Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 11 dec, 2015 17:19

Nu håller man på att reparera Söderströmsbron. Man skall ta ett spår i taget, så att man alltid har fyra trafikspår. Åtminstone har jag uppfattat det så. Men vissa större avstängningar blir det nog när man kopplar in olika spår.

Just nu håller man på med mittspåret, vilket har begränsad påverkan på trafiken. Största påverkan är väl att man inte kan använda spåret för att vända tåg på platsen, eller ens köra över till mötande spår. Detta får konsekvenser, som när det var stopp i trafiken i onsdags. Eller som i dag. Trasigt tåg mellan T-centralen och Östermalmstorg. Tågen söderifrån fick vända vid Zinkensdam. En manöver som är ganska tidsödande. Hade det varit som tidigare hade man kunnat vända vid Gamla stan, genom att låta tågen byta spår på Söderströmsbron. Det blir väl ungefär som tågen vänder vid t.ex. Kungsträdgården, även om övergångssträckan mellan spåren blir längre på bron.

Hur kommer det att bli under det kommande arbetet? Vändningsmöjligheten kommer väl att vara blockerad så länge arbetet pågår? Övergång mellan röd och grön bana kommer väl hela tiden att vara möjlig, om än tidvis endast i en riktning, gissar jag.

Länk om broreparationen: "Tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan renoveras".
Länk om dagens stopp: "Kaos i tunnelbanan – röda linjen drabbad"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12159
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav 218 » fre 11 dec, 2015 17:36

Nja det är väl många år sedan man räknade med det spåret som en resurs för vändning? Det är ju bra bökigt i och med att spåret saknar brygga.
Man kan ju iof snabbvända med två förare men det är det jag menar som bökigt och annars är det bara för föraren att knalla genom tåget, ännu bökigare. Har dessutom för mig att det är skyddsstopp på det spåret för vändmanövrar där föraren måste byta tågände. Det är förståeligt att det är mycket smidigare att vända vid Zinken eller Östermalmstorg, vad som passar bäst för stunden,där det kan ske säkert och på rutin.

218
218
 
Inlägg: 914
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav C12C3C3C12 » fre 11 dec, 2015 17:56

Yupp det var ju annorlunda då när man kunde gå igenom hela tåget, man gick ju inte ner på spåret då vid vändning. Der går ju att vända nu som sagt med 2 förare.

När tog dom bort klätterväxlarna på Söderströmsbron?
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 11 dec, 2015 18:45

Kunde man inte använda det spåret för att komma över till motspår och då ha trafik söderifrån till Gamla stan eller norrifrån till Slussen? Har för mig att de skett för inte så länge sedan?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12159
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav 218 » fre 11 dec, 2015 20:23

LÅ1 skrev:Kunde man inte använda det spåret för att komma över till motspår och då ha trafik söderifrån till Gamla stan eller norrifrån till Slussen? Har för mig att de skett för inte så länge sedan?


Bra tänkt men kruxet är väl att en sådan trafikering ger en väldigt låg kapacitet när tågen ska köra över hela bron och växlarna med krypfart och sedan vändas innan nästa tåg kan släppas in. Möjligtvis att man kan göra det i extrem lågtrafik men då borde man nog schasa över tvåans resenärer till ettan på sträckan Slussen-Gamla Stan om inte de ska få en mycket långsam resa.

Påminner mig om en gammal händelse när man körde enkelspår på bana 1 och man skulle kryssa över hela bron för att komma från norrgående till södergående spår (eller var det tvärtom?) på bana 1 och föraren hade olyckan att hamna strömlöst! Måste vara ganska så knepigt att krypköra där och undvika det! Tala om stopp i trafiken när ett tåg står på tvären över bron!

218
218
 
Inlägg: 914
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » sön 28 aug, 2016 9:29

Enligt texten på SLL-sidan (samma länk som i trådens första inlägg) så skulle trafiken på ett spår redan förra sommaren (2015) flyttas i sidled till ett annat spår. Men det har inte skett ännu. Man arbetar med mittenspåret sedan ganska länge.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12159
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » sön 28 aug, 2016 12:29

Annars kan man ju använda de växlarna som redan finns där och låta det befintliga signalställverket styra dem, men det är kanske för enkelt ;-)

(En växelförbindelse är i och för sig [tillfälligt?] slopad men jag tror att den är kvar i ställverket.)
daniel_s
 
Inlägg: 11319
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » sön 28 aug, 2016 14:56

Nej det funkar utmärkt i ställverket, det är bara att lägga tågväg.

Tågen byter signalsystem utan problem i farten här; det som är dimensionerande är hastigheten i växelkurva (20 km/h i just dessa växlar).
daniel_s
 
Inlägg: 11319
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » sön 28 aug, 2016 16:03

Ja om det fortfarande handlar om hur man ska köra tågen medan man arbetar på själva bron så är det förstås så att man inte har någon större användning av de växlar som ligger på själva bron.
daniel_s
 
Inlägg: 11319
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 02 sep, 2016 22:48

Hittade en bild från när bron byggdes.
Bild
Från Stockholmskallan.se

Det ser ut som om nya järnvägsbron var enkelspårig, men att man höll på att bygga ett spår till.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12159
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav 643 » fre 02 sep, 2016 23:39

"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 982
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Lennart Petersen » lör 03 sep, 2016 0:16

643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.


Ja ända sedan invigningen av banan. Tittar man lite noga på järnvägsbron så har den kontaktledningsstolpar på bägge sidor så det är två spår.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1842
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » lör 03 sep, 2016 4:47

643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.

OK. Ja, jag blev lite fundersam, men jag tyckte att tråget för järnvägen såg smalt ut, och så såg jag fler pelare. Men som Lennart Petersen påpekar så finns där kontaktledningsstolpar på båda sidor.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12159
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav 218 » lör 03 sep, 2016 10:04

643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.


I alla fall dubbla spår. Från begynnelsen var ett spår avsett för lokaltåg och ett spår avsett för fjärrgående tåg.

Din kompis petimetern
218
218
 
Inlägg: 914
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav twr » lör 03 sep, 2016 11:25

218 skrev:
643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.


I alla fall dubbla spår. Från begynnelsen var ett spår avsett för lokaltåg och ett spår avsett för fjärrgående tåg.

Din kompis petimetern
218

Och var det inte 1871...?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » lör 03 sep, 2016 12:26

Åter till Söderströmsbron. Vilket år kan bilden varit tagen?
Har man gjort några större renoveringsarbeten sedan den byggdes?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12159
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav 643 » mån 05 sep, 2016 0:56

twr skrev:
218 skrev:
643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.


I alla fall dubbla spår. Från begynnelsen var ett spår avsett för lokaltåg och ett spår avsett för fjärrgående tåg.

Din kompis petimetern
218

Och var det inte 1871...?



Invigning 1871 men provisorisk godstrafik redan 1870 :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 982
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » mån 05 sep, 2016 6:37

643 skrev:Invigning 1871 men provisorisk godstrafik redan 1870 :)

Men nu snackar ni inte om järnvägsbron på bilden!!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12159
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Odd » mån 05 sep, 2016 11:22

Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4074
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 12:55

Odd skrev:Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.


Det finns många förklaringar, som att Stockholm i jämförelse med Berlin, Paris och London var och är en liten stad. En annan kan vara att staten byggde järnvägarna till Stockholm, och därmed hade råd att vara mer framsynt. Många städer - som Berlin, Oslo och Wien - har ju i efterhand ersatt de spridda stationerna med en gemensam centralstation.

En annan orsak kan vara geografin. I de flesta andra fall var det främst befintlig statsbebyggels som utgjorde hinder för sammanbindande banor, i Stockholms fall är det snarare topografin med vatten och berg. Även i de städer som haft spridda personbangårdar har det funnits sammanbindande spår för godstrafiken, dessa har då ofta dragits ringformat runt stadsbebyggelsen. Men i Stockholm är det bästa stället att korsa Saltsjö-Mälarsnittet faktiskt mitt i stan, så om man lägger spår där är det dumt att inte även utnyttja dessa för persontrafiken. Om man inte byggt spår mellan dåvarande Norra och Södra stationerna hade närmaste järnvägsförbindelse över vattnet varit i Kvicksund, på privata OFWJ - knappast optimalt för godstrafiken på statsbanorna.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Lars Ödlund och 2 gäster