Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 18:24

Alla tåg vänder på norrspåret vid T-Centralen. Fram till för ett par år sedan fanns ju dubbelriktade växelförbindelser mellan Tce och Ömt men för ett antal år sedan avlägsnades de växlar som var medväxlar i normal körriktning. Som ett minne av var de låg någonstans är det dock fortfarande M-signal på en sträcka, mycket störande i uppförsbacken...
daniel_s
 
Inlägg: 11875
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ålstensgård » tis 18 jul, 2017 18:53

Hm Odd, det blev nog ett litet missförstånd ändå. Som Daniel skriver så är det bara norrspåret som trafikeras i denna tid.

En intressant sak är att vi med linjenummerbytet vid T-centralen i praktiken har en direktlinje Ropsten-Mörby via T-centralen just nu. Man tjänar inget på att gå av och vänta vid Östermalmstorg.

Iden att köra de två grenarna på helt separata spår mellan Ömt och T-Centralen är ändå intressant. Den gren som utnyttjar norrspåret kan gå som nu, den andra får gå i enkelspårstrafik från övergångsväxlarna mellan Gärdet/Karlaplan resp. KTH/Stadion. Kanske ett attraktivt alternativ om avstängningen varar länge så att folk lär sig.

Den rivna "med-övergångsväxeln" som Daniel nämner tycker jag förtjänar litet historik. Den måste ha varit nödvändig i början från 1964 då 13,14 och 24 officiellt vände vid T-centralen, men i realiteten måste ha kört vidare mot den ännu ofärdiga stationen Ömt. Hur funkade det? 1965 öppnades stationen, och sedan har vi historiken kring det hemliga vändspåret upp mot Stadion (som numera får tågväg med "tre gröna" i utfarten från Ömt). Det var säkert i drift efter Dagen H men när började det användas?

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 365
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 19:37

Nja det är inte "någon princip" som hindrar vändning på söderspåret utan det går ju helt enkelt inte i praktiken eftersom det då blir för lång motspårskörning.
daniel_s
 
Inlägg: 11875
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Leif Steen » tor 27 jul, 2017 15:08

Öööööööhhh....Tunnelbanebron byggdes efter 1955 då stambanan flyttade till nuvarande läge, därefter revs järnvägsbron och tunnelbanebron byggdes delvis på de gamla pelarna och fundamenten. Nuvarande tunnelbanebro har inte ett smack med järnvägsbron från 1871 att göra. Tunnelbanebron renoverades någon gång på 80-talet med stålarbeten och målning.

Har jag missuppfattat debatten får jag be om ursäkt.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 28 jul, 2017 9:20

Jag får säga att för mig har det fungerat över förväntan under avstängningsperioden. Men då har jag undvikt att rest i den värsta morgonrusningen.
Och när jag kollat hur det sett ut på bron så inser jag att man gjort ganska stort arbete under dessa dagar. Man har rätat ut spåret nära stationerna, så det inte skall upplevas som om man byter spår med en tvär kurva. Förmodligen hade det inte gått med bibehållen turtäthet till hösten.

Är borta från stan sedan i onsdags, så jag har inte haft tillfälle att passera bron på det nya spåret ännu. Antar att det gått som planerat med att få igång trafiken den nya vägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12948
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav C12C3C3C12 » fre 28 jul, 2017 15:57

ålstensgård skrev:Hm Odd, det blev nog ett litet missförstånd ändå. Som Daniel skriver så är det bara norrspåret som trafikeras i denna tid.

En intressant sak är att vi med linjenummerbytet vid T-centralen i praktiken har en direktlinje Ropsten-Mörby via T-centralen just nu. Man tjänar inget på att gå av och vänta vid Östermalmstorg.

Iden att köra de två grenarna på helt separata spår mellan Ömt och T-Centralen är ändå intressant. Den gren som utnyttjar norrspåret kan gå som nu, den andra får gå i enkelspårstrafik från övergångsväxlarna mellan Gärdet/Karlaplan resp. KTH/Stadion. Kanske ett attraktivt alternativ om avstängningen varar länge så att folk lär sig.

Den rivna "med-övergångsväxeln" som Daniel nämner tycker jag förtjänar litet historik. Den måste ha varit nödvändig i början från 1964 då 13,14 och 24 officiellt vände vid T-centralen, men i realiteten måste ha kört vidare mot den ännu ofärdiga stationen Ömt. Hur funkade det? 1965 öppnades stationen, och sedan har vi historiken kring det hemliga vändspåret upp mot Stadion (som numera får tågväg med "tre gröna" i utfarten från Ömt). Det var säkert i drift efter Dagen H men när började det användas?

//henrik


Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » fre 28 jul, 2017 22:12

C12C3C3C12 skrev:Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.


Inte var det väl obruten korsning i växlarna på Söderströmsbron heller? De där växlarna måste vara Stockholms mest fotograferade växlar och jag har då aldrig lagt märke till någon sådan på bild och på de bilder jag kan hitta nu ser jag bara helt normala korsningar och moträler. Dessutom har det ju i evinnerlig tid varit 20 km/h över de där växlarna genom en särskild regel i Säo/Tri, medan växlar med obruten korsning hade 15 km/h.

Till sist måste jag förstås tvångsmässigt påpeka att uttrycket "klätterväxlar" är felaktigt, detta gäller såklart även retroaktivt så även ni som sade så på 70-talet får tvätta munnen retroaktivt med tvål och varmt vatten ;-)
daniel_s
 
Inlägg: 11875
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 22:39

Patentlås på dej Daniel!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » fre 28 jul, 2017 23:23

Jag sade det aldrig, men jag har nu tvättat händerna som jag skrev det med! :-D
daniel_s
 
Inlägg: 11875
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 23:43

Utskottet för adekvat terminologi (till Gunnar Strängs minne) accepterar denna botgöring och tänker tills vidare inte vidtaga några ytterligare åtgärder.

Thomas K Ohlsson
ständig sekreterare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav C12C3C3C12 » lör 29 jul, 2017 1:15

daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.


Inte var det väl obruten korsning i växlarna på Söderströmsbron heller? De där växlarna måste vara Stockholms mest fotograferade växlar och jag har då aldrig lagt märke till någon sådan på bild och på de bilder jag kan hitta nu ser jag bara helt normala korsningar och moträler. Dessutom har det ju i evinnerlig tid varit 20 km/h över de där växlarna genom en särskild regel i Säo/Tri, medan växlar med obruten korsning hade 15 km/h.

Till sist måste jag förstås tvångsmässigt påpeka att uttrycket "klätterväxlar" är felaktigt, detta gäller såklart även retroaktivt så även ni som sade så på 70-talet får tvätta munnen retroaktivt med tvål och varmt vatten ;-)


Hehe skrev det avsiktligt i stället för det korrekta obruten korsning :mrgreen:

Kollade i SÄO Tub 1970, hade nog fel om Söderströmsbron, syns på fotografier att det är tvära kurvor till mittenspåret, lyckades också ha fel om korsningen Ömt, var obruten mellan Karlaplan samt Gärdet :oops:
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ålstensgård » ons 02 aug, 2017 17:23

Jag tröskar vidare på historiken kring Östermalmstorg.

Enligt mina noteringar är det som följer. Roligt om ni som kan mer än jag kan bekräfta att jag har rätt eller fel.

Period I. I april 1964 invigs TUB2 med ändstation T-Centralen. Självklart går det inte att vända tre linjer 13, 14 och 24 i 10-minuterstrafik där, utan de måste gå vidare till den halvfärdiga stationen Ömt och vända vid plattform där och genom att utnyttja de dubbla övergångsväxlarna söder om stationen. Norr om T-centralen går tågen som vagntransport.

Period II. I maj 1965 öppnas Ömt som station och trafiken fortsätter i princip som tidigare, men nu är tågen trafiktåg hela vägen till Ömt.

Period III. 2 sept 1967 - 30 aug 1969. Linje 14 och 24 förlängdes till Ropsten, medan linje 13 och den nya 23 vände i vändspåret norr om Ömt. 13 var förstås aktiv under hela dagtrafiken, och vid rusningstid blev det två linjer som åstadkom en vändning var 5:e minut där.

Period IV: 30 aug 1969 - hösten 1973. Trafiken utökades så att både 13 och 14 gick till Ropsten, 23 och 24 fick samsas om vändspåret men nu var det bara under de dryga maxtimmarna som vändspåret användes.

Period V: Efter 1973. Linjen till KTH och därbortom togs i bruk. Sedan dess ingen tidtabellslagd trafik på vändspåret, mest reservtågsplats som C12C3C3C12 skriver.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 365
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav C12C3C3C12 » ons 02 aug, 2017 20:32

Fortsätter den lilla urspårningen med L15, nope inte Sundbybergslinjen (som jag i och för sig åkt) utan L15 på bana 2 som jag körde då och då.

Saxat ur http://media.sparvagsmuseet.se/trafikmi ... torik.html

"1973-1975 Tekniska Högskolan – Sätra, 1975-1978 Universitetet - Sätra samt 1978-1987 på sträckan Mörby Centrum – Sätra.
Hösten 1987 skiftade man linjer på norra sidan Stockholm och linjenumret 15 användes på nedan nämnda delsträckor:

1987-1990 på sträckan Ropsten – Sätra och 1990-1991 mellan Ropsten och Liljeholmen

Den 29/9 1991 försvann linjenummer 15 helt.
"
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » ons 02 aug, 2017 21:29

Vill minnas att 15 dykt upp senare än så, t ex i sommartidtabeller då det vänt tåg vid Sätra?
daniel_s
 
Inlägg: 11875
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ADDE » tor 03 aug, 2017 10:26

När försvann 14 & 23 för första gången. För när jag flyttade till Karlaplan år 2001 så fans 13 & 24 på den tiden, men inte 14 & 23!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1748
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ålstensgård » fre 04 aug, 2017 6:03

23:an försvann första gången i september 1973, det var på fredagskvällen innan linje 15 till Tekniska Högskolan öppnades. Jag åkte själv med det sista tåget, och vi fick ta sidoskyltar när vi kom fram till Sätra.

En kuriositet med linje 23 och 24 under 1972 är att de var testlinjer för ordinarie trafik med C6. Ett tåg med de nya vagnarna utgick norrut från Liljeholmen på bestämd tid i början av eftermiddagsrusningen. Det var en rolig grej att göra efter skolan.

Men ok ADDE det kanske inte var detta du menade...

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 365
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » fre 04 aug, 2017 7:24

Jag tror att ADDE syftar på någon gång på 90-talet när man kastade om i 10-minuterstrafiken så att 13 och 24 blev stomlinjer efter flera års trafik med 14 och 23 som stomlinjer. Undrar om det inte var 1998 men jag kan minnas fel där. Dock var det fortfarande så på den tiden, att så fort det fanns ett tåg som av någon anledning gick "tvärtom" så användes även numren 14 och 23. Det var först 2004 som man slutade med den grejen.

Jag vill även minnas att i 15-minuterstrafiken så fanns alla fyra linjerna kvar mycket längre, men i ett speciellt mönster där varje tågsätt gick Ropsten-Norsborg-Mörby-Fruängen osv. Att man körde så just i 15-minuterstrafiken var säkerligen för att spara ett tågsätt. Möjligen körde man även så i halvtimmestrafiken nattetid som återinfördes i mars 2000, hittar ingen turlista från soptunna 2 för den tiden.
daniel_s
 
Inlägg: 11875
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ADDE » fre 04 aug, 2017 10:18

Det var nog en dåligt formulerat fråga, men jag tackar för förståelsen och fick det svar jag letade efter...

Så år 2004 försvann 23 & 24 helt och linje 24 blev dagens linje 14? Röda linjen har en rätt så spännande linjenummerhistoria!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1748
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » tis 31 okt, 2017 19:52

Var det inte planerat att stänga av Grön linje nu runt allhelgonahelgen för att flytta över södergående trafik över bron till det spår som egentligen hör till Röd linje?
Men det ser knappast ut som om trafik på det spåret kommer att kunna ske inom några veckor.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12948
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » ons 01 nov, 2017 11:19

Jag har för mej att jag någonstans läst (det var väl en trovärdig källhänvisning?) att dessa arbeten är uppskjutna - minns inte om det angavs något skäl.
Men det finns säkert någon annan här som har bättre koll!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8588
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster