Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Inge » sön 16 jul, 2017 14:34

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag antar at du med två minuter längre tid, menar 1+1 minuter, dvs 1 minut per åt varje håll. Okej, även om det är i knappaste laget. Men sedan om det tar två minuter längre tid att vända ett tåg, då är det väl just två minuter längre tid det tar oavsett vilket spår man använder. Den tiden kan aldrig halveras. Dvs turtätheten blir minst två minuter sämre.

Man ska ju förstås vända på båda spåren oavsett om man vänder vid T-Centralen eller Hötorget.

Jo, att vända den en linje vid Hötorget och en annan vid T-centralen blir lite konstigt. Möjligen skulle man teoretiskt hitta en optimal formel där var tredje tåg går till T-centralen, men jag är tveksam.

Hursomhelst ger jag dig rätt i att det blir halva tiden om man kör alla tåg till T-centralen och tänker sig det hela som en linje. Det bästa är kanske också att köra det som en linje. Dvs att man låter alla tåg gå till Hässelby. Men Hötorget bör funka fint i östra änden. Det är tveksamt om man klarar 5 minuterstrafik om alla tåg skall gå till T-centralen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 16 jul, 2017 14:50

Blir spännande att se hur proffsen löser det på Gröna linjen. Den som lever får se.
Sen kan det förstås ha ett underhållningsvärde att hitta på egna lösningar, och läsa andras idéer. :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lars_L » sön 16 jul, 2017 19:57

AdrianLangemar skrev:
Lars_L skrev:Norr om stan är det ju däremot sämre, då växlarna ligger mellan Hötorget och Rådmansgatan. Där skulle man alltså i sådana fall behöva ha en skyttel som går mellan T-centralen och Hötorget. Å andra sidan är ju den sträckan ganska kort, vilket kanske ändå kan skapa en rimlig turtäthet på skytteln.

Men som sagt, eftersom pendeln går från Odenplan och blåa linjen från Fridhemsplan, ger det nästan bättre trafik att vända tågen vid Hötorget, istället för att ha en skyttel. Då skulle man ju kunna klara att köra stomtrafiken västerut utan inskränkningar.

Att vända vid Hötorget kommer verkligen inte att bli populärt bland resenärerna. Det är mycket bättre att vända vid T-Centralen, det tar bara 2 minuter längre tid. Eftersom det är två spår blir det alltså endast en minuts längre mellanrum mellan tågen jämfört med vändningar vid Hötorget. Ett alternativ är att låta varannat tåg i högtrafik vända vid Hötorget, så att ett tåg vänder på norrspåret där samtidigt som ett tåg vänder vid T-Centralen på norrspåret, och samma sak på söderspåret. Då blir det visserligen något färre tåg som kan vända vid T-Centralen, men fler tåg totalt, kanske rentav fler än om alla tåg vänder vid Hötorget. Det är då väldigt viktigt att tågen som vänder vid Hötorget går till/från Hässelby i rusningsriktningen så att det blir jämn belastning.

Tror det blir svårt dock att uppnå 18-tåg i timmen. Ska det fungera bra får man nog använda både då södergående och norrgående spår vid T-centralen (som ju är på olika plan), och som jag räknar kan man då bara köra tåg var 4:e minut (vilket nog förvisso räcker under högsommaren). Bästa då att man bara har två linjevarianter med 8-minuterstrafik till Hässelby strand respektive Åkeshov, men problemet är ju att förmå folk att gå till rätt plattform...
I annat fall får man nog använda ett spår vid T-centralen och det andra vid Hötorget för att vända och då klarar man ändå nog inte mer än tåg var 4:e minut.
Lars_L

Inläggav AdrianLangemar » sön 16 jul, 2017 20:16

Lars_L skrev:Tror det blir svårt dock att uppnå 18-tåg i timmen. Ska det fungera bra får man nog använda både då södergående och norrgående spår vid T-centralen (som ju är på olika plan), och som jag räknar kan man då bara köra tåg var 4:e minut (vilket nog förvisso räcker under högsommaren). Bästa då att man bara har två linjevarianter med 8-minuterstrafik till Hässelby strand respektive Åkeshov, men problemet är ju att förmå folk att gå till rätt plattform...

Det är ju bara bra om det är svårt att förmå folk att gå till rätt plattform, då kan det bli jämn belastning om Hässelbytågen går från det plan som resenärerna har svårt att hitta till...
Lars_L skrev:I annat fall får man nog använda ett spår vid T-centralen och det andra vid Hötorget för att vända och då klarar man ändå nog inte mer än tåg var 4:e minut.

Men om man kör två tåg i rad till samma spår och låter det andra av de tågen vända vid Hötorget bör man väl kunna köra var 3:e minut totalt? Om man kör Hässelby strand-Hötorget var 6:e minut kan man få jämn belastning.
AdrianLangemar

Inläggav LÅ1 » mån 17 jul, 2017 19:01

Det tycks ha fungerat hyfsat med trafikförändringarna i morse. Även om en person jag talade med i tyckte det var besvärligt. Jag gav tips på andra resvägar som omfattar omstigningen vid Mariatorget, och sedan buss från Slussen. Vid Mariatorget fungerar ju bytet bra, även om det kan bli väntetid. Trängseln på lillpendeln i rusningstid har jag ingen aning om, eftersom jag undvek den tiden.

Stockholm direkt: "Röda linjen avstängd – så här ser det ut på Centralen".

Mitt i har en artikel med en liten annan vinkel: "SL-strul får resenärer att hoppa ur sätet". Jag har inte märkt något, mer än knycken i sidled. Samma som man känner två gånger mellan Östermalmstorg och Tekniska högskolan.
LÅ1

Inläggav ålstensgård » tis 18 jul, 2017 6:20

Jag åkte Ropsten-T-centralen på måndagsförmiddagen.

Infartssignalen till växeln söder om Östermalmstorg står på rött, vilket gör infarten till perrongen långsam. Rödgult eller varför inte grönt hade väl varit bättre? Annars är det väl det omoderna signalsystemet som gör att det inte går att ha två gröna sken. Med gröna linjens signalsystem hade nog den andra gröna lampan varit på plats.

Vid infarten till växeln står ett trafikbefäl som checkar av att tågmötet strax norr om Östermalmstorg har ägt rum. Tågen byter linjenummer vid T-centralen så att 13 möter 13 och 14 möter 14 norr om Östermalmstorg, på så sätt kompenserar man för att Mörbylinjen är längre än Ropstenslinjen, och ett omlopp kan sparas i 20-minuterstrafiken.

Motspårsåkningen Östermalmstorg-T-centralen var förstås en höjdpunkt. Jag upplevde att det skrek mer än vanligt i rälsen. Och vid ankomsten till T-centralen stod en ensam medelålders gubbe i shorts vid dörrarna på vänstersidan medan alla andra flockades på högersidan:-)

//henrik
ålstensgård

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 7:29

ålstensgård skrev:Jag åkte Ropsten-T-centralen på måndagsförmiddagen.

Infartssignalen till växeln söder om Östermalmstorg står på rött, vilket gör infarten till perrongen långsam. Rödgult eller varför inte grönt hade väl varit bättre? Annars är det väl det omoderna signalsystemet som gör att det inte går att ha två gröna sken. Med gröna linjens signalsystem hade nog den andra gröna lampan varit på plats.

Vid infarten till växeln står ett trafikbefäl som checkar av att tågmötet strax norr om Östermalmstorg har ägt rum. Tågen byter linjenummer vid T-centralen så att 13 möter 13 och 14 möter 14 norr om Östermalmstorg, på så sätt kompenserar man för att Mörbylinjen är längre än Ropstenslinjen, och ett omlopp kan sparas i 20-minuterstrafiken.

Motspårsåkningen Östermalmstorg-T-centralen var förstås en höjdpunkt. Jag upplevde att det skrek mer än vanligt i rälsen. Och vid ankomsten till T-centralen stod en ensam medelålders gubbe i shorts vid dörrarna på vänstersidan medan alla andra flockades på högersidan:-)

//henrik

Så, Ropstenstågen går motspår i båda riktningarna, medan Mörbytågen går som vanligt i båda riktningarna. Tolkar jag dig rätt då?

Om så kunde man väl haft ännu större nytta av ett modernt signalsystem, genom att man kunde kört Ropstenstågen i högertrafik hela vägen till Ropsten? Då hade det inte blivit några korsande tågmötet alls och det enda som behövts kontrolleras att sträckan till T-Centralen var fri innan man körde in på Östermalmstorg norrifrån.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 19:24

Alla tåg vänder på norrspåret vid T-Centralen. Fram till för ett par år sedan fanns ju dubbelriktade växelförbindelser mellan Tce och Ömt men för ett antal år sedan avlägsnades de växlar som var medväxlar i normal körriktning. Som ett minne av var de låg någonstans är det dock fortfarande M-signal på en sträcka, mycket störande i uppförsbacken...
daniel_s

Inläggav ålstensgård » tis 18 jul, 2017 19:53

Hm Odd, det blev nog ett litet missförstånd ändå. Som Daniel skriver så är det bara norrspåret som trafikeras i denna tid.

En intressant sak är att vi med linjenummerbytet vid T-centralen i praktiken har en direktlinje Ropsten-Mörby via T-centralen just nu. Man tjänar inget på att gå av och vänta vid Östermalmstorg.

Iden att köra de två grenarna på helt separata spår mellan Ömt och T-Centralen är ändå intressant. Den gren som utnyttjar norrspåret kan gå som nu, den andra får gå i enkelspårstrafik från övergångsväxlarna mellan Gärdet/Karlaplan resp. KTH/Stadion. Kanske ett attraktivt alternativ om avstängningen varar länge så att folk lär sig.

Den rivna "med-övergångsväxeln" som Daniel nämner tycker jag förtjänar litet historik. Den måste ha varit nödvändig i början från 1964 då 13,14 och 24 officiellt vände vid T-centralen, men i realiteten måste ha kört vidare mot den ännu ofärdiga stationen Ömt. Hur funkade det? 1965 öppnades stationen, och sedan har vi historiken kring det hemliga vändspåret upp mot Stadion (som numera får tågväg med "tre gröna" i utfarten från Ömt). Det var säkert i drift efter Dagen H men när började det användas?

//henrik
ålstensgård

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 19:56

Sammanfattingsvis är det alltså någon princip om att inte vända på söderspåret i kombination med avlägsnade medväxlar som begränsar turtätheten?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 20:37

Nja det är inte "någon princip" som hindrar vändning på söderspåret utan det går ju helt enkelt inte i praktiken eftersom det då blir för lång motspårskörning.
daniel_s

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 20:49

Hmm, skulle nog behöva en helt uppdaterad spårkarta från Stadion/Gärdet och söderut för att förstå problemet.

Men hur kör man vid Östermalmstorg, som vanligt?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » lör 22 jul, 2017 23:59

Kod: Markera allt
00 12 24 36 48  |  n  Mörby               u  ^  25 37 49 01 13
06 18 30 42 54  |  e  Tekniska högskolan  p  |  19 31 43 55 07
11 23 35 47 59  |  r  Östermalmstorg      p  |  14 26 38 50 02
17 29 41 53 05  |  s  T-centralen         s  |  11 23 35 47 59
20 32 44 56 08  |  p  Östermalmstorg      p  |  05 17 31 41 53
25 37 49 01 13  v  .  Ropsten             .  |  00 12 24 36 48

Varför inte?

Om det är besvärligt att köra motspår hela vägen till Ropsten kan man väl byta spår mellan Karlaplan och Gärdet.

Notera 6-minuterstrafik mellan T-centralen och Östermalmstorg.

PS -Forumet är lite märkligt ibland. Inlägget måste hämtas med telefonen i sidled för att exempeltidtabellen skall se vettig ut. Det räcker inte att vrida telefonen efter att tabellen hämtats!
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Leif Steen » tor 27 jul, 2017 16:08

Öööööööhhh....Tunnelbanebron byggdes efter 1955 då stambanan flyttade till nuvarande läge, därefter revs järnvägsbron och tunnelbanebron byggdes delvis på de gamla pelarna och fundamenten. Nuvarande tunnelbanebro har inte ett smack med järnvägsbron från 1871 att göra. Tunnelbanebron renoverades någon gång på 80-talet med stålarbeten och målning.

Har jag missuppfattat debatten får jag be om ursäkt.
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav LÅ1 » fre 28 jul, 2017 10:20

Jag får säga att för mig har det fungerat över förväntan under avstängningsperioden. Men då har jag undvikt att rest i den värsta morgonrusningen.
Och när jag kollat hur det sett ut på bron så inser jag att man gjort ganska stort arbete under dessa dagar. Man har rätat ut spåret nära stationerna, så det inte skall upplevas som om man byter spår med en tvär kurva. Förmodligen hade det inte gått med bibehållen turtäthet till hösten.

Är borta från stan sedan i onsdags, så jag har inte haft tillfälle att passera bron på det nya spåret ännu. Antar att det gått som planerat med att få igång trafiken den nya vägen.
LÅ1

Inläggav C12C3C3C12 » fre 28 jul, 2017 16:57

ålstensgård skrev:Hm Odd, det blev nog ett litet missförstånd ändå. Som Daniel skriver så är det bara norrspåret som trafikeras i denna tid.

En intressant sak är att vi med linjenummerbytet vid T-centralen i praktiken har en direktlinje Ropsten-Mörby via T-centralen just nu. Man tjänar inget på att gå av och vänta vid Östermalmstorg.

Iden att köra de två grenarna på helt separata spår mellan Ömt och T-Centralen är ändå intressant. Den gren som utnyttjar norrspåret kan gå som nu, den andra får gå i enkelspårstrafik från övergångsväxlarna mellan Gärdet/Karlaplan resp. KTH/Stadion. Kanske ett attraktivt alternativ om avstängningen varar länge så att folk lär sig.

Den rivna "med-övergångsväxeln" som Daniel nämner tycker jag förtjänar litet historik. Den måste ha varit nödvändig i början från 1964 då 13,14 och 24 officiellt vände vid T-centralen, men i realiteten måste ha kört vidare mot den ännu ofärdiga stationen Ömt. Hur funkade det? 1965 öppnades stationen, och sedan har vi historiken kring det hemliga vändspåret upp mot Stadion (som numera får tågväg med "tre gröna" i utfarten från Ömt). Det var säkert i drift efter Dagen H men när började det användas?

//henrik

Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.
C12C3C3C12

Inläggav daniel_s » fre 28 jul, 2017 23:12

C12C3C3C12 skrev:Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.

Inte var det väl obruten korsning i växlarna på Söderströmsbron heller? De där växlarna måste vara Stockholms mest fotograferade växlar och jag har då aldrig lagt märke till någon sådan på bild och på de bilder jag kan hitta nu ser jag bara helt normala korsningar och moträler. Dessutom har det ju i evinnerlig tid varit 20 km/h över de där växlarna genom en särskild regel i Säo/Tri, medan växlar med obruten korsning hade 15 km/h.

Till sist måste jag förstås tvångsmässigt påpeka att uttrycket "klätterväxlar" är felaktigt, detta gäller såklart även retroaktivt så även ni som sade så på 70-talet får tvätta munnen retroaktivt med tvål och varmt vatten ;-)
daniel_s

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 23:39

Patentlås på dej Daniel!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » lör 29 jul, 2017 0:23

Jag sade det aldrig, men jag har nu tvättat händerna som jag skrev det med! :-D
daniel_s

Inläggav TKO » lör 29 jul, 2017 0:43

Utskottet för adekvat terminologi (till Gunnar Strängs minne) accepterar denna botgöring och tänker tills vidare inte vidtaga några ytterligare åtgärder.

Thomas K Ohlsson
ständig sekreterare
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik