MTR tar över SL pendeltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav HSS F2 » fre 23 sep, 2016 11:25

Detta med "fel frågor" skulle ju också kunna avhjälpas om man t.ex försåg relevant personal med en app som t.ex innehåller den typ av information som ofta efterfrågas. Min egen erfarenhet är att frågorna t.ex kommer upp vid störningar och då kan det vara problematiskt när man har trafikpersonal "ute på fältet" som inte kan svara just eftersom det t.ex handlar om stopp på en annan linje (exempelvis ett problem med T-banan och personen sitter på pendeln och har frågor om t.ex alternativ).

Har man då en SL-app med intern trafikinformation kan berörd personal istället för att ge svaret "tyvärr kan jag inte svara på detta eftersom den störningen är på X och vi kör Y, det är annan operatör" istället bara dra igång appen, kolla t.ex "T-banan" och få upp infon - där kan även t.ex alternativa lösningar föreslås, exempelvis att "det är för närvarande stopp i trafiken förbi T-Centralen p.g.a olycka, resenärer mot [destination/riktning] kan med fördel byta till buss [linje] från [pendeltågsstation] om de kommer med pendeln" och liknande.

På så vis kan trafikpersonal som arbetar inom SL-trafiken - trots olika operatörer - ändå kunna få fram informationen. En sådan tjänsteapp kan även göras uppdateringsbar av personalen, d.v.s att realtidsuppdatering är möjlig.

Generellt är det ett problem just att det t.ex inte finns exakt samverkan mellan olika trafikslag - just när det strular till sig och informationssystem som "kopplar ihop" rubbet och hjälper personalen är att föredra.

När det gäller en flygplats som t.ex Arlanda kan liknande informationssystem också vara bra, framförallt för att kunna hjälpa resenärer till rätta med frågor när man är "ute på fältet".
HSS F2
 
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 09 jul, 2011 22:10

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Ute och åker » fre 23 sep, 2016 11:38

HSS F2 skrev:Detta med "fel frågor" skulle ju också kunna avhjälpas om man t.ex försåg relevant personal med en app som t.ex innehåller den typ av information som ofta efterfrågas. Min egen erfarenhet är att frågorna t.ex kommer upp vid störningar och då kan det vara problematiskt när man har trafikpersonal "ute på fältet" som inte kan svara just eftersom det t.ex handlar om stopp på en annan linje (exempelvis ett problem med T-banan och personen sitter på pendeln och har frågor om t.ex alternativ).

Vad bra du skrev det! Då kan jag ju pusha lite för SL Reseplanerare som är en app som jag använder dagligen då jag är Ute och åker. :D
Kollar hela tiden om det är förseningar etc.
För Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sl.SLBiljetter
För iPhone: https://itunes.apple.com/se/app/sl-reseplanerare-och-biljetter/id918418291?mt=8
Busenkelt_
På knappen Nästa avgång (t ex) ser man direkt tiderna i realtid (bra tips 1: tillåter man platsinställningar så hittar appen själv var man är, bra tips 2: känner man till SL:s egna stationsförkortningar så räcker det om man vill ange annan plats)
På knappen Störningar ser man störningar för respektive trafikslag (man väljer trafikslag i nästa steg efter att man tryckt på störningar)
Mer finns. OBS! Scrolla uppåt på startsidan så kommer fler knappar att trycka på. ;)

Oavsett vilken operatör man jobbar åt eller hur ens uniform ser ut, ska man nog kunna klara att hänvisa till den appen (eller annan informationskälla). :)
Ute och åker
 
Inlägg: 725
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Vidling » fre 23 sep, 2016 12:11

Som nämnts finns ju info om driftstörningar för såväl pendel som t-bana i SL-appen. Att man går så långt att man begär en "riskanalys" om nackdelen med att ha samma uniform som tunnelbanan känns som ett uttryck för en rätt trist och inskränkt inställning till såväl kundservice som gentemot sina nya kollegor i tunnelbanan. Vad för risker, för liv och hälsa eller vad?
Vidling
 
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 dec, 2015 10:07

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav LÅ1 » fre 23 sep, 2016 12:18

Jag startade en egen tråd om SL-appen och andra appar med liknande information om SL-trafiken: Appar med SL-information
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13432
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Anders Hanquist » fre 23 sep, 2016 14:03

Det ska bli mycket intressant att få höra vilka "risker" för personalen som kan undvikas genom en "annan färg och logga" på uniformerna än de som MTR använder i tunnelbanan. Det känns alltför mycket som en fråga om statussymboler. Ungefär som guldknappar för järnvägen och silverknappar för spårvägen förr i tiden. Det är så att man nästan hoppas på att riskanalysen blir gjord. Kan bli underhållande läsning.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1519
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Hans Wibacke » fre 23 sep, 2016 14:40

Anders Hanquist skrev:Det ska bli mycket intressant att få höra vilka "risker" för personalen som kan undvikas genom en "annan färg och logga" på uniformerna än de som MTR använder i tunnelbanan.

Vi inom pendeln riskerar att möta kollegor från tunnelbanan som blivit sura och aggressiva när vårt dåliga NKI (Nöjd Kund Index) spillt över på dom. :D
Personligen tycker jag att det känns som en småtrist start på samarbetet att prata om risker i stället för möjligheter.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 621
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav lirdo » fre 23 sep, 2016 18:30

Nu är det ju hursomhelst färdigförhandlat och klart att det blir gemensam uniform åtminstone i inledningsskedet. Varför då göra en teoretisk riskanalys i oktober, i stället för att vänta två månader till övergången i december och se vad som faktiskt händer med personalen när man börjar använda den eventuellt riskabla uniformen?

Eller anses detta som alltför riskabelt? Och vad händer om man i riskanalysen kommer fram till att det finns risker med en gemensam uniform. Skyddsstopp?
lirdo
 
Inlägg: 131
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:02

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav daniel_s » fre 23 sep, 2016 20:06

lirdo skrev:Nu är det ju hursomhelst färdigförhandlat och klart att det blir gemensam uniform åtminstone i inledningsskedet. Varför då göra en teoretisk riskanalys i oktober, i stället för att vänta två månader till övergången i december och se vad som faktiskt händer med personalen när man börjar använda den eventuellt riskabla uniformen?


Det är väl egentligen en ganska dum fråga, vad är bäst i det generella fallet av att göra en riskanalys i förväg, respektive att låta bli det och i stället se vad som händer?

Sen är det ju lite av en modegrej att göra (aningen långsökta) arbetsmiljöärenden av sådant som egentligen är fackliga intressefrågor. Att begära en riskanalys är ju onekligen ett sätt att uppnå den effekten...
daniel_s
 
Inlägg: 12380
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Vidling » fre 23 sep, 2016 21:53

daniel_s skrev:
lirdo skrev:Nu är det ju hursomhelst färdigförhandlat och klart att det blir gemensam uniform åtminstone i inledningsskedet. Varför då göra en teoretisk riskanalys i oktober, i stället för att vänta två månader till övergången i december och se vad som faktiskt händer med personalen när man börjar använda den eventuellt riskabla uniformen?


Det är väl egentligen en ganska dum fråga, vad är bäst i det generella fallet av att göra en riskanalys i förväg, respektive att låta bli det och i stället se vad som händer?

Sen är det ju lite av en modegrej att göra (aningen långsökta) arbetsmiljöärenden av sådant som egentligen är fackliga intressefrågor. Att begära en riskanalys är ju onekligen ett sätt att uppnå den effekten...


Verkar för övrigt finnas mycket man inte är överens om. Tror att det initalt kommer bli mycket missnöje, ungefär som det blev när MTR tog över t-banan. Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.
Vidling
 
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 dec, 2015 10:07

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav LÅ1 » fre 23 sep, 2016 22:01

Vidling skrev:... Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.

Men hur mycket kan operatören och dess personal påverka punktligheten? Beror inte bristen på punktlighet till stor del på Trafikverket och andra som utnyttjar samma spår?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13432
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Hechtwagen » fre 23 sep, 2016 22:48

Håller på statusteorin angående varför man vill ha egna uniformer! Det är väl knappast spärrvakterna på pendeln som drivit frågan? Se det positivt! Det är bara att morsa på kollegan i tunnelbanespärrkiosken i likadan uniform så glider spärren upp ljudlöst! Gratis jobbresor! (ja jag vet att man inte åker gratis på uniformen) :D

Och visst finns det omklädningsrum för pendelpersonal som skämms över att se ut som tunnelbanepersonal fast de som lokförare har en grundlön på 39.000 kr i månaden...
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2114
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Vidling » fre 23 sep, 2016 23:23

LÅ1 skrev:
Vidling skrev:... Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.

Men hur mycket kan operatören och dess personal påverka punktligheten? Beror inte bristen på punktlighet till stor del på Trafikverket och andra som utnyttjar samma spår?


Jo, men Citybanan invigs ju nästa år. Så MTR har fina förutsättningar.
Vidling
 
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 12 dec, 2015 10:07

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Anders Hanquist » fre 23 sep, 2016 23:36

Hechtwagen skrev:Håller på statusteorin angående varför man vill ha egna uniformer! Det är väl knappast spärrvakterna på pendeln som drivit frågan? Se det positivt! Det är bara att morsa på kollegan i tunnelbanespärrkiosken i likadan uniform så glider spärren upp ljudlöst! Gratis jobbresor! (ja jag vet att man inte åker gratis på uniformen) :D


MTR:s tunnelbanepersonal har ju sedan gammalt fritt årskort. Kommer inte MTR:s pendelpersonal att få det?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1519
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav LÅ1 » fre 23 sep, 2016 23:58

Vidling skrev:
LÅ1 skrev:
Vidling skrev:... Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.

Men hur mycket kan operatören och dess personal påverka punktligheten? Beror inte bristen på punktlighet till stor del på Trafikverket och andra som utnyttjar samma spår?


Jo, men Citybanan invigs ju nästa år. Så MTR har fina förutsättningar.

Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13432
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Lars_L » lör 24 sep, 2016 7:22

LÅ1 skrev:Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.


Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli. Förvisso säger väl statistiken att relativt många förseningar uppstår vid Stockholm C, men det är nog endast på marginalen; det vill säga att ett redan försenat tåg kan bli något ytterligare försenat där, eftersom man missar sin lucka, eller p.g.a att Stockholmståg idag ofta byter tåg vid Stockholm C (p.g.a. vagnfel). Nu kommer man ju istället få ha Standby-tågen i Älvsjö/Ulriksdal eller om man väljer Sundbyberg, ger mindre risk för tågkö, men å andra sidan blir man nog försiktigare med att byta tåg, om det inte är absolut nödvändigt, eftersom det kommer ta mycket längre tid.

Nu är ju punktligheten också rätt bra generellt - särskilt utanför högtrafik. Problemet är ju när det blir fel på banan - vilket det ju kommer bli lika ofta även efter Citybanans invigning. Sedan är det väl spårspring som skapar mest förseningar. Men det är ju väldigt lite av det vid just Stockholm C, desto mer vid exempelvis Stockholms södra. Här finns det väl dock möjligheter att komma tillrätta med problemet genom mer vakter. MTR verkar ju ha en ambition att faktiskt försöka vilja styra upp den delen (om vi ser på hur man agerat i t-banan på sistone).

Men visst, kör man med dagens trafikutbud, kommer det givetvis bli ökad punktlighet. Ökar man till 18-20 tåg under högtrafik, får vi nog dock räkna med att punktligheten blir ungefär som dagens - återställningsförmågan blir då relativt dålig. Sedan har ju inte de nya X60B fungerat så där jättebra ännu. Men det kanske man hinner få ordning på. Därtill handlar det ju om hur robust systemet blir. Som jag påpekat i tidigare trådar kommer ju vändtiderna på sina håll bli lite knappa med framförallt en skip-stoplösning (eller vad vi nu ska kalla det), vilket riskerar att försämra punktligheten.

Problemet med pendeltågen, jämfört med exempelvis tunnelbanan, är ju att om tåget får stanna en extra gång för röd signal eller annat, så riskerar man direkt en försening som får följdverkningar, eftersom tågen förlorar så mycket tid. Och mer luft går i princip inte att lägga i tidtabellerna, då problemet blir just att tågen bakom riskerar att få just extra stopp p.g.a. röd signal.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav LÅ1 » lör 24 sep, 2016 8:24

Min spontana, och amatörmässiga, tanke var att där så många tåg, av olika slag, skall samsas på ett enda spår blir det lätt störningar. Men jag vet också att banverket prioriterar tåg som är i rätt tid, medan försenade tåg får vänta. Det är väl också många stopp på getingmidjan för att banans underhåll är eftersatt, något som inte borde gälla på nya spåren. Men detta kanske trotts allt inte orsakar så stor andel av alla förseningar, utan mer är något som media gärna tar upp när det händer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13432
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Ute och åker » lör 24 sep, 2016 8:33

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.

Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli.

BORTKLIPPT

Men visst, kör man med dagens trafikutbud, kommer det givetvis bli ökad punktlighet.

Jag klippte bort mellanpartiet och då blev det motsägelsefullt. Nog är det väl så att "värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet"? Det som kallats för "getingmidjan" och begränsat trafiken och punktligheten försvinner.

Sedan är det andra saker som kan försämra punktligheten som händer. Jag hittar direkt en handfull:
- nytt pendeltågsupplägg med fler tåg
- reparationer av broarna mellan Stockholm S och Stockholm C (f d getingmidjan) som medför att andra tåg ska vända från Stockholm S och söderut vilket kan bli struligt
- det dröjer innan alla nya regionaltåg levererats som får jämngod acceleration, som när de kommer troligen genererar ökad punktlighet på den övriga trafiken och det spiller över lite ökad punktlighet på pendeltågen
- bortfallet av getingmidjan och nya regionaltåg kan medföra att det blir fler övriga tåg som kan medföra ökad risk för störningar som spiller över på pendeltågen
- plattformsdörrar införs där det kan uppstå okända eller förutsedda störningar med

Det skadar inte att tänka över vilka slutsatser man drar och vad det är man drar slutsatser av. Ett evigt dilemma i all sorts slutsatsdragande. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 725
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Lars_L » lör 24 sep, 2016 8:56

Ute och åker skrev:
Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.

Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli.

BORTKLIPPT

Men visst, kör man med dagens trafikutbud, kommer det givetvis bli ökad punktlighet.

Jag klippte bort mellanpartiet och då blev det motsägelsefullt. Nog är det väl så att "värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet"? Det som kallats för "getingmidjan" och begränsat trafiken och punktligheten försvinner.

Sedan är det andra saker som kan försämra punktligheten som händer. Jag hittar direkt en handfull:
- nytt pendeltågsupplägg med fler tåg
- reparationer av broarna mellan Stockholm S och Stockholm C (f d getingmidjan) som medför att andra tåg ska vända från Stockholm S och söderut vilket kan bli struligt
- det dröjer innan alla nya regionaltåg levererats som får jämngod acceleration, som när de kommer troligen genererar ökad punktlighet på den övriga trafiken och det spiller över lite ökad punktlighet på pendeltågen
- bortfallet av getingmidjan och nya regionaltåg kan medföra att det blir fler övriga tåg som kan medföra ökad risk för störningar som spiller över på pendeltågen
- plattformsdörrar införs där det kan uppstå okända eller förutsedda störningar med

Det skadar inte att tänka över vilka slutsatser man drar och vad det är man drar slutsatser av. Ett evigt dilemma i all sorts slutsatsdragande. ;)


Min poäng var väl att diskussionen kring getingmidjan överdrivs så mycket i diskussionerna och alla tror att bara man inte behöver åka över den så löser sig allt. Då måste man ju identifiera vad som är problemet med getingmidjan. Egentligen kan man säga att det är två saker:
1. Det är bara 2 spår, vilket gör det störningskänsligt fall något händer.
2. Det begränsar den totala kapaciteten när det gäller tåg

Vad löser vi då med citybanan?
1. Det blir förvisso nästan fördubblad kapacitet totalt sett. MEN det är ju fortfarande bara dubbelspår för pendeltågen och dubbelspår för övrig trafik. Händer det något så kommer ju inte pendeltågen kunna åka över getingmidjan. En temporär sak som något försämrat punktligheten nu har väl varit att man inte kunnat använda ena spåret vid Stockholm södra p.g.a. inkopplingen till Citybanan, men det kommer ju inte pendeltågen att kunna göra efter Citybanan invigds heller.
2. Det viktiga är ju hur många tåg som totalt rör sig i systemet. Fler regionaltåg orsakar förstås större risk att påverka pendeltågstrafiken. Detta gäller ju dock framförallt norr om stan. Använder vi en mindre del av möjliga tåglägen - idag som max 24 av 28 över getingmidjan (dock med ganska bra marginal), så blir det förstås bättre punktlighet om vi i citybanan kör 16 tåg per timmen av en teoretisk kapacitet på 24. Men att köra 20 tåg av 24 är förstås på pappret något bättre än att använda 24 av 28 tåglägen. Eftersom alla tågen av dessa 20 dock är tänkta att stanna vid Stockholms Södra och Odenplan, blir nog kapaciteten något sämre för Citybanans del än att köra över getingmidjan - ett försenat regional/fjärrtåg hinner man nästan idag "klämma in", mellan två pendeltåg utan att det skapar följdförseningar. Detta eftersom kapaciteten är så pass hög (för att bara vara dubbelspår) över getingmidjan. Ett försenat pendeltåg vid 20 tåg per timme och som missar sitt tågläge, kommer dock att orsaka större följdförseningar för efterföljande pendeltåg, än vad regional/fjärrtågen orsakar.

Så nej, man kan inte säga att man slipper något problem eller att citybanan i sig kommer innebära bättre punktlighet (annat än att underhållet inte hunnit bli eftersatt ännu), men om vi inte utnyttjar systemet lika nära den teoretiska kapaciteten, så får vi givetvis en bättre punktlighet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Ute och åker » lör 24 sep, 2016 9:13

Lars_L skrev:
Ute och åker skrev:Det skadar inte att tänka över vilka slutsatser man drar och vad det är man drar slutsatser av. Ett evigt dilemma i all sorts slutsatsdragande. ;)


Min poäng var väl att diskussionen kring getingmidjan överdrivs så mycket i diskussionerna och alla tror att bara man inte behöver åka över den så löser sig allt. Då måste man ju identifiera vad som är problemet med getingmidjan. Egentligen kan man säga att det är två saker:
1. Det är bara 2 spår, vilket gör det störningskänsligt fall något händer.
2. Det begränsar den totala kapaciteten när det gäller tåg

Och min poäng är fortfarande att man blandar ihop vad Citybanan löser, med annat och försöker dra slutsatser av det. Sedan tror jag inte heller man ska dra alltför stora slutsatser av vad man själv tror vad "alla tror". ;)

För att återknyta till det här med att MTR tar över SL pendeltåg, så tror jag inte heller där man ska dra för stora slutsatser innan man vet hur det blir. Kommer MTR sköta trafiken bättre eller sämre? Kommer den valda uniformen leda till stora problem i arbetssituationen? Det ligger i människans natur att oroa sig, men benägenheten för det kan nog skilja sig lite mellan olika individer. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 725
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inläggav Lars_L » lör 24 sep, 2016 13:09

Ute och åker skrev:Och min poäng är fortfarande att man blandar ihop vad Citybanan löser, med annat och försöker dra slutsatser av det. Sedan tror jag inte heller man ska dra alltför stora slutsatser av vad man själv tror vad "alla tror". ;)


Men det är väl det som är poängen att Citybanan inte löser några punktlighetsproblem som jag beskrivit ovan, men som du tycks mena. Däremot kan man välja att inte använda Citybanans kapacitet - likväl som man får bättre punktlighet idag om an drar in alla insatståg i högtrafik. Båda förslagen kan i sådana fall möjligen ge något bättre punktlighet. Min poäng är ju att getingmidjan inte är "värsta biten" och knappast det största problemet när gäller punktligheten. Det som citybanan löser är ju i princip att det möjliggör tätare trafik för fjärrtåg/regionaltåg och ett par ytterligare avgångar för pendeltågen per timme. Men när det gäller punktligheten blir ju skillnaden ytterst marginell.

Sedan kan man ju då förstås också prata om vad man "tror". Då kan det ju finnas argument som att Odenplan riskerar bli en ny "getingmidja" etc -såsom många förare tror. Men det har jag för lite belägg för i dagsläget för att kunna riktigt avgöra hur kapacitetshämmande den delen blir, mer än att det kommer begränsa den praktiska turtäthet som är möjlig att ha i systemet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster