Enceladus skrev:ADDE skrev:Varför behövs västlig tunnelbana? För att Östberga är en
Misshandlad stadsdel.
Det var så idén föddes. Jag är mycket kritisk mot den stora böjen som skapas här. En spårvägsförbindelse mellan Årstafältet och Älvsjö Spårväg Syd via Östbergahöjden & Stockholmsmässan duger gott o väl för Östberga. Förutom att det snabbar upp restiden något så öppnar det en ny förbindelse söderut. - och genererar bostadsbyggen på fältet.
För Fridhemsplan-Älvsjö så vill jag se en ny pendeltågstunnel enligt ett gammalt förslag, med modifikation. Jag har en skiss här på mitt förslag av Pendeltågs-sträckan, med en breddad Roslagsbana som en intergrerad del av pendeltågsnätet (Denna bana behövs om en breddad roslagsbana ska få plats med resten av nätet mot Södertälje & Nynäshamn.):
ladda ned.png
Notera station Hagastaden. pga. den geografiska läget, spårgeometrin och lutningar osv. så hittar jag bara en lämplig ställe för stationens placering på förbindelsen mellan Fridhemsplan & Universitetet/(Värtan), om den ska vara rakt under stadsdelen med uppgångar bland de centrala stråken & NKS. Just Solberga/Västberga är en förslagen station som inte behövs inkluderas beroende på avståndet till intilliggande stationer. För liljeholmen föreslår jag en station under Årstaviken med uppgång på varsin sida. Jämför med Hammarby Kanal på Nackagrenen.
Jag skulle gärna se att Västberga blev något annat än ett industriområde, men några sådana planer finns inte, åtminstone inte under överskådlig tid. Solberga ligger utsträckt längs en väg och har inget egentligt centrum. Det skulle behövas minst två stationer för att täcka hela området, och när det finns en så tydlig gatustruktur kanske spårväg - eller till och med buss - är bättre. Östberga saknar däremot gatustruktur - det är som gjort för tunnelbana. Årstafältet planeras dock få flera huvudgator, så där skulle spårväg kunna vara en möjlighet. Sammanfattningsvis skulle jag säga att Östberga/Årstafältet är ett bättre val än Solberga/Västberga, givet dessa två alternativ.
Vad för funktion fyller denna tunnelbana? Jo, en lokal funktion i Östberga och Årstafältet, för hur många resenärer då? Och för en regional funktion från Skärholmen till Fridhemsplan, för att ersätta några bussar? Kommer det inte bli kaos på Röda linjen med en sådan här lösning?
Tanken med pendeltågstunneln jag föreslår ovan är att fylla en regional funktion, dvs. De som bor längs med södertäljegrenen och Nynäsbanan kan åka förbi Fridhemsplan och även de på norra sidan. Det är något man totalmissar om man bygger en Tunnelbana med en östlig böj. Och med nya Tunnelbanor på röda linjen och ett omtag med signalupphandling så komemr det finnas kapacitet nog för att ta med resenärer från Norsborg till Liljeholmen för ett byte mot Fridhemsplan eller pendeltåg.
För vart tar sig resenärerna som kommer från sydväst till Fridhemsplan vidare någonstans? Solna o Kista?