Sverigeförhandlingen - Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav darthjpp » tis 23 feb, 2016 14:39

Sverigeförhandlingen har nu presenterat ett förslag på sträckningar i Göteborg och Mölndal.
http://media.sverigeforhandlingen.se/2016/02/Goteborg-8-feb.jpg
Bild på de föreslagna sträckningarna.

Nu tänkte jag att en diskussion om dessa sträckningar, eventuella kompletteringar och om något i innehållet överraskade.
  • Göteborgs spårväg Norra Älvstranden Centrala delen
  • Göteborgs spårväg Operalänken
  • Göteborgs spårväg Allélänken
  • Mölndal spårväg Mölndal-Åby/Åbro

Min spontana reaktion var att sträckningen Lindholmen-Linnéplatsen var med, som en glad överraskning.
Sträckan Brunnsbo - Frihamnen - Lindholmen var väntad liksom Operalänken. Att åtminstone en del av Allélänken finns med är positivt även om den borde vara med i sin helhet. (Polhemsplatsen - Linnéplatsen i tunnel)
Mölndals Bro - Åby/Åbromotet kändes lite som en oväntad del, men får kanske ses som ett sätt att få med Mölndal på vagnen (tåget verkar ju ha gått :-) )

De kompletteringar och förlängningar av dessa sträckor så är det främst Brunnsbo - Körkarlens Gata och Lindholmen - Eriksberg - Ivarsberg - (Vårväderstorget) som saknas, men där finns ju redan planering.

En komplettering vore en koppling till den nya älvpassagen Stigberget - Lindholmen från södra älvstranden (Första Långgatan/Karl Johansgatan)
darthjpp
 
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav twr » ons 24 feb, 2016 0:39

Ville inte Partille ha spårväg? Och Kungälv? Har de varit aktuella i förhandlingen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav darthjpp » ons 24 feb, 2016 12:44

twr skrev:Ville inte Partille ha spårväg? Och Kungälv? Har de varit aktuella i förhandlingen?


Partille har velat i frågan i flera år, men verkar ha gett upp tanken på spårväg just nu. Det finns/har funnits ett spårreservat från kommungränsen till Vallhamra Torg men där har det föreslagits bostäder och en utbyggnad av Vallhamra Torg.

Kungälv har enskilda politiker som önskar spårväg, men dels är sträckan lång, dels är numer busskörfält utbyggda på E6 hela vägen mellan Jordfallsmotet till Tingstadsmotet vilket betydligt snabbat upp expressbussarna. Inne i Kungälv är trafikunderlaget något svagt för spårväg, även om en linje mellan Kungälv och Ytterby nämnts som en sträcka att starta med, återigen av enskilda politiker i Kungälv.

Vare sig Kungälv eller Partille har såvitt jag känner till varit aktuella i Sverigeförhandlingen, då de inte passeras av någon föreslagen sträckning av höghastighetsjärnväg. Vad gäller storstadsåtgärder kan det tänkas att de kommer på fråga rörande utbyggnad av regionala järnvägar eller mer omfattande bussutbyggnad. Dubbelspår på Bohusbanan och fyrspår på Västra Stambanan är ju åtgärder som ökar kapaciteten för pendeltåg och regionaltåg runt Göteborg.
darthjpp
 
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav twr » ons 24 feb, 2016 14:43

darthjpp skrev:
twr skrev:Ville inte Partille ha spårväg? Och Kungälv? Har de varit aktuella i förhandlingen?


Partille har velat i frågan i flera år, men verkar ha gett upp tanken på spårväg just nu. Det finns/har funnits ett spårreservat från kommungränsen till Vallhamra Torg men där har det föreslagits bostäder och en utbyggnad av Vallhamra Torg.

Kungälv har enskilda politiker som önskar spårväg, men dels är sträckan lång, dels är numer busskörfält utbyggda på E6 hela vägen mellan Jordfallsmotet till Tingstadsmotet vilket betydligt snabbat upp expressbussarna. Inne i Kungälv är trafikunderlaget något svagt för spårväg, även om en linje mellan Kungälv och Ytterby nämnts som en sträcka att starta med, återigen av enskilda politiker i Kungälv.

Vare sig Kungälv eller Partille har såvitt jag känner till varit aktuella i Sverigeförhandlingen, då de inte passeras av någon föreslagen sträckning av höghastighetsjärnväg. Vad gäller storstadsåtgärder kan det tänkas att de kommer på fråga rörande utbyggnad av regionala järnvägar eller mer omfattande bussutbyggnad. Dubbelspår på Bohusbanan och fyrspår på Västra Stambanan är ju åtgärder som ökar kapaciteten för pendeltåg och regionaltåg runt Göteborg.

I Stockholm har ju samtliga kommuner i länet varit med, eftersom de ingår i storstadsområdet. Så samma borde gälla för Göteborg kan man tycka. Alltså även Kungsbacka etc etc. Men kanske straffar de ut sig, där spårväg inte ens är aktuellt?

Mölnlycke ska få en station för HH-banan, är det så? Jackpot för den kommunen, som får snabba förbindelser till Göteborg och Borås, och till flygplatsen Landvetter. Men jag antar att det är någon slags regionaltåg som ska stanna här?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav AdrianLangemar » ons 24 feb, 2016 16:32

Inse verkligheten. Spårväg till Kungälv och Partille kommun är lika dumt som tunnelbana till Arenastaden.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav twr » ons 24 feb, 2016 16:47

AdrianLangemar skrev:Inse verkligheten. Spårväg till Kungälv och Partille kommun är lika dumt som tunnelbana till Arenastaden.

Oj då! Jag är inte alls insatt i sakfrågan. Jag är bara nyfiken på processen. Om fler kommuner än Göteborg och Mölndal har varit inblandade, oavsett om det handlar om spårväg eller något annat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav darthjpp » ons 24 feb, 2016 18:17

twr skrev:
AdrianLangemar skrev:Inse verkligheten. Spårväg till Kungälv och Partille kommun är lika dumt som tunnelbana till Arenastaden.

Oj då! Jag är inte alls insatt i sakfrågan. Jag är bara nyfiken på processen. Om fler kommuner än Göteborg och Mölndal har varit inblandade, oavsett om det handlar om spårväg eller något annat.


Det är Göteborg, Mölndal, Härryda, Bollebygd, Borås och Ulricehamn i Västra Götalandsregionen som har delar av höghastighetsjärnvägen mellan Göteborg och Jönköping. Det är dock bara Göteborg, Härryda och Borås som deltar då det endast är planerat stationer i dessa kommuner, Härryda får två stationer, Mölnlycke och Landvetter flygplats, i Sverigeförhandlingen för höghastighetsjärnväg. Dessutom ingår Göteborg och Mölndals stad i storstadssatsningen.
Ulricehamn och Bollebygd önskar stationer, liksom Mölndal.

Vad gäller övriga kommuner runt Göteborg är det osäkert om det planeras fler förhandlingsomgångar med vanlig järnväg för pendeltåg och regionaltåg, vid ett sådant läge skulle flera kommuner kunna komma ifråga, bl.a. Kungälv (Bohusbanan), Partille, Lerum, Alingsås (Västra Stambanan), Kungsbacka (Västkustbanan), Ale, Lilla Edet, Trollhättan (Norge-Vänerbanan)
darthjpp
 
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav gbd » mån 29 feb, 2016 8:22

darthjpp skrev:Sverigeförhandlingen har nu presenterat ett förslag på sträckningar i Göteborg och Mölndal.
http://media.sverigeforhandlingen.se/2016/02/Goteborg-8-feb.jpg
Bild på de föreslagna sträckningarna.

Nu tänkte jag att en diskussion om dessa sträckningar, eventuella kompletteringar och om något i innehållet överraskade.
  • Göteborgs spårväg Norra Älvstranden Centrala delen
  • Göteborgs spårväg Operalänken
  • Göteborgs spårväg Allélänken
  • Mölndal spårväg Mölndal-Åby/Åbro

Min spontana reaktion var att sträckningen Lindholmen-Linnéplatsen var med, som en glad överraskning.
Sträckan Brunnsbo - Frihamnen - Lindholmen var väntad liksom Operalänken. Att åtminstone en del av Allélänken finns med är positivt även om den borde vara med i sin helhet. (Polhemsplatsen - Linnéplatsen i tunnel)
Mölndals Bro - Åby/Åbromotet kändes lite som en oväntad del, men får kanske ses som ett sätt att få med Mölndal på vagnen (tåget verkar ju ha gått :-) )

De kompletteringar och förlängningar av dessa sträckor så är det främst Brunnsbo - Körkarlens Gata och Lindholmen - Eriksberg - Ivarsberg - (Vårväderstorget) som saknas, men där finns ju redan planering.

En komplettering vore en koppling till den nya älvpassagen Stigberget - Lindholmen från södra älvstranden (Första Långgatan/Karl Johansgatan)



Ang allélänken, har jag förstått det rätt att den del som ingår här, ej går som tunel, som tidigare föreslagits?
gbd
 
Inlägg: 515
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav gbd » mån 29 feb, 2016 8:32

twr skrev:Ville inte Partille ha spårväg? Och Kungälv? Har de varit aktuella i förhandlingen?


För just Kungälv, hur blir det med pendeltåg där med västlänken i framtiden?
gbd
 
Inlägg: 515
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav darthjpp » mån 29 feb, 2016 11:06

gbd skrev:
darthjpp skrev:Sverigeförhandlingen har nu presenterat ett förslag på sträckningar i Göteborg och Mölndal.
http://media.sverigeforhandlingen.se/2016/02/Goteborg-8-feb.jpg
Bild på de föreslagna sträckningarna.

Nu tänkte jag att en diskussion om dessa sträckningar, eventuella kompletteringar och om något i innehållet överraskade.
  • Göteborgs spårväg Norra Älvstranden Centrala delen
  • Göteborgs spårväg Operalänken
  • Göteborgs spårväg Allélänken
  • Mölndal spårväg Mölndal-Åby/Åbro

Min spontana reaktion var att sträckningen Lindholmen-Linnéplatsen var med, som en glad överraskning.
Sträckan Brunnsbo - Frihamnen - Lindholmen var väntad liksom Operalänken. Att åtminstone en del av Allélänken finns med är positivt även om den borde vara med i sin helhet. (Polhemsplatsen - Linnéplatsen i tunnel)
Mölndals Bro - Åby/Åbromotet kändes lite som en oväntad del, men får kanske ses som ett sätt att få med Mölndal på vagnen (tåget verkar ju ha gått :-) )

De kompletteringar och förlängningar av dessa sträckor så är det främst Brunnsbo - Körkarlens Gata och Lindholmen - Eriksberg - Ivarsberg - (Vårväderstorget) som saknas, men där finns ju redan planering.

En komplettering vore en koppling till den nya älvpassagen Stigberget - Lindholmen från södra älvstranden (Första Långgatan/Karl Johansgatan)



Ang allélänken, har jag förstått det rätt att den del som ingår här, ej går som tunel, som tidigare föreslagits?


Det är inte specificerat om det skall vara tunnel eller i markplan. Eller för den delen på högbana. Det är detaljer som skall förhandlas vidare om, men med tanke på trafiksituationen vid Gamla Ullevi skulle en spårväg i markplan skapa enorma köer, både för spårvagnar, bussar och bilar.
En "cut and cover"-tunnel mellan Polhemsplatsen och Linnégatan med bergtunnel vidare till Linnéplatsen kostnadsberäknades till 3,5 miljarder +- 1 miljard i ett examensarbete från Chalmers hösten 2012 (Referens:http://studentarbeten.chalmers.se/publication/161322-allelanken-a-study-of-the-possibility-and-the-potential-effects-of-a-tramway-tunnel-construction-in)
Ett tänkbart alternativ vore att Sverigeförhandlingen täcker ca halva investeringen och att staden tar resterande del för att färdigställa projektet.
darthjpp
 
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav darthjpp » mån 29 feb, 2016 11:10

gbd skrev:
twr skrev:Ville inte Partille ha spårväg? Och Kungälv? Har de varit aktuella i förhandlingen?


För just Kungälv, hur blir det med pendeltåg där med västlänken i framtiden?


När Västlänken är klar är det tänkt att öka turtätheten på Bohusbanan, men det är ännu inte planerat någon omdragning via Kungälv, utan det kommer fortsatt vara Ytterby som är Kungälvs station. Eller Bohus på andra sidan älven.
darthjpp
 
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav gbd » mån 29 feb, 2016 13:13

darthjpp skrev:
Det är inte specificerat om det skall vara tunnel eller i markplan. Eller för den delen på högbana. Det är detaljer som skall förhandlas vidare om, men med tanke på trafiksituationen vid Gamla Ullevi skulle en spårväg i markplan skapa enorma köer, både för spårvagnar, bussar och bilar.
En "cut and cover"-tunnel mellan Polhemsplatsen och Linnégatan med bergtunnel vidare till Linnéplatsen kostnadsberäknades till 3,5 miljarder +- 1 miljard i ett examensarbete från Chalmers hösten 2012 (Referens:http://studentarbeten.chalmers.se/publication/161322-allelanken-a-study-of-the-possibility-and-the-potential-effects-of-a-tramway-tunnel-construction-in)
Ett tänkbart alternativ vore att Sverigeförhandlingen täcker ca halva investeringen och att staden tar resterande del för att färdigställa projektet.


Jo, jag har sett en del av detta presenteras på YIMBY Göteborg och M Bigert har väl gjort en delutöver det som presenterades i exjobbet (Bl.a. varianten Vasa-länken som går något längre söderut för att kunna gå i bättre berg och anknyta till station haga bättre. Jag var bara lite konfunderad över hur den presenterades i objektbeskrvningen), tack förklargörandet. (Högbana förresten, hur förhåller det sig i pris till tunnelbana?)
gbd
 
Inlägg: 515
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav gbd » mån 29 feb, 2016 13:19

darthjpp skrev:
gbd skrev:
twr skrev:Ville inte Partille ha spårväg? Och Kungälv? Har de varit aktuella i förhandlingen?


För just Kungälv, hur blir det med pendeltåg där med västlänken i framtiden?


När Västlänken är klar är det tänkt att öka turtätheten på Bohusbanan, men det är ännu inte planerat någon omdragning via Kungälv, utan det kommer fortsatt vara Ytterby som är Kungälvs station. Eller Bohus på andra sidan älven.


Aha, rätta mig om jag har fel men fanns det inte förslag på att använda Västlänken till att skapa en Stadtbahn/prototunnelbana medelst utökad pendeltågstrafik?
gbd
 
Inlägg: 515
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav AdrianLangemar » mån 29 feb, 2016 19:48

darthjpp skrev:
gbd skrev:
twr skrev:Ville inte Partille ha spårväg? Och Kungälv? Har de varit aktuella i förhandlingen?


För just Kungälv, hur blir det med pendeltåg där med västlänken i framtiden?


När Västlänken är klar är det tänkt att öka turtätheten på Bohusbanan, men det är ännu inte planerat någon omdragning via Kungälv, utan det kommer fortsatt vara Ytterby som är Kungälvs station. Eller Bohus på andra sidan älven.

Och hur skulle det gå till? Det är enkelspåret som begränsar turtätheten, inte Västlänken. Det är redan alldeles för störningskänsligt med 30-minuterstrafik, hur ska det då inte bli med ännu högre turtäthet? Med Västlänken kommer det att bli ännu mer störningskänsligt eftersom förseningar på ena sidan tunneln fortplantar sig till andra!
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav Ulrik Berggren » mån 29 feb, 2016 23:14

För just Kungälv, hur blir det med pendeltåg där med västlänken i framtiden?


När Västlänken är klar är det tänkt att öka turtätheten på Bohusbanan, men det är ännu inte planerat någon omdragning via Kungälv, utan det kommer fortsatt vara Ytterby som är Kungälvs station. Eller Bohus på andra sidan älven.
Och hur skulle det gå till? Det är enkelspåret som begränsar turtätheten, inte Västlänken. Det är redan alldeles för störningskänsligt med 30-minuterstrafik, hur ska det då inte bli med ännu högre turtäthet? Med Västlänken kommer det att bli ännu mer störningskänsligt eftersom förseningar på ena sidan tunneln fortplantar sig till andra!


Det man funderar på hos Västtrafik är att förtäta till fyra tåg i timmen under en eller två timmar morgon och eftermiddag - ett par tre insatståg. Mer blir det inte. Med dubbelspår Marieholm - Kville - Brunnsbo när Marieholmsförbindelsen är klar förbättras förutsättningarna för detta.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav gbd » tis 01 mar, 2016 9:50

Hur blir turtätheten genom västlänken då?
gbd
 
Inlägg: 515
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav darthjpp » mån 07 mar, 2016 14:31

gbd skrev:Hur blir turtätheten genom västlänken då?


Beräknad kapacitet är 16 tåg per timme och riktning, med en möjlighet till 24 tåg per timme och riktning vid fyra spår vid Haga och Korsvägen (de är planerade för två spår med möjlighet till utbyggnad). Centralstation får fyra spår från början.
darthjpp
 
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav TKO » mån 07 mar, 2016 14:42

darthjpp skrev:
gbd skrev:Hur blir turtätheten genom västlänken då?


Beräknad kapacitet är 16 tåg per timme och riktning, med en möjlighet till 24 tåg per timme och riktning vid fyra spår vid Haga och Korsvägen (de är planerade för två spår med möjlighet till utbyggnad). Centralstation får fyra spår från början.


Är inte 16 t/h väldigt lågt, hur långa stationsuppehåll har man räknat med då?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav Niklausson » fre 25 mar, 2016 2:11

Mycket positivt att man väljer att satsa på spårvagnen här i Göteborg, Mölndal och Partille. Men hoppas på mer satsningar i framtid samt att man börjar lägga spårväg vid norra älvstranden så snart som möjligt så att man kan köra både buss och spårvagn där, men vad är det egentligen som tar sån tid? Kan det vara för att det inte får plats på Götaälvbron? Om så, varför lägger man inte spår fram till frihamnen sålänge? Lite trist är det också att vi göteborgare måste vänta på att västlänken är klar till vi kan slippa åka igenom den överbelastade platsen brunnsparken, men skulle man inte kunna förbereda för spårväg i alléstråket också?

Vad hade ni velat se för utbyggnader inom spårvägen i Göteborg samt Mölndal och Partille? Vad tror ni om spårväg ner till Kållered Köpstad eller Allum köpcentrum? Är det något som skulle kunna vara aktuellt i framtiden?
Niklausson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 1:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inläggav gbd » fre 27 jan, 2017 11:16

Har det hänt något värt att nämna I trådämnet sedan det senast postades här?
gbd
 
Inlägg: 515
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster