Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

Vädret den 21 juni 1903

fre 16 okt, 2015 17:40

Hej
jag har blivit nyfiken på vädret den dagen. Det måste varit något alldeles extra rysligt.

Anledningen är att jag har börjat gå igenom Stockholms Nya Spårvägsbolags inkomstjournal för sagda år. Det som gör den intressant är att den är förd vagnsvis.
Normalt för årstiden är att alla vagnar som sätts ut är öppna. Under tiden 15-30 juni är det bara en handfull täckta vagnar som sätts ut på två dagar och då högst troligtvis därför att de öppna vagnarna inte räcker (alla öppna är tursatta de dagarna).

Men så har vi den 21 juni. Då sätts nästan alla bolagets täckta vagnar ut. Inte en enda öppen vagn sätts ut.
Någon som hört något om vädret sagda midsommar? (Själv kommer jag att vara fullt sysselsatt med att analysera journalerna för min huvudundersökning, nämligen vilka hästspårvagnar som egentligen fanns de sista åren av hästspårvagnstrafik, så jag hinner inte undersöka själv vad tidningarna kan ha att säga om saken.)

SI
Besvara