Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav hgsldf » tis 22 sep, 2015 8:40

twr skrev:
hgsldf skrev:
Lennart Petersen skrev: Älvsjö var annars vad SJ självt förordade på sin tid men man blev överkörda av kommunalla intressen till förmån för Flemingsberg men det behöver väl inte gälla i en evighet. Vi behöver ett flerkärnigt Stockholm och tänk på hur många boendes söder om söder som får en kortare resa.

Långt många flera boende och pendlare till området söder om söder skulle väl ha en bättre bytespunkt vid Södra Station (Sthlm S), med gångavstånd till både röda och gröna linjerna, för att inte tala om Stockholms innerstads största stadsdel.
/Göran

Det är ju knappast en bytespunkt. Ska man byta från tunnelbana gör man det rimligen vid T-Centralen.

Menar du att regionaltåg borde stanna i Södra station?

Om varken till eller från ligger i Uppland, tycker jag att det är en bra bytespunkt och personligen åker jag pendeln från Södra till Arlanda. Att byta vid Centralen om det finns alternativ tyder i mina ögon på att man är självplågare.

Se trådnamnet! Även snabbtågen kör sakta ut från Centralen och förbi Södra, varför ett stopp inte borde påverka restiden nämnvärt. Att stanna vid Älvsjö eller Flemingsberg finns inget underlag för och kommer bara att förlänga restiden i onödan.
/Göran
hgsldf

Inläggav twr » tis 22 sep, 2015 8:57

hgsldf skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Långt många flera boende och pendlare till området söder om söder skulle väl ha en bättre bytespunkt vid Södra Station (Sthlm S), med gångavstånd till både röda och gröna linjerna, för att inte tala om Stockholms innerstads största stadsdel.
/Göran

Det är ju knappast en bytespunkt. Ska man byta från tunnelbana gör man det rimligen vid T-Centralen.

Menar du att regionaltåg borde stanna i Södra station?

Om varken till eller från ligger i Uppland, tycker jag att det är en bra bytespunkt och personligen åker jag pendeln från Södra till Arlanda. Att byta vid Centralen om det finns alternativ tyder i mina ögon på att man är självplågare.

Okej, du gör så. Men att gå från Medborgarplatsen till Södra station skulle jag kalla "en trevlig promenad" snarare än ett "byte". Det är alldeles för långt för att betraktas som ett byte, tycker jag.

hgsldf skrev:
twr skrev:Se trådnamnet! Även snabbtågen kör sakta ut från Centralen och förbi Södra, varför ett stopp inte borde påverka restiden nämnvärt. Att stanna vid Älvsjö eller Flemingsberg finns inget underlag för och kommer bara att förlänga restiden i onödan.
/Göran

"Köra sakta" och "stanna för uppehåll" är trots allt två ganska olika saker. Menar du att samtliga tåg söder- och västerut skulle stanna i Södra station?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav hgsldf » tis 22 sep, 2015 9:37

Om Du kommer med bussarna från Tyresö kan Du i stället för att byta till T-ana, ta 4:an som stannar precis utanför södra ingången till stationen. Om Du kommer från Nacka/Värmdö kan Du åka en station till Mariatorget och där är det 150 meter till norra stationsingången, i stället för att åka två stationer åt fel håll. Om man kommer med någon av de gröna linjerna och inte vill promenera från Medborgarplatsen, kan man naturligtvis välja någon av de ovanstående vägarna, vilket jag gör i bland beroende på väder eller packning.

Vilka tåg som skulle stanna vore förmätet av mig att ha någon åsikt om, det kanske inte är regionaltåg utan olika fjärrtåg? Jag har bara förstått att på Södra finns det redan förutsättningar att pröva.
/Göran
hgsldf

Inläggav twr » tis 22 sep, 2015 9:44

hgsldf skrev:Om Du kommer med bussarna från Tyresö kan Du i stället för att byta till T-ana, ta 4:an som stannar precis utanför södra ingången till stationen. Om Du kommer från Nacka/Värmdö kan Du åka en station till Mariatorget och där är det 150 meter till norra stationsingången, i stället för att åka två stationer åt fel håll. Om man kommer med någon av de gröna linjerna och inte vill promenera från Medborgarplatsen, kan man naturligtvis välja någon av de ovanstående vägarna, vilket jag gör i bland beroende på väder eller packning.

Absolut, jag trodde bara inte att folk beter sig på det sättet. Men du gör det iallafall, då kanske det finns fler?

hgsldf skrev:Vilka tåg som skulle stanna vore förmätet av mig att ha någon åsikt om, det kanske inte är regionaltåg utan olika fjärrtåg? Jag har bara förstått att på Södra finns det redan förutsättningar att pröva.
/Göran

Du missar poängen. jag tror - men jag kan ha fel - att om ett tåg ska stanna får alla tåg stanna. För det finns inga förbigångsspår. Och trafiken är/kommer att vara tät.

Men jag kanske överdriver? Skulle det fungera att vissa tåg stannar på fjärrtågsspåren utan att vara i vägen för alla andra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav C20_rules » tis 22 sep, 2015 13:04

twr skrev:"Köra sakta" och "stanna för uppehåll" är trots allt två ganska olika saker. Menar du att samtliga tåg söder- och västerut skulle stanna i Södra station?

Man förlorar ju mycket mindre tid på inbromsning och acceleration om man inte kör så fort. Större del av den totala körsträckan förbrukas ju på inbromsningen om man måste bromsa in från hög fart och sen på accelererationen när man ska upp i hög fart igen.
Regional och fjärrtågen har ju sämre accelerationsförmåga än pendeltågen också - sen gör ju något sämre bromsprestanda, men framförallt förarnas överjävliga körstil (pendeltågsförarna kör som gudar i jämförelse) att skillnaden blir mycket större än pendeltågen även vid inbromsningarna. Oftast (alla gånger jag åkt SJ iallafall) så bromsar förarna in från 160-200 (på dom snabba sträckorna) ner till sådär 70-80 och håller det en lång sträcka (ibland upp till flera km) för att sen bromsa ner till stopp vid stationerna (med ungefär samma hastighets/tidskurva som dom segaste pendeltågsförarna).

Mot Stockholms södra kör dom ju redan 80 km/h eftersom det ändå är max vad dom får köra på den sträckan - då slipper man den tidsförlusten också, att dom kör typ 80 en bit där dom hade kunnat köra 160+ istället. Så farten talar ju definitivt till Södras fördel - man spar säkert 2-3 minuter i normalfallet, jämfört med om man lagt uppehållet på en sträcka med högre fart. Däremot kan man ju fråga sig nyttan av det just för att det är så nära centralen - det är inte ens 3 km mellan stationerna.
C20_rules

Inläggav Kantorn » tis 22 sep, 2015 13:24

twr skrev:
hgsldf skrev:Om Du kommer med bussarna från Tyresö kan Du i stället för att byta till T-ana, ta 4:an som stannar precis utanför södra ingången till stationen. Om Du kommer från Nacka/Värmdö kan Du åka en station till Mariatorget och där är det 150 meter till norra stationsingången, i stället för att åka två stationer åt fel håll. Om man kommer med någon av de gröna linjerna och inte vill promenera från Medborgarplatsen, kan man naturligtvis välja någon av de ovanstående vägarna, vilket jag gör i bland beroende på väder eller packning.

Absolut, jag trodde bara inte att folk beter sig på det sättet. Men du gör det iallafall, då kanske det finns fler?

hgsldf skrev:Vilka tåg som skulle stanna vore förmätet av mig att ha någon åsikt om, det kanske inte är regionaltåg utan olika fjärrtåg? Jag har bara förstått att på Södra finns det redan förutsättningar att pröva.
/Göran

Du missar poängen. jag tror - men jag kan ha fel - att om ett tåg ska stanna får alla tåg stanna. För det finns inga förbigångsspår. Och trafiken är/kommer att vara tät.

Men jag kanske överdriver? Skulle det fungera att vissa tåg stannar på fjärrtågsspåren utan att vara i vägen för alla andra?

Och jag hävdar att höghastighetstågen - om de kommer - INTE kommer stanna någonstans i Stockholm mer än på Centralen. De behöver dra ner på alla hinder som går för att få ner tiden till det de har menat. Och dessa tåg ska gå ofta - jag tror jag hörde någon om tio i timmen mellan Jönköping och Malmö. Det borde nästan betyda tåg var tredje minut sträckan Jönköping - Stockholm om det ska gå lika ofta till Göteborg. (Och då får det knappast plats några fler tåg... undrar just hur de tänkt där...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav C20_rules » tis 22 sep, 2015 13:38

Kantorn skrev:
twr skrev:

/Göran

Och jag hävdar att höghastighetstågen - om de kommer - INTE kommer stanna någonstans i Stockholm mer än på Centralen. De behöver dra ner på alla hinder som går för att få ner tiden till det de har menat. Och dessa tåg ska gå ofta - jag tror jag hörde någon om tio i timmen mellan Jönköping och Malmö. Det borde nästan betyda tåg var tredje minut sträckan Jönköping - Stockholm om det ska gå lika ofta till Göteborg. (Och då får det knappast plats några fler tåg... undrar just hur de tänkt där...)

Ja - ska det va riktiga höghastighetståg (som går över 200 km/h) så måste dom ju ha egna banor i vilket fall. Men det känns ju "lite smått" orealisktiskt hur man skulle få till det utan att det blir helt ohanterligt dyrt (i princip skulle man få bygga en lång tunnel under all bebyggelse - speciellt om man vill ha dom stora kurvradier som måste till också). Mer realistiskt är väl att dom skulle få gå utgå från Södertälje eller möjligen Flemingsberg och då kanske inte vinsten med dom blir fullt så stor eftersom man oftast måste ta sig från centralen dit i dom flesta fall (det ökar ju ens totala restid).
C20_rules

Inläggav twr » tis 22 sep, 2015 14:16

Kantorn skrev:
twr skrev:

/Göran

Kantorn, du har ju alltid kloka synpunkter. Men här tror jag du missar vad tråden handlar om. Nya stationer för regionaltåg är det jag i första hand vill diskutera. Självklart ska inte höghastighetstågen stanna här.

Vad jag menar är att jag tror inte på Södra station som uppehåll för regionaltåg, för då tror jag att de är i vägen för alla andra tåg som ska passera. Eftersom det inte finns förbigångsspår. Älvsjö och Flemingsberg däremot, kan vara vettiga för regionaltåg, förutsatt att tåg som inte gör uppehåll kan susa förbi. Och här finns det utrymme för fler spår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tis 22 sep, 2015 14:19

C20_rules skrev:Ja - ska det va riktiga höghastighetståg (som går över 200 km/h) så måste dom ju ha egna banor i vilket fall. Men det känns ju "lite smått" orealisktiskt hur man skulle få till det utan att det blir helt ohanterligt dyrt (i princip skulle man få bygga en lång tunnel under all bebyggelse - speciellt om man vill ha dom stora kurvradier som måste till också). Mer realistiskt är väl att dom skulle få gå utgå från Södertälje eller möjligen Flemingsberg och då kanske inte vinsten med dom blir fullt så stor eftersom man oftast måste ta sig från centralen dit i dom flesta fall (det ökar ju ens totala restid).

Allt behöver inte vara antingen eller. Tågen bör helst klara 320 km/h, men det är ju upp till operatörerna vad de köper in. De kan ändå gå på befintliga spår in till Stockholms central. Finns ingen anledning att göra på annat sätt.

Självklart föredrar man att sitta kvar på samma tåg även om det saktar in, än att byta till ett betydligt långsammare tåg som troligen gör uppehåll på vägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tis 22 sep, 2015 14:25

Jag tänkte alltså i första hand diskutera hur regionaltågstrafiken kan se ut i framtiden, och vilka stationer som är vettiga. Här finns Mälab:s tankar i frågan: http://www.malab.se/remiss-om-trafikutr ... ppsala-lan

Regionaltågsstationerna kan "på köpet" ha uppehåll för fjärrtåg, men det beror på om operatörerna vill stanna.

Redan befintliga stationer är bland annat Flemingsberg, Södertälje syd och Arlanda C. Tänkbara men kanske inte beslutade är bland annat Älvsjö, Sundbyberg (i tunnel), Barkarby, Solna, Helenelund.

Höghastighetstågen går troligen till Stockholm C utan att stanna i förorterna. Men kanske kan samma tåg fortsätta till exempel till Arlanda och Uppsala? Jag slängde in höghastighetstågen eftersom allt kommer att hänga ihop. Men den stora frågan var regionaltågsstationerna, och då särskilt Älvsjö, Sundbyberg (i tunnel), Barkarby, Solna, Helenelund. Vilka av dessa tror ni på?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lennart Petersen » tis 22 sep, 2015 16:17

twr skrev:
Vad jag menar är att jag tror inte på Södra station som uppehåll för regionaltåg, för då tror jag att de är i vägen för alla andra tåg som ska passera. Eftersom det inte finns förbigångsspår. Älvsjö och Flemingsberg däremot, kan vara vettiga för regionaltåg, förutsatt att tåg som inte gör uppehåll kan susa förbi. Och här finns det utrymme för fler spår.

Älvsjö är klart intressant , förutsatt att stationen anpassas till detta. Älvsjö var också på sin tid vad SJ förordade som station för fjärrtåg men man fick ge sig för Flemingsberg. Intresset för stopp vid Flemingsberg har f.ö minskat avsevärt på senare tid och det är få fjärrtåg som stannar.
För Älvsjö får vi ju också tänka oss en framtid där stationen än mer än idag är ett nav för omgivningens kommunickationer.
Det går ju att jämföra t.ex München Pasing där häghastighetstågen ICE stannar eller Höje Taastrup intill Köpenhamn.
Men även Stockholm Södra kan i en framtid vara intressant för regionaltåg och et framtida trafikmönster behöver ju inte se ut precis som idag utan man kanske kan tänka sig något som regionaltåg integrerade med snabbpendeltåg.
Lennart Petersen

Inläggav Kantorn » tis 22 sep, 2015 16:41

Jobbigt att citera på telefonen.
För det första, twr: rubriken innefattar höghastighetståg. Jag såg ingen värdering där.
För det andra: C20_rules: det ska gå höghastighetståg mellan Stockholm och Malmö samt mellan Stockholm och Göteborg. Sträckan Stockholm - Järna och Lund - Malmö ska de få på den befintliga banan. I övrigt på för ändamålet byggd bana. Således ska tåg med kapacitet att klara 320 km/h gå förbi Stockholm Södra. Redan hastighetsbegränsningarna norr om Järna är begränsande. Därför är det högst otroligt att tåget försinkas mer av fler uppehåll.

Regionaltåg är ju en helt annan sak. Där tror jag, men det är gissningar, att det blir stopp i Södertälje, Flemingsberg och - varför inte? Stockholm Södra. Dessutom Barkarby och möjligen Sundbyberg resp ett stopp i Sollentuna kommun samt på Upplands Väsby station och Arlanda.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Majkey » tis 22 sep, 2015 17:26

MÄLAB skriver att detta blir uppehållen:
Södertälje Syd, Flemingsberg, Stockholm C, Sundbyberg, Bålsta samt Arlanda/Märsta.

Personligen hade jag mycket hellre sett Älvsjö än Flemingsberg eftersom Nynäsbanan ansluter där samt att det inte verkar helt omöjligt att tunnelbanans Hagsätra-gren kommer ansluta dit inom en inte allt för avlägsen framtid. Älvsjö har också potential för att bli en superknutpunkt i kollektivtrafiksystemet om det blir så att en spårväg samt en helt ny tunnelbanelinje kommer dit. Ser faktiskt ingen större poäng alls med Flemingsberg i dagsläget.
Barkaby känner jag mig tveksam till även med förlängningen av Akalla-grenen. Kanske om Hjulsta-grenen även byggs ut dit.
Majkey

Inläggav C20_rules » tis 22 sep, 2015 17:58

twr skrev:
C20_rules skrev:Ja - ska det va riktiga höghastighetståg (som går över 200 km/h) så måste dom ju ha egna banor i vilket fall. Men det känns ju "lite smått" orealisktiskt hur man skulle få till det utan att det blir helt ohanterligt dyrt (i princip skulle man få bygga en lång tunnel under all bebyggelse - speciellt om man vill ha dom stora kurvradier som måste till också). Mer realistiskt är väl att dom skulle få gå utgå från Södertälje eller möjligen Flemingsberg och då kanske inte vinsten med dom blir fullt så stor eftersom man oftast måste ta sig från centralen dit i dom flesta fall (det ökar ju ens totala restid).

Allt behöver inte vara antingen eller. Tågen bör helst klara 320 km/h, men det är ju upp till operatörerna vad de köper in. De kan ändå gå på befintliga spår in till Stockholms central. Finns ingen anledning att göra på annat sätt.

Självklart föredrar man att sitta kvar på samma tåg även om det saktar in, än att byta till ett betydligt långsammare tåg som troligen gör uppehåll på vägen.

Så är det ju såklart. Men ska dom hålla nuvarande hastigheter t ex ända till Södertälje så kommer ju det inverka rätt mycket på den totala snittfarten för ett sånt höghastighetståg. För direkttåg på längre turer som ner till Göteborg och Malmö kanske man skulle vinna en del ändå - eftersom det ändå blir en rätt lång sträcka "ute i bushen" som dom kan "blåsa på".

Men ser man till tidtabellerna så tar t ex Stockholm - Södertälje tar det drygt 20 min att köra och den tiden skulle ju då bli samma för höghastighetstågen om dom kör på befintlig bana. Medan X2000 kör t ex Stockholm C - Norrköping på 1:12 enl SJ när jag kollade (måste ju varit en direkttur då - kollade bara det jag fick upp i "köpa biljett"-listan). Det betyder ju att man har ca 50 min restid att "spela på". Det kan ju teoretiskt ge knappt 17 min tidsvinst om man kör 300 istället för 200 - förutsatt man inte behöver accelerera och bromsa. Men med inbromsningar och accelerationer kanske det i praktiken blir 13 minuter. Det är ju alltid några minuter, men inte så mycket med tanke på vad dom nya spåren "ute i skogen" ändå skulle kosta. Det skulle ju mer bli ett skryttåg med hög toppfart
- vilket förvisso kanske lockar lite resenärer. Skulle man däremot kunna åka på hela vägen till centralen, så skulle man kanske spara 10-13 min där också eftersom fartökningen på den sträckan blir mycket större i % - d v s 47-50 min till Norrköping jämfört med 1 tim 12 min. Då börjar det ju bli värt något, men då är man ju inne på det där med bygget igen

Folk är för fixerade vid toppfarten. Det spelar ju ingen roll om man har 500 km/h i toppfart om merparten av den totala restiden ändå sker på dom långsamma sträckorna och spenderas på långsam acceleration och inbromsning.

Sen så är ju kapacitetsbrisen på spåren ofta ett välkänt problem - men det är nog rätt mycket billigare att bygga ut befintliga spår eller göra som man gör med Citybanan nu att lägga dom mest kapacitetskrävande tågen på egna spår.
C20_rules

Inläggav Kantorn » ons 23 sep, 2015 6:20

C20_rules skrev:
twr skrev:

Så är det ju såklart. Men ska dom hålla nuvarande hastigheter t ex ända till Södertälje så kommer ju det inverka rätt mycket på den totala snittfarten för ett sånt höghastighetståg. För direkttåg på längre turer som ner till Göteborg och Malmö kanske man skulle vinna en del ändå - eftersom det ändå blir en rätt lång sträcka "ute i bushen" som dom kan "blåsa på".

Men ser man till tidtabellerna så tar t ex Stockholm - Södertälje tar det drygt 20 min att köra och den tiden skulle ju då bli samma för höghastighetstågen om dom kör på befintlig bana. Medan X2000 kör t ex Stockholm C - Norrköping på 1:12 enl SJ när jag kollade (måste ju varit en direkttur då - kollade bara det jag fick upp i "köpa biljett"-listan). Det betyder ju att man har ca 50 min restid att "spela på". Det kan ju teoretiskt ge knappt 17 min tidsvinst om man kör 300 istället för 200 - förutsatt man inte behöver accelerera och bromsa. Men med inbromsningar och accelerationer kanske det i praktiken blir 13 minuter. Det är ju alltid några minuter, men inte så mycket med tanke på vad dom nya spåren "ute i skogen" ändå skulle kosta. Det skulle ju mer bli ett skryttåg med hög toppfart
- vilket förvisso kanske lockar lite resenärer. Skulle man däremot kunna åka på hela vägen till centralen, så skulle man kanske spara 10-13 min där också eftersom fartökningen på den sträckan blir mycket större i % - d v s 47-50 min till Norrköping jämfört med 1 tim 12 min. Då börjar det ju bli värt något, men då är man ju inne på det där med bygget igen

Folk är för fixerade vid toppfarten. Det spelar ju ingen roll om man har 500 km/h i toppfart om merparten av den totala restiden ändå sker på dom långsamma sträckorna och spenderas på långsam acceleration och inbromsning.

Sen så är ju kapacitetsbrisen på spåren ofta ett välkänt problem - men det är nog rätt mycket billigare att bygga ut befintliga spår eller göra som man gör med Citybanan nu att lägga dom mest kapacitetskrävande tågen på egna spår.

Som jag skrivit ett gäng gånger, gemensamt spår Stockholm C-Järna. Dessutom ska höghastighetståget inte gå via Katrineholm som X2000 gör nu.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » ons 23 sep, 2015 9:44

C20_rules skrev:
twr skrev:

Jag är inte säker på vad du menar.

Höghastighetsspår på "landet" kortar restiderna. Om det byggs nya spår sydväst om Järna bör höghastighetstågen ändå gå in till Stockholms central. Det finns ingen anledning att stanna tidigare, även om befintliga spår inte håller höghastighetsstandard. Sedan kan det förstås i någon avlägsen framtid vara aktuellt att bygga nya spår även mer centralt kortar det förstås restiderna, men det är knappast aktuellt nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav C20_rules » ons 23 sep, 2015 11:30

twr skrev:Jag är inte säker på vad du menar.

Höghastighetsspår på "landet" kortar restiderna. Om det byggs nya spår sydväst om Järna bör höghastighetstågen ändå gå in till Stockholms central. Det finns ingen anledning att stanna tidigare, även om befintliga spår inte håller höghastighetsstandard. Sedan kan det förstås i någon avlägsen framtid vara aktuellt att bygga nya spår även mer centralt kortar det förstås restiderna, men det är knappast aktuellt nu.

Var väl jag som missuppfattade lite - enl något förslag skulle dom bygga bara till Norrköping eller Linköping först och då tror jag inte det är så mycket vunnet om man inte även åtgärdar sträckan till Södertälje. Men för långturerna Stockholm - Göteborg, Stockholm - Helsingborg/Malmö mm så skulle det ju såklart bli annat (den långsamma biten utgör där rätt liten del av totaltiden). Till Malmö skulle man ju säkert kunna kapa 1,5 timme om man hade ett tåg som gjorde 300+ på en bana utan för många långsamma partier (den resan tar ju typ 5 timmar med nuvarande tåg och inga/få uppehåll).
Sen borde väl höghastighetsbanan kunna börja i (eller t o m strax innan) Södertälje Syd - därute är det ju inte mycket bebyggelse. Ju kortare dom delar tågen måste köra långsamt blir, desto högre blir ju snittfarten.
C20_rules

Inläggav twr » ons 23 sep, 2015 11:37

C20_rules skrev:

Var väl jag som missuppfattade lite - enl något förslag skulle dom bygga bara till Norrköping eller Linköping först och då tror jag inte det är så mycket vunnet om man inte även åtgärdar sträckan till Södertälje. Men för långturerna Stockholm - Göteborg, Stockholm - Helsingborg/Malmö mm så skulle det ju såklart bli annat (den långsamma biten utgör där rätt liten del av totaltiden). Till Malmö skulle man ju säkert kunna kapa 1,5 timme om man hade ett tåg som gjorde 300+ på en bana utan för många långsamma partier (den resan tar ju typ 5 timmar med nuvarande tåg och inga/få uppehåll).
Sen borde väl höghastighetsbanan kunna börja i (eller t o m strax innan) Södertälje Syd - därute är det ju inte mycket bebyggelse. Ju kortare dom delar tågen måste köra långsamt blir, desto högre blir ju snittfarten.

Första etappen är "Ostlänken" som går Järna - Skavsta - Norrköping - Linköping. Nya spår hela vägen. Syftet är inte enbart att korta restider, utan även att avhjälpa kapacitetsproblem.

Första etappen i andra änden är Göteborg - Landvetter - Borås. Här ersätts en mycket slingrig enkelspårig bana av en ny dubbelspårig som även får anslutning till flygplats.

Efter detta kan det vara dags för dels Linköping - Jönköping - Borås, dels en länk från Jönköpingstrakten mot Skåne.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav C20_rules » ons 23 sep, 2015 11:50

twr skrev:
C20_rules skrev:

Första etappen är "Ostlänken" som går Järna - Skavsta - Norrköping - Linköping. Nya spår hela vägen. Syftet är inte enbart att korta restider, utan även att avhjälpa kapacitetsproblem.

Första etappen i andra änden är Göteborg - Landvetter - Borås. Här ersätts en mycket slingrig enkelspårig bana av en ny dubbelspårig som även får anslutning till flygplats.

Efter detta kan det vara dags för dels Linköping - Jönköping - Borås, dels en länk från Jönköpingstrakten mot Skåne.

Jo just det. Men det blir förmodligen inte blir nån stor ökning av antal resande i första etappen då - så det vill sig ju att dom fortsätter satsa då och inte ser det som ett fjasko och lägger ner (som trafikplanerare har en tendens att göra). Men det är klart att om det leder till att tågstrulet, förseningar mm minskar (tack vare mer spårkapacitet) så finns det ju säkert lite att vinna där och nånstans måste man ju börja (det är ju förmodligen inte möjligt att bygga 40 mil bana på en gång)
C20_rules

Inläggav twr » ons 23 sep, 2015 11:54

http://sverigeforhandlingen.se/vanliga-fragor/

Sverigeföhandlingen skrev:Vad är Sverigeförhandlingens uppdrag när det gäller de nya höghastighetsjärnvägarna?

Sverigeförhandlingen ska ta fram förslag till principer för finansiering, en utbyggnadsstrategi samt hitta lösningar för spår och stationer där tågen ska in i städerna. Tågen ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och från Stockholm till Malmö på två och en halv timme. Hastigheten kommer att gå upp till 320 km/h.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik