hgsldf skrev:Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...
Läst men ej förstått...
/TKO
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
hgsldf skrev:Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...
TKO skrev:hgsldf skrev:Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...
Läst men ej förstått...
/TKO
Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
LÅ1 skrev:"Stor upprustning av Söderströmsbron sommaren 2019"
De avstängningar för spåromläggning som gjorts tidigare har varat i ca två veckor. Skall de gå på ett dygn nu?Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
Hur påverkas trafiken under arbetet?
Tunnelbanan kommer att trafikera bron under hela upprustningen då en linje i taget kommer att stängas av. Ytterligare information om hur resenärerna ska resa över bron kommer att presenteras under våren. Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
SL skrev:Tunnelbanan
21–22 april Slussen–T-Centralen
Tunnelbanans gröna linje ställs in mellan Slussen och T-Centralen. Röda linjen går som vanligt, men det kommer vara fler resenärer ombord – dock förstärks röda linjen med ytterligare avgångar mellan Liljeholmen och Tekniska högskolan för att det ska bli mindre trångt. Avstängningen beror på reparation av Söderströmsbron.
LÅ1 skrev:Nu går inte röd linje mellan Slussen och T-centralen. Man ska väl lägga tillbaka södergående tåg till sitt ordinarie spår. Mittspåret, där tågen gått senaste tiden, är väl redan renoverat, tror jag. Så nästa steg blir väl att lägga över röd linje norrgående på det spåret. Men det hinner man väl inte på dessa två dygns avstängning?
Provåkte med tre byten i dag. Det tycktes inte råda någon större kaos på stationerna, trots att skyltningen var betydligt sämre än vid tidigare avstängning. Och jag såg inte till någon personal med uppgift att hjälpa och informera trafikanterna, vilket funnits vid tidigare avstängningar.
twr skrev:LÅ1 skrev:Nu går inte röd linje mellan Slussen och T-centralen. Man ska väl lägga tillbaka södergående tåg till sitt ordinarie spår. Mittspåret, där tågen gått senaste tiden, är väl redan renoverat, tror jag. Så nästa steg blir väl att lägga över röd linje norrgående på det spåret. Men det hinner man väl inte på dessa två dygns avstängning?
Provåkte med tre byten i dag. Det tycktes inte råda någon större kaos på stationerna, trots att skyltningen var betydligt sämre än vid tidigare avstängning. Och jag såg inte till någon personal med uppgift att hjälpa och informera trafikanterna, vilket funnits vid tidigare avstängningar.
Kan du beskriva trafikupplägget?
sl.se skrev:Så påverkas trafiken
Tågen på Röda linjen är helt inställda mellan Slussen och T-Centralen. Det betyder att bara tågen på Gröna linjen stannar vid Gamla stan och att:
* Tågen från Norsborg och Fruängen går till Mariatorget och vänder tillbaka igen.
* Ska du resa till eller från Norsborg och Fruängen behöver du byta tåg vid Mariatorget. Ett tåg går i skytteltrafik mellan Mariatorget och Slussen, som tätast var 7:e minut.
* Tågen från Ropsten går till T-Centralen och vänder tillbaka igen. Tågen går med 20 minuters mellanrum.
* Tågen från Mörby centrum: Vartannat tåg vänder vid T-Centralen och vartannat tåg vid Stadion. Reser du från Stadion mot Mörby centrum behöver du vara uppmärksam på skyltarna och personalens utrop om vilket håll tåget går eftersom tågen går från båda sidor av plattformen. Tågen går med 20 minuters mellanrum mellan Mörby centrum och T-Centralen och mellan Mörby centrum och Stadion med 10 minuter mellan tågen.
twr skrev:Tack, LÃ…1, vad intressant!
Finns det övergångsväxlar mellan Östermalmstorg och T-Centralen, men inte mellan Mariatorget och Slussen? Eller varför valde man en "lillpendel"? Hade lillpendeln en tidtabell, eller körde den tillbaka så snart den kunde?
twr skrev:Hade lillpendeln en tidtabell, eller körde den tillbaka så snart den kunde?
LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?
En fördel kan jag se, och det är att man kan använda de ombyggda vagnarna med få sittplatser och många ståplatser. De är ju lämpliga i sådana här situationer.
LÅ1 skrev:Passar på att upprepa en fråga:LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?
daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Passar på att upprepa en fråga:LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?
Ja, varför tror du annars att det alltid är ett C6-tågsätt som går i den?![]()
Men det har inget med ståplatser etc att göra utan det är helt enkelt de tekniskt mest robusta vagnarna för att köra med snabba vändningar, dubbla förare och urkopplade hyttsignaler åt ena hållet.
daniel_s skrev:LÅ1 skrev:De avstängningar för spåromläggning som gjorts tidigare har varat i ca två veckor. Skall de gå på ett dygn nu?Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
Varför inte? Omkopplingarna från spårväg till tunnelbana vid Lindhagensplan resp Telefonplan gick väl på sådär 24±12 h. Man får planera som tusan och några får jobba satan, och så får man kanske nöja sig med begränsad funktionalitet på signalsystemet under en söndag eller så, men det lär gå om man vill!
Sen vet jag inte om det verkligen är det de tänker göra, men det lär visa sig!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster