Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockholm

Inläggav twr » lör 19 sep, 2015 11:09

Apropå diskussionen i en annan tråd om Barkarby. Vilka planer och tankar finns? Var ska framtidens icke-pendeltåg stanna i Stockholms regionen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Kantorn » lör 19 sep, 2015 16:50

twr skrev:Apropå diskussionen i en annan tråd om Barkarby. Vilka planer och tankar finns? Var ska framtidens icke-pendeltåg stanna i Stockholms regionen?

Det skulle förvåna mig storligen om Höghastighetstågen stannar någonstans mellan Skavsta och Stockholm.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7107
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav twr » lör 19 sep, 2015 17:51

Kantorn skrev:
twr skrev:Apropå diskussionen i en annan tråd om Barkarby. Vilka planer och tankar finns? Var ska framtidens icke-pendeltåg stanna i Stockholms regionen?

Det skulle förvåna mig storligen om Höghastighetstågen stannar någonstans mellan Skavsta och Stockholm.

Huddinge och Botkyrka kommun vill att de ska stanna i Flemingsberg. Men det är väl inte så troligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lars_L » sön 20 sep, 2015 6:55

Problemet är väl att som antytts operatörerna själva bestämmer vad man vill stanna. Men det är väl Barkarby och som man satsar på från Trafikverkets sida norr om stan och Flemingsberg respektive Södertälje söderut. Det intressanta blir väl hur man tänker sig med Sundbyberg.

De senare två ligger ju rätt nära varandra avståndsmässigt.

Nåväl, regionaltåg kommer väl ha visst intresse att stanna på dessa knutpunkter. Men vi vet ju att tåg med högre hastighet förlorar så mycket av körtiden vid ett extra uppehåll att man undviker det. Hitills har ju Flemingsberg visat sig ha på tok för litet underlag för att vara av intresse för annat än för regionaltågen och någon enstak avgång i högtrafik för snabbtågen eller IC.

Men mycket beror förstås på annan spårtrafik vid stationerna. En spårväg syd skulle givetvis öka intresset för att stanna i Flemingsberg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lennart Petersen » sön 20 sep, 2015 15:40

Lars_L skrev:Problemet är väl att som antytts operatörerna själva bestämmer vad man vill stanna. Men det är väl Barkarby och som man satsar på från Trafikverkets sida norr om stan och Flemingsberg respektive Södertälje söderut. Det intressanta blir väl hur man tänker sig med Sundbyberg.

De senare två ligger ju rätt nära varandra avståndsmässigt.

Nåväl, regionaltåg kommer väl ha visst intresse att stanna på dessa knutpunkter. Men vi vet ju att tåg med högre hastighet förlorar så mycket av körtiden vid ett extra uppehåll att man undviker det. Hitills har ju Flemingsberg visat sig ha på tok för litet underlag för att vara av intresse för annat än för regionaltågen och någon enstak avgång i högtrafik för snabbtågen eller IC.

Men mycket beror förstås på annan spårtrafik vid stationerna. En spårväg syd skulle givetvis öka intresset för att stanna i Flemingsberg.

Älvsjö tycker jag skulle vara utmärkt som station för åtminstone regional men kanske även fjärrtåg.
Väsentligt bättre än Flemingsberg och Älvsjö var också vad SJ föredrog på sin tid men man fick ge sig för lokala intressen som ville ha Flemingsberg.
Sedan har faktiskt Stockholm Södra nämnts för regionaltåg, ligger nära Stockholm C men skulle ändå kunna ge stora fördelar för många resande, jämför t.ex med Örebro Södra. Norrut på ostkustbanan borde det kanske också finnas något men det verkar vara svårt bestämma sig för något centrum.
Kanske Helenelund med plattformar för ytterspåren skulle kunna ha en uppgift med sin närhet till arbetsplatserna i Kista
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2031
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav twr » sön 20 sep, 2015 18:08

En fråga är, ska vi ha en eller två regionaltågsstationer per gren?

Älvsjö och/eller Flemingsberg?
Sundbyberg och/eller Barkarby?
Solna och/eller Helenelund?

Längre ut är Södertälje syd och Arlanda redan självskrivna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 20 sep, 2015 18:56

twr skrev:En fråga är, ska vi ha en eller två regionaltågsstationer per gren?

Älvsjö och/eller Flemingsberg?
Sundbyberg och/eller Barkarby?
Solna och/eller Helenelund?

Längre ut är Södertälje syd och Arlanda redan självskrivna.

Det där beror ju egentligen på behovet. Dvs var målpunkterna för inpendlarna finns. Men jag undrar om inte två stopp per gren är rimligt. ?
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12573
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lars_L » sön 20 sep, 2015 21:32

Inge skrev:Jag skulle nog vilja säga att problemet är att operatörerna har för lite att säga till om. Man är ju helt utelämnad till trafikverkets politiskt styrda godtycke. Har inte trafikverket lust att ha några perronger på de spår trafikverket bestämmer att man skall använda, blir det ju rätt meningslöst att stanna.

Det visade ju sig oerhört viktigt för avregleringen av flyget, att det fanns gamla militärflygplatser från kalla kriget spridda över i stort sett hela Europa, möjliga att ta över och driva kommersiellt av lokala intressen. Hade vi inte haft denna katalysator, så hade avregleringen inte lyckats så bra som den gjort.

Tyvärr finns inget liknande för järnvägen.


Fast jämförelsen med flyg blir kanske lite orättvis, då ju vinsten med detta är ganska liten för tågtrafiken. Det kostar s.a.s. inte något extra att använda Stockholm central. Många lågprisbolag kör ju idag också från "storflygplatser", men Ryanairs succés Har onekligen till viss del kunnat förklaras med lägre priser på grund av billigare kostnader för start och landning. Tillsammans med andra - som att utnyttja planen maximalt (i regel ca 6-23) och att kunna ha korta vändtider (också som en följd av de små flygplatserna) på 25-minuter.

Problemet är väl snarast hur tåglägena sätts och fördelas. Jag har nog alltid tyckt att tåglägen borde auktioneras ut. Både för att få ett effektivt utnyttjande och för att Trafikverket ska kunna lägga bra och optimerade tabeller för trafiken. Dessutom blir det rättvist och det blir naturligt billigare att resa utanför högtrafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lars_L » mån 21 sep, 2015 5:58

Inge skrev:Katalysatoreffekten skall som sagt inte heller underskattas. Hade inte Skavsta funnits hade Arlanda idag sannolikt varit dubbelt så dyrt och hälften så effektivt och så ser det ut över hela Europa. Konkurrensflygplatserna har tvingat de statliga att skärpa sig och kommersialisera sig.


Givetvis, och den effekten får vi ju också inom tågtrafiken. Nu har väl också statens vinstkrav gjort att man kunnat styra sj betydligt bättre än SAS. Sedan jar ju flyget en internationell aspekt som innebär att man lättare kan sänka personalkostnader etc. Den stora delen i vinsten är ju inte kostnaderna för start och landning på Arlanda, utan att SAS har haft ett mycket kostnadsdrivande huvudkontor med många hundra anställda, medan lågprisbolagen oftast håller nere administrationen till det minimala.

Men det stora problemet för konkurrens idag inom tågtrafiken är som sagt att tåglägena lite delas ut efter tradition, vilket gör det svårt att komma in för en ny aktör. Eventuellt andra uppehållsmönster har nog rätt liten betydelse och styrs ju också oftare än man tror bl.a av tågläget.

Sedan att MTR nu tycks misslyckas är ju snarast för att man inte anammar lågprisbolagens modell inom flyget. Den enda möjligheten att komma in är ju genom att ha så låga priser att tågen fylls. Särskilt som man konkurrerar både med flyg, buss och till viss del bil. Det räcker inte att ha fullt när det är bokmässa och på söndagskvällar
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lars_L » mån 21 sep, 2015 9:55

Inge skrev:Det uppstår ju en dynamik då både statlig infrastruktur och statliga trafikbolag samtidigt utsätts för konkurrens, som gör det svårare för den statliga infrastrukturförvaltaren att hålla det statliga trafikbolaget under armarna. Och det är den dynamiken som uteblir på järnvägen.

Relevansen för ämnet är att man måste inse att det fortfarande är den politiskt styrda infrastrukturförvaltaren som styr var tågen kan stanna och inte marknadsmässiga behov.


Jag vet väl dock inte riktigt om man gör det - alltså håller under armarna. Blir det konflikt, så är det ju det tåg med bäst samhällsekonomisk vinst som ska ha företräde. Det är väl snarast en lathetens effekt och en följd av ett obsolet system med vad jag förstår handgjorda grafer, istället för att, som man gör i många andra länder, använda komplicerade dataprogram för att räkna ut bästa sättet att utnyttja infrastrukturen.

I Sverige där ju varje X2000 har ett antal passningar kors och tvärt, är det givetvis rätt omständligt att ändra hela trafikupplägget - det är därför som jag förespråkar en annan lösning och auktion på tåglägen (för fjärrtåg och snabbtåg). Då skulle man också vara mer benägen att köra med långa tåg och spara på det begränsade utrymmet.

Till sakfrågan för denna tråd, så är det väl ändå inte så mycket önskemål på andra uppehåll som har funnits, och när det funnits så har de väl fått stanna där - såsom Tåg i Bergslagen i Barkarby och Trandsdev i Älvsjö. Så det har väl inte mött några större hinder.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Kantorn » mån 21 sep, 2015 14:34

Inge skrev:Inte är det så lätt att få stanna i Älvsjö inte. Det är gör ju vald spårlayout det mindre praktiskt också.

Dock är ju detta i dagsläget lite överkurs då den statliga infrastrukturförvaltaren valt att överhuvudtaget inte ge någon annan än den statliga operatören tillgång till spåren under den attraktiva tiden.

Det är så att säga en väldigt lång väg att vandra innan sådana här små frågor hamnar överst på dagordningen...

Jag har gått av ett x2-tåg i Älvsjö. Det var inte lätt. Tåget lutade mot öster men vi skulle av på västra sidan för att inte gå på spåren. Ingen plattform på platsen. Sedan fick de stänga alla spår fram till den västra (norrgående) perrongen. Vi gick dit, över bron och ner på andra perrongen där ett norrgående tåg på södergående plattform tog oss till centralen.

Om de ska ha regionaltåg att stoppa i Älvsjö måste det bli smidigare än så :)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7107
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lars_L » mån 21 sep, 2015 15:09

Både SJ-tåg och Snälltåget har stannat i Älvsjö. Dock vet jag inte hur det ser ut just nu. Ombyggnaderna för Citybanan omöjliggör väl en sådan lösning för tillfället.

Men det är klart att man å andra sidan inte kan begära att Trafikverket ska bygga nya plattformar bara för att någon privat operatör kanske vill testa att stanna vid en ny station. Det vore ju också orimligt. Samtidigt måste ju även Trafikverket kunna ställa krav på att man har tåg som fungerar för snabba uppehåll.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lennart Petersen » mån 21 sep, 2015 15:32

Kantorn skrev:
Inge skrev:Inte är det så lätt att få stanna i Älvsjö inte. Det är gör ju vald spårlayout det mindre praktiskt också.

Dock är ju detta i dagsläget lite överkurs då den statliga infrastrukturförvaltaren valt att överhuvudtaget inte ge någon annan än den statliga operatören tillgång till spåren under den attraktiva tiden.

Det är så att säga en väldigt lång väg att vandra innan sådana här små frågor hamnar överst på dagordningen...

Jag har gått av ett x2-tåg i Älvsjö. Det var inte lätt. Tåget lutade mot öster men vi skulle av på västra sidan för att inte gå på spåren. Ingen plattform på platsen. Sedan fick de stänga alla spår fram till den västra (norrgående) perrongen. Vi gick dit, över bron och ner på andra perrongen där ett norrgående tåg på södergående plattform tog oss till centralen.

Om de ska ha regionaltåg att stoppa i Älvsjö måste det bli smidigare än så :)

Ska vi anta att det var någon speciell händelse ?
För annars har det rätt ofta varit så att SJ lagt in annonserade i Älvsjö för X 2000 när det varit evenemang och stora mässor vid Älvsjömässan.
Man har då stannat vid de ordinarie pendeltågsspåren.
Ska Älvsjö användas mer reguljärt för regional och fjärrtåg, vilket jag i sig tycker vore önskvärt, så behöver man bygga plattformar vid fjärrspåren , trappor, väntsalar och sådant. Inte helt enkelt eftersom man byggt bort en massa mark intill med nya bostäder men med lite skohorn kanske det går .
Älvsjö var annars vad SJ självt förordade på sin tid men man blev överkörda av kommunalla intressen till förmån för Flemingsberg men det behöver väl inte gälla i en evighet. Vi behöver ett flerkärnigt Stockholm och tänk på hur många boendes söder om söder som får en kortare resa.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2031
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Kantorn » mån 21 sep, 2015 18:20

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:Jag har gått av ett x2-tåg i Älvsjö. Det var inte lätt. Tåget lutade mot öster men vi skulle av på västra sidan för att inte gå på spåren. Ingen plattform på platsen. Sedan fick de stänga alla spår fram till den västra (norrgående) perrongen. Vi gick dit, över bron och ner på andra perrongen där ett norrgående tåg på södergående plattform tog oss till centralen.

Om de ska ha regionaltåg att stoppa i Älvsjö måste det bli smidigare än så :)

Ska vi anta att det var någon speciell händelse ?

Ja, tåget "dog". Det hade varit problem strax innan, och så bestämde tåget - eller föraren i samspråk med trafikledningen - ar det fick räcka i Älvsjö. Tåget evakuerades från vagn 1, främre dörren för viga som vågade hoppa och bakre dörren för oss andra. Det fanns bara en stege.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7107
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav hgsldf » mån 21 sep, 2015 19:03

Lennart Petersen skrev: Älvsjö var annars vad SJ självt förordade på sin tid men man blev överkörda av kommunalla intressen till förmån för Flemingsberg men det behöver väl inte gälla i en evighet. Vi behöver ett flerkärnigt Stockholm och tänk på hur många boendes söder om söder som får en kortare resa.


Långt många flera boende och pendlare till området söder om söder skulle väl ha en bättre bytespunkt vid Södra Station (Sthlm S), med gångavstånd till både röda och gröna linjerna, för att inte tala om Stockholms innerstads största stadsdel.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 968
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lennart Petersen » mån 21 sep, 2015 19:29

hgsldf skrev:
Lennart Petersen skrev: Älvsjö var annars vad SJ självt förordade på sin tid men man blev överkörda av kommunalla intressen till förmån för Flemingsberg men det behöver väl inte gälla i en evighet. Vi behöver ett flerkärnigt Stockholm och tänk på hur många boendes söder om söder som får en kortare resa.


Långt många flera boende och pendlare till området söder om söder skulle väl ha en bättre bytespunkt vid Södra Station (Sthlm S), med gångavstånd till både röda och gröna linjerna, för att inte tala om Stockholms innerstads största stadsdel.
/Göran



Om man bor på Söder ja , men inte om man bor Söder om Söder. tänk boende i Farsta , Hagsätra, längs Nynäsbanan , med den tänkta spårvägen västerut mot Sydvästområdena. Älvsjö skulle kunna bli en knut av betydelse.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2031
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav hgsldf » mån 21 sep, 2015 20:18

Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:
Lennart Petersen skrev: Älvsjö var annars vad SJ självt förordade på sin tid men man blev överkörda av kommunalla intressen till förmån för Flemingsberg men det behöver väl inte gälla i en evighet. Vi behöver ett flerkärnigt Stockholm och tänk på hur många boendes söder om söder som får en kortare resa.


Långt många flera boende och pendlare till området söder om söder skulle väl ha en bättre bytespunkt vid Södra Station (Sthlm S), med gångavstånd till både röda och gröna linjerna, för att inte tala om Stockholms innerstads största stadsdel.
/Göran

Om man bor på Söder ja , men inte om man bor Söder om Söder. tänk boende i Farsta , Hagsätra, längs Nynäsbanan , med den tänkta spårvägen västerut mot Sydvästområdena. Älvsjö skulle kunna bli en knut av betydelse.

"tänkta" perifera spårvägar tror jag att vi skall glömma under överskådlig tid och dit hör även den där till Huddinge. Jag bor i Enskede och för mig är Södra den naturliga bytespunkten, oavsett om jag skall söder eller norr ut om det går.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 968
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav Lars_L » mån 21 sep, 2015 20:28

Chansen är väl med dagens strömningar större att tunnelbanan hinner före en spårvägsförbindelse till Älvsjö. Med tunnelbana finns det ju med en gång större skäl att stanna där.

Sedan är det väl ändå så att det är svårt att få till en fjärrtågsstation vid Älvsjö då ju pendeltågen har separata spår och säkert kommer behöva den kapaciteten i framtiden, särskilt som en av depåerna ligger där, vilket kräver visst utrymme för in- och utgående vagnar etc.

När Flemingsberg planerades fanns väl inte riktigt planerna på Citybanan och den frekvens som nu kommer bli aktuell.

Så, ska man bygga en fjärrtågsstation där som fungerar, så får det nog bli under jord. Och då rusar förstås kostnaderna iväg.
Stockholm Södra skulle väl då kunna användas under kortare tag. Där finns ju perrong som inte kommer användas efter Citybanans start (utan vid särskilda händelser, som exempelvis avstängningar på grund av underhåll).

Men om och när pendeltågen behöver båda plattformarna, så blir det också där fruktansvärt dyrt att finna en lösning för de mer långväga tågen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav twr » mån 21 sep, 2015 21:05

hgsldf skrev:
Lennart Petersen skrev: Älvsjö var annars vad SJ självt förordade på sin tid men man blev överkörda av kommunalla intressen till förmån för Flemingsberg men det behöver väl inte gälla i en evighet. Vi behöver ett flerkärnigt Stockholm och tänk på hur många boendes söder om söder som får en kortare resa.


Långt många flera boende och pendlare till området söder om söder skulle väl ha en bättre bytespunkt vid Södra Station (Sthlm S), med gångavstånd till både röda och gröna linjerna, för att inte tala om Stockholms innerstads största stadsdel.
/Göran

Det är ju knappast en bytespunkt. Ska man byta från tunnelbana gör man det rimligen vid T-Centralen.

Menar du att regionaltåg borde stanna i Södra station?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Regional-, fjärr-, höghastighetstågsstationer i Stockhol

Inläggav twr » mån 21 sep, 2015 21:08

Lars_L skrev:Chansen är väl med dagens strömningar större att tunnelbanan hinner före en spårvägsförbindelse till Älvsjö. Med tunnelbana finns det ju med en gång större skäl att stanna där.

Sedan är det väl ändå så att det är svårt att få till en fjärrtågsstation vid Älvsjö då ju pendeltågen har separata spår och säkert kommer behöva den kapaciteten i framtiden, särskilt som en av depåerna ligger där, vilket kräver visst utrymme för in- och utgående vagnar etc.

När Flemingsberg planerades fanns väl inte riktigt planerna på Citybanan och den frekvens som nu kommer bli aktuell.

Så, ska man bygga en fjärrtågsstation där som fungerar, så får det nog bli under jord. Och då rusar förstås kostnaderna iväg.
Stockholm Södra skulle väl då kunna användas under kortare tag. Där finns ju perrong som inte kommer användas efter Citybanans start (utan vid särskilda händelser, som exempelvis avstängningar på grund av underhåll).

Men om och när pendeltågen behöver båda plattformarna, så blir det också där fruktansvärt dyrt att finna en lösning för de mer långväga tågen.

Jag tror att både nya Resecentrum i Älvsjö och planerna för området öster om spåren tar hänsyn till möjligheten att anlägga en regionaltågsstation. Jag har sett ritningar för en sådan. 4 mittplattformar. Alla spår och plattformar skulle nog flyttas jämfört med idag.

Så utrymmet finns nog. Trafikeringen är nog ett större problem. Behöver alla tåg stanna i Älvsjö eller går det att köra förbi också?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6913
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron