Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » mån 15 jul, 2019 21:50

Tack, tant Grönstedt!

Jag hade ju nästan glömt bort att man också kopplade om vagnhallsinfarten samtidigt, så det var en nyttig påminnelse. (Saknar i någon mån uppgifter om hur linje 4 avvecklades från Bkh men det hade kanske skett redan tidigare?)

Någon gång ska jag digitalisera min bildserie från 1997 års inkoppling av nuvarande Vagnoramainfarten i Malmköping som visar att även SSS kan genomföra dylika projekt!

Det är slående hur vemodigt det kan kännas att läsa texten "nedlägges för alltid" trots att man inte var med men jag gläder mig åt att linje 14 fortfarande finns kvar och alltjämt går till Fruängen! (Ja jag VET att den hette 24 i många år men det låtsas jag inte om!)
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tis 13 aug, 2019 19:01

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav daniel_s » tis 13 aug, 2019 19:48

daniel_s skrev:Nu orkade jag läsa själv och det står ju så här:

Hur påverkas trafiken under arbetet?

Tunnelbanan kommer att trafikera bron under hela upprustningen då en linje i taget kommer att stängas av. Ytterligare information om hur resenärerna ska resa över bron kommer att presenteras under våren. Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.

Det där låter ju ganska avancerat; avser man att reparera vagnar i Mörby en hel sommar eller?

(Rent trafiktekniskt är det förstås mer lockande att dela bana 1 i två delar hela perioden! Men den lösningen låtsas jag inte om!)

Nu är avstängningen över och jag kan sluta låtsas. Jag har i huvudsak kunnat ta mig fram via Västerbron och/eller till fots när jag haft anledning att trafikera Söder. Ett fåtal gånger har jag dock fått nedlåta mig till att åka med Soptunna 2 över Strömmen, vilket iofs gått över förväntan.

Man får nog konstatera att tunnelbaneoperatören har lärt sig att skriva tidtabeller som förutsäger trafiken på ett bra sätt. Trafiken på bana 1 har utifrån mitt perspektiv gått totalpunktligt hela avstängningen. Man får inga medaljer för att man gör det som förväntas i tunnelbanan, men det är ju i alla fall ganska bra jobbat.
daniel_s

Föregående

Återgå till Spårtrafik