Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav C12C3C3C12 » lör 29 jul, 2017 1:15

daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:Om mitt minne inte sviker mig så vände L24 på vändspåret Ömt tills sträckan till Kth öppnades sedan häckade reservtåget där under rusningen, detta hände i början på 70-talet. På den tiden var växlarna på Söderströmsbron "klätterväxlar", samma sak söder om Ömt, hade utbildning till enkelspårsövervakare senare delen av 70-talet så då gällde det att veta var dom växlarna låg.


Inte var det väl obruten korsning i växlarna på Söderströmsbron heller? De där växlarna måste vara Stockholms mest fotograferade växlar och jag har då aldrig lagt märke till någon sådan på bild och på de bilder jag kan hitta nu ser jag bara helt normala korsningar och moträler. Dessutom har det ju i evinnerlig tid varit 20 km/h över de där växlarna genom en särskild regel i Säo/Tri, medan växlar med obruten korsning hade 15 km/h.

Till sist måste jag förstås tvångsmässigt påpeka att uttrycket "klätterväxlar" är felaktigt, detta gäller såklart även retroaktivt så även ni som sade så på 70-talet får tvätta munnen retroaktivt med tvål och varmt vatten ;-)


Hehe skrev det avsiktligt i stället för det korrekta obruten korsning :mrgreen:

Kollade i SÄO Tub 1970, hade nog fel om Söderströmsbron, syns på fotografier att det är tvära kurvor till mittenspåret, lyckades också ha fel om korsningen Ömt, var obruten mellan Karlaplan samt Gärdet :oops:
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1443
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ålstensgård » ons 02 aug, 2017 17:23

Jag tröskar vidare på historiken kring Östermalmstorg.

Enligt mina noteringar är det som följer. Roligt om ni som kan mer än jag kan bekräfta att jag har rätt eller fel.

Period I. I april 1964 invigs TUB2 med ändstation T-Centralen. Självklart går det inte att vända tre linjer 13, 14 och 24 i 10-minuterstrafik där, utan de måste gå vidare till den halvfärdiga stationen Ömt och vända vid plattform där och genom att utnyttja de dubbla övergångsväxlarna söder om stationen. Norr om T-centralen går tågen som vagntransport.

Period II. I maj 1965 öppnas Ömt som station och trafiken fortsätter i princip som tidigare, men nu är tågen trafiktåg hela vägen till Ömt.

Period III. 2 sept 1967 - 30 aug 1969. Linje 14 och 24 förlängdes till Ropsten, medan linje 13 och den nya 23 vände i vändspåret norr om Ömt. 13 var förstås aktiv under hela dagtrafiken, och vid rusningstid blev det två linjer som åstadkom en vändning var 5:e minut där.

Period IV: 30 aug 1969 - hösten 1973. Trafiken utökades så att både 13 och 14 gick till Ropsten, 23 och 24 fick samsas om vändspåret men nu var det bara under de dryga maxtimmarna som vändspåret användes.

Period V: Efter 1973. Linjen till KTH och därbortom togs i bruk. Sedan dess ingen tidtabellslagd trafik på vändspåret, mest reservtågsplats som C12C3C3C12 skriver.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav C12C3C3C12 » ons 02 aug, 2017 20:32

Fortsätter den lilla urspårningen med L15, nope inte Sundbybergslinjen (som jag i och för sig åkt) utan L15 på bana 2 som jag körde då och då.

Saxat ur http://media.sparvagsmuseet.se/trafikmi ... torik.html

"1973-1975 Tekniska Högskolan – Sätra, 1975-1978 Universitetet - Sätra samt 1978-1987 på sträckan Mörby Centrum – Sätra.
Hösten 1987 skiftade man linjer på norra sidan Stockholm och linjenumret 15 användes på nedan nämnda delsträckor:

1987-1990 på sträckan Ropsten – Sätra och 1990-1991 mellan Ropsten och Liljeholmen

Den 29/9 1991 försvann linjenummer 15 helt.
"
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1443
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » ons 02 aug, 2017 21:29

Vill minnas att 15 dykt upp senare än så, t ex i sommartidtabeller då det vänt tåg vid Sätra?
daniel_s
 
Inlägg: 11013
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Inge » tor 03 aug, 2017 6:06

daniel_s skrev:Vill minnas att 15 dykt upp senare än så, t ex i sommartidtabeller då det vänt tåg vid Sätra?

Du tänker inte på 25 nu? -Både 15 och 25 har förstås använts lite då och då genom egna intiativ och slarv på tåg och plattformsskyltar. Men när det varit lite mer systematiskt har det väl oftst varit 25? Tågen har ju också normalt kommit från Mörbygrenen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4369
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ADDE » tor 03 aug, 2017 10:26

När försvann 14 & 23 för första gången. För när jag flyttade till Karlaplan år 2001 så fans 13 & 24 på den tiden, men inte 14 & 23!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ålstensgård » fre 04 aug, 2017 6:03

23:an försvann första gången i september 1973, det var på fredagskvällen innan linje 15 till Tekniska Högskolan öppnades. Jag åkte själv med det sista tåget, och vi fick ta sidoskyltar när vi kom fram till Sätra.

En kuriositet med linje 23 och 24 under 1972 är att de var testlinjer för ordinarie trafik med C6. Ett tåg med de nya vagnarna utgick norrut från Liljeholmen på bestämd tid i början av eftermiddagsrusningen. Det var en rolig grej att göra efter skolan.

Men ok ADDE det kanske inte var detta du menade...

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Inge » fre 04 aug, 2017 7:23

ADDE skrev:När försvann 14 & 23 för första gången. För när jag flyttade till Karlaplan år 2001 så fans 13 & 24 på den tiden, men inte 14 & 23!

1922 bytte man linjenummer för Mälarhöjdslinjen för första gången, från nr 23 till nr 16.

Men i början av 90-talet stod det linje 13,14,23,24 på tabellerna. Linje 13 och 24 gick dock bara på udda tider som lördagsförmiddagar. I mitten av 90-talet fanns i princip enbart 14 och 23, sedan bytte man plötsligt så att det blev 13 och 24.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4369
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » fre 04 aug, 2017 7:24

Jag tror att ADDE syftar på någon gång på 90-talet när man kastade om i 10-minuterstrafiken så att 13 och 24 blev stomlinjer efter flera års trafik med 14 och 23 som stomlinjer. Undrar om det inte var 1998 men jag kan minnas fel där. Dock var det fortfarande så på den tiden, att så fort det fanns ett tåg som av någon anledning gick "tvärtom" så användes även numren 14 och 23. Det var först 2004 som man slutade med den grejen.

Jag vill även minnas att i 15-minuterstrafiken så fanns alla fyra linjerna kvar mycket längre, men i ett speciellt mönster där varje tågsätt gick Ropsten-Norsborg-Mörby-Fruängen osv. Att man körde så just i 15-minuterstrafiken var säkerligen för att spara ett tågsätt. Möjligen körde man även så i halvtimmestrafiken nattetid som återinfördes i mars 2000, hittar ingen turlista från soptunna 2 för den tiden.
daniel_s
 
Inlägg: 11013
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav ADDE » fre 04 aug, 2017 10:18

Det var nog en dåligt formulerat fråga, men jag tackar för förståelsen och fick det svar jag letade efter...

Så år 2004 försvann 23 & 24 helt och linje 24 blev dagens linje 14? Röda linjen har en rätt så spännande linjenummerhistoria!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » tis 31 okt, 2017 19:52

Var det inte planerat att stänga av Grön linje nu runt allhelgonahelgen för att flytta över södergående trafik över bron till det spår som egentligen hör till Röd linje?
Men det ser knappast ut som om trafik på det spåret kommer att kunna ske inom några veckor.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » ons 01 nov, 2017 11:19

Jag har för mej att jag någonstans läst (det var väl en trovärdig källhänvisning?) att dessa arbeten är uppskjutna - minns inte om det angavs något skäl.
Men det finns säkert någon annan här som har bättre koll!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6202
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster