Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » mån 15 jul, 2019 21:50

Tack, tant Grönstedt!

Jag hade ju nästan glömt bort att man också kopplade om vagnhallsinfarten samtidigt, så det var en nyttig påminnelse. (Saknar i någon mån uppgifter om hur linje 4 avvecklades från Bkh men det hade kanske skett redan tidigare?)

Någon gång ska jag digitalisera min bildserie från 1997 års inkoppling av nuvarande Vagnoramainfarten i Malmköping som visar att även SSS kan genomföra dylika projekt!

Det är slående hur vemodigt det kan kännas att läsa texten "nedlägges för alltid" trots att man inte var med men jag gläder mig åt att linje 14 fortfarande finns kvar och alltjämt går till Fruängen! (Ja jag VET att den hette 24 i många år men det låtsas jag inte om!)
daniel_s
 
Inlägg: 12483
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » tis 13 aug, 2019 19:01

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13579
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » tis 13 aug, 2019 19:48

daniel_s skrev:Nu orkade jag läsa själv och det står ju så här:

Hur påverkas trafiken under arbetet?

Tunnelbanan kommer att trafikera bron under hela upprustningen då en linje i taget kommer att stängas av. Ytterligare information om hur resenärerna ska resa över bron kommer att presenteras under våren. Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.


Det där låter ju ganska avancerat; avser man att reparera vagnar i Mörby en hel sommar eller?

(Rent trafiktekniskt är det förstås mer lockande att dela bana 1 i två delar hela perioden! Men den lösningen låtsas jag inte om!)


Nu är avstängningen över och jag kan sluta låtsas. Jag har i huvudsak kunnat ta mig fram via Västerbron och/eller till fots när jag haft anledning att trafikera Söder. Ett fåtal gånger har jag dock fått nedlåta mig till att åka med Soptunna 2 över Strömmen, vilket iofs gått över förväntan.

Man får nog konstatera att tunnelbaneoperatören har lärt sig att skriva tidtabeller som förutsäger trafiken på ett bra sätt. Trafiken på bana 1 har utifrån mitt perspektiv gått totalpunktligt hela avstängningen. Man får inga medaljer för att man gör det som förväntas i tunnelbanan, men det är ju i alla fall ganska bra jobbat.
daniel_s
 
Inlägg: 12483
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav lirdo » tor 19 mar, 2020 12:06

Vi får väl se hur det blir i sommar när arbetet är planerat att återupptas. Och om covid-19 fortfarande grasserar, med medföljande rekommendationer om att hålla avstånd till sina medresenärer. Det går ju illa ihop med den trängsel som dessa arbeten och medföljande avstängningar medför.

Beroende på hur allvarligt läget är riskerar väl arbetet att få skjutas upp.
lirdo
 
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:02

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » sön 22 mar, 2020 16:42

Det har ju inte precis varit någon större trängsel de veckor man lagt om trafiken hittills. Med extra insatståg på T-bana 2 och lågt resande går det nog utmärkt. I alla fall så länge inga italienska leverantörer är inblandade...
daniel_s
 
Inlägg: 12483
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Christer J » tor 26 mar, 2020 16:43

daniel_s skrev:Det har ju inte precis varit någon större trängsel de veckor man lagt om trafiken hittills. Med extra insatståg på T-bana 2 och lågt resande går det nog utmärkt. I alla fall så länge inga italienska leverantörer är inblandade...

Coronaleverantörer då...

Jag kan glädja er alla att denna sommar kommer det vara färre arbeten på banorna än förra sommaren. Inget enkelspår förbi Fridhemsplan. På Söderströmsbron skall man lägga tillbaka övergångsväxlar. Ett arbete man har påbörjat redan och utför ytterligare arbeten över påsken. Vad det innebär i kvarvarande arbeten till sommaren är ännu inte informerat. Man kommer denna sommar som förra sommaren stänga av trafiken mellan Gullmarsplan och Globen. Därtill kommer man under den tiden flytta plattformsdel 2 (linje 19 norrut) ett steg österut så mellanspåret blir trafikspår norrut för linje 19. Om detta är permanent eller ett provisorium är inte klarlagt. Jag misstänker att det har att göra med hissinstallationen mellan den utökade biljetthallen (fd Pressbyrån) ned till bana 3:s plattform under befintlig station. Man behöver plats att arbeta kring hisschakten.

Jag antar att man förtog sig med pedalen förra sommaren.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1020
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 18:37
Ort: Stockholm - Årsta

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster