Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav twr » mån 21 okt, 2019 15:04

https://www.sydsvenskan.se/2019-10-21/t ... ade-av-nar

Artikeln är bara öppen för prenumeranter (vilket jag inte är). Men någon annan på forum kanske har nytta av länken. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7754
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav Ulrik Berggren » tis 22 okt, 2019 21:19

twr skrev:https://www.sydsvenskan.se/2019-10-21/toppchef-med-sparvag-hogt-pa-agendan-hoppade-av-nar

Artikeln är bara öppen för prenumeranter (vilket jag inte är). Men någon annan på forum kanske har nytta av länken. :D


Läste artikeln. Tror dock personligen att just spårvägen (och dess av HL upplevda dåliga uppbackning av partierna bakom) bara var en biorsak till hans avgång. Kan f ö nämna att Region Skåne fetdissade Börje Heds (FNL) ambition om att köra bussar i spårvägssspåren på St Laurentiigatan!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2874
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav Odd » tis 22 okt, 2019 21:25

Ulrik Berggren skrev:...

Kan f ö nämna att Region Skåne fetdissade Börje Heds (FNL) ambition om att köra bussar i spårvägssspåren på St Laurentiigatan!


Ajdå, hur skall han då kunna påvisa spårvägens uslighet?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4610
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav twr » fre 07 feb, 2020 18:52

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7754
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav Hechtwagen » lör 08 feb, 2020 13:22

twr skrev:https://www.mynewsdesk.com/se/lund/pressreleases/daa-boerjar-spaarvagnarna-rulla-i-lunds-kommun-2970714?fbclid=IwAR0vFu915NDYhH-6FUlU_mgY5LUtgD01AcWua8ExeEEYLTxsYNrUZC3WuqU

13 december blir det trafikstart.


På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2068
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav Diripsi » lör 08 feb, 2020 13:44

Hechtwagen skrev:
twr skrev:https://www.mynewsdesk.com/se/lund/pressreleases/daa-boerjar-spaarvagnarna-rulla-i-lunds-kommun-2970714?fbclid=IwAR0vFu915NDYhH-6FUlU_mgY5LUtgD01AcWua8ExeEEYLTxsYNrUZC3WuqU

13 december blir det trafikstart.


På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?

Krav går att sänka i alla fall!
Diripsi
 
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav linlars » lör 08 feb, 2020 17:09

Hechtwagen skrev:På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?


Spårvägen i Lund är redan helt färdigbyggd. Det är däremot inte depån eller spårvagnarna.
linlars
 
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 27 apr, 2006 20:22

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav Hechtwagen » lör 08 feb, 2020 21:18

linlars skrev:
Hechtwagen skrev:På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?


Spårvägen i Lund är redan helt färdigbyggd. Det är däremot inte depån eller spårvagnarna.


Ah! I Dublin var det tvärt om! Vagnarna stod i depån och väntade på banan...
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2068
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav daniel_s » sön 09 feb, 2020 14:02

Ja av någon anledning har man valt en modell där banan och depån byggs av olika huvudmän.

Men detta spelar ingen roll för med allt möjligt i beaktande så har jag en känsla av att det i Lund kommer att vara vagnarna man får vänta mest på. Såna där byggbusar brukar vara snabba på att färdigställa sina projekt, möjligtvis inte enligt samma definition av "färdigt" som de som ska använda grejerna, men tillräckligt bra i alla fall!
daniel_s
 
Inlägg: 12284
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav 2763 » tor 13 feb, 2020 8:39

Hechtwagen skrev:På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?


Själva spårbygget tar inte så värst lång tid. Det gör däremot alla markarbeten runtomkring. På 1800-talet låg det väl inte överdrivet mycket rör och andra ledningar i backen som skulle behöva grävas upp helt oförhappandes och risken för läckströmmar var väl lägre med den där havremotorn framför vagnen.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9762
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav Diripsi » tor 13 feb, 2020 13:28

2763 skrev:
Hechtwagen skrev:På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?

Själva spårbygget tar inte så värst lång tid. Det gör däremot alla markarbeten runtomkring. På 1800-talet låg det väl inte överdrivet mycket rör och andra ledningar i backen som skulle behöva grävas upp helt oförhappandes och risken för läckströmmar var väl lägre med den där havremotorn framför vagnen.

Jämför med mitten av 1900-talet då. Då gick det fortfarande mycket snabbare än nu att bygga.
Diripsi
 
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav Anders Hanquist » tor 13 feb, 2020 23:26

Det känns som att när väl "spaden" (eller andra modernare redskap) satts i marken så går det ändå rätt fort. Det som tar längst tid är ändå det som sker dessförinnan. Utredningar, beslut, val som medför ny majoritet som vill ändra, nya beslut, ansökan om bidrag, avslag, nya ansökningar, bifall, järnvägsplan, detaljplan, överklagande, uppskjutande, ny tidplan etc, etc. Sådant brukar ta ett antal årtionden.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1481
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav 2763 » sön 16 feb, 2020 13:23

Diripsi skrev:Jämför med mitten av 1900-talet då. Då gick det fortfarande mycket snabbare än nu att bygga.


Nej, det gör det inte!

Själva bygger man klassiskt makadamspår. Dvs spår med gaturäl som ligger på packad makadam och där spårvidden hålls med spårhållare varannan meter så går det väsentligt fortare med själva bygget av spåret idag.

Om det är så att man behöver en tyngre konstruktion för att det är blandad trafik, ja då måste ju betong få härda och så byggde man inte förr.

Tittar vi på underbyggnad så var det förr ett rejält hantverk där man manuellt staplade skärv för att få en tillräcklig bärighet. Idag sker det arbetet också maskinellt och det kan inte heller gå långsammare.

Själva bygget av spårväg går alltså snabbare idag, däremot ser övrig infra i staden annorlunda ut och det tar tid att åtgärda.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9762
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav august » fre 21 feb, 2020 23:02

daniel_s skrev:Ja av någon anledning har man valt en modell där banan och depån byggs av olika huvudmän.

Men detta spelar ingen roll för med allt möjligt i beaktande så har jag en känsla av att det i Lund kommer att vara vagnarna man får vänta mest på. Såna där byggbusar brukar vara snabba på att färdigställa sina projekt, möjligtvis inte enligt samma definition av "färdigt" som de som ska använda grejerna, men tillräckligt bra i alla fall!


I det här fallet är det ju framförallt att Region Skåne lyckats schabbla bort upphandlingen av depån som gjort den ordentligt försenad. Första spårvagnen rullade ur fabriken för egen maskin häromdagen och ska anlända hit i maj, ryktas det. Men i det ingår vad jag förstått att man fått skjuta fram vagnleveransen något på grund av att depån inte blivit klar.
Användarvisningsbild
august
 
Inlägg: 771
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:55
Ort: Lund

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav Ulrik Berggren » lör 29 feb, 2020 18:36

august skrev:
daniel_s skrev:Ja av någon anledning har man valt en modell där banan och depån byggs av olika huvudmän.

Men detta spelar ingen roll för med allt möjligt i beaktande så har jag en känsla av att det i Lund kommer att vara vagnarna man får vänta mest på. Såna där byggbusar brukar vara snabba på att färdigställa sina projekt, möjligtvis inte enligt samma definition av "färdigt" som de som ska använda grejerna, men tillräckligt bra i alla fall!


I det här fallet är det ju framförallt att Region Skåne lyckats schabbla bort upphandlingen av depån som gjort den ordentligt försenad. Första spårvagnen rullade ur fabriken för egen maskin häromdagen och ska anlända hit i maj, ryktas det. Men i det ingår vad jag förstått att man fått skjuta fram vagnleveransen något på grund av att depån inte blivit klar.


Jag skriver som jag brukar säga till folk jag möter - hade man (kommunen/Skånetrafiken/rRegion Skåne) velat så hade trafiken (eller åtminstone provkörningar och utbildning) varit igång nu. Spårvagnar klarar sig utomhus eller i tält - t ex fanns det inte någon depå för TvB i Stockholm första månaderna efter dess öppnande - då hade man vagnarna i ett tält i Marievik! Men det är ju enkelt, bekvämt och billigt att skylla allt på Skanska...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2874
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 29 feb, 2020 19:03

Ulrik Berggren skrev:
august skrev:
daniel_s skrev:Ja av någon anledning har man valt en modell där banan och depån byggs av olika huvudmän.

Men detta spelar ingen roll för med allt möjligt i beaktande så har jag en känsla av att det i Lund kommer att vara vagnarna man får vänta mest på. Såna där byggbusar brukar vara snabba på att färdigställa sina projekt, möjligtvis inte enligt samma definition av "färdigt" som de som ska använda grejerna, men tillräckligt bra i alla fall!


I det här fallet är det ju framförallt att Region Skåne lyckats schabbla bort upphandlingen av depån som gjort den ordentligt försenad. Första spårvagnen rullade ur fabriken för egen maskin häromdagen och ska anlända hit i maj, ryktas det. Men i det ingår vad jag förstått att man fått skjuta fram vagnleveransen något på grund av att depån inte blivit klar.


Jag skriver som jag brukar säga till folk jag möter - hade man (kommunen/Skånetrafiken/rRegion Skåne) velat så hade trafiken (eller åtminstone provkörningar och utbildning) varit igång nu. Spårvagnar klarar sig utomhus eller i tält - t ex fanns det inte någon depå för TvB i Stockholm första månaderna efter dess öppnande - då hade man vagnarna i ett tält i Marievik! Men det är ju enkelt, bekvämt och billigt att skylla allt på Skanska...

Ingenjörn har alldeles rätt, det kan man se på sid 39 i Thomas Johanssons Tvärbanebok. Det borde ha gått att ordna i Lund också. Är det FNL som varit framme?

Man kan skylla mycket på Skanska just nu - t.ex. den sk. Guldbron för nya slussen i Stockholm, och den specialtransport som visst aldrig kommer fram
https://mitti.se/nyheter/slussens-guldb ... m&view=app

Det har sina risker att göra affärer med Kina.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1497
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Spårvägen i Lund

Inläggav 2763 » tis 03 mar, 2020 13:07

Ulrik Berggren skrev:Jag skriver som jag brukar säga till folk jag möter - hade man (kommunen/Skånetrafiken/rRegion Skåne) velat så hade trafiken (eller åtminstone provkörningar och utbildning) varit igång nu. Spårvagnar klarar sig utomhus eller i tält - t ex fanns det inte någon depå för TvB i Stockholm första månaderna efter dess öppnande - då hade man vagnarna i ett tält i Marievik! Men det är ju enkelt, bekvämt och billigt att skylla allt på Skanska...


Det är rätt onödigt att skylla på Skanska när det inte är de som är orsaken till förseningen.

Att man skulle ha varit igång nu är förstås ingen omöjlighet, men, du måste fortfarande ha utrymme i de provisorier du anordnar att bedriva underhåll på utrustningen - även om du gör det i en tälthall och framförallt så hade du behövt ha spårvagnar att köra med. Det är väl för all del möjligt att man hade kunnat förhandla sig till en tidigare leverans, men, med tanke på att beställningen av vagnarna gjordes senare än den på M33 får man väl ändå betrakta det hela som raskt marscherat.

Visst, man kunde ju ha lagt manken till och beställt tidigare... men det gjorde man inte.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9762
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster