är länkad.

Dina "lösningar" fungerade ju inte speciellt bra när vi diskuterade dem för ett halvår sedan. Så vad är det som får dig att tro att de skulle fungera bättre nu?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 15 sep, 2016 22:02

Det handlar väl mest om att "Inge" alltid har rätt. :?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 963
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: X60B

Inläggav Hechtwagen » fre 16 sep, 2016 17:15

kildor skrev:Det är inte bara en signalinkoppling, det omfattar även spåromläggning, nya växelförbindelser, inkoppling av Älvsjöbågen etc. Inkopplingen innebär dessutom ca 1 vecka av stora trafikinskränkningar/totalavstängning vilket är lämpligare att göra sommartid när färre reser. Plus att det inte finns tillräckligt många X60B i trafik för att ersätta X10:orna. Man får också komma ihåg att projektet, även med inkoppling i juli 2017, är ca ett halvår före tidplanen.


Men stängde man inte av spår 1 på Sst lite väl tidigt? Hade väl kunnat vara öppet åtminstone ett år till? Avstängningen ger förhållandevis stora problem med tågtrafiken jämfört med innan spåret ständes av!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1828
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: X60B

Inläggav kildor » fre 16 sep, 2016 21:41

Hechtwagen skrev:
kildor skrev:Det är inte bara en signalinkoppling, det omfattar även spåromläggning, nya växelförbindelser, inkoppling av Älvsjöbågen etc. Inkopplingen innebär dessutom ca 1 vecka av stora trafikinskränkningar/totalavstängning vilket är lämpligare att göra sommartid när färre reser. Plus att det inte finns tillräckligt många X60B i trafik för att ersätta X10:orna. Man får också komma ihåg att projektet, även med inkoppling i juli 2017, är ca ett halvår före tidplanen.


Men stängde man inte av spår 1 på Sst lite väl tidigt? Hade väl kunnat vara öppet åtminstone ett år till? Avstängningen ger förhållandevis stora problem med tågtrafiken jämfört med innan spåret ständes av!

Ja, verkligen. Jag vet faktiskt inte orsaken. Men jag skulle gissa på att det är för att spåren ner i tunneln måste gå ner ganska fort/brant direkt efter plattformen. Och förbindelsen från spår 1 till uppspåret mot Centralen i så fall skulle ligga i vägen för det arbetet.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav twr » lör 17 sep, 2016 7:30

Kommer det bli reglertid på City som det nu är på T-Centralen? Någon som vet hur lång reglertiden är?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6737
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: X60B

Inläggav kildor » lör 17 sep, 2016 8:02

twr skrev:Kommer det bli reglertid på City som det nu är på T-Centralen? Någon som vet hur lång reglertiden är?

Ja, det blir samma reglertid på Stockholms city som det är idag på Stockholms central, dvs 2 minuter. Åtminstone under 2017.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav Enceladus » fre 23 mar, 2018 12:46

Enceladus
 
Inlägg: 2394
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: X60B

Inläggav Hans Wibacke » fre 23 mar, 2018 13:11


X60B:s GPS-moduler har visats sig vara undermåliga. De pajar i stor utsträckning. Men som nämns i artikeln så är det ett garantifel som ska åtgärdas.

Det är för övrigt inte bara tiden som blir fel, även stationsutrop kan bli felaktiga om startpositionen inte angivits manuellt i vissa fall. I förarhytterna (på X60B) finns klockor på fyra olika skärmar, och det är inte ovanligt att alla klockor går olika. Fast vi har andra klockor också...men inte ökar punktligheten för det. :(
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 424
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: X60B

Inläggav TKO » fre 23 mar, 2018 13:18

"det GPS-nät som skickar den aktuella tiden till pendeltågen."

Nu inser jag att jag börjar bli gammal... skickar man tiden över ett GPS-nät???

(Jag brukar chocka/skrämma/förvåna yngre personer att jag har skrivit dataprogram med hålkort en gång i tiden. Fast numera vet dom inte ens vad ett hålkort är!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7689
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster