Förstudie inleds i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav Thomas Lange » ons 18 nov, 2015 13:54

Ramböll AB har fått nytt uppdrag av Tekniska kontoret i Norrköpings kommun.

Uppdraget omfattar 2 förstudier samt projektledning för dessa.
1. Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi,
2. spårväg mellan Ljura centrum och Söder tull.


Källa: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:404996-2015:TEXT:SV:HTML
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2060
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav Martin » ons 18 nov, 2015 21:45

Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav Thomas Lange » ons 18 nov, 2015 22:51

Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?


Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2060
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav leifd » ons 18 nov, 2015 23:13

Thomas Lange skrev:
Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?


Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...


Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 13:19
Ort: Norrköping

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav twr » tor 19 nov, 2015 9:58

leifd skrev:
Thomas Lange skrev:
Martin skrev:Förbättrad kollektivtrafik till Vrinnevi innebär väl inte per automatik spårburen dito?


Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...


Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.

Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav gnorfen » tor 19 nov, 2015 15:23

Är Kungsgatansträckan redan utredd? Med tanke på trafikstörningen som är nu hade väl denna underlättat rätt mycket att ta i samma vända? Är ju kort så någon förmögenhet hade den väl inte kostat.
gnorfen
 
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 22:03

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav leifd » tor 19 nov, 2015 23:11

gnorfen skrev:Är Kungsgatansträckan redan utredd? Med tanke på trafikstörningen som är nu hade väl denna underlättat rätt mycket att ta i samma vända? Är ju kort så någon förmögenhet hade den väl inte kostat.


Spår i Kungsgatan finns i framtida planer, men är ju inte aktuellt nu. Om det kan tänkas komma med i den kommande förstudien för Vrinnevi, är väl okänt just nu. Troligt är att denna länk få leva för sej själv. Att denna länk hade varit bra vid en avstängning vid Saltängsbron, är nog ingen som säger emot. Men nu finns ju inte sträckan, så därför är det inget att fundera på just nu.

Kungsgatatan är 1300 meter, inte jättelångt, men endå en hyfsat lång sträcka. Den kräver spår helt i gata och innehåller gammal och hyfsat lång bro, som måste förstärkas, eller byggas ny. Till detta kommer växelsystem i båda ändar... Så en prislapp runt 100 miljoner tror jag ju inte är för högt räknat.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 13:19
Ort: Norrköping

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav leifd » tor 19 nov, 2015 23:14

twr skrev:
leifd skrev:
Thomas Lange skrev:Narturligtvis inte.
Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...


Det finns ju sedan länge kommunala beslut på att spårvägen ska byggas ut i takt med att staden växer (detta skedde ju under 90-talet, i samband med beslutet om att spårvägen skulle behållas).
Att beställa förstudie för "Förbättrad kollektivtrafik" i stället för att skriva spårväg, så får man ju dels en mer förutsättningslös studie, samtidigt som man troligen tystar krafter som ser rött, så fort orden "utbyggnad av spårvägen" nämns. Det finns faktiskt tjänstemän (och politiker) som faktiskt tänker längre än näsan räcker.


Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.


"Sträckan genom Vasaparken" är ingen omläggning, det är en komplettering av spårnätet.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 13:19
Ort: Norrköping

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav twr » fre 20 nov, 2015 10:44

leifd skrev:
twr skrev:Ja, det är nog ungefär så det ska tolkas. Ljuralänken däremot är ju uttryckligen en omläggning av en befintlig spårväg.


"Sträckan genom Vasaparken" är ingen omläggning, det är en komplettering av spårnätet.

Nu är vi inne på definitioner. Nej, det ersätter inte andra spår, det kompletterar. Däremot är det en omläggning av en linje.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav 2763 » fre 20 nov, 2015 12:36

Thomas Lange skrev:Men för att öka busstrafiken behöver man ínte göra en förstudie ...


Det är inte sant, Thomas.

Förstudien kan ju börja med att ta reda på vad man ska göra för att förbättra trafiken och då kan det vara fråga om utredningsalternativ om
* Längre bussar
* Annan körsträcka för bussar
* Annat trafikslag än buss med flera olika utredningsalternativ.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav X12 » mån 07 nov, 2016 17:36

Nu vet jag inte om förstudien om Vrinnevi-utbyggnaden är klar, men jag såg att Norrköpings kommuns nya översiktsplan är utställd för granskning nu. I den redovisas ett antal möjliga spårutbyggnader, och alternativen har kokats ner något från samrådsversionen i våras. Kanske ger det en föraning av vad för alternativ förstudien förordar. Se följande länk:

http://kartor.norrkoping.se/cbkort?sele ... _landsbygd

Verkar som att de två kvarvarande huvudalternativen för utbyggnad till sjukhuset är antingen Västertull-Ektorp-Vilbergen-Sjukhuset eller att utgå från Klingsberg och bygga öster om Gamla Övägen. Sen finns det några mindre variationer som jag tycker verkar synnerligen konstiga, som att bygga i Ektorpsgatan, eller ringen: Broocmansplan-Albrektsvägen-Västertull.

Om man beslutar för en byggnation från Väster tull så kommer ju Söderstaden att lämnas utan kollektivtrafik om även Ljuralänken byggs och linje 2 flyttar till Vasaparken. Då skulle ju kompletterande trafik behövas, i t.ex. Klingsbergsslingan eller i form av någon slags busslinje i Gamla Övägen, vilket inte känns helt optimalt.
X12
 
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 19:22
Ort: Norrköping

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav M_M » mån 07 nov, 2016 19:41

Det bör väl gå att göra som i Göteborg där nordost dels trafikeras via snabbspåret och dels via Redbergsplatsen. D.v.s. i Norrköping kan Navestadslinjen trafikeras både via gamla och nya banan. (Men visst, det blir ju nån slags komplettering).

Sidospår: Jag har nog tjatat om det förr, men upprepar att jag tycker att det var synd att man körde slut på det sista på den gamla slingan. Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna. Med ett fåtal turer per dag så håller spåren givetvis mycket längre än om det är full trafik. Om man hade kört sådan trafik så hade det gett en signal att kollektivtrafiken kan anpassa sig till olika platsers behov även om resenärerna inte är särskilt benägna att byta till egen bil. (Minns inte vilken typ av skola det är, på en gymnasieskola kan ju en del redan ha körkort när de går andra året, medan grundskoleelever antagligen inte direkt åker epatraktor till skolan).
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav X12 » mån 07 nov, 2016 20:44

M_M skrev:Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna.

Det var en gymnasieskola där, som numera är nedlagd. Istället har en högstadieskola flyttat in under denna termin. NT skrev förra vintern att kommunen planerade för återupptagen skoltrafik i begränsad omfattning där i och med den nya skolan. Än har dock inget hänt på den fronten, men då har ju å andra sidan spårarbete pågått en stor del av hösten som omöjliggjort en sådan trafik. Dock skriver kommunen på sin hemsida att skolan främst har elever från Hageby. Och är det så blir det ju svårt att köra skolvagnar mellan skolan och dess upptagningsområde på ett bra sätt.
X12
 
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 19:22
Ort: Norrköping

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav leifd » mån 07 nov, 2016 22:55

M_M skrev:Det bör väl gå att göra som i Göteborg där nordost dels trafikeras via snabbspåret och dels via Redbergsplatsen. D.v.s. i Norrköping kan Navestadslinjen trafikeras både via gamla och nya banan. (Men visst, det blir ju nån slags komplettering).

Sidospår: Jag har nog tjatat om det förr, men upprepar att jag tycker att det var synd att man körde slut på det sista på den gamla slingan. Om man hade slutat köra där när det var lite livslängd kvar på slingan så kunde man haft en skollinje som bara haft enstaka turer per dag som passat skoltiderna. Med ett fåtal turer per dag så håller spåren givetvis mycket längre än om det är full trafik. Om man hade kört sådan trafik så hade det gett en signal att kollektivtrafiken kan anpassa sig till olika platsers behov även om resenärerna inte är särskilt benägna att byta till egen bil. (Minns inte vilken typ av skola det är, på en gymnasieskola kan ju en del redan ha körkort när de går andra året, medan grundskoleelever antagligen inte direkt åker epatraktor till skolan).


Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 13:19
Ort: Norrköping

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav M_M » tis 08 nov, 2016 13:03

Tack för svaren!
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav TKO » tis 08 nov, 2016 17:21

leifd skrev:Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.


Skall detta tolkas som att man åter kommer att använda Klingsbergsslingan för reguljär trafik?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6039
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav leifd » tis 08 nov, 2016 21:21

TKO skrev:
leifd skrev:Kan väl nämna då att man i princip bytt det mesta av slingan under senare år. I princip finns inget kvar som är utslitet.
Just nu byter man dessutom allt spår från Hörngatan till slingans växlar vid Albrektsvägen. Samtidigt ökas spårmittavståndet, då detta var en av de sista (eller rent av sista), där 2,50-vagnar inte kunde mötas. Det har även ingått utbyte av vatten och avloppsledningar i Trozelligatan, samt tillgänglighetsanpassning av de fyra aktuella hållplatserna.
Detat innebär ju att det nu i princip är nytt spår på hela den gamla Klingsbergslinjen.


Skall detta tolkas som att man åter kommer att använda Klingsbergsslingan för reguljär trafik?

undrar
Thomas K Ohlsson


Det är nog inte uteslutet i vart fall. Det lär väl bero lite på vilka behov som finns i övrigt i nätet och vilka utbyggnader som gör när och i vilken ordning. Samt om det finns vagnar att köra med såklart. Två varianter som man kan tänka sej är ju Klingsberg - Drottningatan - Norr Tull och Trumpetaregatan - Söder Tull - Klingsberg, men som sagt, återstår att se...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 13:19
Ort: Norrköping

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav bark » ons 09 nov, 2016 11:27

Oavsett Klingsberg eller ej tycker jag att det är väldigt trevligt att Norrköping långsiktigt ser spårväg som en bra kollektivtrafik, trots vad Östgötatrafiken tycker.
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1632
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 11:22
Ort: Linköping

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav 2763 » tor 10 nov, 2016 22:30

leifd skrev:Det är nog inte uteslutet i vart fall. Det lär väl bero lite på vilka behov som finns i övrigt i nätet och vilka utbyggnader som gör när och i vilken ordning. Samt om det finns vagnar att köra med såklart. Två varianter som man kan tänka sej är ju Klingsberg - Drottningatan - Norr Tull och Trumpetaregatan - Söder Tull - Klingsberg, men som sagt, återstår att se...

Harkel (och ett försynt jag vet att det är blå önskedrömmar...) Smedstuguplan?
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav X12 » fre 11 nov, 2016 14:43

Tekniska nämnden i Norrköping verkar ha bestämt sig för vilken sträckning Ljuralänken ska ha. Se följande tjänsteskrivelse:

http://www.norrkoping.se/p360api/downlo ... 28_1_1.PDF
X12
 
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 19:22
Ort: Norrköping

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ADDE, Bing [Bot], Jourmaster, TKO och 9 gäster