M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Harald » mån 31 aug, 2015 14:20

Göteborgs kommun har beslutat att ta Ansaldobreda till skiljedomstol. Man har hotat med det tidigare, men gjorde en överenskommelse om att dela på kostnaden för att få alla M32 trafikdugliga. Det gjordes också en tidplan, som inte har uppfyllts. Nu har kommunen tappat tålamodet.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.281 ... sskandalen

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... ljedomstol
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav hej » mån 31 aug, 2015 15:07

Frågan är vem som är motpart efter det att AnsaldoBreda inte mer finns?
De nya ägarna lär ha sett till att inte få med sig gamla åtaganden.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Harald » mån 31 aug, 2015 15:28

AnsaldoBreda finns fortfarande. Affären med Hitachi är inte avslutad. När köpet fullföljs så följer alla AnsaldoBredas åtaganden med, om inte Hitachi har kommit överens med AnsaldoBredas nuvarande ägare om något annat. Och i så fall är det nuvarande ägaren som övertar åtagandet.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav hej » mån 31 aug, 2015 15:33

Enligt det som skrevs i tidningar om affären var att Hitachi skulle ta över allt förutom gamla åtaganden och att resterande delen skulle likvideras. Om det är det scenariot som gäller så kommer det inte finnas någon motpart. AnsaldoBreda kommer vara ett företag under avveckling utan tillgångar.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav 2763 » mån 31 aug, 2015 15:39

Blandar du inte ihop likvidation med konkurs nu?
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav hej » mån 31 aug, 2015 15:48

Konkurs görs då ett företag är på obestånd och begärs i konkurs.
Likvidation sker av ett företag som man avvecklar. Fodringar på företaget betalas om det finns tillgångar i företaget. Finns det inte är ägarna inte skyldiga att stå för dessa.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav hej » mån 31 aug, 2015 15:52

Vilket innebär att det likviderade företaget kommer att sättas i konkurs.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Harald » mån 31 aug, 2015 16:17

hej skrev:Enligt det som skrevs i tidningar om affären var att Hitachi skulle ta över allt förutom gamla åtaganden och att resterande delen skulle likvideras. Om det är det scenariot som gäller så kommer det inte finnas någon motpart. AnsaldoBreda kommer vara ett företag under avveckling utan tillgångar.

Det finns två möjligheter. Antingen köper Hitachi företaget AnsaldoBreda eller så köper de företagets rörelse och tillgångar av företaget. I det första fallet får de med sig alla företagets åtaganden. I det andra fallet har företaget en hög med pengar, nämligen de som Hitachi betalade för rörelsen och tillgångarna. Om man sedan beslutar att avveckla företaget så ska skulderna först betalas ur denna hög med pengar. Om det pågår en tvist om en skuld så ska det avsättas medel för den innan några pengar betalas ut till ägarna.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Odd » mån 31 aug, 2015 22:14

Jag tror inte heller att det går att slutföra en avveckling av ett företag som har pågående dåliga avtal och tvister, annars skulle ju varenda jävel göra så med sina dåliga affärer. Det är väl egentligen bara stater som lagligt kan skapa den typen av skalbolag, som tex "bankakuten" en gång i tiden.

Men rent teoretiskt, vad är skrotvärdet för M32-vagnarna? Man borde väl ändå ha detta som ett jämförelsevärde för att kunna besluta om det över huvud taget är lönt att fortsätta? Kanske kan "Mittiskogens apparatbyggeri AB" bygga nya vagnar med delvis återvunnet material för att få till en vagnpark som går att köra i 10-15 år tills nya bättre vagnar är på plats.... Ja, ni fattar.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3850
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav C12C3C3C12 » mån 31 aug, 2015 23:16

Odd skrev:Men rent teoretiskt, vad är skrotvärdet för M32-vagnarna? Man borde väl ändå ha detta som ett jämförelsevärde för att kunna besluta om det över huvud taget är lönt att fortsätta? Kanske kan "Mittiskogens apparatbyggeri AB" bygga nya vagnar med delvis återvunnet material för att få till en vagnpark som går att köra i 10-15 år tills nya bättre vagnar är på plats.... Ja, ni fattar.


Men är det inte dom som gör Skogstjärnens N:o 3 drycken?

Oops sorry, läste Mitiskogens Apparatbryggeri AB :(

Tillbaka till ämnet, jag tror att Hitachi tänker på sitt rykte - Goodwill - så att även gamla åtaganden för AnsoldoBreda (inom rimliga gränser) ingår i affärsöverlåtelsen.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1445
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav 1 » mån 31 aug, 2015 23:18

Odd skrev:Jag tror inte heller att det går att slutföra en avveckling av ett företag som har pågående dåliga avtal och tvister, annars skulle ju varenda jävel göra så med sina dåliga affärer. Det är väl egentligen bara stater som lagligt kan skapa den typen av skalbolag, som tex "bankakuten" en gång i tiden.


Nu har jag icke en susning om vilka regler som gäller i Italien. Men visst går det i Sverige att krypa ur "dåliga avtal och tvister". Styrelsen sammankallar till bolagsstämma och föreslår att bolaget skall likvideras. Stämman kan taga detta beslut med enkel majoritet.

Bolagsverket alt. domstol utser därefter en eller flera likvidatorer. Deras uppgift är att förvandla bolagets eventuella tillgångar till reda pengar för att betala skulderna. När likvidatorerna tagit sina arvoden brukar det inte finnas så mycket kvar.

Likvidatorerna granskar befintliga skulder och bolagets åtaganden och oftast finner de att enda möjligheten är att försätta bolaget i konkurs. Kika gärna på annonserna i dagspressen "Bolaget X i likvidation har försatts i konkurs".

Så länge skulderna inte består av s.k. allmänna avgifter; skatter, moms och arbetsgivaravgifter, och inget brottsligt handhavande föreligger, går styrelsen fri från ansvar.

Ägarna förlorar givetvis sitt insatta kapital men slipper sörjan med avtal och tvister.

Tyvärr är detta vardagsmat i framför allt byggbranschen där kunderna står med lång näsa när de upptäcker att utlovade garantier inte kan uppfyllas. Ibland får jag en känsla av att det är en "affärsidé" att köra mindre byggbolag några år, tömma kassan och sedan försvinna och slippa allt ansvar.

Betr. "bankakuten" har Du nog snurrat till det. Det har absolut inget med "skalbolag" att göra. Bankakuten var en poppisbenämning på Bankstödsnämnden, en svensk statlig myndighet som bildades 1993 för att bistå regeringen i att hantera effekterna av finanskrisen 1990-1994. Genom direkta finansieringar understödde man det svenska bankväsendet vilket delvis bestod i att man fick gå in i fallerande banker med ett ägaransvar. De investeringar som gjordes återvanns senare genom försäljningar och upplösningar vilket i slutändan blev en riktigt god affär för staten, d.v.s. skattebetalarna.

Hälsningar / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav darthjpp » tis 01 sep, 2015 0:31

hej skrev:Frågan är vem som är motpart efter det att AnsaldoBreda inte mer finns?
De nya ägarna lär ha sett till att inte få med sig gamla åtaganden.


Enligt det pressmeddelande som AnsaldoBreda och Hitachi skickade ut i samband med att affären offentliggjordes så är det några kontrakt som inte följer med, utan övertas av AnsaldoBredas nuvarande ägare Finmeccanica.
Vilka kontrakten är har inte offentliggjorts, men ett hett tips är IC2/4 i Danmark, Fyra i Holland/Belgien och M32 i Göteborg.
darthjpp
 
Inlägg: 581
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav hej » tis 01 sep, 2015 5:00

Det vanligaste förfarandet är att det som inte ansetts lönsamt att följa med placeras i ett eget bolag som man senare låter likvidera. Läste i våras en artikel som jag inte hittar nu men som hävdade att det var så Finmeccanicas plan är. Man delar helt enkelt AnsaldoBreda i två bolag. Säljer den lönsamma delen och likviderar den olönsamma.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Odd » tis 01 sep, 2015 8:37

Undrar om det även gäller det kraftigt försenade projektet med installation av nytt signalsystem på tunnelbana 2 i Stockholm, även det troligen ett bojsänke.

Man kan ju fråga sig varför Hitachi över huvud taget är intresserad av det där bolaget? Kan det vara vissa patent som de vill komma över? Tekniken verkar ju inte vara de starka korten...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3850
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Hechtwagen » tis 01 sep, 2015 8:51

Såg en notis i aftonbladet där aftonbladet meddelade oss läsare att GS/Västtrafik nu var trötta på de italienska vagnarna och att skiljedomen var en åtgärd för att bli av med M32:orna!

Det är väl inte aktuellt att göra sig av med alla eller ens några M32? Det är ju inte ens särskillt länge sedan politikerna ville köpa fler för att de var så billiga! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Odd » tis 01 sep, 2015 9:07

Med en misslyckad upphandling bakom sig och en skriande vagnbrist pga detta, finns det någon möjlighet för VT/GS att tex direktupphandla vagnar eller är man tvungen att gå stora rundan?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3850
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav 2763 » tis 01 sep, 2015 9:19

Hechtwagen skrev:Såg en notis i aftonbladet där aftonbladet meddelade oss läsare att GS/Västtrafik nu var trötta på de italienska vagnarna och att skiljedomen var en åtgärd för att bli av med M32:orna!

Vad litar du mest på i det fallet, GS eget pressmeddelande eller aftonbladet?

För övrigt är det ju inte ens Västtrafiks affär, det är Trafikkontoret Göteborgs Stad.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Harald » tis 01 sep, 2015 9:40

Odd skrev:Man kan ju fråga sig varför Hitachi över huvud taget är intresserad av det där bolaget? Kan det vara vissa patent som de vill komma över? Tekniken verkar ju inte vara de starka korten...

Det är nog signalbolaget Ansaldo STS de vill ha egentilgen. Förmodligen är Finmecannicas villkor att de då också får köpa AnsaldoBreda. Det har väl framgått av fackpressen att om inte affären med Ansaldo STS går i lås, så blir det inget alls.

Odd skrev:Med en misslyckad upphandling bakom sig och en skriande vagnbrist pga detta, finns det någon möjlighet för VT/GS att tex direktupphandla vagnar eller är man tvungen att gå stora rundan?


Man håller ju på med nästa upphandling. Man kan knappast direktupphandla vagnar som ska tillverkas. Om det funnes passande färdiga vagnar som man kunde få direkt, så kunde kanske en direktupphandling försvaras.

Fast egentligen har man inte någon skriande vagnbrist, möjligen en liten vagnbrist. Det handlar mera om hur man sköter underhållet och hur man hanterar situationen. Om man räknar bort de mer eller mindre permanent avställda M32 så finns det cirka 180 30-meterståg och max utsättning är nog runt 155. Några M31 är ju i Tjeckien och några M28 på rostsanering, men det borde inte vara omöjligt att klara utsättningen om man kör enkelvagnar på linje 13. Det finns ju också annat man kunde göra för att anpassa sig till situationen, t.ex. trafikera linje 10 med buss M-F dagtid. Om man ökade intervallen från 9 till 10 minuter så skulle man inte ha någon vagnbrist alls. Det ger visserligen 11 % högre beläggning i genomsnitt, men det borde vara bättre än att det slumpmässigt kommer en tur med 100 % högre beläggning.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav Odd » tor 31 aug, 2017 20:46

Nu är ärendet äntligen avgjort i skiljedomstol, och det föll i Göteborgs favör.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/tvisten-om-sp%C3%A5rvagnarna-avgjord-1.4586778

Så, vad innebär det i praktiken? Kommer GS kunna skrota vagnarna i förtid när M3x kommer i drift om några år?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3850
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: M32 blir ett ärende för skiljedomstol

Inläggav 2763 » tor 31 aug, 2017 21:29

Odd skrev:Nu är ärendet äntligen avgjort i skiljedomstol, och det föll i Göteborgs favör.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/tvisten-om-sp%C3%A5rvagnarna-avgjord-1.4586778

Så, vad innebär det i praktiken? Kommer GS kunna skrota vagnarna i förtid när M3x kommer i drift om några år?

När man nu skickar vagnarna på en tremånaders hälsokur i Tjeckien känns det inte troligt.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ADDE och 8 gäster