Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav twr » mån 27 jan, 2014 9:10

De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav Kantorn » mån 27 jan, 2014 9:46

Min misstanke är att det ska vara två uppgångar till Hagastaden, och då är det väl vettigt om en av dem är i anslutning till Karolinska sjukhuset - med en av entréerna inne i själva sjukhusentrén så man kan gå "inomhus" från tunnelbana till mottagning/sjuksäng/vaddetnuvaramå.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7061
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav twr » mån 27 jan, 2014 14:42

Hur många tåg kan behövas? Om man i högtrafik har 6 minuters trafik borde det väl vara möjligt att köra ett omlopp på 12 minuter? Kanske 3 minuter körtid inklusive stopp i Hagastaden, och så 3 minuter snabbvändning i vardera änden? I praktiken kan man nästan köra utan tidtabell, bara pendla fram och tillbaka, för trafiken i Odenplan är så tät att man inte behöver passa några avgångar.

Med 2 fullängdståg borde det vara möjligt att helt enkelt ställa upp dem vid plattform på Arenastadens station under nätterna? Om man ordnar med ordentlig bevakning? Uppställning och städning i Arenastaden, då och då byter man ut tågen och kör till någon av Gröna linjens depåer för större service.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav twr » mån 27 jan, 2014 14:44

Kantorn skrev:Min misstanke är att det ska vara två uppgångar till Hagastaden, och då är det väl vettigt om en av dem är i anslutning till Karolinska sjukhuset - med en av entréerna inne i själva sjukhusentrén så man kan gå "inomhus" från tunnelbana till mottagning/sjuksäng/vaddetnuvaramå.

Det vore snyggt! Det blir väl något slags torg söder om sjukhuset som får en uppgång. Andra änden av stationen hamnar nog i trakten av Torsplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav gbd » fre 31 jan, 2014 14:49

Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav twr » fre 31 jan, 2014 14:53

gbd skrev:Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?

Jag tror inte det är bestämt, det har åtminstone inte kommunicerats utåt. Bakgrunden till sträckan till Arenastaden är väl tanken att fortsätta mot Danderyds sjukhus och Täby. Medan Solna, om jag minns rätt, sedan gammalt har tankar om en tunnelbana vidare upp mot Järvastaden, som byggs nu. I förlängningen kunde man fortsätta till Kista. Problemet är väl att en sådan sträcka blir inte helt men i hög grad parallell med pendeltåget (City, Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav BSB101 » sön 02 feb, 2014 13:18

Vid gränsen mellan Solna och Sollentuna finns Silverdal (med halvdålig kollektivtrafik) och polisskolan med omgivning. Det senare kommer med all sannolikhet bebyggas med bostäder i framtiden och kommer då behöva bra kollektivtrafik. Att lägga en ny station mellan Ulriksdal och Helenelund känns inte troligt så där kan en ny tunnelbanelinje bli aktuell.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2000
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav daniel_s » sön 02 feb, 2014 14:54

BSB101 skrev:Vid gränsen mellan Solna och Sollentuna finns Silverdal (med halvdålig kollektivtrafik) och polisskolan med omgivning. Det senare kommer med all sannolikhet bebyggas med bostäder i framtiden och kommer då behöva bra kollektivtrafik. Att lägga en ny station mellan Ulriksdal och Helenelund känns inte troligt så där kan en ny tunnelbanelinje bli aktuell.


Så stor är inte utbyggnadspotentialen där. En förlängning av Tvärbanan dit verkar mera rimligt i så fall. Men mest tror jag trots allt på buss i det fallet.
daniel_s
 
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav twr » sön 02 feb, 2014 18:54

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Vid gränsen mellan Solna och Sollentuna finns Silverdal (med halvdålig kollektivtrafik) och polisskolan med omgivning. Det senare kommer med all sannolikhet bebyggas med bostäder i framtiden och kommer då behöva bra kollektivtrafik. Att lägga en ny station mellan Ulriksdal och Helenelund känns inte troligt så där kan en ny tunnelbanelinje bli aktuell.


Så stor är inte utbyggnadspotentialen där. En förlängning av Tvärbanan dit verkar mera rimligt i så fall. Men mest tror jag trots allt på buss i det fallet.

Silverdal ligger i Sollentuna och är nog färdigbyggt. Polishögskolan med omgivning kallas Sörentorp och ligger i Solna. Visst är det möjligt att det kan byggas där i teorin, men då det ligger inom Nationalstadsparken verkar det inte så troligt under överskådlig tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav CS » sön 02 feb, 2014 22:38

twr skrev:Hur många tåg kan behövas? Om man i högtrafik har 6 minuters trafik borde det väl vara möjligt att köra ett omlopp på 12 minuter? Kanske 3 minuter körtid inklusive stopp i Hagastaden, och så 3 minuter snabbvändning i vardera änden? I praktiken kan man nästan köra utan tidtabell, bara pendla fram och tillbaka, för trafiken i Odenplan är så tät att man inte behöver passa några avgångar.

Med 2 fullängdståg borde det vara möjligt att helt enkelt ställa upp dem vid plattform på Arenastadens station under nätterna? Om man ordnar med ordentlig bevakning? Uppställning och städning i Arenastaden, då och då byter man ut tågen och kör till någon av Gröna linjens depåer för större service.



Jag funderar mest på om det räcker med två enkla C20 (45 m) eller om resandeunderlaget räcker till att köra dubbelkopplade tåg (90m).
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 602
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav Lennart Petersen » sön 02 feb, 2014 23:52

twr skrev:Hur många tåg kan behövas? Om man i högtrafik har 6 minuters trafik borde det väl vara möjligt att köra ett omlopp på 12 minuter? Kanske 3 minuter körtid inklusive stopp i Hagastaden, och så 3 minuter snabbvändning i vardera änden? I praktiken kan man nästan köra utan tidtabell, bara pendla fram och tillbaka, för trafiken i Odenplan är så tät att man inte behöver passa några avgångar.

Med 2 fullängdståg borde det vara möjligt att helt enkelt ställa upp dem vid plattform på Arenastadens station under nätterna? Om man ordnar med ordentlig bevakning? Uppställning och städning i Arenastaden, då och då byter man ut tågen och kör till någon av Gröna linjens depåer för större service.


Men som jag uppfattat det så var väl det tänkta trafikupplägget så att pendeln kördes under högtrafik medans det i normal och lågtrafik kördes en genomgående linje som alltså fortsätter söder om Odenplan ?
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1975
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav gbd » mån 03 feb, 2014 8:30

twr skrev:
gbd skrev:Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?

Jag tror inte det är bestämt, det har åtminstone inte kommunicerats utåt. Bakgrunden till sträckan till Arenastaden är väl tanken att fortsätta mot Danderyds sjukhus och Täby. Medan Solna, om jag minns rätt, sedan gammalt har tankar om en tunnelbana vidare upp mot Järvastaden, som byggs nu. I förlängningen kunde man fortsätta till Kista. Problemet är väl att en sådan sträcka blir inte helt men i hög grad parallell med pendeltåget (City, Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund).


Jag kanske låter som en trasig grammofonskiva, men om man ska förstärka i NO-sektorn, varför inte börja med den avgrening av röda linjen som föreslogs när RUFS utarbetades (även om jag kanske skule vija dra den något västligare än föreslagits). Skulle man sedan efter det fortfarande behöva ännnu mer kapacitet kanske man kan förlänga från arenastadsgrenen, tror jag.
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav Harald » mån 03 feb, 2014 9:00

Lennart Petersen skrev:Men som jag uppfattat det så var väl det tänkta trafikupplägget så att pendeln kördes under högtrafik medans det i normal och lågtrafik kördes en genomgående linje som alltså fortsätter söder om Odenplan ?

Det låter som en lysande idé. Orsaken till att man inte kör genomgående i högtrafik är väl att man anser att kapaciteten behövs västerut. Åker de Västerortsborna inte längre än till/från Odenplan så att det blir plats på tågen för pendelns resnärer? Eller är det de senare som bara ska till/från Odenplan i högtrafik?
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav twr » mån 03 feb, 2014 9:08

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:Hur många tåg kan behövas? Om man i högtrafik har 6 minuters trafik borde det väl vara möjligt att köra ett omlopp på 12 minuter? Kanske 3 minuter körtid inklusive stopp i Hagastaden, och så 3 minuter snabbvändning i vardera änden? I praktiken kan man nästan köra utan tidtabell, bara pendla fram och tillbaka, för trafiken i Odenplan är så tät att man inte behöver passa några avgångar.

Med 2 fullängdståg borde det vara möjligt att helt enkelt ställa upp dem vid plattform på Arenastadens station under nätterna? Om man ordnar med ordentlig bevakning? Uppställning och städning i Arenastaden, då och då byter man ut tågen och kör till någon av Gröna linjens depåer för större service.


Men som jag uppfattat det så var väl det tänkta trafikupplägget så att pendeln kördes under högtrafik medans det i normal och lågtrafik kördes en genomgående linje som alltså fortsätter söder om Odenplan ?

Ja, så är det. Men du får fler tåg totalt än nu, och de måste ju stå någonstans? Om de står vid station i Arenastaden kan de börja dagen med att gå till Skarpnäck, till exempel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav twr » mån 03 feb, 2014 9:10

gbd skrev:
twr skrev:
gbd skrev:Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?

Jag tror inte det är bestämt, det har åtminstone inte kommunicerats utåt. Bakgrunden till sträckan till Arenastaden är väl tanken att fortsätta mot Danderyds sjukhus och Täby. Medan Solna, om jag minns rätt, sedan gammalt har tankar om en tunnelbana vidare upp mot Järvastaden, som byggs nu. I förlängningen kunde man fortsätta till Kista. Problemet är väl att en sådan sträcka blir inte helt men i hög grad parallell med pendeltåget (City, Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund).


Jag kanske låter som en trasig grammofonskiva, men om man ska förstärka i NO-sektorn, varför inte börja med den avgrening av röda linjen som föreslogs när RUFS utarbetades (även om jag kanske skule vija dra den något västligare än föreslagits). Skulle man sedan efter det fortfarande behöva ännnu mer kapacitet kanske man kan förlänga från arenastadsgrenen, tror jag.

Anledningen till att man bygger till Arenastaden är ju en tänkt fortsättning mot Nordost. Men hur stationen ska vara orienterad mer i detalj är vad jag vet inte bestämt. Alltså var uppgångar med mera ska ligga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav gbd » mån 03 feb, 2014 10:25

Hmm, jo, jag förstår det,bergshamra vore vällämpligt som en station även om den skulle bli djup, men ev stationer mellan kräver väl nästan att man vet ung var arenastadsstationen och dess uppgångar hamnar. Spåren vid rangerbangården kan nog agera som en barriär så kanske en ev station vid SÖ hörnet av Härvastaden? (Men nu kanske vi hamnar offtopic?)
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav gbd » mån 03 feb, 2014 15:37

Inge skrev:
gbd skrev:Jag kanske låter som en trasig grammofonskiva, men om man ska förstärka i NO-sektorn, varför inte börja med den avgrening av röda linjen som föreslogs när RUFS utarbetades (även om jag kanske skule vija dra den något västligare än föreslagits). Skulle man sedan efter det fortfarande behöva ännnu mer kapacitet kanske man kan förlänga från arenastadsgrenen, tror jag.

Men är inte det en ganska dålig lösning eftersom den skulle vika av söderifrån. Då kan man inte förlänga till Täby och inte är väl buss 540 så överbelastad att sträckningen kan motivera sig i sig självt?

Under 90-talet arbetade man för en förlängning via Dannenora och till Häggvik, efter att Täbyplanerna spruckit. Den lösningen var hyggligt rimlig. Det känns lite som att man i RUFS 2010 återkom till detta förslag, men i försämrat skick..

Däremot har RUFS naturligtvis helt rätt i att Hagastadsgrenen bör fortsätta till Solna Centrum. :)


Vilken linje skulle vika av söderifrån, menar du? Gröns avgrening från arenasaden?
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav gbd » ons 05 feb, 2014 8:52

Inge skrev:
Nej, den röda grenen i RUFS2010, som du hänvisar till, viker av söderifrån, dvs från Universitetet eller möjligen Bergshamra och rundar Brunsviken likt buss 540. Därför blir det inte en så bra början om man hade tänkt sig vidare mot Täby.

...och fortsätter sedan ner mot linljeholmen genom västra delen av innerstan och återansluter till röda, så att man kan köra fler tåg på mörbygrenen.
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav twr » ons 05 feb, 2014 12:14

Inge skrev:
gbd skrev:
Inge skrev:
Nej, den röda grenen i RUFS2010, som du hänvisar till, viker av söderifrån, dvs från Universitetet eller möjligen Bergshamra och rundar Brunsviken likt buss 540. Därför blir det inte en så bra början om man hade tänkt sig vidare mot Täby.

...och fortsätter sedan ner mot linljeholmen genom västra delen av innerstan och återansluter till röda, så att man kan köra fler tåg på mörbygrenen.

Kan du förklara det lite närmre. Jag tror inte att jag förstår hur du tänker.

Liljeholmen – Fridhemsplan – Odenplan – Universitetet finns väl med i RUFS 2010? Den skulle kunna ta en sväng via Hagastaden och Solna på vägen, kanske ansluta till Danderyds sjukhus snarare än Universitetet.

(Off-topic: Personligen tror jag att en västligare spårförbindelse behövs förr eller senare, men jag ser den hellre som en genväg för järnvägen mellan Älvsjö och Tomteboda. Någon dag i framtiden då den extra kapacitet som Citybanan erbjuder har ätits upp.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inläggav gbd » ons 05 feb, 2014 14:11

Det var precis det jag menade twr, och även om min favorit är från universitetet över hagastaden ,men kanske det är lite offtopic att diskutera det här. Anknytningen till trådstarten är so jag ser det att om man ska förstärka tunnelbanan i NO-sektorn så ska man göra det med den diskuterade avgreningen först och förlängning av röd, innan man ev fortsätter med grön mot nordost (Skulle dock inte den förstnämnda förstärkningen räcka så förstärk förall del från arenastaden).
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster