Duisburg museumsvogn til Norge

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Yngve » sön 28 feb, 2016 10:51

Diverse tyske kilder melder at Duisburg har solgt en museumsvogn til Norge. Salget er veldig omstridt.

Er noen som vet hvor vogna skal?
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Hechtwagen » sön 28 feb, 2016 15:42

Vad är det för spårvidd? 1435 eller 1000 mm? Är det 1000 mm torde vagnen vara ämnad för Trondheim?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Yngve » sön 28 feb, 2016 16:13

Hechtwagen skrev:Vad är det för spårvidd? 1435 eller 1000 mm? Är det 1000 mm torde vagnen vara ämnad för Trondheim?

Duisburg har normalspor, og derfor kan vi antagelig stryke Trondheim.

Såvidt jeg forstod så mente noen at transportselskapet i Duisburg nå var i ferd med å selge arvesølvet; vogna er angivelig en av de første leddvognene i Tyskland.

Vogna er forøvrig ikke kjørbar siden en smell med en personbil(?) for et par år siden.
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav minimum traction » sön 28 feb, 2016 16:31

Yngve skrev:Såvidt jeg forstod så mente noen at transportselskapet i Duisburg nå var i ferd med å selge arvesølvet; vogna er angivelig en av de første leddvognene i Tyskland.

Verkar ju riktigt allvarligt. En vagn som borde vara riksintresse.

Undrar om det börjar bli dagens trend, att "rationalisera bort" historien. Återgå till det historiska normaltillståndet innan vårt historiemedvetande väcktes runt upplysningstiden.

Det allmänt avtagande intresset för ideellt arbete (beskyllningarna mot föreningen "Club 177" för att inte ha försökt rädda vagnen kan vara orättvisa, det kan vara så att de gjorde vad de hade intresserat folk till). De sista som har sett föremål av den här åldern i bruk är döda och yngre har inte tillräckligt med relation till dem. Alltmer åtstramade "effektivitets-"krav på de myndigheter och liknande som borde ha ansvaret. Privatisering av själva trafiken där de flesta naturligtvis inte är intresserade av annat än att på enklaste vis dra in intäkter till ägarna, och i "enklaste" ingår inte museitrafik ens där den kanske kunde vara lönsam. Åtminstone i Sverige avskaffad och ineffektiv historieundervisning. Dit hör säkert också att det i Sverige har blivit modernt igen att riva gamla hus. (Inte för att det någonsin blev omodernt igen efter sextiotalets mass-"bombningar", men förut skötte man det "diskret" i berättigad rädsla för folkopinioner. Nu tycks det inte finnas några större sådana.)
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Hechtwagen » sön 28 feb, 2016 19:33

Yngve skrev:
Hechtwagen skrev:Vad är det för spårvidd? 1435 eller 1000 mm? Är det 1000 mm torde vagnen vara ämnad för Trondheim?

Duisburg har normalspor, og derfor kan vi antagelig stryke Trondheim.

Såvidt jeg forstod så mente noen at transportselskapet i Duisburg nå var i ferd med å selge arvesølvet; vogna er angivelig en av de første leddvognene i Tyskland.

Vogna er forøvrig ikke kjørbar siden en smell med en personbil(?) for et par år siden.


Nja... duisburg har haft meterspår långt in på 60-talet så jag tänkte att det kanske var en meterspårig vagn som de ändå inte kunde köra med längre!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav minimum traction » sön 28 feb, 2016 19:56

Den är normalspårig och viktig i den tyska ledvagnens historia.

En bild på Wikmedia Commons:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dvg177lap070805.jpg
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Hechtwagen » sön 28 feb, 2016 23:50

Vaga uppgifter om att det är ett hotell som köpt vagnen!
En tragedi för hela spårvägstyskland om de mister den vagnen! :(
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav minimum traction » mån 29 feb, 2016 1:01

Ja, det blir ett hål där en central del av historien fanns. Helt i onödan. Man kan fråga sig hur vederbörande myndigheter resonerar, eller de politiker som ger dem anslag. Och vad mer som är eller kommer att bli så här illa, för det är säkert ingen engångsföreteelse. Varför inte avyttra Dresdens gäddvagnar till exempel…

Ett hotell… även om det inte skulle vara sant just här så är det väl där och i lika kommersiella "upplevelseparker" resurserna kommer att finnas i framtiden.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Hechtwagen » mån 29 feb, 2016 1:14

En gäddvagn är aldrig fel!... :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Nils Carl Aspenberg » mån 29 feb, 2016 2:55

Det er samme kjøper som den forrige Duisburgvognen som gikk til Norge før jul. Dette er tyskeren Norbert Kuhn som har bygget seg opp en formue ved å levere utstyr til sporvogner og T-baner gjennom sitt firma Daimex. Han har bygd opp et konferansesenter (=slott) i Valdres, hvor han bygd en kort skinnegang. Han ønsket å kjøpe et togsett av type T-2000 fra Oslo, men her ville man ikke selge, så vognene gikk til skrot. Som erstatning kjøpte han en Variobahn fra Duisburg, og nå også kanskje verdens eldste bevarte leddvogn. Men den nye eieren er profesjonell og har penger, så leddvognen er nok i de beste hender. Vi får håpe at klenodiet i en fjern fremtid kan komme på sporveismuseet i Oslo.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1787
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Yngve » mån 29 feb, 2016 6:57

Takk for oppklaringen, Aspenberg.

Jeg er ikke i tvil om at Norbert har kompetanse og økonomi til å få vogna(/-ene) kjørbar(e) hvis han ønsker det. Men det kreves vel sikkert en mengde dokumentert styringssystem for å få nødvendig tillatelse til å kjøre vognene for egen maskin?

Imidlertid ville det forundre meg om Sporveismuseet i Oslo skulle ha noen interresse for vogna; de har vel allerede plass- og ressursutfordringer med det de forvalter i dag?
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Nils Carl Aspenberg » mån 29 feb, 2016 9:08

Når Norbert, Yngve og Nils Carl har forlatt denne verden og vognen kanskje er blitt 130 år gammel og verdens eldste kjørbare leddvogn, så kan det jo være at noen tar initiativ. Den kan jo eksempelvis ha blitt fredet av riksantikvaren som et helt unikt teknisk klenodium. Men det får dem som kommer etter oss bestemme.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1787
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Yngve » mån 29 feb, 2016 14:57

Selvsagt enig og håper det stemmer. Og det spørs om Sporveismuseet uansett må se seg om etter ny plassering da utvidelsesmulighetene på Majorstuen kan skape en begrensning.


Yngve
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Nils Carl Aspenberg » mån 29 feb, 2016 15:12

Plassproblemene kommer om få år når vi skal ha inn SL79 og SL95. Hvis vi skal beholde like mange av dem som vi har av høkavogner og gullfisk, så blir vel det en halv kilometer trikk. Vogn 177 er verdens eldste bevarte leddvogn, og vil helt sikkert bli fredet.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1787
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav minimum traction » mån 29 feb, 2016 15:41

Tack, Nils Carl Aspenberg. Låter lugnande så långt. Utom i förlängningen, när jag tänker på vad resurssvaga ideella museer kan råka ut för vid till exempel platsbrist. Sedan vet jag som svensk hur litet fredning kan betyda när politikerna (och deras väljare) helt enkelt inte är intresserade eller medvetna.

Undrar också fortfarande vad tyskarna håller på med. Det är ju sin egen historia de avhänder sig.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04


Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Yngve » ons 02 mar, 2016 6:53

Nils Carl Aspenberg skrev:Plassproblemene kommer om få år når vi skal ha inn SL79 og SL95. Hvis vi skal beholde like mange av dem som vi har av høkavogner og gullfisk, .....


Helt enig; og det er allerede en god del kjøretøyer, både med og uten stålhjul, stående rundt omkring som så absolutt burde fått plass på museet.

Yngve
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Christoph Heuer » fre 04 mar, 2016 16:39

minimum traction skrev:(...)Undrar också fortfarande vad tyskarna håller på med. Det är ju sin egen historia de avhänder sig.


Sorry for a reply in English. I still have not learned to speak Swedish or Norwegian :wink:

Tramway enthusiasts in Germany are furious. According to some reports the Rheinbahn in nearby Düsseldorf offered to take the car, since it ran on the Duisburg - Düsseldorf interurban originally but the offer was declined. There is also a rumour to the contrary, that Düsseldorf declined when being asked. As far as I am aware the car has not been offered to any of the German museum groups, even though I am fairly certain that one museum would take the car and has the space that is needed.

At the moment there are several attempts to keep the tramcar in Germany. Duisburg transport operator DVG is a bit insensitive to say the least, and the same applies to Mr. Kuhn of Daimex. DVG can be accused of not caring for their own history and German tramway history. Mr. Kuhn looks like the wealthy but greedy collector who wants to keep a gem for himself. It is a bit like buying the only existing prototype VW beetle and putting it into a private garage.

There is a newspaper report in German saying that no details about the sale, including the price, are to be revealed. The car will not have to stay outside, though. See http://www.rp-online.de/nrw/staedte/dui ... -1.5811069

So if anyone can have a private word with Daimex or Mr. Kuhn, please do!

Kind Regards

Christoph
Aktiv medlem i Hannovers Spårvägsmuseiförening, Wehmingen, Tyskland http://www.tram-museum.de

I can read Swedish (well, sort of) but I can neither write nor speak Swedish. Please accept my apologies for that.
Användarvisningsbild
Christoph Heuer
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 02 jul, 2010 21:15
Ort: Kassel, Tyskland

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav minimum traction » fre 04 mar, 2016 17:34

Tack, Christoph. Roligt att höra att frivilliga gör saker åtminstone, och hoppas att artikeln har rätt i att övertalningsförsöken fortsätter.

Men saken visar kanske att vi måste ta nya grepp på bevarandeproblemet. Och att staten (tysk eller annan) måste göras medveten om ett område av teknikhistorien som kanske inte är så känt, eller som vi i varje fall inte längre kan lita på att frivilliga krafter och ansvarsmedvetna offentliga företag ska ta ansvar för.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Inläggav Nils Carl Aspenberg » fre 04 mar, 2016 20:53

Dette prosjektet omfatter også restaurering, og det er planlagt å bruke mye penger på det, et millionbeløp i SEK. Siden Duisburg ikke har interesse selv eller midler til å gjøre noe, så blir mulighetene i Tyskland begrensede. De ulike sporveismuseene som Bergische Museumsbahnen, Schöneberger Strand eller Wehmingen vil neppe ha muligheter til å investere så mye penger i dette prosjektet som Daimex har som intensjon. Så for vognen er nok den hittil valgte løsning den beste. Daimex er et firma som driver med tekniske forbedringer av sporvogner, både for Oslo, Göteborg, Duisburg, Bremen, Frankfurt og Berlin. Andre kunder er SJ, NSB, Flytoget osv. Det er ikke snakk om en privat samling, men et utstillingsobjekt på Daimex sitt nye kurssenter i Valdres. Her skal firmaet drive ulik kursvirksomhet, særlig innen sporvognselektronikk. Det blir i prinsippet det samme som når Mercedes kjøper opp veteranbiler for å vise frem i sin fabrikk.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1787
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Sio och 15 gäster