Sida 8 av 8

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: mån 15 jul, 2019 21:50
av daniel_s
Tack, tant Grönstedt!

Jag hade ju nästan glömt bort att man också kopplade om vagnhallsinfarten samtidigt, så det var en nyttig påminnelse. (Saknar i någon mån uppgifter om hur linje 4 avvecklades från Bkh men det hade kanske skett redan tidigare?)

Någon gång ska jag digitalisera min bildserie från 1997 års inkoppling av nuvarande Vagnoramainfarten i Malmköping som visar att även SSS kan genomföra dylika projekt!

Det är slående hur vemodigt det kan kännas att läsa texten "nedlägges för alltid" trots att man inte var med men jag gläder mig åt att linje 14 fortfarande finns kvar och alltjämt går till Fruängen! (Ja jag VET att den hette 24 i många år men det låtsas jag inte om!)

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 13 aug, 2019 19:01
av LÅ1

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tis 13 aug, 2019 19:48
av daniel_s
daniel_s skrev:Nu orkade jag läsa själv och det står ju så här:

Hur påverkas trafiken under arbetet?

Tunnelbanan kommer att trafikera bron under hela upprustningen då en linje i taget kommer att stängas av. Ytterligare information om hur resenärerna ska resa över bron kommer att presenteras under våren. Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.


Det där låter ju ganska avancerat; avser man att reparera vagnar i Mörby en hel sommar eller?

(Rent trafiktekniskt är det förstås mer lockande att dela bana 1 i två delar hela perioden! Men den lösningen låtsas jag inte om!)


Nu är avstängningen över och jag kan sluta låtsas. Jag har i huvudsak kunnat ta mig fram via Västerbron och/eller till fots när jag haft anledning att trafikera Söder. Ett fåtal gånger har jag dock fått nedlåta mig till att åka med Soptunna 2 över Strömmen, vilket iofs gått över förväntan.

Man får nog konstatera att tunnelbaneoperatören har lärt sig att skriva tidtabeller som förutsäger trafiken på ett bra sätt. Trafiken på bana 1 har utifrån mitt perspektiv gått totalpunktligt hela avstängningen. Man får inga medaljer för att man gör det som förväntas i tunnelbanan, men det är ju i alla fall ganska bra jobbat.

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tor 19 mar, 2020 12:06
av lirdo
Vi får väl se hur det blir i sommar när arbetet är planerat att återupptas. Och om covid-19 fortfarande grasserar, med medföljande rekommendationer om att hålla avstånd till sina medresenärer. Det går ju illa ihop med den trängsel som dessa arbeten och medföljande avstängningar medför.

Beroende på hur allvarligt läget är riskerar väl arbetet att få skjutas upp.

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: sön 22 mar, 2020 16:42
av daniel_s
Det har ju inte precis varit någon större trängsel de veckor man lagt om trafiken hittills. Med extra insatståg på T-bana 2 och lågt resande går det nog utmärkt. I alla fall så länge inga italienska leverantörer är inblandade...

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

InläggPostat: tor 26 mar, 2020 16:43
av Christer J
daniel_s skrev:Det har ju inte precis varit någon större trängsel de veckor man lagt om trafiken hittills. Med extra insatståg på T-bana 2 och lågt resande går det nog utmärkt. I alla fall så länge inga italienska leverantörer är inblandade...

Coronaleverantörer då...

Jag kan glädja er alla att denna sommar kommer det vara färre arbeten på banorna än förra sommaren. Inget enkelspår förbi Fridhemsplan. På Söderströmsbron skall man lägga tillbaka övergångsväxlar. Ett arbete man har påbörjat redan och utför ytterligare arbeten över påsken. Vad det innebär i kvarvarande arbeten till sommaren är ännu inte informerat. Man kommer denna sommar som förra sommaren stänga av trafiken mellan Gullmarsplan och Globen. Därtill kommer man under den tiden flytta plattformsdel 2 (linje 19 norrut) ett steg österut så mellanspåret blir trafikspår norrut för linje 19. Om detta är permanent eller ett provisorium är inte klarlagt. Jag misstänker att det har att göra med hissinstallationen mellan den utökade biljetthallen (fd Pressbyrån) ned till bana 3:s plattform under befintlig station. Man behöver plats att arbeta kring hisschakten.

Jag antar att man förtog sig med pedalen förra sommaren.