Citybanan station Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav roggek » tor 12 okt, 2017 16:28

ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!

just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!


Hur skulle du tänkt dig en hiss vid Skanstull Norra? Lite nyfiken?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2345
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav ADDE » tor 12 okt, 2017 16:29

roggek skrev:
ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!

just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!


Hur skulle du tänkt dig en hiss vid Skanstull Norra? Lite nyfiken?


Visst, här blir det I princip omöjligt då plattformen smalnar av här. Bästa vore om man kunde bredda plattformsändan så man kunde palcera en hiss bakom trappan, likt slussen!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1748
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav TKO » tor 12 okt, 2017 17:42

ADDE skrev:
roggek skrev:
ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!

just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!


Hur skulle du tänkt dig en hiss vid Skanstull Norra? Lite nyfiken?


Visst, här blir det I princip omöjligt då plattformen smalnar av här. Bästa vore om man kunde bredda plattformsändan så man kunde palcera en hiss bakom trappan, likt slussen!


Jag tror det är rätt tänkt, men jag ska ändå titta nästa gång jag har vägarna förbi. Kan det finnas ett sätt att klämma in en hiss?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8656
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav heasm » tor 12 okt, 2017 20:28

Enceladus skrev:
heasm skrev:
Enceladus skrev:Ja, men man måste vara försiktig så att Roslagsbanan inte krockar med den förberedda tunneln som ligger just där:

http://www.janlindahl.se/xtemp/20170917a.jpg
Jourmaster har ändrat bilden till en länk, eftersom skribenten inte har upphovsrätt till bilden.

Är den här bilden tagen söderut från norr om Odenplan och visar försvarsarbete för en framtida andra plattform vid stationen? Om inte, vilken sida av nuvarande plattform är det tänkt att plattform nummer 2 skall placeras?


Ja, bilden är tagen norrifrån.

Roslagsbanan till city skall projektstartas 2026 och vara klar senast 2035 (den som lever får se...). Hoppas att Trafikverket samordnar så att plattform 2 vid Odenplan färdigställs samtidigt.
heasm
 
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav Enceladus » tor 12 okt, 2017 20:55

heasm skrev:Roslagsbanan till city skall projektstartas 2026 och vara klar senast 2035 (den som lever får se...). Hoppas att Trafikverket samordnar så att plattform 2 vid Odenplan färdigställs samtidigt.


Odenplans andra plattform behöver bli klar tidigare än så om Ulriksdal, Huddinge och Fagersjö ska kunna exploateras utan tunnelbana. Roslagsbanans station vid Odenplan skulle kunna förberedas i förväg. Eller så tidigareläggs projektstarten - den politiska viljan verkar finnas (men handlingar väger såklart mer än ord).
Enceladus
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav Enceladus » tor 12 okt, 2017 21:02

Inge skrev:
heasm skrev:Roslagsbanan till city skall projektstartas 2026 och vara klar senast 2035 (den som lever får se...).
:lol:
heasm skrev:Hoppas att Trafikverket samordnar så att plattform 2 vid Odenplan färdigställs samtidigt.
Jag hoppas nog att den samordnas med något mer realistisk. En ny pendeltågstunnel i berg från Sumpan tex.


Skulle inte Trafikverket "tappa ansiktet på grund av det redan genomföra idiotbygget vid Tomteboda"?
Enceladus
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 16:32

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Det vore mycket bra om den extra plattformen byggdes före 2030. Då skulle det nämligen kunna samordnas med bygget av Roslagsbanan. Det vore önskvärt att Roslagsbanan kunde gå över Citybanan (men under tunnelbanan förstås), för att skapa en effektiv bytespunkt och undvika att Roslagsbanan hamnar för djupt.

Först kan den nya plattformen byggas, och därefter Roslagsbanan över. Sedan flyttar pendeltågstrafiken till den nya plattformen och Roslagsbanan byggs över den nuvarande. När bygget är färdigt börjar sedan båda pendeltågsplattformarna att trafikeras.


Nu när Roslagsbanans förlängning faktiskt är beslutad är det kanske dags att börja fundera på om projekten kan samordnas. Är det över huvud taget möjligt att klämma in Roslagsbanan mellan tunnelbanan och pendeltåget? Mellanplanet och rulltrapporna tar ju ganska mycket plats. Jag tror nästan att Roslagsbanan måste dras parallellt med Citybanan. De skulle dock kunna dela mellanplan.


Öster om och parallellt med Citybanan borde man väl få plats. Och sedan ungefär samma sak vid T-Centralen. Öster om och parallellt , och så en drös förbindelsegångar och rulltrappor !

Ja, det är ju rimligt. Det finns ingen anledning för Roslagsbanan att någonsin korsa Cirtybanan. Och då behöver den inte heller ligga djupare, utan kanske ungefär på samma nivå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7304
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 16:36

heasm skrev:Roslagsbanan till city skall projektstartas 2026 och vara klar senast 2035 (den som lever får se...). Hoppas att Trafikverket samordnar så att plattform 2 vid Odenplan färdigställs samtidigt.

Tyvärr är det först 2038 som Roslagsbanan ska vara färdig, enligt avtalet. Det vore mycket lämpligt att samordna med bygget av en andra pendeltågsplattform. De behöver inte nödvändigtvis öppna exakt samtidigt, men det verkar rimligt att samordna byggarbetet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7304
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav twr » tis 08 maj, 2018 14:07

Finns det någon poäng att bygga fyrspår hela vägen från Odenplan till banorna förgrenar sig bortom Tomteboda? Och hur svårt svårt skulle det vara?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7304
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav Enceladus » tis 08 maj, 2018 14:25

twr skrev:Finns det någon poäng att bygga fyrspår hela vägen från Odenplan till banorna förgrenar sig bortom Tomteboda? Och hur svårt svårt skulle det vara?


Två norrgående spår skulle inte ge speciellt stor nytta så länge det bara är dubbelspår mellan City och Odenplan. Norrgående tåg kan ändå inte avgå samtidigt från City. Däremot skulle två södergående spår ge större nytta. Det skulle fortfarande inte vara möjligt att avgå samtidigt från Odenplan, men istället för att köa i en tunnel skulle tågen kunna vänta vid plattformen. Det är inte så sällan det kommer tåg från Solna och Sundbyberg ungefär samtidigt. Jag har för mig att den ursprungliga planen innehöll trespår mellan Odenplan och Tomteboda.
Enceladus
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav twr » tis 08 maj, 2018 14:29

Enceladus skrev:
twr skrev:Finns det någon poäng att bygga fyrspår hela vägen från Odenplan till banorna förgrenar sig bortom Tomteboda? Och hur svårt svårt skulle det vara?


Två norrgående spår skulle inte ge speciellt stor nytta så länge det bara är dubbelspår mellan City och Odenplan. Norrgående tåg kan ändå inte avgå samtidigt från City. Däremot skulle två södergående spår ge större nytta. Det skulle fortfarande inte vara möjligt att avgå samtidigt från Odenplan, men istället för att köa i en tunnel skulle tågen kunna vänta vid plattformen. Det är inte så sällan det kommer tåg från Solna och Sundbyberg ungefär samtidigt. Jag har för mig att den ursprungliga planen innehöll trespår mellan Odenplan och Tomteboda.

Jag vill också minnas att jag läst något sådant. Hur svårt är det att bygga detta i efterhand? Jag gissar att det skulle betyda en ny separat tunnel ända till utan vid Tomteboda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7304
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav heasm » tis 08 maj, 2018 15:36

Uppnår man så mycket att man med det?

Som twr skriver torde tunneln behöva börja någonstans vid Tomteboda och skall ner under befintliga spår och under Norra länken vilket säkert kräver omfattande trafikavstängningar och bli ganska dyrt. Jag tror att man uppnår tillräckligt med att bygga etapp 2 med 4-spår vid Odenplan, Stockholm södra och Årstaberg. Att tågen får vänta i på Mälarbanan eller Ostkustbanan en stund innan de kan rulla in till plattform borde inte vara värt den kostnaden att bygga bort så länge som det inte är fyrspår genom hela Citybanan och då kanske man skall ta sig en funderare på om inte en Kungsholmsbana är att föredra.

För inte kommer väl pendeltågen blockera andra tåg när fyrspåret på Mälarbanan är klart?
heasm
 
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav twr » tor 17 maj, 2018 6:49

Hur mycket förberedd är en andra plattform? Finns det någon tanke om hur den skulle bygga? Hur löser man arbetstunnel dit?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7304
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav heasm » tor 17 maj, 2018 12:59

Vad jag förstått så är endast de första metrarna i norra och södra ändan förberedda (se bild) för att man skall kunna spränga ut hålrummet utan att störa befintlig trafik för mycket.

Vad det gäller arbetstunnlar vet jag inte hur mycket som finns kvar av de vid Torsgatan och vid Norra Stationsområdet, men de skulle annars eventuellt kunna återetableras. Går det att använda servicetunneln?
heasm
 
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav twr » tor 17 maj, 2018 13:58

heasm skrev:Vad jag förstått så är endast de första metrarna i norra och södra ändan förberedda (se bild) för att man skall kunna spränga ut hålrummet utan att störa befintlig trafik för mycket.

Vad det gäller arbetstunnlar vet jag inte hur mycket som finns kvar av de vid Torsgatan och vid Norra Stationsområdet, men de skulle annars eventuellt kunna återetableras. Går det att använda servicetunneln?

Servicetunneln är på andra sidan. Det är möjligt att den skulle kunna användas att köra i, men då måste man nog bygga något planskilt under spårtunneln för att komma till den nya plattformen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7304
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav TKO » tor 17 maj, 2018 14:21

Med hänvisning till andra tidigare och pågående diskussioner måste jag fråga:

- Finns det något exempel på en dubbelspårig (pendeltågs)bana där man av kapacitetsskäl har dubbla plattformsspår på samtliga stationer?
Dubbla plattformar ("spansk lösning") finns ju t ex i München - men dubbla plattformsspår?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8656
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav Enceladus » tor 17 maj, 2018 14:27

TKO skrev:Med hänvisning till andra tidigare och pågående diskussioner måste jag fråga:

- Finns det något exempel på en dubbelspårig (pendeltågs)bana där man av kapacitetsskäl har dubbla plattformsspår på samtliga stationer?
Dubbla plattformar ("spansk lösning") finns ju t ex i München - men dubbla plattformsspår?

/TKO


Finns det någon bana som har lika långa uppehåll?
Enceladus
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav twr » tor 17 maj, 2018 14:42

Enceladus skrev:
TKO skrev:Med hänvisning till andra tidigare och pågående diskussioner måste jag fråga:

- Finns det något exempel på en dubbelspårig (pendeltågs)bana där man av kapacitetsskäl har dubbla plattformsspår på samtliga stationer?
Dubbla plattformar ("spansk lösning") finns ju t ex i München - men dubbla plattformsspår?

/TKO


Finns det någon bana som har lika långa uppehåll?

Och då är vi tillbaka i frågan: Varför ska just Stockholms pendeltågstunnel ha unikt långa uppehåll? (Om det nu är så det är.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7304
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav heasm » tor 17 maj, 2018 14:46

Jag börjar luta åt att man skall fokusera på intrimning av uppehållstider och att bygga en andra plattform vid Odenplan när den nu är eller snart kommer att bli en lika stor station som City
heasm
 
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Citybanan station Odenplan

Inläggav TKO » tor 17 maj, 2018 14:50

twr skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Med hänvisning till andra tidigare och pågående diskussioner måste jag fråga:

- Finns det något exempel på en dubbelspårig (pendeltågs)bana där man av kapacitetsskäl har dubbla plattformsspår på samtliga stationer?
Dubbla plattformar ("spansk lösning") finns ju t ex i München - men dubbla plattformsspår?

/TKO


Finns det någon bana som har lika långa uppehåll?

Och då är vi tillbaka i frågan: Varför ska just Stockholms pendeltågstunnel ha unikt långa uppehåll? (Om det nu är så det är.)


Därför att man gjort alla tänkbara fel? Nej så illa kan det väl inte vara...

Det måste - eller i varje fall borde - finnas billigare sätt att höja kapaciteten än att bygga fler spår vid varje station.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8656
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: LasseW och 4 gäster