Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » tis 16 maj, 2017 22:37

LÅ1 skrev:Nu verkar det vara en omläggning på gång: "Trafikomläggning juli 2017". Jag noterar att det som beskrivits som två helgavstängningar blir en avstängning i 12 dagar. (15-26 juli 2017.)

Märkligt hur man lyckats med att konsekvent skriva det korrekta "Röda linjen" och lika konsekvent det felaktiga "Grön linje". Hur svårt kan det vara egentligen?!? Det är ju i övrigt bra och intressant information.

Nå, jag kan ju med lite ansträngning förstå hur de menar och det blir alltså ett antal intressanta dagar med "dubbel enkelspårstrafik" på tunnelbana 2. Eller ska man kanske säga delad enkelspårstrafik? (Delad glädje är halv glädje, som Joakim von Anka säger!) :-)

Och vid ev vagntransporter mellan norra och södra sidan får man ju ett skapligt långt enkelspår (Östermalmstorg-Mariatorget), blir mycket festligt. Ska man sedan spegelvända proceduren nästa år så blir det ännu festligare för fororna men det tar vi väl ställning till när det blir aktuellt, antar jag :mrgreen:
daniel_s

Inläggav LÅ1 » mån 10 jul, 2017 23:55

Nu närmar vi oss delningen av Röda linjen i två delar. På lördag utbryter kaoset! :)
Efter vad det ser ut så är det södergående tåg på Röda linjen som i förta vändan kommer att läggas över till mittenspåret. Nästa steg är förmodligen att Gröna linjens södergående tåg flyttas över till de spår som normalt används av Röda linjen. Sedan blir det en avstängning av båda linjerna för att lägga tillbaka dem till sina vanliga spår söder ut. Hoppas inte det sker samtidigt! :cheesygrin:
Därefter skall allt återupprepas för norrgående trafik. Det hela är ett rätt trixigt!

Stockholm direkt har en ganska drastisk rubrik: "Röda linjen stängs av – så påverkas du".

SL har väl informerat om att man måste göra tågbyte. Eller ta annan färdväg. Men man glömmer att tala om att turtätheten minskar. Åtminstone sista sträckan fram till de tillfälliga ändstationerna.
På södra sidan vänder man väl vartannat tåg vid Zinkensdamm antar jag? Men hur får man ihop det på norra sidan? Man hinner väl inte vända alla tåg vid T-centralen? Kan man vända tåg vid Östermalmstorg på ett bra sätt och ändå släppa fram tåg till T-centralen? Många frågetecken här!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » tis 11 jul, 2017 0:17

LÅ1 skrev:SL har väl informerat om att man måste göra tågbyte. Eller ta annan färdväg. Men man glömmer att tala om att turtätheten minskar. Åtminstone sista sträckan fram till de tillfälliga ändstationerna.
På södra sidan vänder man väl vartannat tåg vid Zinkensdamm antar jag? Men hur får man ihop det på norra sidan? Man hinner väl inte vända alla tåg vid T-centralen? Kan man vända tåg vid Östermalmstorg på ett bra sätt och ändå släppa fram tåg till T-centralen? Många frågetecken här!

Det finns ju en reseplanerare som du kan använda för att se hur man har tänkt sig. Om det sedan blir riktigt så i verkligheten är förstås nästa pilsner.

I 10-minuterstrafiken är tidtabellen i princip så här:

Ropsten - T-centralen 20-minuterstrafik
Mörby centrum - T-centralen 20-minuterstrafik
Fruängen - Mariatorget 10-minuterstrafik
Norsborg - Mariatorget 10-minuterstrafik
Mariatorget - Slussen 7½-minuterstrafik

Det är ju enkelspårsdrift Östermalmstorg - T-centralen så där blir det ett tåg var 10:e minut som vänder. Vid Mariatorget ligger ju växlarna direkt "söder" om plattformen så där går det att köra tätare trafik. Sen är det kanske ingen högoddsare att lillpendeln till Slussen ibland blir så försenad att man får ställa in ett varv.
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 11 jul, 2017 1:08

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:SL har väl informerat om att man måste göra tågbyte. Eller ta annan färdväg. Men man glömmer att tala om att turtätheten minskar. Åtminstone sista sträckan fram till de tillfälliga ändstationerna.

Det finns ju en reseplanerare som du kan använda för att se hur man har tänkt sig. Om det sedan blir riktigt så i verkligheten är förstås nästa pilsner.

I 10-minuterstrafiken är tidtabellen i princip så här:

Ropsten - T-centralen 20-minuterstrafik
Mörby centrum - T-centralen 20-minuterstrafik
Fruängen - Mariatorget 10-minuterstrafik
Norsborg - Mariatorget 10-minuterstrafik
Mariatorget - Slussen 7½-minuterstrafik

Det är ju enkelspårsdrift Östermalmstorg - T-centralen så där blir det ett tåg var 10:e minut som vänder. Vid Mariatorget ligger ju växlarna direkt "söder" om plattformen så där går det att köra tätare trafik. Sen är det kanske ingen högoddsare att lillpendeln till Slussen ibland blir så försenad att man får ställa in ett varv.

Ja, ska det vara såhär är det nog bäst att gå upp i Götgatsbacken och ta sig en pilsner! :) :D
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » lör 15 jul, 2017 0:28

daniel_s skrev:Det är ju enkelspårsdrift Östermalmstorg - T-centralen så där blir det ett tåg var 10:e minut som vänder. Vid Mariatorget ligger ju växlarna direkt "söder" om plattformen så där går det att köra tätare trafik. Sen är det kanske ingen högoddsare att lillpendeln till Slussen ibland blir så försenad att man får ställa in ett varv.

Man får hoppas att lillpendeln bemannas med två förare, så att vändningen går snabbt. Eller om det går att skynda på vändningen på annat sätt.

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, ska det vara såhär är det nog bäst att gå upp i Götgatsbacken och ta sig en pilsner! :) :D

Där finns ju många ställen att välja på. :D Även om några hak gått över till att servera kaffe.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 15 jul, 2017 11:12

Enligt Radio Stockholm så beror avstängningen av Röda linjen mellan Slussen och T-centralen på att järnvägsbron skall stängas av.

Tunnelbanans röda linje är avstängd mellan Slussen och Gamla stan från och med lördag eftersom järnvägsbron ska renoveras. Resenärerna får räkna med längre restid.

Men om järnvägsbron skall repareras så vore det väl mer naturligt att stänga av järnvägstrafiken, inte tunnelbanetrafiken? :D :D :D
LÅ1

Inläggav gek » lör 15 jul, 2017 12:20

LÅ1 skrev:Enligt Radio Stockholm så beror avstängningen av Röda linjen mellan Slussen och T-centralen på att järnvägsbron skall stängas av.

Tunnelbanans röda linje är avstängd mellan Slussen och Gamla stan från och med lördag eftersom järnvägsbron ska renoveras. Resenärerna får räkna med längre restid.

Men om järnvägsbron skall repareras så vore det väl mer naturligt att stänga av järnvägstrafiken, inte tunnelbanetrafiken? :D :D :D

En tunnelbana är ju faktiskt en sorts järnväg. Precis som höghastighetsbanor, industribanor, malmbanor, museibanor och torvbanor tekniskt sett är järnvägar - även om de kanske inte alltid är formellt klassade som järnväg. Däremot var det kanske inte helt korrekt att bron skall stängas av - det är väl bara två spår som stängs av, i syfte att flyttas i sidled?
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav daniel_s » lör 15 jul, 2017 12:22

Nja ett spår i denna etapp.

När det verkligen gäller, så får man plocka fram de smidiga och pålitliga vagnarna! Som t ex inte klämmer folk i dörrarna när man som minst behöver det.

Och ja LÅ1, givetvis var det en förare i varje ände. :-)
IMG_1391.JPG
IMG_1391.JPG (83.27 KiB) Visad 948 gånger
daniel_s

Inläggav LÅ1 » lör 15 jul, 2017 13:01

gek skrev:En tunnelbana är ju faktiskt en sorts järnväg. Precis som höghastighetsbanor, industribanor, malmbanor, museibanor och torvbanor tekniskt sett är järnvägar - även om de kanske inte alltid är formellt klassade som järnväg. Däremot var det kanske inte helt korrekt att bron skall stängas av - det är väl bara två spår som stängs av, i syfte att flyttas i sidled?

Visst är väl T-banan en slags järnväg. Men i normalfallet är det nog inte T-banebron över Söderström (Söderströmsbron) som man normalt associerar med "järnvägsbron".

daniel_s skrev:Nja ett spår i denna etapp.

När det verkligen gäller, så får man plocka fram de smidiga och pålitliga vagnarna! Som t ex inte klämmer folk i dörrarna när man som minst behöver det.

Och ja LÅ1, givetvis var det en förare i varje ände. :-)

Går det snabbare att avaktivera och aktivera ett Cx-tåg är ett C20-tåg? (Det är inget Windows inblandat där! :wink: )
En förare i var ände kan väl kanske också underlätta dörrstängningen på den svängda plattformen? Det finns ju inta monitorer i ena änden av plattformen.

Enligt bilden i förra inlägget så är det Röda linjens södergående spår som lillpendeln trafikerar. Förvånar mig något, eftersom det väl är det spår som det arbetas på, strax norr om Slussen.
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 15 jul, 2017 13:19

Hyttaktivering går rätt snabbt på C20 också, men dörrsystemet är ihopkopplat med hyttsignalsystemet som i sin tur kräver lite annorlunda behandling vid enkelspårsdrift, vilket strular till det lite.

Dörrövervakningen är som vanligt när man avgår från det här spåret, då är ju föraren i "rätt" ände.

Eftersom tågvändningen vid Mariatorget sker på norrspåret behöver lillpendeln gå på söderspåret, det förklarade jag ju nästan tidigare i tråden :-)
daniel_s

Inläggav LÅ1 » lör 15 jul, 2017 14:00

daniel_s skrev:Hyttaktivering går rätt snabbt på C20 också, men dörrsystemet är ihopkopplat med hyttsignalsystemet som i sin tur kräver lite annorlunda behandling vid enkelspårsdrift, vilket strular till det lite.

Dörrövervakningen är som vanligt när man avgår från det här spåret, då är ju föraren i "rätt" ände.

Eftersom tågvändningen vid Mariatorget sker på norrspåret behöver lillpendeln gå på söderspåret, det förklarade jag ju nästan tidigare i tråden :-)

Det där med dörrstängningen var ju helt feltänkt av mig! :oops:
Så spårövergången söder om Mariatorget gör det bättre att vända vid norrspår, eller kanske rent av nödvändigt?
Jag antar att lillpendeln hade haft bättre förutsättningar om man haft samma signalsystem som man nu har på Gröna linjen. Och förmodligen med det kommande på Röda linjen.
För på Gröna linjen klarar väl signalsystemet att hantera tåg som går i "fel" riktning på ett annat sätt?

Snart skall jag ut och teståka hela den berörda sträckan! :D
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 15 jul, 2017 14:17

LÅ1 skrev:Jag antar att lillpendeln hade haft bättre förutsättningar om man haft samma signalsystem som man nu har på Gröna linjen. Och förmodligen med det kommande på Röda linjen.
För på Gröna linjen klarar väl signalsystemet att hantera tåg som går i "fel" riktning på ett annat sätt?

Nja, lillpendeln hade inte varit hjälpt utan snarare gått långsammare totalt sett om man hade haft Siemenssystemet implementerat på samma sätt som på T-bana 1 (d v s vändning endast tillåten på platser som är utrustade för det med huvudsignaler och kabelslingor). Men möjligen kunde man ha sluppit köra lillpendel och i stället vänt alla tåg vid Slussen norrspår, men då hade man nog fått nöja sig med 15-minuterstrafik på de södra linjegrenarna.

Med T-bana 2:s kommande system vet jag inte riktigt hur positionsbestämningen sker för ett utgångståg, alltså när ett tåg från en plats börjar röra sig i en ny riktning, med ny ledarvagn. Kanske kan man i det systemet direkt påbörja körning med full hastighet från vilken plats som helst, bara systemet vet att sträckan är fri i den nya körriktningen, men sen är ju nästa fråga hur lång tid det tar att aktivera utrustningen och etablera datakontakt och erhålla tekniskt körtillstånd varje gång man vänder.
daniel_s

Inläggav gek » lör 15 jul, 2017 22:02

Aha - två spår (röda linjens) är avstängda men det är bara ett som flyttas. Det var förstås ingen idé att köra skytteltåg Slussen - Centralen på det av röda linjens spår som inte flyttas nu, det hade antagligen mest blivit förvirrande. På "gröna linjen" har man aviserat en liknande avstängning i höst, men uppenbarligen blir det sedan ytterligare två sådana långa avstängningar för de andra två spåren på bron? Måste man kanske dessutom stänga några gånger för att baxa tillbaka spåren i ursprungliga lägen?
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav LÅ1 » sön 16 jul, 2017 1:21

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Jag antar att lillpendeln hade haft bättre förutsättningar om man haft samma signalsystem som man nu har på Gröna linjen. Och förmodligen med det kommande på Röda linjen.

Nja, lillpendeln hade inte varit hjälpt utan snarare gått långsammare totalt sett om man hade haft Siemenssystemet implementerat på samma sätt som på T-bana 1 (d v s vändning endast tillåten på platser som är utrustade för det med huvudsignaler och kabelslingor). Men möjligen kunde man ha sluppit köra lillpendel och i stället vänt alla tåg vid Slussen norrspår, men då hade man nog fått nöja sig med 15-minuterstrafik på de södra linjegrenarna.

Med T-bana 2:s kommande system vet jag inte riktigt hur positionsbestämningen sker för ett utgångståg, alltså när ett tåg från en plats börjar röra sig i en ny riktning, med ny ledarvagn. Kanske kan man i det systemet direkt påbörja körning med full hastighet från vilken plats som helst, bara systemet vet att sträckan är fri i den nya körriktningen, men sen är ju nästa fråga hur lång tid det tar att aktivera utrustningen och etablera datakontakt och erhålla tekniskt körtillstånd varje gång man vänder.

Märkte i dag att tågen gick snabbare på motspår än de normalt gör vid motspårskörning. Åtminstone tyckte jag det var så.
Sen inser jag nu att även om nyare signalsystem klarar trafik i båda riktningarna så finns det problem med att vända tågen vid valfri plats.

Tack daniel_s för tålmodiga svar på alla frågor. Jag hoppas att det är fler nyfikna än jag som också har haft glädje av dina svar! :)

gek skrev:

Aha - två spår (röda linjens) är avstängda men det är bara ett som flyttas. Det var förstås ingen idé att köra skytteltåg Slussen - Centralen på det av röda linjens spår som inte flyttas nu, det hade antagligen mest blivit förvirrande. På "gröna linjen" har man aviserat en liknande avstängning i höst, men uppenbarligen blir det sedan ytterligare två sådana långa avstängningar för de andra två spåren på bron? Måste man kanske dessutom stänga några gånger för att baxa tillbaka spåren i ursprungliga lägen?

Jag skall visa min gissning av hur alla arbeten och omläggningar kommer att genomföras.

Om vi illustrerar Söderströmsbron 5 spår på följande sätt:

Gn - Rn - X - Rs - Gs

G står för Gröna linjen och R för Röda. n står för norrgående spår och s för södergående. X är extraspåret i mitten. Allt sett från söder. Detta gäller före arbetet. Balkarna under X har redan förstärkts, tror jag.

Nu låter vi X i stället symbolisera det spår där arbete sker. Då kommer, av allt att döma, det att se ut så här när avstängningsperioden är över:
Gn - Rn - Rs - X - Gs

Efter nästa avstängning gissar jag att det blir så här:
Gn - Rn - Rs - Gs - X

Sedan, efter två (eller tre?) täta avstängningar så borde det bli så här:
Gn - X - Rn - Rs - Gs
(Kan och vågar man kapa båda spåren på Röda linjen samtidigt?)

Efter ytterligare en avstängning:
X - Gn - Rn - Rs - Gs

Därpå några avstängningar för att flytta tillbaka spåren till utgångsläget. Allt klart!

Såg redan i dag att man kapat spåret för Röda linjen södergående alldeles efter Gamla stans perrong.

Om detta var begripligt vet jag inte. Hoppas det! :) Och så vill jag åter säga att detta bara är min gissning!
LÅ1

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 16 jul, 2017 2:23

gek skrev:

Aha - två spår (röda linjens) är avstängda men det är bara ett som flyttas. Det var förstås ingen idé att köra skytteltåg Slussen - Centralen på det av röda linjens spår som inte flyttas nu, det hade antagligen mest blivit förvirrande.

De som arbetar med spåren uppskattar säkert att det är trafik på så få spår i närheten som möjligt, så det kan ju vara ytterligare en anledning.
Magnus Ahltorp

Inläggav Inge » sön 16 jul, 2017 11:29

Gröna linjen är i princip enklare att stänga av. I varje fall norrifrån. I och med att man har både blå linje från Fridhemsplan och nu även pendeln från Odenplan kan man bara låta tågen vända vid Hötorget.

På södra sidan kunde man egentligen låta folk gå till Södra station från båda linjerna. Det är faktiskt inte så långt. Men visst om man ändå har möjlighet att köra en skyttel kan man väl göra det.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » sön 16 jul, 2017 12:09

På gröna är det väl också enklare att köra enkelspår som man gjort under de år man renoverat Skanstullsbron. Då har man ju kört 20-minuterstrafik genom stan. Rådmansgatan-Medborgarplatsen tar väl ca 8-minuter - vilket väl skulle göra att det går bra att köra 2-linjer på det sättet i kolonnkörning.

På gröna linjen har man dock växel i båda riktningarna mellan Medborgarplatsen och Slussen, så där behöver man å andra sidan inte ha någon skyttel mellan Medborgarplatsen och Slussen - vilket inte heller skulle fylla någon funktion - då det inte fungerar något bra att vända Södergående tåg vid Medborgarplatsen om man ska få bra turtäthet.

Norr om stan är det ju däremot sämre, då växlarna ligger mellan Hötorget och Rådmansgatan. Där skulle man alltså i sådana fall behöva ha en skyttel som går mellan T-centralen och Hötorget. Å andra sidan är ju den sträckan ganska kort, vilket kanske ändå kan skapa en rimlig turtäthet på skytteln.

Men som sagt, eftersom pendeln går från Odenplan och blåa linjen från Fridhemsplan, ger det nästan bättre trafik att vända tågen vid Hötorget, istället för att ha en skyttel. Då skulle man ju kunna klara att köra stomtrafiken västerut utan inskränkningar.
Lars_L

Inläggav AdrianLangemar » sön 16 jul, 2017 14:01

Lars_L skrev:Norr om stan är det ju däremot sämre, då växlarna ligger mellan Hötorget och Rådmansgatan. Där skulle man alltså i sådana fall behöva ha en skyttel som går mellan T-centralen och Hötorget. Å andra sidan är ju den sträckan ganska kort, vilket kanske ändå kan skapa en rimlig turtäthet på skytteln.

Men som sagt, eftersom pendeln går från Odenplan och blåa linjen från Fridhemsplan, ger det nästan bättre trafik att vända tågen vid Hötorget, istället för att ha en skyttel. Då skulle man ju kunna klara att köra stomtrafiken västerut utan inskränkningar.

Att vända vid Hötorget kommer verkligen inte att bli populärt bland resenärerna. Det är mycket bättre att vända vid T-Centralen, det tar bara 2 minuter längre tid. Eftersom det är två spår blir det alltså endast en minuts längre mellanrum mellan tågen jämfört med vändningar vid Hötorget. Ett alternativ är att låta varannat tåg i högtrafik vända vid Hötorget, så att ett tåg vänder på norrspåret där samtidigt som ett tåg vänder vid T-Centralen på norrspåret, och samma sak på söderspåret. Då blir det visserligen något färre tåg som kan vända vid T-Centralen, men fler tåg totalt, kanske rentav fler än om alla tåg vänder vid Hötorget. Det är då väldigt viktigt att tågen som vänder vid Hötorget går till/från Hässelby i rusningsriktningen så att det blir jämn belastning.
AdrianLangemar

Inläggav Inge » sön 16 jul, 2017 14:20

AdrianLangemar skrev:
Lars_L skrev:Norr om stan är det ju däremot sämre, då växlarna ligger mellan Hötorget och Rådmansgatan. Där skulle man alltså i sådana fall behöva ha en skyttel som går mellan T-centralen och Hötorget. Å andra sidan är ju den sträckan ganska kort, vilket kanske ändå kan skapa en rimlig turtäthet på skytteln.

Att vända vid Hötorget kommer verkligen inte att bli populärt bland resenärerna. Det är mycket bättre att vända vid T-Centralen, det tar bara 2 minuter längre tid. Eftersom det är två spår blir det alltså endast en minuts längre mellanrum mellan tågen jämfört med vändningar vid Hötorget. Ett alternativ är att låta varannat tåg i högtrafik vända vid Hötorget, så att ett tåg vänder på norrspåret där samtidigt som ett tåg vänder vid T-Centralen på norrspåret, och samma sak på söderspåret. Då blir det visserligen något färre tåg som kan vända vid T-Centralen, men fler tåg totalt, kanske rentav fler än om alla tåg vänder vid Hötorget. Det är då väldigt viktigt att tågen som vänder vid Hötorget går till/från Hässelby i rusningsriktningen så att det blir jämn belastning.

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag antar at du med två minuter längre tid, menar 1+1 minuter, dvs 1 minut per åt varje håll. Okej, även om det är i knappaste laget. Men sedan om det tar två minuter längre tid att vända ett tåg, då är det väl just två minuter längre tid det tar oavsett vilket spår man använder. Den tiden kan aldrig halveras. Dvs turtätheten blir minst två minuter sämre.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav AdrianLangemar » sön 16 jul, 2017 14:26

Inge skrev:Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag antar at du med två minuter längre tid, menar 1+1 minuter, dvs 1 minut per åt varje håll. Okej, även om det är i knappaste laget. Men sedan om det tar två minuter längre tid att vända ett tåg, då är det väl just två minuter längre tid det tar oavsett vilket spår man använder. Den tiden kan aldrig halveras. Dvs turtätheten blir minst två minuter sämre.

Man ska ju förstås vända på båda spåren oavsett om man vänder vid T-Centralen eller Hötorget.
AdrianLangemar

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik