Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 11 dec, 2015 18:19

Nu håller man på att reparera Söderströmsbron. Man skall ta ett spår i taget, så att man alltid har fyra trafikspår. Åtminstone har jag uppfattat det så. Men vissa större avstängningar blir det nog när man kopplar in olika spår.

Just nu håller man på med mittspåret, vilket har begränsad påverkan på trafiken. Största påverkan är väl att man inte kan använda spåret för att vända tåg på platsen, eller ens köra över till mötande spår. Detta får konsekvenser, som när det var stopp i trafiken i onsdags. Eller som i dag. Trasigt tåg mellan T-centralen och Östermalmstorg. Tågen söderifrån fick vända vid Zinkensdam. En manöver som är ganska tidsödande. Hade det varit som tidigare hade man kunnat vända vid Gamla stan, genom att låta tågen byta spår på Söderströmsbron. Det blir väl ungefär som tågen vänder vid t.ex. Kungsträdgården, även om övergångssträckan mellan spåren blir längre på bron.

Hur kommer det att bli under det kommande arbetet? Vändningsmöjligheten kommer väl att vara blockerad så länge arbetet pågår? Övergång mellan röd och grön bana kommer väl hela tiden att vara möjlig, om än tidvis endast i en riktning, gissar jag.

Länk om broreparationen: "Tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan renoveras".
Länk om dagens stopp: "Kaos i tunnelbanan – röda linjen drabbad"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav 218 » fre 11 dec, 2015 18:36

Nja det är väl många år sedan man räknade med det spåret som en resurs för vändning? Det är ju bra bökigt i och med att spåret saknar brygga.
Man kan ju iof snabbvända med två förare men det är det jag menar som bökigt och annars är det bara för föraren att knalla genom tåget, ännu bökigare. Har dessutom för mig att det är skyddsstopp på det spåret för vändmanövrar där föraren måste byta tågände. Det är förståeligt att det är mycket smidigare att vända vid Zinken eller Östermalmstorg, vad som passar bäst för stunden,där det kan ske säkert och på rutin.

218
218

Inläggav C12C3C3C12 » fre 11 dec, 2015 18:56

Yupp det var ju annorlunda då när man kunde gå igenom hela tåget, man gick ju inte ner på spåret då vid vändning. Der går ju att vända nu som sagt med 2 förare.

När tog dom bort klätterväxlarna på Söderströmsbron?
C12C3C3C12

Inläggav LÅ1 » fre 11 dec, 2015 19:45

Kunde man inte använda det spåret för att komma över till motspår och då ha trafik söderifrån till Gamla stan eller norrifrån till Slussen? Har för mig att de skett för inte så länge sedan?
LÅ1

Inläggav 218 » fre 11 dec, 2015 21:23

LÅ1 skrev:Kunde man inte använda det spåret för att komma över till motspår och då ha trafik söderifrån till Gamla stan eller norrifrån till Slussen? Har för mig att de skett för inte så länge sedan?

Bra tänkt men kruxet är väl att en sådan trafikering ger en väldigt låg kapacitet när tågen ska köra över hela bron och växlarna med krypfart och sedan vändas innan nästa tåg kan släppas in. Möjligtvis att man kan göra det i extrem lågtrafik men då borde man nog schasa över tvåans resenärer till ettan på sträckan Slussen-Gamla Stan om inte de ska få en mycket långsam resa.

Påminner mig om en gammal händelse när man körde enkelspår på bana 1 och man skulle kryssa över hela bron för att komma från norrgående till södergående spår (eller var det tvärtom?) på bana 1 och föraren hade olyckan att hamna strömlöst! Måste vara ganska så knepigt att krypköra där och undvika det! Tala om stopp i trafiken när ett tåg står på tvären över bron!

218
218

Inläggav LÅ1 » sön 28 aug, 2016 10:29

Enligt texten på SLL-sidan (samma länk som i trådens första inlägg) så skulle trafiken på ett spår redan förra sommaren (2015) flyttas i sidled till ett annat spår. Men det har inte skett ännu. Man arbetar med mittenspåret sedan ganska länge.
LÅ1

Inläggav Inge » sön 28 aug, 2016 11:01

Man kanske kunde samordna det med reparationerna vid Fridhemsplan?

Om man lägger in hyggliga växlar tillfälligt, skulle man kunna styra upp alla fem söderortslinjerna mot Östermalm. 10-minuterstrafik på samtliga.

Då får man mycket plats för att arbeta på bron och tågen från Hässelby kan vända vid det spår som är öppet på Fridhemsplan. Eller om man föredrar det, gå på enkelspår förbi och vända vid T-centralen. Det blir enklare om man inte behöver ta hänsyn till tåg från söderort.

Men det vore kanske lika bra att stänga hela sträckan Fridhemsplan - T-centralen via Odenplan? Då kan man dessutom passa på att göra förberedelser för avgreningen mot Arenastaden vid Odenplan.

Angående det signaltekniska vet jag inte hur det funkar. Men man kunde väl koppla växeln till en manöverpanel på plattformen vid Slussen och ställa en gubbe där som manuellt får växla och vinka av tågen?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » sön 28 aug, 2016 13:29

Annars kan man ju använda de växlarna som redan finns där och låta det befintliga signalställverket styra dem, men det är kanske för enkelt ;-)

(En växelförbindelse är i och för sig [tillfälligt?] slopad men jag tror att den är kvar i ställverket.)
daniel_s

Inläggav Inge » sön 28 aug, 2016 15:43

daniel_s skrev:Annars kan man ju använda de växlarna som redan finns där och låta det befintliga signalställverket styra dem, men det är kanske för enkelt ;-)

(En växelförbindelse är i och för sig [tillfälligt?] slopad men jag tror att den är kvar i ställverket.)

Förvisso, jag vet inte vad som är möjligt att göra enkelt. Det beror väl också på vilka spår man kan använda. Vilket i sin tur blir olika år från år.

Min tanke var att man stängde halva bron, rev upp spåren och jobbade intensivt under några sommarmånader. Samtidigt som man gör detsamma vid Odenplan och Fridhemsplan.

Hur snabbt kan tågen byta signalsystem? Övergången blir ju dimensionerade för hela systemet om man gör som föreslagits.

Min fundering var också om det kanske helt enkelt går fortare att manövrera och signalera den kritiska växeln manuellt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » sön 28 aug, 2016 15:56

Nej det funkar utmärkt i ställverket, det är bara att lägga tågväg.

Tågen byter signalsystem utan problem i farten här; det som är dimensionerande är hastigheten i växelkurva (20 km/h i just dessa växlar).
daniel_s

Inläggav Inge » sön 28 aug, 2016 16:50

Men de fysiska växlarna lär man behöva byta i alla fall. Om man tex en sommar skall köra på de båda norrspåren och nästa sommar på de båda söderspåren funkar knappast dagen växlar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » sön 28 aug, 2016 17:03

Ja om det fortfarande handlar om hur man ska köra tågen medan man arbetar på själva bron så är det förstås så att man inte har någon större användning av de växlar som ligger på själva bron.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » fre 02 sep, 2016 23:48

Hittade en bild från när bron byggdes.
Bild
Från Stockholmskallan.se

Det ser ut som om nya järnvägsbron var enkelspårig, men att man höll på att bygga ett spår till.
LÅ1

Inläggav 643 » lör 03 sep, 2016 0:39

"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Lennart Petersen » lör 03 sep, 2016 1:16

643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.

Ja ända sedan invigningen av banan. Tittar man lite noga på järnvägsbron så har den kontaktledningsstolpar på bägge sidor så det är två spår.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » lör 03 sep, 2016 5:47

643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.

OK. Ja, jag blev lite fundersam, men jag tyckte att tråget för järnvägen såg smalt ut, och så såg jag fler pelare. Men som Lennart Petersen påpekar så finns där kontaktledningsstolpar på båda sidor.
LÅ1

Inläggav 218 » lör 03 sep, 2016 11:04

I alla fall dubbla spår. Från begynnelsen var ett spår avsett för lokaltåg och ett spår avsett för fjärrgående tåg.

Din kompis petimetern
218
218

Inläggav twr » lör 03 sep, 2016 12:25

218 skrev:

I alla fall dubbla spår. Från begynnelsen var ett spår avsett för lokaltåg och ett spår avsett för fjärrgående tåg.

Din kompis petimetern
218

Och var det inte 1871...?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » lör 03 sep, 2016 13:26

Åter till Söderströmsbron. Vilket år kan bilden varit tagen?
Har man gjort några större renoveringsarbeten sedan den byggdes?
LÅ1

Inläggav 643 » mån 05 sep, 2016 1:56

twr skrev:
218 skrev:

Din kompis petimetern
218

Och var det inte 1871...?

Invigning 1871 men provisorisk godstrafik redan 1870 :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Nästa

Återgå till Spårtrafik