ons 31 jan, 2018 16:05
Enceladus skrev:twr skrev:Det har faktiskt aldrig varit ersättningsbussar för alla linjer på Roslagsbanan samtidigt.
Ja, men det borde inte vara något problem att vända en av linjerna vid Universitetet och den andra vid Näsby om det visar sig att vändkapaciteten inte medger högre turtäthet. Sedan spelar det kanske inte så stor roll för den enskilde resenären om den andra linjen är avstängd eller inte. Det blir likväl en påfrestande situation och man bör förstås planera för att slutföra bygget i utsatt tid. Men det skulle inte vara ett oöverkomligt problem.
ons 31 jan, 2018 16:10
tor 01 feb, 2018 7:38
Inge skrev:Lars_L skrev:Med Roslagsbanan är det ju bara att landstinget försäljer området vid Stockholms östra, så har man pengar att förskottera med om man nu skulle vilja göra det. Faktiskt var ju det också en tanke redan när man tog över från SJ redan i början av 1970-talet. Det vill säga märkvärdet på Stockholms Östra var en betydande orsak till att man var redo att ta över RB.
Så du menar alltså att man skall riva upp spåren och sanera marken för att sälja den, så att man eventuellt får fram medel för att på egen risk förskottera en projektering av att projekt som är allt annat än beslutat och avtalat?
-Jamen, det låter ju briljant!
En liten fråga bara. Var skall tågen vända under tiden?
sön 10 jun, 2018 8:11
ADDE skrev:Varför behövs västlig tunnelbana? För att Östberga är en Misshandlad stadsdel.
Det var så idén föddes. Jag är mycket kritisk mot den stora böjen som skapas här. En spårvägsförbindelse mellan Årstafältet och Älvsjö Spårväg Syd via Östbergahöjden & Stockholmsmässan duger gott o väl för Östberga. Förutom att det snabbar upp restiden något så öppnar det en ny förbindelse söderut. - och genererar bostadsbyggen på fältet.
För Fridhemsplan-Älvsjö så vill jag se en ny pendeltågstunnel enligt ett gammalt förslag, med modifikation. Jag har en skiss här på mitt förslag av Pendeltågs-sträckan, med en breddad Roslagsbana som en intergrerad del av pendeltågsnätet (Denna bana behövs om en breddad roslagsbana ska få plats med resten av nätet mot Södertälje & Nynäshamn.):
Notera station Hagastaden. pga. den geografiska läget, spårgeometrin och lutningar osv. så hittar jag bara en lämplig ställe för stationens placering på förbindelsen mellan Fridhemsplan & Universitetet/(Värtan), om den ska vara rakt under stadsdelen med uppgångar bland de centrala stråken & NKS. Just Solberga/Västberga är en förslagen station som inte behövs inkluderas beroende på avståndet till intilliggande stationer. För liljeholmen föreslår jag en station under Årstaviken med uppgång på varsin sida. Jämför med Hammarby Kanal på Nackagrenen.
sön 10 jun, 2018 8:26
Enceladus skrev:ADDE skrev:Varför behövs västlig tunnelbana? För att Östberga är en Misshandlad stadsdel.
Det var så idén föddes. Jag är mycket kritisk mot den stora böjen som skapas här. En spårvägsförbindelse mellan Årstafältet och Älvsjö Spårväg Syd via Östbergahöjden & Stockholmsmässan duger gott o väl för Östberga. Förutom att det snabbar upp restiden något så öppnar det en ny förbindelse söderut. - och genererar bostadsbyggen på fältet.
För Fridhemsplan-Älvsjö så vill jag se en ny pendeltågstunnel enligt ett gammalt förslag, med modifikation. Jag har en skiss här på mitt förslag av Pendeltågs-sträckan, med en breddad Roslagsbana som en intergrerad del av pendeltågsnätet (Denna bana behövs om en breddad roslagsbana ska få plats med resten av nätet mot Södertälje & Nynäshamn.):
Notera station Hagastaden. pga. den geografiska läget, spårgeometrin och lutningar osv. så hittar jag bara en lämplig ställe för stationens placering på förbindelsen mellan Fridhemsplan & Universitetet/(Värtan), om den ska vara rakt under stadsdelen med uppgångar bland de centrala stråken & NKS. Just Solberga/Västberga är en förslagen station som inte behövs inkluderas beroende på avståndet till intilliggande stationer. För liljeholmen föreslår jag en station under Årstaviken med uppgång på varsin sida. Jämför med Hammarby Kanal på Nackagrenen.
Jag skulle gärna se att Västberga blev något annat än ett industriområde, men några sådana planer finns inte, åtminstone inte under överskådlig tid. Solberga ligger utsträckt längs en väg och har inget egentligt centrum. Det skulle behövas minst två stationer för att täcka hela området, och när det finns en så tydlig gatustruktur kanske spårväg - eller till och med buss - är bättre. Östberga saknar däremot gatustruktur - det är som gjort för tunnelbana. Årstafältet planeras dock få flera huvudgator, så där skulle spårväg kunna vara en möjlighet. Sammanfattningsvis skulle jag säga att Östberga/Årstafältet är ett bättre val än Solberga/Västberga, givet dessa två alternativ.
sön 10 jun, 2018 9:05
twr skrev:Enceladus skrev:ADDE skrev:Varför behövs västlig tunnelbana? För att Östberga är en Misshandlad stadsdel.
Det var så idén föddes. Jag är mycket kritisk mot den stora böjen som skapas här. En spårvägsförbindelse mellan Årstafältet och Älvsjö Spårväg Syd via Östbergahöjden & Stockholmsmässan duger gott o väl för Östberga. Förutom att det snabbar upp restiden något så öppnar det en ny förbindelse söderut. - och genererar bostadsbyggen på fältet.
För Fridhemsplan-Älvsjö så vill jag se en ny pendeltågstunnel enligt ett gammalt förslag, med modifikation. Jag har en skiss här på mitt förslag av Pendeltågs-sträckan, med en breddad Roslagsbana som en intergrerad del av pendeltågsnätet (Denna bana behövs om en breddad roslagsbana ska få plats med resten av nätet mot Södertälje & Nynäshamn.):
Notera station Hagastaden. pga. den geografiska läget, spårgeometrin och lutningar osv. så hittar jag bara en lämplig ställe för stationens placering på förbindelsen mellan Fridhemsplan & Universitetet/(Värtan), om den ska vara rakt under stadsdelen med uppgångar bland de centrala stråken & NKS. Just Solberga/Västberga är en förslagen station som inte behövs inkluderas beroende på avståndet till intilliggande stationer. För liljeholmen föreslår jag en station under Årstaviken med uppgång på varsin sida. Jämför med Hammarby Kanal på Nackagrenen.
Jag skulle gärna se att Västberga blev något annat än ett industriområde, men några sådana planer finns inte, åtminstone inte under överskådlig tid. Solberga ligger utsträckt längs en väg och har inget egentligt centrum. Det skulle behövas minst två stationer för att täcka hela området, och när det finns en så tydlig gatustruktur kanske spårväg - eller till och med buss - är bättre. Östberga saknar däremot gatustruktur - det är som gjort för tunnelbana. Årstafältet planeras dock få flera huvudgator, så där skulle spårväg kunna vara en möjlighet. Sammanfattningsvis skulle jag säga att Östberga/Årstafältet är ett bättre val än Solberga/Västberga, givet dessa två alternativ.
Felet man gör är att låta tunnelbanan fortsätta till Älvsjö. För en sträckning genom Västberga hade det varit naturligt och kanske även en över Södermalm. Men de nu avtalade banan möter pendeltåg alldeles i närheten, i Årstaberg. Det är ett stort slöseri att även bygga en station i Älvsjö.
