Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav TKO » tor 11 feb, 2016 17:48

Silver Line skrev:Ja, det borde finnas goda möjligheter att förtäta både Årstafältet och Östberga - om bara viljan finns.


Årstafältet skall förtätas, det är redan beslutats. Men det går säkert att dra detta ett varv till!

Östberga är jag mer tveksam till, det har skett rätt omfattande kompletteringsbebyggelse de senaste åren. Men det går säkert att hitta någon lek- eller parkeringsplats där det går att smälla upp ett punkthus till! Men med tanke på hur lite folk det bor i Östberga nu har jag svårt att se att ens ett fördubblat innevånarantal räcker som underlag för en tunnelbanestation, än mindre är ny linje!

(Jag vet inte om vi skall fördjupa oss mer i Östberga-problematiken, vad säger trådskaparen "twr"? Det finns mycker att säga, men är det här rätt tråd eller ens rätt forum?)

Nu blir det middag - bon apetit!

/Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8865
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » tor 11 feb, 2016 17:57

TKO skrev:Fast vi behöver inte misströsta helt, i de förslag till "avtal" som förhandlingsdelegationen lagt fram är antalet nya bostäder ännu specificerade till "XXXXX", så vi får väl se vad det blir av detta till slut!

Problemet - om det nu är ett problem - är ju att den föreslagna sträckningen i stort sett inte möjliggör några nya bostäder. Och förhandlingens målsättning är ju att just skapa NYA bostäder!

Tillbaka till ritbordet! är min uppmaning.

/TKO

Feltänkt från början till slut är det. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7376
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Silver Line » tor 11 feb, 2016 18:08

TKO skrev:
Silver Line skrev:Ja, det borde finnas goda möjligheter att förtäta både Årstafältet och Östberga - om bara viljan finns.


Årstafältet skall förtätas, det är redan beslutats. Men det går säkert att dra detta ett varv till!

Östberga är jag mer tveksam till, det har skett rätt omfattande kompletteringsbebyggelse de senaste åren. Men det går säkert att hitta någon lek- eller parkeringsplats där det går att smälla upp ett punkthus till! Men med tanke på hur lite folk det bor i Östberga nu har jag svårt att se att ens ett fördubblat innevånarantal räcker som underlag för en tunnelbanestation, än mindre är ny linje!

(Jag vet inte om vi skall fördjupa oss mer i Östberga-problematiken, vad säger trådskaparen "twr"? Det finns mycker att säga, men är det här rätt tråd eller ens rätt forum?)

Nu blir det middag - bon apetit!

/Thomas K Ohlsson


Jag tänker att man kan förtäta Årstafältet mer än vad som redan beslutats och planeras.

Bon apetit!
Silver Line
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 13 nov, 2015 16:18

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Lars_L » tor 11 feb, 2016 20:24

Elisassons rapport (eller egentligen en powerpointpresentations återfinns här):

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... WYzM2EzOGI

Fast den är som sagt överspelad. Det andra finns som rapporter på Sverigeförhandlingens hemsida (alltså kommunerna/landstingets underlag)
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2545
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav TKO » tor 11 feb, 2016 20:33

Lars_L skrev:Elisassons rapport (eller egentligen en powerpointpresentations återfinns här):

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... WYzM2EzOGI

Fast den är som sagt överspelad. Det andra finns som rapporter på Sverigeförhandlingens hemsida (alltså kommunerna/landstingets underlag)


Tack!
(Får bli godnattlektyr senare ikväll)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8865
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 23:20

Denna tunnelbana kom alltså med i Sverigeförhandlingen. Och nyttan blir ju lite större genom att den får två linjer: Fridhemsplan - Älvsjö och Fridhemsplan - Skärholmen (via befintliga spår från Aspudden till Skärholmen).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7376
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » tor 28 dec, 2017 0:37

twr skrev:Denna tunnelbana kom alltså med i Sverigeförhandlingen. Och nyttan blir ju lite större genom att den får två linjer: Fridhemsplan - Älvsjö och Fridhemsplan - Skärholmen (via befintliga spår från Aspudden till Skärholmen).


Samtidigt som det omöjliggör två kanske ännu nyttigare tunnlar: Kungsholmenbanan för tågtrafik och en ny tunnelbanetunnel mellan Liljeholmen och Östermalmstorg, förslagsvis Liljeholmen–Hornstull–Rådhuset–Norra Bantorget–Hötorget–Östermalmstorg. (Bara ett annorlunda perspektiv.)
Enceladus
 
Inlägg: 3515
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » tor 28 dec, 2017 11:36

Enceladus skrev:
twr skrev:Denna tunnelbana kom alltså med i Sverigeförhandlingen. Och nyttan blir ju lite större genom att den får två linjer: Fridhemsplan - Älvsjö och Fridhemsplan - Skärholmen (via befintliga spår från Aspudden till Skärholmen).


Samtidigt som det omöjliggör två kanske ännu nyttigare tunnlar: Kungsholmenbanan för tågtrafik och en ny tunnelbanetunnel mellan Liljeholmen och Östermalmstorg, förslagsvis Liljeholmen–Hornstull–Rådhuset–Norra Bantorget–Hötorget–Östermalmstorg. (Bara ett annorlunda perspektiv.)

Och med "omöjliggör" menar du att det inte är troligt ur ett politiskt eller finansiellt perspektiv att de kommer att förverkligas? För rent tekniskt är de nog fortfarande möjliga, även om det blir mer att ta hänsyn till, som kan göra dem dyrare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7376
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav LÅ1 » ons 31 jan, 2018 0:03

twr skrev:En tråd om den föreslagna tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö, och kommande mutationer av den. Jag är ganska helhjärtad motståndare till denna, men det är ju alltid kul att diskutera! :D

Här: http://forhandling.sverigeforhandlingen ... satgarder/ kan man läsa en beskrivning av vad den tänks innebära.

Här nämns uttryckligen att tunnelbanan ska anslutas till Nybodadepån. Det är alltså en Röd linje som planeras (inte en Gul eller Blå). Det finns ingen anledning att spekulera om någon sammanblandning med Blå linjen längre. Det blir en trafikalt separat tunnelbana, som har spårförbindelse med det övriga systemet via en anslutning till Nybodadepån.


"MP: Tidigarelägg tunnelbanan till Älvsjö".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13009
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » ons 31 jan, 2018 1:09

LÅ1 skrev:
twr skrev:En tråd om den föreslagna tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö, och kommande mutationer av den. Jag är ganska helhjärtad motståndare till denna, men det är ju alltid kul att diskutera! :D

Här: http://forhandling.sverigeforhandlingen ... satgarder/ kan man läsa en beskrivning av vad den tänks innebära.

Här nämns uttryckligen att tunnelbanan ska anslutas till Nybodadepån. Det är alltså en Röd linje som planeras (inte en Gul eller Blå). Det finns ingen anledning att spekulera om någon sammanblandning med Blå linjen längre. Det blir en trafikalt separat tunnelbana, som har spårförbindelse med det övriga systemet via en anslutning till Nybodadepån.


"MP: Tidigarelägg tunnelbanan till Älvsjö".

Argumenten är vettiga. Men de borde engagera sig lika mycket i att RBU borde få sätta igång med Roslagsbanan direkt. Det projektet har ju mycket större nytta, och trots det ett större glapp i tidsplanen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7376
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 31 jan, 2018 2:11

twr skrev:Argumenten är vettiga. Men de borde engagera sig lika mycket i att RBU borde få sätta igång med Roslagsbanan direkt. Det projektet har ju mycket större nytta, och trots det ett större glapp i tidsplanen.


Det kan bli svårt att övertyga alla partier, tyvärr. I så fall måste nog alla projekt förskotteras tillsammans. Eftersom det går väldigt bra ekonomiskt för Stockholmskommunerna så vore det ett utmärkt tillfälle.
Enceladus
 
Inlägg: 3515
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav BSB101 » ons 31 jan, 2018 6:56

Enceladus skrev:
twr skrev:Argumenten är vettiga. Men de borde engagera sig lika mycket i att RBU borde få sätta igång med Roslagsbanan direkt. Det projektet har ju mycket större nytta, och trots det ett större glapp i tidsplanen.


Det kan bli svårt att övertyga alla partier, tyvärr. I så fall måste nog alla projekt förskotteras tillsammans. Eftersom det går väldigt bra ekonomiskt för Stockholmskommunerna så vore det ett utmärkt tillfälle.


Bra och bra, man behöver inte titta allt för många år fram för att se att kommunernas ekonomi kommer vara allt annat en bra. Räcker med att titta under kommande mandatperiod och då är vi bara i början av en lågkonjunktur. Man får komma ihåg att om man startar ett projekt idag ligger den tunga ekonomiska belastningen några år framåt och då kommer många kommuner drömma sig tillbaka till 2018 då man hade relativt låga skatter, var relativt lågt belånade och siffrorna på sista raden oftast var svarta. .
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2205
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Lars_L » ons 31 jan, 2018 8:59

En märklighet är väl dock att staten är väldigt försiktig med att låna pengar, medan man tycks utgå från att kommuner och landsting ska ta lån för att förskottera pengar i stor utsträckning. Resonemanget får ju sägas vara lite bakvänt. Särskilt som statens ränta borde bli betydligt lägre än för många av de mindre kommunerna.
Istället har ju staten lånat av skattebetalarna genom trängselskatter för projekt som knappt ens påbörjats.

Med Roslagsbanan är det ju bara att landstinget försäljer området vid Stockholms östra, så har man pengar att förskottera med om man nu skulle vilja göra det. Faktiskt var ju det också en tanke redan när man tog över från SJ redan i början av 1970-talet. Det vill säga märkvärdet på Stockholms Östra var en betydande orsak till att man var redo att ta över RB.

RB har ju ändå en ganska stor resenärsnytta om man jämför med tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Den upplevda restidsvinsten kommer ju bli relativt marginell med den nya tunnelbanan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2545
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 31 jan, 2018 11:55

Inge skrev:
Lars_L skrev:Med Roslagsbanan är det ju bara att landstinget försäljer området vid Stockholms östra, så har man pengar att förskottera med om man nu skulle vilja göra det. Faktiskt var ju det också en tanke redan när man tog över från SJ redan i början av 1970-talet. Det vill säga märkvärdet på Stockholms Östra var en betydande orsak till att man var redo att ta över RB.


Så du menar alltså att man skall riva upp spåren och sanera marken för att sälja den, så att man eventuellt får fram medel för att på egen risk förskottera en projektering av att projekt som är allt annat än beslutat och avtalat?

-Jamen, det låter ju briljant!

En liten fråga bara. Var skall tågen vända under tiden?


Höjningen av trängselskatten är i princip beslutad. Sluta förneka verkligheten.
Enceladus
 
Inlägg: 3515
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 31 jan, 2018 13:04

Inge skrev:
Enceladus skrev:Höjningen av trängselskatten är i princip beslutad. Sluta förneka verkligheten.


Kan man vända tågen på indrivningsstationerna, eller hur menar du nu?


Marken saneras förstås efter att tunneln står färdig. Finansieringen är säkrad av trängselskatten.
Enceladus
 
Inlägg: 3515
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 31 jan, 2018 13:09

Jag vill bara tillägga att diskussionen i den länkade artikeln är lite löjlig. Projektstart våren 2018 eller sommaren 2018 går på ett ut i det stora hela. Däremot spelar det stor roll om projektstarten sker 2018 (det som diskuteras), 2022 (det som planeras för tunnelbanan) eller 2026 (det som planeras för Roslagsbanan).
Enceladus
 
Inlägg: 3515
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 31 jan, 2018 13:15

Inge skrev:
Enceladus skrev:Marken saneras förstås efter att tunneln står färdig. Finansieringen är säkrad av trängselskatten.


Blir det inte svårt att använda pengarna från markförsäljningen till förskottering av projekteringsmedel då?


Nej. Eller menar du att det inte finns någon som vill köpa marken i förväg?
Enceladus
 
Inlägg: 3515
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 31 jan, 2018 14:24

Inge skrev:
Enceladus skrev:Nej. Eller menar du att det inte finns någon som vill köpa marken i förväg?


Knappast med vilkoret att tillträde sker då en eventuell omdragning av Roslagsbanan blir färdig.... -Skulle du köpt den?


Villkoret skulle vara att tillträde sker då omdragningen av Roslagsbanan blir färdig eller 2030 (med åtta år framskjuten projektstart). Om omdragningen inte blir färdig innan dess så får det bli ersättningsbussar för resenärerna (som det har varit i flera år nu). Ett besvärligt problem, men inte för markköparen. De drabbade resenärerna skulle fortfarande tjäna mer på en tidigare omdragning. Jag håller dock med Lars om att det hade varit effektivare om staten hade lånat pengarna.
Enceladus
 
Inlägg: 3515
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav twr » ons 31 jan, 2018 15:44

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Nej. Eller menar du att det inte finns någon som vill köpa marken i förväg?


Knappast med vilkoret att tillträde sker då en eventuell omdragning av Roslagsbanan blir färdig.... -Skulle du köpt den?


Villkoret skulle vara att tillträde sker då omdragningen av Roslagsbanan blir färdig eller 2030 (med åtta år framskjuten projektstart). Om omdragningen inte blir färdig innan dess så får det bli ersättningsbussar för resenärerna (som det har varit i flera år nu). Ett besvärligt problem, men inte för markköparen. De drabbade resenärerna skulle fortfarande tjäna mer på en tidigare omdragning. Jag håller dock med Lars om att det hade varit effektivare om staten hade lånat pengarna.

Det har faktiskt aldrig varit ersättningsbussar för alla linjer på Roslagsbanan samtidigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7376
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav Enceladus » ons 31 jan, 2018 15:50

twr skrev:Det har faktiskt aldrig varit ersättningsbussar för alla linjer på Roslagsbanan samtidigt.


Ja, men det borde inte vara något problem att vända en av linjerna vid Universitetet och den andra vid Näsby om det visar sig att vändkapaciteten inte medger högre turtäthet. Sedan spelar det kanske inte så stor roll för den enskilde resenären om den andra linjen är avstängd eller inte. Det blir likväl en påfrestande situation och man bör förstås planera för att slutföra bygget i utsatt tid. Men det skulle inte vara ett oöverkomligt problem.
Enceladus
 
Inlägg: 3515
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster