Sida 5 av 8

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: fre 28 jul, 2017 23:23
av daniel_s
Jag sade det aldrig, men jag har nu tvättat händerna som jag skrev det med! :-D

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: fre 28 jul, 2017 23:43
av TKO
Utskottet för adekvat terminologi (till Gunnar Strängs minne) accepterar denna botgöring och tänker tills vidare inte vidtaga några ytterligare åtgärder.

Thomas K Ohlsson
ständig sekreterare

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: lör 29 jul, 2017 1:15
av C12C3C3C12
daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.


Inte var det väl obruten korsning i växlarna på Söderströmsbron heller? De där växlarna måste vara Stockholms mest fotograferade växlar och jag har då aldrig lagt märke till någon sådan på bild och på de bilder jag kan hitta nu ser jag bara helt normala korsningar och moträler. Dessutom har det ju i evinnerlig tid varit 20 km/h över de där växlarna genom en särskild regel i Säo/Tri, medan växlar med obruten korsning hade 15 km/h.

Till sist måste jag förstås tvångsmässigt påpeka att uttrycket "klätterväxlar" är felaktigt, detta gäller såklart även retroaktivt så även ni som sade så på 70-talet får tvätta munnen retroaktivt med tvål och varmt vatten ;-)


Hehe skrev det avsiktligt i stället för det korrekta obruten korsning :mrgreen:

Kollade i SÄO Tub 1970, hade nog fel om Söderströmsbron, syns på fotografier att det är tvära kurvor till mittenspåret, lyckades också ha fel om korsningen Ömt, var obruten mellan Karlaplan samt Gärdet :oops:

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: ons 02 aug, 2017 17:23
av ålstensgård
Jag tröskar vidare på historiken kring Östermalmstorg.

Enligt mina noteringar är det som följer. Roligt om ni som kan mer än jag kan bekräfta att jag har rätt eller fel.

Period I. I april 1964 invigs TUB2 med ändstation T-Centralen. Självklart går det inte att vända tre linjer 13, 14 och 24 i 10-minuterstrafik där, utan de måste gå vidare till den halvfärdiga stationen Ömt och vända vid plattform där och genom att utnyttja de dubbla övergångsväxlarna söder om stationen. Norr om T-centralen går tågen som vagntransport.

Period II. I maj 1965 öppnas Ömt som station och trafiken fortsätter i princip som tidigare, men nu är tågen trafiktåg hela vägen till Ömt.

Period III. 2 sept 1967 - 30 aug 1969. Linje 14 och 24 förlängdes till Ropsten, medan linje 13 och den nya 23 vände i vändspåret norr om Ömt. 13 var förstås aktiv under hela dagtrafiken, och vid rusningstid blev det två linjer som åstadkom en vändning var 5:e minut där.

Period IV: 30 aug 1969 - hösten 1973. Trafiken utökades så att både 13 och 14 gick till Ropsten, 23 och 24 fick samsas om vändspåret men nu var det bara under de dryga maxtimmarna som vändspåret användes.

Period V: Efter 1973. Linjen till KTH och därbortom togs i bruk. Sedan dess ingen tidtabellslagd trafik på vändspåret, mest reservtågsplats som C12C3C3C12 skriver.

//henrik

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: ons 02 aug, 2017 20:32
av C12C3C3C12
Fortsätter den lilla urspårningen med L15, nope inte Sundbybergslinjen (som jag i och för sig åkt) utan L15 på bana 2 som jag körde då och då.

Saxat ur http://media.sparvagsmuseet.se/trafikmi ... torik.html

"1973-1975 Tekniska Högskolan – Sätra, 1975-1978 Universitetet - Sätra samt 1978-1987 på sträckan Mörby Centrum – Sätra.
Hösten 1987 skiftade man linjer på norra sidan Stockholm och linjenumret 15 användes på nedan nämnda delsträckor:

1987-1990 på sträckan Ropsten – Sätra och 1990-1991 mellan Ropsten och Liljeholmen

Den 29/9 1991 försvann linjenummer 15 helt.
"

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: ons 02 aug, 2017 21:29
av daniel_s
Vill minnas att 15 dykt upp senare än så, t ex i sommartidtabeller då det vänt tåg vid Sätra?

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tor 03 aug, 2017 10:26
av ADDE
När försvann 14 & 23 för första gången. För när jag flyttade till Karlaplan år 2001 så fans 13 & 24 på den tiden, men inte 14 & 23!

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: fre 04 aug, 2017 6:03
av ålstensgård
23:an försvann första gången i september 1973, det var på fredagskvällen innan linje 15 till Tekniska Högskolan öppnades. Jag åkte själv med det sista tåget, och vi fick ta sidoskyltar när vi kom fram till Sätra.

En kuriositet med linje 23 och 24 under 1972 är att de var testlinjer för ordinarie trafik med C6. Ett tåg med de nya vagnarna utgick norrut från Liljeholmen på bestämd tid i början av eftermiddagsrusningen. Det var en rolig grej att göra efter skolan.

Men ok ADDE det kanske inte var detta du menade...

//henrik

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: fre 04 aug, 2017 7:24
av daniel_s
Jag tror att ADDE syftar på någon gång på 90-talet när man kastade om i 10-minuterstrafiken så att 13 och 24 blev stomlinjer efter flera års trafik med 14 och 23 som stomlinjer. Undrar om det inte var 1998 men jag kan minnas fel där. Dock var det fortfarande så på den tiden, att så fort det fanns ett tåg som av någon anledning gick "tvärtom" så användes även numren 14 och 23. Det var först 2004 som man slutade med den grejen.

Jag vill även minnas att i 15-minuterstrafiken så fanns alla fyra linjerna kvar mycket längre, men i ett speciellt mönster där varje tågsätt gick Ropsten-Norsborg-Mörby-Fruängen osv. Att man körde så just i 15-minuterstrafiken var säkerligen för att spara ett tågsätt. Möjligen körde man även så i halvtimmestrafiken nattetid som återinfördes i mars 2000, hittar ingen turlista från soptunna 2 för den tiden.

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: fre 04 aug, 2017 10:18
av ADDE
Det var nog en dåligt formulerat fråga, men jag tackar för förståelsen och fick det svar jag letade efter...

Så år 2004 försvann 23 & 24 helt och linje 24 blev dagens linje 14? Röda linjen har en rätt så spännande linjenummerhistoria!

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 31 okt, 2017 19:52
av LÅ1
Var det inte planerat att stänga av Grön linje nu runt allhelgonahelgen för att flytta över södergående trafik över bron till det spår som egentligen hör till Röd linje?
Men det ser knappast ut som om trafik på det spåret kommer att kunna ske inom några veckor.

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: ons 01 nov, 2017 11:19
av TKO
Jag har för mej att jag någonstans läst (det var väl en trovärdig källhänvisning?) att dessa arbeten är uppskjutna - minns inte om det angavs något skäl.
Men det finns säkert någon annan här som har bättre koll!

/TKO

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 29 maj, 2018 19:05
av LÅ1
Från annan tråd:


Från ovanstående DN-länk:
Om du bor i Björkhagen och mellan 16 och 30 juli ska åka tunnelbana till Rådmansgatan kommer du först att tvingas byta vid Skärmarbrink, sedan vid Gullmarsplan, Slussen och slutligen vid T-centralen för att komma rätt.

När röda linjen var avstängd över bron vände en linje från söder vid Mariatorget. Sedan fanns det ett skytteltåg som pendlade mellan Mariatorget och Slussen. Klarar gröna linjen av att vända vid Slussen utan sådan lösning? Jag antar att det som krävs är en övergångsväxel mellan Slussen och Medborgarplatsen, och det kanske finns en sådan? Och finns det en mellan T-centralen och Hötorget? Eller kommer man köra enkelspår förbi Hötorget?

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 29 maj, 2018 19:22
av daniel_s
Tunnelbana 1 har ett fullständigt spårkryss mellan Medborgarplatsen och Slussen så där kan man vända lite som man vill (med den sedvanliga reservationen pga strömskenans sektionering, som jag iofs inte tror är nåt problem den här gången).

Mellan T-centralen och Hötorget finns det inget sådant så där blir det till att köra enkelspår (ev ”dubbelt enkelspår”) för att vända vid T-centralen.

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 29 maj, 2018 19:23
av ADDE
Det finns en kryssväxel precis norr om Medborgarpaltsen (vilket det inte gör mellan Slussen och mariatorget).
Däremot inte mellan T-Centralen och Hötorget. Men då Gröna linjen har ATO så kanske man kan köra dubbel enkelspårstrafik, eller?

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 29 maj, 2018 19:33
av daniel_s
ADDE skrev:Det finns en kryssväxel precis norr om Medborgarpaltsen (vilket det inte gör mellan Slussen och mariatorget).
Däremot inte mellan T-Centralen och Hötorget. Men då Gröna linjen har ATO så kanske man kan köra dubbel enkelspårstrafik, eller?


Vi skrev nog ungefär samtidigt...

Nja ATO har inget med saken att göra, den går inte ens att använda efter uppstart på onormal plats (vilket T-centralen är).

Däremot är banan utrustad för dubbelriktad körning, men strängt taget inte för vändning var som helst. Det går att vända ändå med lite manuella rutiner och det funkar något bättre på spår 1 än spår 4 vid Tce.

(Även det gamla signalsystemet är f ö fullt möjligt att utrusta för dubbelriktad körning men detta finns bara på enstaka sträckor.)

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 29 maj, 2018 20:04
av ADDE
Okej, men vad kommer det innebära i praktiken i sommarens avstängning vid T-C och Hötorget?

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 29 maj, 2018 20:15
av daniel_s
Ingen aning, jag räknar med att gå till Slu i stället...

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: ons 30 maj, 2018 6:37
av SW_
ADDE skrev:Okej, men vad kommer det innebära i praktiken i sommarens avstängning vid T-C och Hötorget?

Läser man lite mellan raderna i störningsinformationen på SL:s hemsida verkar det som att vändningarna sker enbart på plattform 1 vid T-Centralen, vilket vi kanske ska vara glada över. Det finns ju betydligt mer plats där än nere vid plattform 4. Antagligen kommer man då vända någon linje vid Hötorgets söderspår eftersom man därifrån kan gå rakt ut på norrspår igen.

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: mån 11 jun, 2018 15:29
av Enceladus
T-banekaoset – Bagisbor vill ha direktbuss

Bagisbo skrev:Jag vet inte riktigt hur SL har tänkt, det är ju betydligt fler som bor i Bagis än i Kärrtorp.


För varje år som går känns det som att diskrepansen mellan utbud och efterfrågan ökar. Om alla partier är överens om att systemet är dysfunktionellt, varför görs inget?