Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen

Inläggav TKO » mån 15 feb, 2016 22:54

Inge skrev:Nej, det där är nog mitt ditt intresse. Men det skulle vara intressant att höra något exempel på någon politiker som någonsin ställt till ansvar och hur detta ansvar utkrävas, skadestånd?

I själva verket är det förstås den totala ansvarfriheten inom politiken som lockar de bottennapp av mänskligheten som vanligen blir just politiker.

Ja vi har väl ett trafiklandstingsråd som dömdes för brott mot aktiebolagslagen - har du missat det?

Sen blir ju dåliga folkföreträdare ('politiker' för dej) inte omvalda - du har ditt mandat i fyra år.

Men du undviker (naturligtvis) mina frågor:

- Vem ska besluta om investeringar inom kollektivtrafiken? (Om inte våra folkvalda företrädare)
- Hur skall dessa investeringar finansieras? (Om inte av oss alla gemensamt - genom skattemedel)

Du verkar lite bitter - har du månne en misslyckad politisk karriär bakom dej?

Vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav gbd » fre 27 jan, 2017 11:17

Något nytt I detta ämne?
gbd

Inläggav Tub4 » lör 04 feb, 2017 13:31

Inge skrev:Nej, det där är nog mitt ditt intresse. Men det skulle vara intressant att höra något exempel på någon politiker som någonsin ställt till ansvar och hur detta ansvar utkrävas, skadestånd?

I själva verket är det förstås den totala ansvarfriheten inom politiken som lockar de bottennapp av mänskligheten som vanligen blir just politiker.

Ja det där är ingen byhet, kan hålla med dig om det. Det krävs extremt lite för att öht bli politiker. Det finns inga krav och som du säger, inget ansvar verkar kunna utkrävas av uppenbarligen extremt korkade beslut.

Demokrati har sina brister..
Tub4

Inläggav LÅ1 » lör 04 feb, 2017 13:41

Tub4 skrev:Demokrati har sina brister..

Har läst något i stil med att demokrati är ett dåligt styrelseskick, men problemet är att alla andra är sämre! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 05 feb, 2017 10:29

Ansvar kan utkrävas vid val. Det är lätt för visa att klaga på politiker men man får inte glömma att då vi har demokrati är det vi som väljer politikerna.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Inge » tis 07 feb, 2017 21:04

BSB101 skrev:

Ansvar kan utkrävas vid val. Det är lätt för visa att klaga på politiker men man får inte glömma att då vi har demokrati är det vi som väljer politikerna.

Hur gör man då? - Jag har aldrig noterat den där kryssrutan för gå direkt till fängelse utan att passera gå.

Om jag vetat att den funnes, hade jag gått och röstat direkt !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 08 feb, 2017 15:33

Inge skrev:
BSB101 skrev:

Hur gör man då? - Jag har aldrig noterat den där kryssrutan för gå direkt till fängelse utan att passera gå.

Vi har ju inte "folkdomstolar" i Sverige - utan förlitar oss på lagstiftning och fristående domstolar...

För övrigt tycker jag att signaturen "Inge" är lite väl självkritisk - även om de flesta inlägg som presteras från det hållet är mer än måttligt korkade så tycker jag att fängelse är ett väl hårt straff. Men den som känner på sej att fängelse är en lämplig påföljd behöver inte vänta till nästa valdag, det är bara att gå och anmäla sej själv på närmaste polisstation! Jag är dock osäker på vilket lagrum som kan bli tillämpligt - dumhet är trots allt inte straffbart...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 08 feb, 2017 19:21

TKO skrev:[
För övrigt tycker jag att signaturen "Inge" är lite väl självkritisk - även om de flesta inlägg som presteras från det hållet är mer än måttligt korkade så tycker jag att fängelse är ett väl hårt straff. Men den som känner på sej att fängelse är en lämplig påföljd behöver inte vänta till nästa valdag, det är bara att gå och anmäla sej själv på närmaste polisstation! Jag är dock osäker på vilket lagrum som kan bli tillämpligt - dumhet är trots allt inte straffbart...

/TKO

Det räcker dock inte riktigt att bara gå in till farbror blå. Det är ett hundratal redan som erkänt Palmemordet men ingen av dessa har blivit trodda. De flesta avförda som uppenbara knäppgökar.
Lennart Petersen

Inläggav Inge » tor 09 feb, 2017 3:50

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:[

/TKO

Det räcker dock inte riktigt att bara gå in till farbror blå. Det är ett hundratal redan som erkänt Palmemordet men ingen av dessa har blivit trodda. De flesta avförda som uppenbara knäppgökar.

Man kan alltid ta med sig Borgström in på stationen. Är man minst två knäppgökar, varav minst en av de medhavda är politiker, blir man uppenbarligen trodd och dömd....

PS, de sista resterna av fristående domstolar avskaffades av just Palme, då politikermajoritet infördes för de dömande nämndemännen...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » tis 14 feb, 2017 10:19

Inge skrev:
BSB101 skrev:

Jag ska erkänna direkt att jag inte har järnkoll på lagstiftningen i alla länder men jag kan inte påminna mig om att det finns demokratiska länder där man har direkta folkomröstningar om vilka enskilda som ska hamna i fängelse.

Gällande valsystemet i Sverige* rekommenderar jag Valmyndighetens webbsida, är den för svår finns det en kommunikationsavdelning på aktuell myndighet som du kan ha ett samtal med om samma fråga.

*Jag utgår från att du bor och är medborgare i Sverige.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Inge » tor 16 feb, 2017 11:39

BSB101 skrev:
Jag ska erkänna direkt att jag inte har järnkoll på lagstiftningen i alla länder men jag kan inte påminna mig om att det finns demokratiska länder där man har direkta folkomröstningar om vilka enskilda som ska hamna i fängelse.

Gällande valsystemet i Sverige* rekommenderar jag Valmyndighetens webbsida, är den för svår finns det en kommunikationsavdelning på aktuell myndighet som du kan ha ett samtal med om samma fråga.

*Jag utgår från att du bor och är medborgare i Sverige.

Jag är tämligen säker på att det svenska valsystemet inte innehåller några som helst möjligheter till ansvarsutkrävande. Men eftersom du hävdar det, kan du väl i varje fall vara så vänlig att förklara hur du menar att det skulle kunna ske?

Vad gäller andra länder, så är ju detta med att det första en politiker brukar göra är att befria sig från ansvar för egna handlingar ett uråldrigt statsvetenskapliga dilemma.

I det gamla Grekland hade man därför ansvarsutkrävande medelst folkomröstning. Den som valde att ikläda sig ett politikst ämbete valde således också att underkasta sig dessa folkomröstningar. Folket behövde inte ange motiv. Det räckte med att majoriteten inte ansåg att politikern allmännt tagit sitt ansvar som politiker, så föll domen. Förvisso utvisning och inte fängelse, men du förstår nog principen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » lör 18 feb, 2017 12:22

Tror nog även du ser vilken den enklaste formen av ansvarsutkrävande vid val är men då jag är snäll idag ska jag skriva det. Man röstar på ett annat parti som stämmer bättre överens med ens åsikter. För om tillräckligt många tycker som en och röstar på ett annat parti kommer "ursprungspartiet" inte in i aktuell politisk församling.
BSB101

Inläggav Inge » lör 18 feb, 2017 14:01

BSB101 skrev:Tror nog även du ser vilken den enklaste formen av ansvarsutkrävande vid val är men då jag är snäll idag ska jag skriva det. Man röstar på ett annat parti som stämmer bättre överens med ens åsikter. För om tillräckligt många tycker som en och röstar på ett annat parti kommer "ursprungspartiet" inte in i aktuell politisk församling.

Du har verkligen ingen som helst susning om vad ansvar och ansvarsutkrävande är inser jag. Är du möjligen politiker?

Att för framtiden undvika att en totalt otillförlitlig person som redan visat sig brista i ansvarstagande, genom att inte ge personen nytt uppdrag, har naturligtvis intet med ansvarsutkrävande att göra.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » lör 18 feb, 2017 14:32

Förr kunde man stryka namn på en valsedel. Kommer inte ihåg om det fans antalsbegränsning. Kanske kunde man bara stryka ett namn?
Numera kan man i stället kryssa för ett namn. Rent tekniskt betyder det att den personen hamnar överst på listan, och alla andra över personens ursprungliga placering rasar ner ett steg.

Vid strykning kunde man åtminstone känna en moralisk tillfredsställelse övar att inte röstat på en viss person. Men i praktiken hade det nog mycket sällan någon betydelse. Kryssningen har det ju ibland.

Vill man få bort en politiker som man anser inte gör det rätta så är väl det bästa man kan göra att försöka få fram sin åsikt till de som sätter samman valsedlarna. Troligen inte så lätt om man inte är insyltad i partiet och politiken.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 19 feb, 2017 17:34

Inge skrev:
BSB101 skrev:Tror nog även du ser vilken den enklaste formen av ansvarsutkrävande vid val är men då jag är snäll idag ska jag skriva det. Man röstar på ett annat parti som stämmer bättre överens med ens åsikter. För om tillräckligt många tycker som en och röstar på ett annat parti kommer "ursprungspartiet" inte in i aktuell politisk församling.