Att dra den dit gynnar i stort sett bara Stockholms lägenhetsförsäljning, men har försumbar trafoknytta. Det kostar 2 miljarder, lika mycket som Stockholms stads hela bidrag till tunnelbanan. Det innebär att Stockholm egentligen inte bidrar med pengar till tunnelbanan. Även Spårväg syd får kommunen gratis. Stockholm har gjort en bra affär och borde i ställer få bidra till spårväg Älvsjö - Gullmarsplan, djurgårdsbron - Ropsten och Loudden. Och varför inte även spårväg på linje 4?
sön 10 jun, 2018 10:58
DN skrev:Stockholms minsta miljonprogramsområde ska lyftas ut ur sin isolering.
sön 10 jun, 2018 11:04
Enceladus skrev:Jag vill understryka den citerade artikelns ingress:DN skrev:Stockholms minsta miljonprogramsområde ska lyftas ut ur sin isolering.
Den som föreslår en linje som slutar vid Östberga kommer inte att vinna gehör - oavsett om det är tunnelbana eller spårväg!
sön 10 jun, 2018 11:07
twr skrev:Enceladus skrev:Jag vill understryka den citerade artikelns ingress:DN skrev:Stockholms minsta miljonprogramsområde ska lyftas ut ur sin isolering.
Den som föreslår en linje som slutar vid Östberga kommer inte att vinna gehör - oavsett om det är tunnelbana eller spårväg!
Gehör från vem?
Det finns ju massor av förorter som är ändstationer.
sön 10 jun, 2018 11:18
Enceladus skrev:Det finns mer eller mindre konkreta planer för de flesta av dessa linjer, inklusive Kårsta!
Kan nämna några förslag som har tagits upp på politisk nivå:
Förlängning från Norsborg till Södertälje
Förlängning från Fruängen till Kungens Kurva eller Huddinge
Förlängning från Hagsätra till Älvsjö
Förlängning från Skarpnäck till Farsta centrum eller Tyresö
Förlängning från Hjulsta till Barkarby
Förlängning från Kårsta till Rimbo
sön 10 jun, 2018 11:25
twr skrev:Enceladus skrev:Det finns mer eller mindre konkreta planer för de flesta av dessa linjer, inklusive Kårsta!
Kan nämna några förslag som har tagits upp på politisk nivå:
Förlängning från Norsborg till Södertälje
Förlängning från Fruängen till Kungens Kurva eller Huddinge
Förlängning från Hagsätra till Älvsjö
Förlängning från Skarpnäck till Farsta centrum eller Tyresö
Förlängning från Hjulsta till Barkarby
Förlängning från Kårsta till Rimbo
Att de har diskuterats betyder varken att det är bra idéer eller att de kommer genomföras.
Hagsätra har till exempel varit ändstation sedan 1960 och lär nog förbli det under överskådlig tid. Tanken om förlängning har funnits från början, men det betyder inte att det är sannolikt.
sön 10 jun, 2018 11:35
Enceladus skrev:twr skrev:Enceladus skrev:Det finns mer eller mindre konkreta planer för de flesta av dessa linjer, inklusive Kårsta!
Kan nämna några förslag som har tagits upp på politisk nivå:
Förlängning från Norsborg till Södertälje
Förlängning från Fruängen till Kungens Kurva eller Huddinge
Förlängning från Hagsätra till Älvsjö
Förlängning från Skarpnäck till Farsta centrum eller Tyresö
Förlängning från Hjulsta till Barkarby
Förlängning från Kårsta till Rimbo
Att de har diskuterats betyder varken att det är bra idéer eller att de kommer genomföras.
Hagsätra har till exempel varit ändstation sedan 1960 och lär nog förbli det under överskådlig tid. Tanken om förlängning har funnits från början, men det betyder inte att det är sannolikt.
På den tiden var tanken att alla skulle byta vid T-Centralen. Det var alltså en fördel att Farsta strand och Södertörns villastad hade olika namn! Den tiden är lyckligtvis över - nu är det tvärförbindelser som gäller. Ingen skulle någonsin få för sig att korta av Roslagsbanan till Kårsta idag. Inte heller bygga nya linjer med olämpliga slutstationer. Flera av de listade förlängningarna kommer nog att ske under överskådlig tid.
Ju större staden blir, desto viktigare blir det med regionala knutpunkter. Vi är inte längre en 2-miljonersstad!
sön 10 jun, 2018 11:47
twr skrev:Det är bara spekulationer. Vi får väl vänta några decennier och se.
Hur som helst är det ett enormt slöseri att lägga 2 miljarder på en tunnelbanestation i Älvsjö. Resandet torde vara mindre än många av regionens spårvagnshållplatser.
sön 10 jun, 2018 13:33
Enceladus skrev:twr skrev:Det är bara spekulationer. Vi får väl vänta några decennier och se.
Hur som helst är det ett enormt slöseri att lägga 2 miljarder på en tunnelbanestation i Älvsjö. Resandet torde vara mindre än många av regionens spårvagnshållplatser.
Ja, den sträckningen är inte optimal. Men du måste förstå att det finns många - kanske en majoritet - som har en annan åsikt om T-Centralens betydelse.
Går det att istället förlänga mot Högdalen till samma kostnad så kan det vara värt att driva frågan. Men att stanna vid Östberga - glöm det!
(Kostar det för mycket så kan man titta på möjliga spårvägslösningar för motsvarande summa pengar - inte någon stump för en bråkdel av kostnaden. Då lär man komma ända till Skarpnäck.)
sön 10 jun, 2018 14:17
Enceladus skrev:ADDE skrev:Varför behövs västlig tunnelbana? För att Östberga är en Misshandlad stadsdel.
Det var så idén föddes. Jag är mycket kritisk mot den stora böjen som skapas här. En spårvägsförbindelse mellan Årstafältet och Älvsjö Spårväg Syd via Östbergahöjden & Stockholmsmässan duger gott o väl för Östberga. Förutom att det snabbar upp restiden något så öppnar det en ny förbindelse söderut. - och genererar bostadsbyggen på fältet.
För Fridhemsplan-Älvsjö så vill jag se en ny pendeltågstunnel enligt ett gammalt förslag, med modifikation. Jag har en skiss här på mitt förslag av Pendeltågs-sträckan, med en breddad Roslagsbana som en intergrerad del av pendeltågsnätet (Denna bana behövs om en breddad roslagsbana ska få plats med resten av nätet mot Södertälje & Nynäshamn.):
Notera station Hagastaden. pga. den geografiska läget, spårgeometrin och lutningar osv. så hittar jag bara en lämplig ställe för stationens placering på förbindelsen mellan Fridhemsplan & Universitetet/(Värtan), om den ska vara rakt under stadsdelen med uppgångar bland de centrala stråken & NKS. Just Solberga/Västberga är en förslagen station som inte behövs inkluderas beroende på avståndet till intilliggande stationer. För liljeholmen föreslår jag en station under Årstaviken med uppgång på varsin sida. Jämför med Hammarby Kanal på Nackagrenen.
Jag skulle gärna se att Västberga blev något annat än ett industriområde, men några sådana planer finns inte, åtminstone inte under överskådlig tid. Solberga ligger utsträckt längs en väg och har inget egentligt centrum. Det skulle behövas minst två stationer för att täcka hela området, och när det finns en så tydlig gatustruktur kanske spårväg - eller till och med buss - är bättre. Östberga saknar däremot gatustruktur - det är som gjort för tunnelbana. Årstafältet planeras dock få flera huvudgator, så där skulle spårväg kunna vara en möjlighet. Sammanfattningsvis skulle jag säga att Östberga/Årstafältet är ett bättre val än Solberga/Västberga, givet dessa två alternativ.
sön 10 jun, 2018 14:39
ons 13 jun, 2018 10:00
Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.
ons 13 jun, 2018 10:12
ons 13 jun, 2018 10:17
TKO skrev:Ibland anser signaturen "Enceladus" att TUB2 mot sydväst är så överbelastad att det behövs fler direktbussar som avlastning.
Men ibland finns det tydligen kapacitet till nya grenar och förlängningar!
Hur hänger detta ihop?
undrar
Thomas K Ohlsson
ons 13 jun, 2018 10:53
Enceladus skrev:Förslaget: Dra t-banan till IkeaKarl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.
En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!