X60B

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

X60B

Inläggav C12C3C3C12 » tor 10 mar, 2016 18:23

C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: X60B

Inläggav kildor » tor 10 mar, 2016 21:25

Och snart i ordinarie trafik
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5057
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav Majkey » mån 14 mar, 2016 1:16

Dörrarna på stationerna passar bara X60/B så X10 kommer inte kunna trafikera något annat än Gnestapendeln när citybanan är i bruk.
Majkey
 
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: X60B

Inläggav C12C3C3C12 » mån 14 mar, 2016 1:20

Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: X60B

Inläggav TKO » mån 14 mar, 2016 16:35

Inge skrev:
Majkey skrev:Dörrarna på stationerna passar bara X60/B så X10 kommer inte kunna trafikera något annat än Gnestapendeln när citybanan är i bruk.

Ja det är ju det som gör frågeställningen aktuell. Gnestapendeln tvivlar jag på då de är långsamma.

Men mer precist, kommer man att kunna klara eftermiddagsrusningen med enbart X60 redan i december?

Att ett och annat tåg går till gamla centralen i morgonrusningen är knappast problematiskt i sig.

Enstaka insatståg med väldigt specifik uppgift skulle man även kunna tänka sig på eftermiddagen, tex direkt Västerhaninge och sedan vidare mot Nynäshamn. Man det krävs lite speciella omständigheter för att locka folk att gå till gamla centralen, med risk att missa planerat och eller alternativa tåg etc.


Det kommer inte att gå några SL-tåg till/från Cst när trafiken på Citybanan har startats. Den som föreslår något sådant är oansvarig och borde eventuellt sättas på en diet bestående av enbart vatten och bröd!

Naturligtvis går det utmärkt att köra Gnestapendeln med X10, det har man gjort förr...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: X60B

Inläggav Hechtwagen » mån 14 mar, 2016 16:44

C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.



Fast detdär med gnestapendeln blir inget det heller för där är X10 numera bannlysta pga sin allt för låga Sth.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1803
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: X60B

Inläggav daniel_s » mån 14 mar, 2016 16:54

Hechtwagen skrev:
C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.



Fast detdär med gnestapendeln blir inget det heller för där är X10 numera bannlysta pga sin allt för låga Sth.


Vilket inte hindrade att jag observerade ett X10-tåg i gnesta i torsdags...
daniel_s
 
Inlägg: 11284
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: X60B

Inläggav TKO » mån 14 mar, 2016 16:58

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:
C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.



Fast detdär med gnestapendeln blir inget det heller för där är X10 numera bannlysta pga sin allt för låga Sth.


Vilket inte hindrade att jag observerade ett X10-tåg i gnesta i torsdags...


Det där med bannlysning ska man ta med en nypa salt. Givetvis går det att använda X10 på Gnestapendeln om man vill - fast frågan är om SL vill det när det bara är på kortpendeln som denna tågtyp kan användas?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: X60B

Inläggav LÅ1 » mån 14 mar, 2016 18:08

Inge skrev:Det är trafikverket, inte SL som gnyr om man kör X10 på Gnestapendeln. Men det är förstås tänkbart att trafikverket blir mer välvilligt inställda om det är en förutsättning för att på bort pendeltågen från centralen.

Om inte så kan de väl prissätta så att det blir dyrare att köra med långsamma tåg? Åtminstone sådana tider på dygnet då man vill pressa in så många tåg som möjligt per tidsenhet på sträckan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12110
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: X60B

Inläggav C30 » mån 14 mar, 2016 22:03

Enligt JNB 2017 sker trafikstart på Citybanan 2017-07-18, och därmed spelar det inte så mycket roll hur många X60B som är levererade just i december. Men nästa sommar kommer det att finnas tillräckligt för att ersätta alla X10 på den centrala sträckan.
C30
 
Inlägg: 288
Blev medlem: tor 26 feb, 2009 19:30
Ort: Tallinn

Re: X60B

Inläggav kildor » mån 14 mar, 2016 23:58

Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5057
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav twr » tis 15 mar, 2016 0:02

kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.

När görs den? Direkt före 18 juli nästa år?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6273
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: X60B

Inläggav Majkey » tis 15 mar, 2016 0:15

Inge skrev:
LÅ1 skrev:
Inge skrev:Det är trafikverket, inte SL som gnyr om man kör X10 på Gnestapendeln. Men det är förstås tänkbart att trafikverket blir mer välvilligt inställda om det är en förutsättning för att på bort pendeltågen från centralen.

Om inte så kan de väl prissätta så att det blir dyrare att köra med långsamma tåg? Åtminstone sådana tider på dygnet då man vill pressa in så många tåg som möjligt per tidsenhet på sträckan.

Det blir fler tåg per tidsenhet om man kör långsammare.

Nu är ju de flesta tågen snabbare än X10 och mest tåg får man in per tidsenhet om de går i samma hastighet. Tror inte SJ, MTR eller Trafikverket är så sugna på att dra ner hastigheten på övriga tåg mellan Södertälje och Gnesta.
Majkey
 
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: X60B

Inläggav Vestis » tis 15 mar, 2016 1:54

Bygg om elanläggningen i X10 i erforderlig omfattning och använd dem på Saltsjöbanan. Banan klarar dessa utan ombyggnad och detta skulle innebära 25% ökning av sittplatserna per vagnmeter.
Kaj
Vestis
 
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 0:39

Re: X60B

Inläggav Odd » tis 15 mar, 2016 7:39

Vestis skrev:Bygg om elanläggningen i X10 i erforderlig omfattning och använd dem på Saltsjöbanan. Banan klarar dessa utan ombyggnad och detta skulle innebära 25% ökning av sittplatserna per vagnmeter.
Kaj

Jag har varit inne på samma linje, men med skillnaden att köra 16kV på Saltis. Min tanke var att man skulle kunna ha lättunderhåll av vagnarna i Neglinge och att man regelbundet byter ut vagnarna mot andra på pendeltågsnätet och att tyngre underhåll då sker i pendeltågsdepåerna. Vagntransporter skulle kunna ske med valfrittbränslelok som kör med multipeldrift med vagnen så att man kan transportera dem mellan stadsgården och Södra station på det snart helt nedlagda spåret däremellan. Då skulle man inte behöva ha speciella vagnar i liten serie utan köra med helt vanliga X60(B).
Det är inte helt kört med en sådan lösning än men ju mer man bygger desto mindre är chansen att det går att ordna.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4058
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: X60B

Inläggav kildor » tis 15 mar, 2016 10:10

twr skrev:
kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.

När görs den? Direkt före 18 juli nästa år?

Ja. Eller direkt före det datum som blir aktuellt. Det finns en del som tyder på att invigningen sker en vecka tidigare.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5057
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav kildor » tis 15 mar, 2016 10:30

Inge skrev:
kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.

Spår omläggningen vid Södra station görs nog redan nu i påsk, om några veckor. Sedan blir det spåromläggningar i Årstaberg och Älvsjö.

Det i sig är väl inget problem? Problemet är att när fjärrtågen börjar använda flgövern får man antingen korsande tågvägar eller får låta nordgående pendeltåg hoppa över Årstaberg och stanna vid fjärrtågsspåren på Södra. För södergående gäller endast det senare.

Der är ingen omöjlighet att låta något enstaka tåg gå så. Även om det inte är en fördel. Och på morgonen klarar man sig nog fint med att låta insatstågen norrifrån gå med X10 och vända på centralen.

Avgörande för hur mycket fipplande som skulle behövas på eftermiddagen är förstås hur många X60 som hunnit levereras.

Jag kan rekommendera en titt på den här filmen, som i detalj visar vilka spåromläggningar som görs under arbetet och inför omläggningen.

https://youtu.be/4qx3ZIIWA_w
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5057
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: X60B

Inläggav Kristofer » tis 15 mar, 2016 13:19

Har man brist på tillgängliga X60 efter semestrarna (det är knappast i juli det blir problem) så antar jag att man kommer att trafikera Västerhaninge - Nynäshamn med X10 med tågbyte i Västerhaninge. Några tågsätt vinner man på det.
Man skulle också kunna trafikera Södertälje Centrum - Södertälje Hamn med en lillpendel med X10. Temporärt, naturligtvis, till dess antalet X60 har växt tillräckligt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1332
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: X60B

Inläggav /jes » tis 15 mar, 2016 17:24

C30 skrev:Enligt JNB 2017 sker trafikstart på Citybanan 2017-07-18, och därmed spelar det inte så mycket roll hur många X60B som är levererade just i december. Men nästa sommar kommer det att finnas tillräckligt för att ersätta alla X10 på den centrala sträckan.


Gissningsvis blir det väl en omfattande provtrafik utan passagerare en första månaden med tanke på plattformsdörrar och annat. Trafikstart får man förmoda blir när vintertidtabellen börjar i mitten av augusti.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: X60B

Inläggav daniel_s » tis 15 mar, 2016 17:40

Kristofer skrev:Har man brist på tillgängliga X60 efter semestrarna (det är knappast i juli det blir problem) så antar jag att man kommer att trafikera Västerhaninge - Nynäshamn med X10 med tågbyte i Västerhaninge. Några tågsätt vinner man på det.
Man skulle också kunna trafikera Södertälje Centrum - Södertälje Hamn med en lillpendel med X10. Temporärt, naturligtvis, till dess antalet X60 har växt tillräckligt.


Är det inte enklare att bara ställa in lite insatståg tills man har vagnar att köra dem med?
daniel_s
 
Inlägg: 11284
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: IngvarH och 3 gäster