Du har verkligen ingen som helst susning om vad ansvar och ansvarsutkrävande är inser jag.

Vem som har, mellan oss, en susning överlåter jag till läsarna på detta forum att avgöra.
BSB101

Inläggav Jan Långström » mån 20 feb, 2017 18:40

BSB101 skrev:
Inge skrev:

Du har verkligen ingen som helst susning om vad ansvar och ansvarsutkrävande är inser jag.

Vem som har, mellan oss, en susning överlåter jag till läsarna på detta forum att avgöra.

Jag är, som säkert har framgått av mina tidigare inlägg, en smula naiv. Det är jag säkert nu också: min naiva tro var att vi skulle snacka om spårvagnar på dethäringa forumet.
Jan Långström

Inläggav Enceladus » tor 10 aug, 2017 0:28

twr skrev:Har Stockholm så mycket pengar? Stockholm har väl inget intresse av denna tunnelbana heller, eller vad skulle de tjäna på den? Trafikalt är en spårväg bättre. Inte kan väl bostadsrättspriserna på Årstafältet och i Älvsjö höjas med 12 miljarder bara för att de får tunnelbana? Så det måste vara en förlustaffär för Stockholm? Och landstinget bör inte heller ha något intresse av att bidra. Och staten kan förhoppningsvis inse att nyttan är liten.

Så om spelarna är rationella bör det falla. Problemet är vad ekonomerna kallar principal-agent-problemet. Principalerna (kommun, landsting, stat) har inget intresse av tunnelbanan. Men agenterna (politikerna) kan välja att strunta i allmänintresset och i stället tänka på nästa val, och därför trumfa igenom den meningslösa tunnelbanan.

Nja, tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö verkar vara ett resultat av att kommunpolitiker försöker se till sina invånares bästa. Med en tvärbanegren hade det antagligen blivit halvtimmestrafik i lågtrafik och ingen nattrafik. Visst hade en tvärbana kunnat vara bättre om den hade trafikerats som en tunnelbana, men så ser ju inte verkligheten ut i landstinget. Samma sak gäller tunnelbanan mellan Odenplan och Solna.

twr skrev:Och framtida Älvsjöbor kommer naturligtvis att åka pendeltåg.

Enligt lokaltidningar är Älvsjöbor väldigt positiva till denna utbyggnad. Jag hoppas också att de ska kunna åka pendeltåg hem från krogen, men landstinget verkar inte dela den viljan. Då återstår alternativet att bygga en tunnelbana.
Enceladus

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 aug, 2017 1:48

Enceladus skrev:[...] Jag hoppas också att de ska kunna åka pendeltåg hem från krogen, men landstinget verkar inte dela den viljan. Då återstår alternativet att bygga en tunnelbana.

Då återstår alternativet "ta en taxi", tycker jag låter rimligare. :D
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Lennart Petersen » fre 11 aug, 2017 3:54

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:[...] Jag hoppas också att de ska kunna åka pendeltåg hem från krogen, men landstinget verkar inte dela den viljan. Då återstår alternativet att bygga en tunnelbana.

Eller nattbuss, eller t-bana till Hagsätra... fram kommer man.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » fre 11 aug, 2017 4:41

Lennart Petersen skrev:
Hans Wibacke skrev:

Eller nattbuss, eller t-bana till Hagsätra... fram kommer man.

Med den här inställningen är det inte konstigt att varken Solnas eller Stockholms kommunpolitiker har blivit övertygade om spårvägens förträfflighet. Nej, taxi/nattbuss/promenad räcker inte för att skapa ett attraktivt område så långt utanför innerstan, speciellt inte med de markpriser kommunerna vill ha.

Poängen med mitt inlägg var att ifrågasätta traditionen att bara ha nattrafik på tunnelbanan. Varför inte låta efterfrågan styra utbudet istället för trafikslaget? I bussforumet jämfördes nyligen beläggningen på vardagsnattbussarna, och det visade sig att pendeltågsnattbussarna har fler resenärer än tunnelbanenattbussarna (räknat per linje). Nu har den här traditionen sabbat Stockholms tillväxtpotential genom att omöjliggöra Kungsholmenbanan.
Enceladus

Föregående

Återgå till Spårtrafik