Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » mån 05 sep, 2016 7:37

643 skrev:Invigning 1871 men provisorisk godstrafik redan 1870 :)

Men nu snackar ni inte om järnvägsbron på bilden!!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Odd » mån 05 sep, 2016 12:22

Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3794
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 13:55

Odd skrev:Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.


Det finns många förklaringar, som att Stockholm i jämförelse med Berlin, Paris och London var och är en liten stad. En annan kan vara att staten byggde järnvägarna till Stockholm, och därmed hade råd att vara mer framsynt. Många städer - som Berlin, Oslo och Wien - har ju i efterhand ersatt de spridda stationerna med en gemensam centralstation.

En annan orsak kan vara geografin. I de flesta andra fall var det främst befintlig statsbebyggels som utgjorde hinder för sammanbindande banor, i Stockholms fall är det snarare topografin med vatten och berg. Även i de städer som haft spridda personbangårdar har det funnits sammanbindande spår för godstrafiken, dessa har då ofta dragits ringformat runt stadsbebyggelsen. Men i Stockholm är det bästa stället att korsa Saltsjö-Mälarsnittet faktiskt mitt i stan, så om man lägger spår där är det dumt att inte även utnyttja dessa för persontrafiken. Om man inte byggt spår mellan dåvarande Norra och Södra stationerna hade närmaste järnvägsförbindelse över vattnet varit i Kvicksund, på privata OFWJ - knappast optimalt för godstrafiken på statsbanorna.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav twr » mån 05 sep, 2016 15:42

TKO skrev:Men i Stockholm är det bästa stället att korsa Saltsjö-Mälarsnittet faktiskt mitt i stan, så om man lägger spår där är det dumt att inte även utnyttja dessa för persontrafiken.
/TKO

Precis anledningen till att Stockholm faktiskt ligger där det ligger! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Lennart Petersen » mån 05 sep, 2016 16:06

Odd skrev:Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.


Det var stora och omfattande diskussioner om sammanbindningsbanan innan den byggdes och det var många som ifrågasatte det motiverade i att bygga denna bana, den blev naturligtvis rätt dyr, för som kritikerna tyckte liten nytta. Man kunde ju lätt ta sig fram mellan stationerna ändå tyckte man.
Det fanns ju dock inga spårvagnar utan det blev häst och vagn eller till fots, möjligen kunde man åka med roddbåtarna.
Det fanns också förslag på alternativa vägar än över Riddarholmen-Gamla Stan , man var tydligen redan då inte helt okänsliga för ingreppet i stadens miljö och ett förslag var en bana över Hornstull-Kungsholm och sedan i en sväng ner mot Norra Bantorget
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav twr » mån 05 sep, 2016 17:31

Lennart Petersen skrev:[Ett] förslag var en bana över Hornstull-Kungsholm och sedan i en sväng ner mot Norra Bantorget

Är du säker på att ett sådant förslag fanns redan då? Var det inte 1901 (fritt ur minnet)? Jag gissar att man skulle ha haft svårt att bygga motsvarande Västerbron vid denna tid.

Ett förslag över Skeppsbron fanns i alla fall inför Sammanbindningsbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » mån 05 sep, 2016 21:55

Alla dessa "förslag" och "planer" från förfluten tid måste naturligtvis värderas med mycket stor försiktighet; saker blir inte rimliga eller vettiga bara för att man kan hitta en gammal ritning. Idén om en sammanbindningsjärnväg i ungefär Västerbrons sträckning får nog ändå i denna jämförelse ses som ett mycket allvarligt menat förslag från statliga utredare. Broar kunde man bygga, liksom tunnlar (Stadsgårdstunneln byggdes ju mycket riktigt 1893...) men det gällde ju också att uppfylla trafikuppgifter, och där tyckte man väl i slutänden helt enkelt att sträckan var lite för "off" så att säga.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 22:05

Finns det ett förslag till en 'västlig sammanbindningsbana' från en 'statlig utredare' framlagt på 1860-talet?

Undrar
Thomas K Ohsson
(Privat utredare)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Lennart Petersen » mån 05 sep, 2016 23:51

TKO skrev:Finns det ett förslag till en 'västlig sammanbindningsbana' från en 'statlig utredare' framlagt på 1860-talet?

Undrar
Thomas K Ohsson
(Privat utredare)


Det var 1858 års järnvägskommitté som utredde . Ett förslag var bank över Riddarfjärden mot Riddarholmskanalen.
Det fanns dock betydande motstånd mot sammanbindning alls och förslag fanns om en norra station vid Humlegården och den södra vid Fatburssjön (alltså vid Stockholm Södra ) Sammanbindning ansågs av många vara för dyrt till lien nytta men den som främst drev projektet var Nils Ericson.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav twr » tis 06 sep, 2016 7:09

daniel_s skrev:Alla dessa "förslag" och "planer" från förfluten tid måste naturligtvis värderas med mycket stor försiktighet; saker blir inte rimliga eller vettiga bara för att man kan hitta en gammal ritning. Idén om en sammanbindningsjärnväg i ungefär Västerbrons sträckning får nog ändå i denna jämförelse ses som ett mycket allvarligt menat förslag från statliga utredare. Broar kunde man bygga, liksom tunnlar (Stadsgårdstunneln byggdes ju mycket riktigt 1893...) men det gällde ju också att uppfylla trafikuppgifter, och där tyckte man väl i slutänden helt enkelt att sträckan var lite för "off" så att säga.

Vad jag menar är att jag inte tror att något sådant förslag fanns på den tidigare, eftersom ingen skulle ha hittat på ett sådant förslag. När förslaget väl kom 1901 var det nog realistiskt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » tis 06 sep, 2016 9:54

twr skrev:Ett förslag över Skeppsbron fanns i alla fall inför Sammanbindningsbanan.


Intressant!
Var det tänkt för persontågstrafik eller bara för utväxling av godsvagnar - ungefär som förbindelsen mellan Oslo Ö och V?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav twr » tis 06 sep, 2016 10:44

TKO skrev:
twr skrev:Ett förslag över Skeppsbron fanns i alla fall inför Sammanbindningsbanan.


Intressant!
Var det tänkt för persontågstrafik eller bara för utväxling av godsvagnar - ungefär som förbindelsen mellan Oslo Ö och V?

/TKO

Det var i stället för den Sammanbindningsbana som byggdes. Centralstationen någonstans kring Stureplan om jag minns rätt. Det finns en bok som heter "Vägen till Citybanan" där man kan läsa hur mycket som helst om alla gamla förslag! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » tis 06 sep, 2016 10:47

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Ett förslag över Skeppsbron fanns i alla fall inför Sammanbindningsbanan.


Intressant!
Var det tänkt för persontågstrafik eller bara för utväxling av godsvagnar - ungefär som förbindelsen mellan Oslo Ö och V?

/TKO

Det var i stället för den Sammanbindningsbana som byggdes. Centralstationen någonstans kring Stureplan om jag minns rätt. Det finns en bok som heter "Vägen till Citybanan" där man kan läsa hur mycket som helst om alla gamla förslag! :D


Tack för boktipset!
/TKO
TILLAGT: Nu är den beställd...
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Lennart Petersen » tis 06 sep, 2016 19:05

TKO skrev:[
Tack för boktipset!
/TKO
TILLAGT: Nu är den beställd...


Boken, Gunnar Sandin: "Vägen till Citybanan , spårfrågan mellan Norr och Söder under 150år"
rekommenderas verkligen till den som vill veta mer om alla planer för Stockholms järnvägar och hur de skulle ta sig över (under) vattnen och hur stationer tänktes bli anlagda
Ett av de ursprungliga förslagen av von Rosen var t.ex att Västra stamnbanan skulle komma in över Köping-Västerås
En annan bok som kanske inte är lika komplett men har mer bilder från dessa miljöer är
Hans Björkman-Gert Ekström : "Stockholms järnvägar del 1. Västra stambanan "
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 10 sep, 2016 14:50

Odd skrev:Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.


Hur mycket tänker du dig att ett Stockholms södra med många spår skulle lösa kapacitetsproblemen? Faktum är ju att Stockholms södra hade mycket större yta tills ganska nyligen, och hade viljan och behovet funnits hade det ju varit lätt att behålla det så.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav 218 » lör 10 sep, 2016 15:36

Magnus Ahltorp skrev:
Odd skrev:Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.


Hur mycket tänker du dig att ett Stockholms södra med många spår skulle lösa kapacitetsproblemen? Faktum är ju att Stockholms södra hade mycket större yta tills ganska nyligen, och hade viljan och behovet funnits hade det ju varit lätt att behålla det så.


Jag ska inte föregripa det Odd kommer att säga men han har helt rätt. Om vi tar de två södergående spåren som exempel på Stockholm Södra som finns idag så kommer sig kapacitetsvinsten av att exempelvis en pendel går in, skiljeväxeln till det andra spåret läggs om efter pendeln och nästa tåg kan då gå in på den andra spåret och hamna parallellt med det första tåget. Det här kan ju byggas på med ytterligare spår förstås även om nyttan blir avtagande då marginalen minskar till det avgående första tåget och det tågets frigivande av spår. Det blir alltså i paktiken den tid som det tar att växeln läggs om och man får körsignal som dimensionerar kapaciteten samt att man har restriktiv körsignal mot det första tåget innan man får kör till spår nummer två.

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 10 sep, 2016 17:48

218 skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Odd skrev:Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.


Hur mycket tänker du dig att ett Stockholms södra med många spår skulle lösa kapacitetsproblemen? Faktum är ju att Stockholms södra hade mycket större yta tills ganska nyligen, och hade viljan och behovet funnits hade det ju varit lätt att behålla det så.


Jag ska inte föregripa det Odd kommer att säga men han har helt rätt. Om vi tar de två södergående spåren som exempel på Stockholm Södra som finns idag så kommer sig kapacitetsvinsten av att exempelvis en pendel går in, skiljeväxeln till det andra spåret läggs om efter pendeln och nästa tåg kan då gå in på den andra spåret och hamna parallellt med det första tåget. Det här kan ju byggas på med ytterligare spår förstås även om nyttan blir avtagande då marginalen minskar till det avgående första tåget och det tågets frigivande av spår. Det blir alltså i paktiken den tid som det tar att växeln läggs om och man får körsignal som dimensionerar kapaciteten samt att man har restriktiv körsignal mot det första tåget innan man får kör till spår nummer två.


Den bild jag fick av Odds inlägg var att "många spår" skulle utgöra en säck (som ju är så det har sett ut i Paris och London, som var det jag trodde att Odd syftade på). Om vi istället betraktar din modell med många genomfartsspår så skulle ju fortfarande tågen behövt flätas ihop söder om stationen, och tills nyligen fanns det bara två spår där också. Dessutom minskar som du säger nyttan med varje spår, och jag är nog fortfarande skeptisk till att det skulle ge så väldigt mycket mer än de två spår per riktning som har funnits.

Det blir förstås en helt annan sak om alla tåg förväntas göra uppehåll, men då blir det samma problematik som vid Stockholms central med avgångsprocedurer som inte görs förrän det är grönt, osv.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Ute och åker » lör 10 sep, 2016 21:04

Magnus Ahltorp skrev:
218 skrev:
Odd skrev:Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.


BORTKLIPPT

Jag ska inte föregripa det Odd kommer att säga men han har helt rätt. Om vi tar de två södergående spåren som exempel på Stockholm Södra som finns idag så kommer sig kapacitetsvinsten av att exempelvis en pendel går in, skiljeväxeln till det andra spåret läggs om efter pendeln och nästa tåg kan då gå in på den andra spåret och hamna parallellt med det första tåget. Det här kan ju byggas på med ytterligare spår förstås även om nyttan blir avtagande då marginalen minskar till det avgående första tåget och det tågets frigivande av spår. Det blir alltså i paktiken den tid som det tar att växeln läggs om och man får körsignal som dimensionerar kapaciteten samt att man har restriktiv körsignal mot det första tåget innan man får kör till spår nummer två.


Den bild jag fick av Odds inlägg var att "många spår" skulle utgöra en säck (som ju är så det har sett ut i Paris och London, som var det jag trodde att Odd syftade på). Om vi istället betraktar din modell med många genomfartsspår så skulle ju fortfarande tågen behövt flätas ihop söder om stationen, och tills nyligen fanns det bara två spår där också. Dessutom minskar som du säger nyttan med varje spår, och jag är nog fortfarande skeptisk till att det skulle ge så väldigt mycket mer än de två spår per riktning som har funnits.

Det blir förstås en helt annan sak om alla tåg förväntas göra uppehåll, men då blir det samma problematik som vid Stockholms central med avgångsprocedurer som inte görs förrän det är grönt, osv.

Håller med sista inlägget. Jag vet att det inte alltid gillas om man länkar till Wikipedia, men jag får då en källa, och jag hoppas att det är OK. Citytunneln i Malmö fick ju en viktig funktion att man kunde öka tågtrafiken över Öresundsbron, när man kunde ha genomgående trafik istället för att trafiken utgick från en säckstation. Samma blir följden även i Göteborg med Västlänken, där man brottas med kapacitetsproblem med den stora säckstationen där. Här är länken och här är ett citat därifrån: "En genomgångsstation har betydligt högre kapacitet än en säckstation".
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Lennart Petersen » lör 10 sep, 2016 22:29

Ute och åker skrev:[
edia.org/wiki/Citytunneln]Här är länken[/url] och här är ett citat därifrån: "En genomgångsstation har betydligt högre kapacitet än en säckstation".


Tveklöst är det så och lite mellan tumme och pekfinger kan man väl uppskatta det till att genomgångsstationen har dubbla kapaciteten mot en säckstation som alltså behöver långt fler spår. Kommer man upp i det riktigt stora formatet som Frankfurt A.M och München H så ser man vilka komplicerade anläggningar som behövs för att komma ut och in i olika riktningar och en del trafiklösningar är inte ens praktiskt möjliga.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » tis 16 maj, 2017 17:11

Åter tillbaka till T-banebron! För åtminstone andra gången!! :roll:

Jag har undrat varför broarbetet går så långsamt. Man har hållit på i mer än ett och ett halvt år, men ser inte ut att ha hunnit bli färdig med mittspåret än.

SLL skriver på sin webbplats att "Projektet planeras att pågå 2014-2018". Det står också "Under sommaren 2015 drar vi för första gången om trafiken från ett befintligt trafikerat spår till det femte uppställningsspåret." Så tydligen är man två år försenad!

Ytterligare ett citat från samma webbsida: "Söderströmsbron har idag fem spår, varav ett inte är i bruk. Planen är att flytta trafiken till det femte spåret så att man varje år kan renovera ett befintligt spår, utan större trafikavstängningar." Det betyder att det är minst 4 år kvar av arbetet. Det skulle betyda att man inte är klara för än sommaren 2021, alltså tre års försening.

Nu verkar det vara en omläggning på gång: "Trafikomläggning juli 2017". Jag noterar att det som beskrivits som två helgavstängningar blir en avstängning i 12 dagar. (15-26 juli 2017.)

Men förseningar för hela projektet är ju inget som direkt drabbar oss resenärer. Mer än som skattebetalare. För jag utgår ifrån att en försening också blir en fördyring.

En länk till projektets övergripande sida: "Upprustning Söderströmsbron"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster