Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inläggav twr » mån 28 mar, 2016 18:20

Inge skrev:Det är du som vill flytta bussmatningen från tunnelbanan till Roslagsbanan. Det vore då lämpligt att du kundecredovisa hur. Ett minimikrav med hur många passagerare du anser skall byta vid varje station. Just nu verkar det som om du överhuvudtaget inte har en aning ens om totalsumman.

Självklart kommer antalet busspassagerare att öka. De nya områdena ligger ju inte i närheten av några spår (Bortsett från några tusen bostäder på Galoppfältet.)

Otrevlig som vanligt, men det kan vi hoppa över. Jag har aldrig gjort anspråk på att veta totalsumman. Jag tror inte busstrafiken kommer att öka så mycket. En stor del av befolkningen bor ju nära Roslagsbanan, så det blir en överflyttning från buss till Roslagsbana. Hur som helst kommer kapaciteten öka en del från nu redan när RBU är utbyggt ca 2022, och det finns möjlighet att öka mer. Och när matningen flyttas från en terminal till flera stationer tror jag det är hanterbart.

Kan du redovisa var du tror att de nya bostäderna kommer att ligga? Hur vet du att de är långt från Roslagsbanan och kräver bussmatning?

Inge skrev:Det är ett rimligt krav på en ny anläggning att den åtminstone skall vara utbyggnar för en dubblerad befolkning och därmed en tredubblad matarbusstrafik.

Hur tänker du nu? Du gör anspråk på att veta var bostäderna ska byggas?

Vi har ju redan konstaterat att Roslagsbanan har samma eller större kapacitet som dina orealistiska och extrem dyra tunnelbanefantasier. Eftersom de är orealistiska få rvi utgå från dagens Mörbybana, och den har nästan ingen möjlighet att ta emot mer matarsbusstrafik.

Inge skrev:Ditt hittepå består bland annat i att du vill köra dubbelt så långa tåg som det finns plattformar. Tätare än anläggningen klarar. Och lägga ner grenar för att du tror att du därmed kan flytta trafik till andra grenar och så vidare i all oändlighet. Allt naturligtvis helt utan att några som helst kostnader är redovisade.

Det är verklighetsfrånvänt.

Du har ett väldigt fyrkantigt tänkande. Varför ska jag redovisa kostnader för förlängda plattformar när du vill bygga fem nya tunnelbanestationer utan att berätta vad det kostar.

Om du hade läst på, alternativt lärt dig att räkna i skolan, hade du vetat att 180 inte är dubbelt så mycket som 120. Och jag har redan beskrivit att det inte krävs så stora åtgärder. Det kanske kostar några hundra miljoner. Och när det gäller turtäthet har du inte bidragit med någon uppfattning alls. Självklart är största turtäthet någonstans kring 2 minuter, samma som på tunnelbanan. Det som kan begränsa är utformningen av stationen vid T-Centralen. Tanken är till att börja med 24 tåg i timmen, varav 20 till Roslags Näsby, som längst 120 meter. Detta kommer att räcka länge, och är förstås mer än Mörbygrenen har. Har du något att invända?

Behöver vi mer kapacitet kanske det går att klämma in några tåg till. Ingen har någonsin talat om att lägga ned Näsbyparksgrenen, men om det verkligen behövs skulle den kunna bli en matarbana. Det finns en liten chans att du förstår följande resonemang: då kan vi använda det tågläget till att köra längre tåg, och det ökar kapaciteten. Dåligt för Näsbyparksborna förstås, men ökad kapacitet.

Det enklaste är väl annars att förlänga tågen och plattformarna, vilket alltså är förhållandevis enkelt. Då ökar kapaciteten med 50 %.

Kan du besvara detta på ett sakligt sätt med riktiga argument och siffror? Om inte får du gärna låta bli. Det är ingen skam i att ha fel, bara man förstår det efteråt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav CS » mån 28 mar, 2016 21:43

Inge skrev:
CS skrev:
Inge skrev:
Nu är ju det fiffiga att man inte behöver bygga något i City. Så småningom behöver man bygga en liten stump mellan Danderyd och Solna, der är allt.

Du ska under sprickzonerna i Brunnsviken och stocksundet. Det är först vid station Mörby Centrum som du når samma nivå som Röd tunnelbana. Det där är liksom inte bara.

Inge skrev:Fördelen är att man får ett system som är kapacitetsstarkt på riktigt och som kan svälja alla passagerare från både nutida och framtida matarbussar. En stor del av finansieringen kan därför fås i form av sänkta driftkostnader då man slipper den parallella busstrafiken, som är ett måste med enbart Roslagsbanan utanför Mörby.

Hur många gånger skall det egentligen behöva sägas?

Den Roslagsbanan till City som planeras har 24 tåg/h. 20 av tågen kan köras med 120m långa tåg som får 320 sittplatser. 4 av tågen körs med 60m längd och ca 160 sittplatser

Vill du maxa kapaciteten på Roslagsbanan kan du köra 30 tåg/h med 180m långa tåg som får ca 480 sittplatser vardera

Vad är det för tunnelbana som är kapacitetstark på riktigt du talar om? Har du några siffror som vi kan diskutera?

Det där är för det första bara barnsligt hittepå som bland annat skulle medföra ombyggnad av varenda plattform och plankorsning. Slopande av bangrenar och stationer etc. Till enorma kostnader som naturligtvis inte redovisas och än mindre ingår i vad som föreslås osv. Därför har jag inte funnit anledning att besvara larvet och gör det egentligen inte nu heller.

Men som en jämförelse 18 C30 tåg via Östermalmstorg, alltså precis den miniminivå som planeras från start har en kapacitet på 25.000 passagerare / timme. Med en avlänkning av drygt hälften av tågen och en trafik med längre tåg ca 30-36 / timme kan denna kapacitet mer än fördubblas. Dvs till åtminstone 60.000 passagerare/ timme. Det förutsätter förstås att tågen får gå via Fridhemsplan. Men även om de nya tågen får gå via Odenplan och den begränsning som finns där kommer man upp i en toralkapacitet via Östermalmstorg/Odenplan och vidare till centralen på ca 40.000 passagerare / timme.

Det finns liksom ingen anledning att försöka jämföra Roslagsbanan med det. Roslagsbanan är inget som "ligger mellan tunnelbana och pendeltåg". Roslagsbanan trafikeras med små lätta lokaltåg någonstans mellan spårvagn/buss och tunnelbana. Ganska nära buss.

Kapacitet
Du tänker alltså att 18 tunnelbanetåg/h ger en kapacitet på 25000/h. Då har du en genomsnittlig beläggning på 1389 resenärer/tåg.
Med 60 000 resenärer på 36 tunneltåg/h har du en genomsnittlig beläggning på 1667 resenärer/tåg

SLL anger i sin riktlinje för planering följande dimensioneringsvärden
tunnelbanetåg anses ha 400 sittplatser och 800 ståplatser.
medelgod standard anger 20-40% av ståplatserna utnyttjade.
Så med 40% ståplatsutnyttjande får ett tunnelbanetåg en kapacitet på 720.

http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... n-2016.pdf

Tågstorlekar
Om vi går över till att räkna kvadratmeter golvyta för ett tunneltåg och ett roslagsbanetåg får vi fram följande värden

140 m tunneltåg; 2,8m brett => 392 kvadratmeter
120m roslagsbanetåg; 2,6m brett => 312 kvadratmeter
180m roslagsbanetåg; 2,6m brett => 469 kvadratmeter

18m ledbuss; 2,5m bred => 45 kvadratmeter

Från dessa golvytor avgår förhytter, koppel och liknande.

Jag har lite svårt att se att "Roslagsbanan trafikeras med små lätta lokaltåg någonstans mellan spårvagn/buss och tunnelbana. Ganska nära buss."
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav kildor » mån 28 mar, 2016 21:54

Inge skrev:Med andra ord, du har ingen aning om hur många som åker martarbuss ens idag och ändå anser du att vi skall tro dig när du hävdar att de bara ska börja åka ned Roslagsbanan lite sådär ungefär i alla fall?

Jag kan upplysa dig om att en 50%-ig kapacitetsöking inte på något vis räcker ens för att ta över dagens bussar.

Du får det låta som att du vet hur många det är. Har du lust att berätta hur många du tror att det är?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav ADDE » mån 28 mar, 2016 22:26

kildor skrev:
Inge skrev:Med andra ord, du har ingen aning om hur många som åker martarbuss ens idag och ändå anser du att vi skall tro dig när du hävdar att de bara ska börja åka ned Roslagsbanan lite sådär ungefär i alla fall?

Jag kan upplysa dig om att en 50%-ig kapacitetsöking inte på något vis räcker ens för att ta över dagens bussar.

Du får det låta som att du vet hur många det är. Har du lust att berätta hur många du tror att det är?

Jag är också väldigt nyfiken. Kan du redogöra för vilka busslinjer som är matarbussar till Tunnelbanan, så ska jag undersöka varje linje och se om jag kan lägga om dem till att mata roslagsbanan, sedan får experter räkna fram resandestatistiken på det hela???
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav CS » tis 29 mar, 2016 1:17

ADDE skrev:
kildor skrev:

Jag är också väldigt nyfiken. Kan du redogöra för vilka busslinjer som är matarbussar till Tunnelbanan, så ska jag undersöka varje linje och se om jag kan lägga om dem till att mata roslagsbanan, sedan får experter räkna fram resandestatistiken på det hela???

Till Danderyds sjukhus matar
Från Danderyd 601H 601V, 602H, 602V, 606, 607,
Från Täby 604, 605, 609, 610, 611, 613, 618, 629
Från Åkersberga 621, 624, 626, 628,
Från Vaxholm 670 (går vidare till Tekniska Högskolan) 670X
Från Norrtälje 676, 639 (går vidare till Tekniska Högskolan) 676X
Från Brottby 625

Till Humlegården matar
Från Vallentuna 608
Från Åkersberga 624C, 628C
Från Vaxholm 680

Tänk att varje linje går enligt tidtabell med turer som utförs med ledbuss om 55 sittplatser vilket torde vara räknat något i överkant. 676 kan du räkna med dubbeldäckare som kan ha upp till 80 sittplatser.

Det är ganska många bussar, men bussar är ganska små jämfört med tåg. Men det vore som sagt intressant att se hur många busssittplatser som ankommer Danderyds sjukhus säg 730-830 eller när nu maxtimmen kan tänkas inträffa.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav twr » tis 29 mar, 2016 5:38

Inge skrev:
twr skrev:Bygg om Näsbyparkslinjen till Tvärbana med normalspår. Trafikera 6 minuter fram till Danderyds sjukhus, 12 minuter till Näsbypark. Något i den stilen.

Jag har beskrivit hur det skulle kunna se ut, aldrig sagt att man ska göra det. Du är verkligen en fullfjädrad idiot.

Jag kan upplysa dig om att en 50%-ig kapacitetsöking inte på något vis räcker ens för att ta över dagens bussar. För framtiden blir påståendet ännu löjligare.

Återigen, idiot. Med ditt resonemang kan alltså inte ens dagens tunnelbana ta hand om matarbussarna. För det är ju så stor kapacitet Roslagsbanan kommer ha om några år. Du bara slingrar dig. Antingen kan du inte läsa, inte räkna, inte tänka, eller så är du bara en extremt ohederlig person. För du bemöter ju aldrig de fakta vi presenterar för dig. Bara kallar dem löjliga. Varför skriver du över huvud taget på det här forumet? Du har inget att bidra med och verkar obekymrad om att alla ser hur trög du är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tis 29 mar, 2016 6:11

Tunnelbanan har idag 10 st 140 meters tåg i timmen. Och detta räcker för att hantera dagens matarbussar. Kapaciteten skulle kunna utökas till 12 eller 18, men det begränsar kapaciteten mot Ropsten.

Roslagsbanan har från 2022 16 st 120 meters tåg. Om dagens tunnelbana kan hantera matarbussarna kan alltså även Roslagsbanan göra det. 16 tåg skulle kunna utökas till åtminstone 20 utan några infrastrukturåtgärder. Om behovet finns kan plattformarna byggas ut och längre tåg köras, 20 st 180 meters.

Tunnelbanans potential är alltså 18 * 140 = 2520 tågmeter i timmen.
Roslagsbanans potential är alltså 20 * 180 = 3600 tågmeter i timmen.

Reservation för att Roslagsbanans tåg är något smalare.

Alltså, med rimliga infrastrukturåtgärder är Roslagsbanans potential större än tunnelbanan.

Om någon (eller Ingen) har några invändningar mot dessa vill jag gärna höra dem uttryckta på normal svenska prosa och med hänvisning till uträkningar och fakta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav ADDE » tis 29 mar, 2016 12:56

CS skrev:
ADDE skrev:Jag är också väldigt nyfiken. Kan du redogöra för vilka busslinjer som är matarbussar till Tunnelbanan, så ska jag undersöka varje linje och se om jag kan lägga om dem till att mata roslagsbanan, sedan får experter räkna fram resandestatistiken på det hela???

Till Danderyds sjukhus matar
Från Danderyd 601H 601V, 602H, 602V, 606, 607,
Från Täby 604, 605, 609, 610, 611, 613, 618, 629
Från Åkersberga 621, 624, 626, 628,
Från Vaxholm 670 (går vidare till Tekniska Högskolan) 670X
Från Norrtälje 676, 639 (går vidare till Tekniska Högskolan) 676X
Från Brottby 625

Till Humlegården matar
Från Vallentuna 608
Från Åkersberga 624C, 628C
Från Vaxholm 680

Tänk att varje linje går enligt tidtabell med turer som utförs med ledbuss om 55 sittplatser vilket torde vara räknat något i överkant. 676 kan du räkna med dubbeldäckare som kan ha upp till 80 sittplatser.

Det är ganska många bussar, men bussar är ganska små jämfört med tåg. Men det vore som sagt intressant att se hur många busssittplatser som ankommer Danderyds sjukhus säg 730-830 eller när nu maxtimmen kan tänkas inträffa.

Jag tackar för listan. saknar ändå lite resandestatistik på dessa linjer, men gör ett försök.

Linje 601, 602 & 606 är lokala linjer i Danderyd, och inga linjer som jag vill röra. 601 & 606, som kör inne i Djursholm, möter roslagsbanan i Altorp, respektive Djursholms ösby (Samt i Stockhsund, men vem byter här egentligen - den stationen på roslagsbanan borde läggas ner för att effektivisera resten av nätet.) Om roslagsbanan går in i city kan det vara mer attraktivt för linje 606s resenärer att byta i Djursholms Ösby. Ett förslag är att lägga om så den går förbi Mörby station, istället för Mörby centrum som den gör idag. Linje 601 & 602 kan förlängas från Danderyds sjukhus till att utgå ifrån Mörby station istället.

Linje 607 är en regional linje som förbinder Danderyd med Sollentuna. Om roslagsbanan förlängs in till city så kan linjen utgå ifrån Mörby station.
(Notera att Danderyd planerar att bygga ut bussterminalen och knyta ihop T-banan med Roslagsbanan här för att göra en enda stor bussterminal för samtliga busslinjer... så mina förslag om små ändringar häromkring kan falla om Danderyds sjukhus och Mörby station knyts ihop på ett eller annat vis.)

Samtliga linjer som efter Mörby centrum åker förbi Roslags Näsby Trafikplats till Täby bör läggas om så de utgår ifrån Täby centrum, oavsett vilken bana som byggs ut.
Linjerna förbi girndtorp/Näsbydal samt förbi Eneby Torg kan utgå ifrån Danderydsberg om Tunnelbanan förlängs till Täby. Några busslinjer kan ju slås samman om det är aktuellt.

Linje 629 blir en liten matarlinje mellan Arninge Station och Lövsättra vägskäl, med ett varv inne i Arninges handelsplats.

Linje 621 Danderyds sjukhus-Åkersberga läggs ner.
Linje 628 Utgår ifrån Täby centrum, Passerar Arninge station.
Linje 624 & 626 Utgår ifrån Arninge station.
Linje 608 & 625 Utgår ifrån Arninge Station.
624C, 628C & 680 läggs ned.
Linje 682 förlängs till att utgå ifrån Arninge station.
Ny busslinje Vaxholm-Täby Centrum.

Om Rimbo får Roslagsbana så läggs linje 639 ner mellan Stockholm och Rimbo. En ny matarlinje kan behövas mellan Rimbo och Söderhalls Trafikplats.
Linje 639, 670 & 676 passerar Arninge station. Ett förslag är att låta dem utgå ifrån Odenplan och gå via Sveaplan-Roslagstull. Men detta kräver att de har sina egna hållplatser att utgå ifrån. 639 & 670 kan möjligtvis dela hållplats.
Annat förslag är att förkorta dem, utgå ifrån Danderyds sjukhus. Detta frigör utrymmet vid tekniska som kan användas till ngt annat roligt.
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Verspieder » tis 29 mar, 2016 13:47

ADDE skrev:Linje 608 & 625 Utgår ifrån Arninge Station.

Om Rimbo får Roslagsbana så läggs linje 639 ner mellan Stockholm och Rimbo. En ny matarlinje kan behövas mellan Rimbo och Söderhalls Trafikplats.
Linje 639, 670 & 676 passerar Arninge station. Ett förslag är att låta dem utgå ifrån Odenplan och gå via Sveaplan-Roslagstull. Men detta kräver att de har sina egna hållplatser att utgå ifrån. 639 & 670 kan möjligtvis dela hållplats.
Annat förslag är att förkorta dem, utgå ifrån Danderyds sjukhus. Detta frigör utrymmet vid tekniska som kan användas till ngt annat roligt.

En lämplig lösning är att göra som innan 2008, dvs att åter dubbelrikta 625, och låta den åter trafikera Rimbo-Söderhall samt därefter vidare på gamla landsvägen söderut. Samt att även den kan passera bytespunkten vid Arninge station. Om man låter den stanna där eller fortsätta vidare ner till Roslags-Näsby tpl och Danderyd låter jag förbli osagt.
Det går även alldeles utmärkt att använda dagens Hallstaviksbaserade fordon som idag kör 10-milavarianten på långa 639, till att i framtiden köra 639 Hallstavik-Rimbo och därefter byta linjenummer och fortsätta som ovan nämnda återförlängda 625 på gamla landsvägen mot Arninge.
Verspieder

Inläggav ADDE » tis 29 mar, 2016 14:54

Bra förslag! Det tar jag med mig!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Lars_L » tis 29 mar, 2016 16:54

Men i princip är ju de linjer som idag inte matar till Roslagsbanan och som skulle kunna göra det ganska få. Flertalet andra har ju mer lokala funktioner. Sedan får ju folk välja i sådana fall om man vill byta till t-bana eller Roslagsbana vid Danderyd.

Egentligen är det ju 608, 624 och 628 som är mer att betrakta som direktbussar. Tillsammans med ett underlag på ca 4 000 per vintervardag. Eftersom de bara går i högtrafik, kan vi alltså räkna med 2000 resande i morgontrafiken (kan vara något högre på fm) och då alltså ca 1 000 resenärer i maxtimmen. Roslagsbanan med 9-vagnarståg får ungefär 680 sittplatser (något beroende på antal förarhytter i konstellationen) - det ska jämföras med ett t-banetåg med ca 378 sittplatser (fullängdståg) - som blir än färre i och med C30.

Att ersätta den trafik som mer direkt kör parallellt med Roslagsbanan motsvarar alltså ungefär 1 avgång mer per timme från Vallentuna respektive Åkersberga under maxtimmen. Utan att förlänga plattformarna blir sittplatskapaciteten ändå större för ett tåg på Roslagsbanan än för ett tunnelbanetåg - alltså 460 sittplatser.

Nu säger kanske vän av ordningen att fördelen med t-bana är att man kan få plats med mycket fler stående. Det är förstås sant. Men målet för SL är ju att man inte ska behöva stå mer än en kvart på tunnelbanan för att uppnå en god standard. Det gör ju att det inte är någon vits alls att bygga ut tunnelbanan längre ut - eftersom man får en likvärdig (eller sämre) kapacitet än med Roslagsbanan. 460 sittplatser (dagens 6-vagnarståg) innebär med 20 tåg i timmen en kapacitet på 9 200 sittplatser per timme. Tunnelbanan - om vi gjorde en annan lösning för Ropstentågen, så skulle vi ändå bara få en sittplatskapacitet med 24 tåg i timmen (max idag på röda linjen) på 9072 sittplatser. Alltså färre än vad Roslagsbanan i princip klarar av idag! (bortsett då från att Näsbyparkgrenen inte har möjlighet till sexvagnarståg).

Här kan ju påpekas att gröna linjen över Tranebergsbron har omkring 9 500 passagerare i maxtimmen. Med 30 9-vagnarståg på Roslagsbanan får man en sittplatskapacitet på 20 700 passagerare i maxtimmen. Det är ungefär 17 000 som åker över Skanstullsbron med tunnelbana under maxtimmen, vilket säger något om kapaciteten på Roslagsbanan och då talar vi ändå bara om sittande resenärer för RB!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav twr » ons 30 mar, 2016 6:22

Inge skrev:Och varför skulle man bara räkna med tre udda linjer som är så oväsentliga att de flesta inte ens vet vart de går? I verkligheten är det många fler som åker martarbuss än matartågen på Roslagsbanan redan idag. Och varför skulle man räkna med fantasifulla framtidsutbyggnader som inte finns med i alla de miljarder som den tredje tunnelbanan mellan Odenplan och Centralen skulle kosta? Och varför får man inte räkna med 30-tåg per timme genom city på röd linje, så har man kört förr? Vändkapaciteten må vara begränsad vid Mörby, men kombinationen Mörby/Tekniska har klarat 18 tåg per timme och kan flyttas till en kombination Arninge/Täby C. Det ger 18 tåg per timme från Täby redan från start och utan trafik via Solna. En trafik som via en länk i framtiden kan fördubblas eller åtminstone ökas med 50% beroende på vilket alternativ man väljer. (Länk till blå respektive grön linje i Solna)

Dvs redan från start får en enkel förlängning av Mörbygrenen högre kapacitet inte bara än det förslag som är framlagt för Roslagsbanan utan även än framtida flumscenarior för Roslagsbanan, vars kostnader och tidsplaner är helt okända.

Tunnelbanan klarar matarbussarna idag och kommer att göra det i framtiden.

Föreslagen utbyggnad av Roslagsbanan klarar inte dagens matarbussar och den flummiga framtidsvisionen klarar trots allt inte framtidens bussar. Ur fas med tiden är detta det dummaste av förslag.

Det är inte mellan Odenplan och Centralen det är kapacitetsbrist. Bristen finns mellan Täby och Mörby.

Har du läst dessa inlägg:

CS skrev:Kapacitet
Du tänker alltså att 18 tunnelbanetåg/h ger en kapacitet på 25000/h. Då har du en genomsnittlig beläggning på 1389 resenärer/tåg.
Med 60 000 resenärer på 36 tunneltåg/h har du en genomsnittlig beläggning på 1667 resenärer/tåg

SLL anger i sin riktlinje för planering följande dimensioneringsvärden
tunnelbanetåg anses ha 400 sittplatser och 800 ståplatser.
medelgod standard anger 20-40% av ståplatserna utnyttjade.
Så med 40% ståplatsutnyttjande får ett tunnelbanetåg en kapacitet på 720.

http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... n-2016.pdf

Tågstorlekar
Om vi går över till att räkna kvadratmeter golvyta för ett tunneltåg och ett roslagsbanetåg får vi fram följande värden

140 m tunneltåg; 2,8m brett => 392 kvadratmeter
120m roslagsbanetåg; 2,6m brett => 312 kvadratmeter
180m roslagsbanetåg; 2,6m brett => 469 kvadratmeter

18m ledbuss; 2,5m bred => 45 kvadratmeter

Från dessa golvytor avgår förhytter, koppel och liknande.

Jag har lite svårt att se att "Roslagsbanan trafikeras med små lätta lokaltåg någonstans mellan spårvagn/buss och tunnelbana. Ganska nära buss."

Lars_L skrev:Nu säger kanske vän av ordningen att fördelen med t-bana är att man kan få plats med mycket fler stående. Det är förstås sant. Men målet för SL är ju att man inte ska behöva stå mer än en kvart på tunnelbanan för att uppnå en god standard. Det gör ju att det inte är någon vits alls att bygga ut tunnelbanan längre ut - eftersom man får en likvärdig (eller sämre) kapacitet än med Roslagsbanan. 460 sittplatser (dagens 6-vagnarståg) innebär med 20 tåg i timmen en kapacitet på 9 200 sittplatser per timme. Tunnelbanan - om vi gjorde en annan lösning för Ropstentågen, så skulle vi ändå bara få en sittplatskapacitet med 24 tåg i timmen (max idag på röda linjen) på 9072 sittplatser. Alltså färre än vad Roslagsbanan i princip klarar av idag! (bortsett då från att Näsbyparkgrenen inte har möjlighet till sexvagnarståg).

Kan du förklara var du anser att CS och Lars_L har räknat fel? 12 till 18 st 140 meters tåg är i samma storleksordning som 16 till 20 st 120 meters tåg. Eller?

Även om man som Lars antar maximal kapacitet på Mörbygrenen som du önskar (om jag har tolkat Lars rätt) är tunnelbanans kapacitet mindre om vi räknar sittplatser än än Roslagsbanas kapacitet år 2022. Och vid så långa resor som från Täby bör vi väl inte tvinga resenärerna att stå? Särskilt inte om de redan har åkt matarbuss för att komma dit? Eller?

Kan du beskriva vilka delar av resonemanget ovan du inte håller med om, så att vi andra kan förstå var våra verklighetsbilder skiljer sig åt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 30 mar, 2016 9:22

Inge skrev:Det är påhittade tåglängder och påhittade tågintervall.

Är 120 meter en påhittad tåglängd? För det är vad Roslagsbanan har idag.

Har du något argument för att Roslagsbanan inte klarar 20 tåg/h förbi Roslags Näsby? Vad får dig att tro att du kan detta bättre än personer som arbetar med att ta fram tidtabeller, som har utrett frågan?

Inge skrev:Nonsens med andra ord. Jag föredrar att räkna med vad som faktiskt ingår i alternativen.

120 meters tåg, 20 tåg/h förbi Roslags Näsby är vad som ingår i alternativet.

Inge skrev:Just nu finns inte alternativet med länk till blå linje preciserat och mycket tyder på att man håller på att bygga bort en hel del av nyttan med ett sådant alternativ. Men till CS vill jag dock påpeka att jag förutsatte "10-vagnarståg" för de tåg som tar den vägen vid uppskattning av den teoretiska kapaciteten. Även med koppling via Odenplan blir dock tunnelbanan överlägsen Roslagsbanan kapacitetsmässigt.

Vad jag vet har ingen föreslagit en koppling till Blå linje förutom du. vad hände med "Jag föredrar att räkna med vad som faktiskt ingår i alternativen."?

Inge skrev:På Roslagsbanan finns det plats för max 18x120 meterståg. Övriga tåglägen behövs för andra grenar precis som för tunnelbanan, men med skillnaden att det inte finns några alternativa Roslagsbanor att länka till.

Återigen, vad får dig att tro att du kan detta bättre än personer som arbetar med att ta fram tidtabeller, som har utrett frågan? Stationen i T-Centralen blir begränsande, utan den begränsningen klarar Roslagsbanan naturligtvis 30 tåg/h förbi Mörby, samma som tunnelbanan. Räknar du bort Näsbyparksgrenen blir det 26/h förbi Roslags Näsby. Men vi kan nöja oss att räkna med 20 tåg/h, det räcker långt.

Inge skrev:En fullt utbyggd tunnelbana som använder befintliga tunnlar i innerstan klarar 12 x 180 + 18 x 140 och tågen är bredare. (Via Odenplan+Östermalmstorg dock bara ca 24x140, men fortfarande överlägset.)

Jo, men för att parafrasera dig, det är ju ett "fantasialternativ". Det är helt enkelt inte aktuellt. Det är dyrare än föreslagen utbyggnad av Roslagsbanan + 180 meters plattformar.

Ser du inte hålen i din argumentation?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » ons 30 mar, 2016 10:38

Vi ska nog inte överdriva skillnaden i tågens bredd - tunnelbanan i Stockholm - som tunnelbana betraktat - har ju rätt smala vagnar, ftersom spårprofilen i huvudsak är framtagen för spårvagnar från början. C20 har en bredd på 2900, Roslagsbanan XP-tåg har en bredd på 2600. Alltså 30 centimeter i skillnad. Med säten i fyrgrupper blir det alltså ingen skillnad alls i princip, eftersom det ändå inte kan stå två i bredd mellan sätena. Londons djupgående vagnar har en bredd på 2616-2629 mm. Alltså i princip samma vagnsbredd som på Roslagsbanan. Ett sådant tåg tar 1164 passagerare med en tåglängd på 134 meter (avser 2009 års vagnar)

En fullängdståg med C20 är 139,5 meter långt och tar 1236 passagerare. Alltså 8,86 per meter, jämfört med Londons djupgående vagnar (som inte är genomgående) somt ar 8,68 passagerare per meter. I sammanhanget ska dock kommas ihåg att de senare inte är genomgående.

Vad allt handlar om är ju alltså vilken längd vi väljer att ha på tågen. Eftersom Roslagsbanans vagnar är från 1990-talet, kommer de ju i princip vara uttjänta när trafiken ska förlängas på Roslagsbanan. Det är ju skillnad med t-bana och innerstadsstationer där det är i princip omöjligt att förlänga stationerna utan enorma kostnader.

Sedan finns det förstås kapacitetsbegränsande faktorer - en är trafiken till Näsbypark, en annan är snabbtågen. Men redan i aktuellt förslag till trafikförändringar för 2017 föreslår man ju att dra in den minsta stationen mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby - (Bråvallavägen om jag minns rätt).

Ska man utöka till över 20-tåg i timmen kommer det förstås kosta en del - troligen ex.vis någon form av planskildhet vid Djursholms Ösby. Så är det givetvis. Men som sagt - det är inget teoretiskt problem att vända 30 180-meterståg med två spår vid centralen om man vill det. Vändtiden behöver ju inte i teorin vara längre än vad det tar att starta om tåget. Växlar kan anpassas på ett bra sätt. Vad som är viktigast egentligen är att tågen kan köra in i full fart på stationen. Det vill säga att man inte har någon signal eller stoppbock som drar ner hastigheten in till slutstationen och givetvis att punktligheten är god i övrigt, och kritiska enkelspårssträckor bortbyggda.

Det känns ju dock som ett ganska avlägset problem, när det i dag i princip skulle räcka med ca 5 fullängdståg i timmen under maxtimmen totalt (med sittplats till alla). Min gissning är dock att det är billigare att öka tåglängden till 9-vagnarståg före att utöka turtätheten till över var 3:e minut - om man inte gjort förberedelse för det ändå.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav twr » ons 30 mar, 2016 12:27

Inge skrev:
Är du dum eller oärlig? -Eller mest sannolikt både och?

Det finns inga skäl att jämföra din massiva utbyggnad av Roslagsbanan med både trippad tunnelbana under Sveavägen och fantasifulla plattformsförlängningar med både förlängning och avlänkning av tunnelbanan då enbart förlängningen redan är ett kapacitetsstarkare alternativ.

Det du i din oärlighet försöker göra är att jämföra kostnaden för två etapper av tunnelbaneutbyggnad med två etapper av Roslagsbanebutbyggnad, vilka förvisso skulle hamna på samma nivå och samtidigt resultatet av en etapp utbyggd tunnelbana med två etapper utbyggd Roslagsbana, förvisso också på samma nivå. Även om tunnelbanan vinner båda jämförelserna.

Det relevanta är att jämföra etapp ett för Roslagsbanan med etapp ett för tunnelbanan. Samma kostnad, oerhörd skillnad i resultat.

Eller etapp två för tunnelbanan med etapp två för Roslagsbanan. Återigen samma kostnad och oerhörd skillnad i resultat.

Den föreslagna utbyggnaden av Roslagsbanan är inget annat än det dummaste och mest oekonomiska förslag som framkastats. Och det i stenhård konkurrens.

Du är så trög och otrevlig att det är svårt att föreställa sig. Däremot har jag aldrig anklagat dig för att vara oärlig, för jag litar på att du tror på vad du skriver.

Jag jämför Sverigeförhandlingens förslag för Roslagsbanan med tunnelbana till Täby centrum. De kostar ungefär lika, Roslagsbanan har otroligt mycket större nytta. Det finns utredningar som visar det. Kan du invända mot det?

Roslagsbanan klarar matarbussarna utan problem, en förläng Mörbygren får kapacitetsproblem. Kan du invända mot det?

Om vi tänker påbyggnader kan Roslagsbanans plattformar förlängas för mindre än en miljard, medan ditt förslag till tunnelbaneutbyggnad innehåller minst två nya stationer och några km tunnelbana, minst 2 miljarder, troligen en hel del mer. Kan du invända mot det?

Kan du hitta några fel över huvud taget i det som står ovan? I så fall kanske du är oärlig trots allt?

Om
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Verspieder » ons 30 mar, 2016 19:51

twr skrev:Du är så trög och otrevlig att det är svårt att föreställa sig. Däremot har jag aldrig anklagat dig för att vara oärlig, för jag litar på att du tror på vad du skriver.

Jag jämför Sverigeförhandlingens förslag för Roslagsbanan med tunnelbana till Täby centrum. De kostar ungefär lika, Roslagsbanan har otroligt mycket större nytta. Det finns utredningar som visar det. Kan du invända mot det?

Roslagsbanan klarar matarbussarna utan problem, en förläng Mörbygren får kapacitetsproblem. Kan du invända mot det?

Om vi tänker påbyggnader kan Roslagsbanans plattformar förlängas för mindre än en miljard, medan ditt förslag till tunnelbaneutbyggnad innehåller minst två nya stationer och några km tunnelbana, minst 2 miljarder, troligen en hel del mer. Kan du invända mot det?

Kan du hitta några fel över huvud taget i det som står ovan? I så fall kanske du är oärlig trots allt?

Om

Alla utredningar och förslag som genom åren lagts fram av staten, Stockholms landsting samt berörda kommuner kanske alla har fel? Liksom alla vi andra i detta forum. Medan det enbart är Inge som har rätt?
Verspieder

Inläggav twr » ons 30 mar, 2016 20:46

Verspieder skrev:
twr skrev:Du är så trög och otrevlig att det är svårt att föreställa sig. Däremot har jag aldrig anklagat dig för att vara oärlig, för jag litar på att du tror på vad du skriver.

Om

Alla utredningar och förslag som genom åren lagts fram av staten, Stockholms landsting samt berörda kommuner kanske alla har fel? Liksom alla vi andra i detta forum. Medan det enbart är Inge som har rätt?

Ja det måste vara så! Inge har ju så rätt att han inte ens behöver motivera sina slutsatser. Så kloka blir nog aldrig vi andra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav kildor » ons 30 mar, 2016 22:31

Lars_L skrev:Men redan i aktuellt förslag till trafikförändringar för 2017 föreslår man ju att dra in den minsta stationen mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby - (Bråvallavägen om jag minns rätt).

Intressant. Du råkar inte ha en fungerande länk till dokumentet?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 31 mar, 2016 15:48

twr skrev:
Inge skrev:

Det finns inga skäl att jämföra din massiva utbyggnad av Roslagsbanan med både trippad tunnelbana under Sveavägen och fantasifulla plattformsförlängningar med både förlängning och avlänkning av tunnelbanan då enbart förlängningen redan är ett kapacitetsstarkare alternativ.

Det du i din oärlighet försöker göra är att jämföra kostnaden för två etapper av tunnelbaneutbyggnad med två etapper av Roslagsbanebutbyggnad, vilka förvisso skulle hamna på samma nivå och samtidigt resultatet av en etapp utbyggd tunnelbana med två etapper utbyggd Roslagsbana, förvisso också på samma nivå. Även om tunnelbanan vinner båda jämförelserna.

Det relevanta är att jämföra etapp ett för Roslagsbanan med etapp ett för tunnelbanan. Samma kostnad, oerhörd skillnad i resultat.

Eller etapp två för tunnelbanan med etapp två för Roslagsbanan. Återigen samma kostnad och oerhörd skillnad i resultat.

Den föreslagna utbyggnaden av Roslagsbanan är inget annat än det dummaste och mest oekonomiska förslag som framkastats. Och det i stenhård konkurrens.

Du är så trög och otrevlig att det är svårt att föreställa sig. Däremot har jag aldrig anklagat dig för att vara oärlig, för jag litar på att du tror på vad du skriver.

Om

twr, twr, att du aldrig lär dig! Du kan inte föra några meningsfulla diskussioner med ett nättroll eller en kverulansparanoiker som dömer ut sina fienders (det är mer motiverat att använda det uttrycket än "meningsmotståndare") argument med invektiv som barnslig, hittapå, oärlig, dum eller som nu senast falsk(t) - dent enda som saknas (den här gången) är "lögn". Du har själv sagt att du kan skilja på sak och person men här har du att göra med en som inte kan det, och den åkomman är tyvärr obotlig. F.ö. tycker jag det är hög tid att en eller annan moderator stänger den här tråden nu.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » tor 31 mar, 2016 15:53

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:
Inge skrev:

Om

twr, twr, att du aldrig lär dig! Du kan inte föra några meningsfulla diskussioner med ett nättroll eller en kverulansparanoiker som dömer ut sina fienders (det är mer motiverat att använda det uttrycket än "meningsmotståndare") argument med invektiv som barnslig, hittapå, oärlig, dum eller som nu senast falsk(t) - dent enda som saknas (den här gången) är "lögn". Du har själv sagt att du kan skilja på sak och person men här har du att göra med en som inte kan det, och den åkomman är tyvärr obotlig. F.ö. tycker jag det är hög tid att en eller annan moderator stänger den här tråden nu.

Nej, stäng inte en bra tråd, det räcker med att Inge slutar skriva.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik