Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Inge skrev:Majkey skrev:Dörrarna på stationerna passar bara X60/B så X10 kommer inte kunna trafikera något annat än Gnestapendeln när citybanan är i bruk.
Ja det är ju det som gör frågeställningen aktuell. Gnestapendeln tvivlar jag på då de är långsamma.
Men mer precist, kommer man att kunna klara eftermiddagsrusningen med enbart X60 redan i december?
Att ett och annat tåg går till gamla centralen i morgonrusningen är knappast problematiskt i sig.
Enstaka insatståg med väldigt specifik uppgift skulle man även kunna tänka sig på eftermiddagen, tex direkt Västerhaninge och sedan vidare mot Nynäshamn. Man det krävs lite speciella omständigheter för att locka folk att gå till gamla centralen, med risk att missa planerat och eller alternativa tåg etc.
C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.
Hechtwagen skrev:C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.
Fast detdär med gnestapendeln blir inget det heller för där är X10 numera bannlysta pga sin allt för låga Sth.
daniel_s skrev:Hechtwagen skrev:C12C3C3C12 skrev:Glöm inte bort att X10:orna dök upp 1985/86 i Stockholmstrafiken, dom har alltså några år på nacken. Dom skulle kunna gå som insatståg från CST men jag gissar att SL har inga tankar på det. Blir väl dom flesta som kommer att placeras bakom yttersta växeln, dom yngsta hamnar i Södertälje för Gnesta linjen.
Fast detdär med gnestapendeln blir inget det heller för där är X10 numera bannlysta pga sin allt för låga Sth.
Vilket inte hindrade att jag observerade ett X10-tåg i gnesta i torsdags...
Inge skrev:Det är trafikverket, inte SL som gnyr om man kör X10 på Gnestapendeln. Men det är förstås tänkbart att trafikverket blir mer välvilligt inställda om det är en förutsättning för att på bort pendeltågen från centralen.
kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.
Inge skrev:LÅ1 skrev:Inge skrev:Det är trafikverket, inte SL som gnyr om man kör X10 på Gnestapendeln. Men det är förstås tänkbart att trafikverket blir mer välvilligt inställda om det är en förutsättning för att på bort pendeltågen från centralen.
Om inte så kan de väl prissätta så att det blir dyrare att köra med långsamma tåg? Åtminstone sådana tider på dygnet då man vill pressa in så många tåg som möjligt per tidsenhet på sträckan.
Det blir fler tåg per tidsenhet om man kör långsammare.
Vestis skrev:Bygg om elanläggningen i X10 i erforderlig omfattning och använd dem på Saltsjöbanan. Banan klarar dessa utan ombyggnad och detta skulle innebära 25% ökning av sittplatserna per vagnmeter.
Kaj
twr skrev:kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.
När görs den? Direkt före 18 juli nästa år?
Inge skrev:kildor skrev:Problemet med Citybanans öppnande är att det behövs en relativt omfattande spåromläggning på södra sidan för att lägga om trafiken. När det är gjort är det mycket svårt att låta vissa pendeltåg gå på ytan och andra i tunneln.
Spår omläggningen vid Södra station görs nog redan nu i påsk, om några veckor. Sedan blir det spåromläggningar i Årstaberg och Älvsjö.
Det i sig är väl inget problem? Problemet är att när fjärrtågen börjar använda flgövern får man antingen korsande tågvägar eller får låta nordgående pendeltåg hoppa över Årstaberg och stanna vid fjärrtågsspåren på Södra. För södergående gäller endast det senare.
Der är ingen omöjlighet att låta något enstaka tåg gå så. Även om det inte är en fördel. Och på morgonen klarar man sig nog fint med att låta insatstågen norrifrån gå med X10 och vända på centralen.
Avgörande för hur mycket fipplande som skulle behövas på eftermiddagen är förstås hur många X60 som hunnit levereras.
C30 skrev:Enligt JNB 2017 sker trafikstart på Citybanan 2017-07-18, och därmed spelar det inte så mycket roll hur många X60B som är levererade just i december. Men nästa sommar kommer det att finnas tillräckligt för att ersätta alla X10 på den centrala sträckan.
Kristofer skrev:Har man brist på tillgängliga X60 efter semestrarna (det är knappast i juli det blir problem) så antar jag att man kommer att trafikera Västerhaninge - Nynäshamn med X10 med tågbyte i Västerhaninge. Några tågsätt vinner man på det.
Man skulle också kunna trafikera Södertälje Centrum - Södertälje Hamn med en lillpendel med X10. Temporärt, naturligtvis, till dess antalet X60 har växt tillräckligt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 46 gäster