Sida 2 av 4

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: lör 17 sep, 2016 7:38
av twr
Det har nu byggts 3 rulltrappor från tunnelbanan ned till mellanplanet. Någon som vet hur de kommer att vara riktade? En av varje i öster antagligen, men vilken är vilken? I väster är det bara en, i vilken riktning går den?

Kommer dessa rulltrappor räcka? Kommer det bli trångt? Särskilt med tanke på att tunnelbanans andra plattform inte byggs.

Finns det någon prognos av vart pendeltågsresenärerna ska? Hur många stiger av här, hur många ska vidare med olika trafikslag, hur många går upp i den norra änden?

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: lör 17 sep, 2016 8:25
av Ute och åker
twr skrev:Det har nu byggts 3 rulltrappor från tunnelbanan ned till mellanplanet. Någon som vet hur de kommer att vara riktade? En av varje i öster antagligen, men vilken är vilken? I väster är det bara en, i vilken riktning går den?

Kommer dessa rulltrappor räcka? Kommer det bli trångt? Särskilt med tanke på att tunnelbanans andra plattform inte byggs.

Finns det någon prognos av vart pendeltågsresenärerna ska? Hur många stiger av här, hur många ska vidare med olika trafikslag, hur många går upp i den norra änden?

För de många pendlare som byter mellan tunnelbana och pendeltåg ändras ju förutsättningarna väldigt mycket när Citybanan öppnar. Precis som de gjorde då Tvärbanan öppnade. Det tog några år innan många kom underfund med att det lönade sig i vissa relationer att byta till tvärbanan och åka mellan olika grenar på tunnelbanan/pendeltågen istället för att åka genom stan och byta där. Det finns ju tre centrala pendeltågsstationer där man kan byta mellan tunnelbanan och pendeltågen, och så tillkommer de stationer man kan byta genom att ta tvärbanan en liten bit. Var man byter beror på många faktorer, där några är total tidsåtgång för resan, möjlighet till sittplats, om bytet kan ske väderskyddat, om det är trängsel där man byter, möjlighet att köpa fika då man byter och allt möjligt annat. Många faktorer som avgör hur trafikantströmmarna går och var det kan bli trångt alltså.

Rulltrapporna är med till visshet gränsande sannolikhet reversibla. Man försöker förutse trafikströmmarna dag 1 och så tar man väl en rulltrappa i varje riktning och så en rulltrappa i den riktning man tror de flesta byter.. Sedan kanske man märker att det blir onödig trängsel på vissa delar av tunnelbaneplattformen Odenplan eller på mellanplanet. Och så kanske man skiftar vilka rulltrappor som går uppåt och nedåt. Sedan kanske man byter riktning vissa tider på en rulltrappa efter ett tag. Efter några år kanske man kommer underfund med att om man byter igen så får man bättre fördelning i tunnelbanetåget. Det finns exempel på rulltrappor i tunnelbanan som väldigt många år har varit riktade på ett visst sätt, men där man sedan riktat om dem på ett annat sätt. Har man ENBART rulltrappor (och hiss) men inga vanliga trappor, brukar man ofta låta en rulltrappa vara stillastående och i reserv. Det är för att de som är rädda för att åka rulltrappa ska ha en möjlighet att gå. Och att de som har en stor hund de inte kan bära kan gå med hunden i den stillastående rulltrappan (hundar ska inte åka rulltrappa). Många faktorer som avgör hur man väljer att rikta rulltrapporna alltså.

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: lör 17 sep, 2016 8:54
av kildor
Man kan väl ha en gissningstävling? Det borde finnas 6 tänkbara alternativ för hur rulltrapporna är riktade. Och kanske får man svaret imorgon :D

Om man kallar rulltrapporna 1, 2 och 3 från öster till väster så har man följande alternativ:

A. 1 upp, 2 upp, 3 ner
B. 1 upp, 2 ner, 3 upp
C. 1 ner, 2 upp, 3 upp
D. 1 ner, 2 ner, 3 upp
E. 1 ner, 2 upp, 3 ner
F. 1 upp, 2 ner, 3 ner

Jag gissar på E!

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: lör 17 sep, 2016 9:03
av twr
Ute och åker skrev:
twr skrev:Det har nu byggts 3 rulltrappor från tunnelbanan ned till mellanplanet. Någon som vet hur de kommer att vara riktade? En av varje i öster antagligen, men vilken är vilken? I väster är det bara en, i vilken riktning går den?

Kommer dessa rulltrappor räcka? Kommer det bli trångt? Särskilt med tanke på att tunnelbanans andra plattform inte byggs.

Finns det någon prognos av vart pendeltågsresenärerna ska? Hur många stiger av här, hur många ska vidare med olika trafikslag, hur många går upp i den norra änden?

För de många pendlare som byter mellan tunnelbana och pendeltåg ändras ju förutsättningarna väldigt mycket när Citybanan öppnar. Precis som de gjorde då Tvärbanan öppnade. Det tog några år innan många kom underfund med att det lönade sig i vissa relationer att byta till tvärbanan och åka mellan olika grenar på tunnelbanan/pendeltågen istället för att åka genom stan och byta där. Det finns ju tre centrala pendeltågsstationer där man kan byta mellan tunnelbanan och pendeltågen, och så tillkommer de stationer man kan byta genom att ta tvärbanan en liten bit. Var man byter beror på många faktorer, där några är total tidsåtgång för resan, möjlighet till sittplats, om bytet kan ske väderskyddat, om det är trängsel där man byter, möjlighet att köpa fika då man byter och allt möjligt annat. Många faktorer som avgör hur trafikantströmmarna går och var det kan bli trångt alltså.

Rulltrapporna är med till visshet gränsande sannolikhet reversibla. Man försöker förutse trafikströmmarna dag 1 och så tar man väl en rulltrappa i varje riktning och så en rulltrappa i den riktning man tror de flesta byter.. Sedan kanske man märker att det blir onödig trängsel på vissa delar av tunnelbaneplattformen Odenplan eller på mellanplanet. Och så kanske man skiftar vilka rulltrappor som går uppåt och nedåt. Sedan kanske man byter riktning vissa tider på en rulltrappa efter ett tag. Efter några år kanske man kommer underfund med att om man byter igen så får man bättre fördelning i tunnelbanetåget. Det finns exempel på rulltrappor i tunnelbanan som väldigt många år har varit riktade på ett visst sätt, men där man sedan riktat om dem på ett annat sätt. Har man ENBART rulltrappor (och hiss) men inga vanliga trappor, brukar man ofta låta en rulltrappa vara stillastående och i reserv. Det är för att de som är rädda för att åka rulltrappa ska ha en möjlighet att gå. Och att de som har en stor hund de inte kan bära kan gå med hunden i den stillastående rulltrappan (hundar ska inte åka rulltrappa). Många faktorer som avgör hur man väljer att rikta rulltrapporna alltså.

Intressant om rulltrappor!

Gällande bytet har ju de flesta inte ett val mellan flera platser att byta. Sitter du på en bana och ska till en annan finns det i de flesta fall bara en plats att byta. Men visst finns det några fall det där finns fler valmöjligheter.

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: lör 17 sep, 2016 9:04
av twr
kildor skrev:Man kan väl ha en gissningstävling? Det borde finnas 6 tänkbara alternativ för hur rulltrapporna är riktade. Och kanske får man svaret imorgon :D

Om man kallar rulltrapporna 1, 2 och 3 från öster till väster så har man följande alternativ:

A. 1 upp, 2 upp, 3 ner
B. 1 upp, 2 ner, 3 upp
C. 1 ner, 2 upp, 3 upp
D. 1 ner, 2 ner, 3 upp
E. 1 ner, 2 upp, 3 ner
F. 1 upp, 2 ner, 3 ner

Jag gissar på E!

Bra sammanställning! Jag håller med om att E verkar rimligt.

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: lör 17 sep, 2016 9:04
av Ute och åker
kildor skrev:Man kan väl ha en gissningstävling? Det borde finnas 6 tänkbara alternativ för hur rulltrapporna är riktade. Och kanske får man svaret imorgon :D

Om man kallar rulltrapporna 1, 2 och 3 från öster till väster så har man följande alternativ:

A. 1 upp, 2 upp, 3 ner
B. 1 upp, 2 ner, 3 upp
C. 1 ner, 2 upp, 3 upp
D. 1 ner, 2 ner, 3 upp
E. 1 ner, 2 upp, 3 ner
F. 1 upp, 2 ner, 3 ner

Jag gissar på E!

Min gissning är att rulltrapporna imorgon är riktade efter hur man planerat hur alla besökare ska röra sig just på besöksdagen. ;)
Har man 3 rulltrappor kan de matematiskt vara riktade på 27 olika sätt, eftersom det är fullt möjligt att ha en eller flera stillastående. :)
Det är säkert intressant också att gissa hur hissen kommer att vara riktad. Upp eller ner (eller stillastående)? :D

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: sön 18 sep, 2016 11:21
av Lars_L
twr skrev:Det har nu byggts 3 rulltrappor från tunnelbanan ned till mellanplanet. Någon som vet hur de kommer att vara riktade? En av varje i öster antagligen, men vilken är vilken? I väster är det bara en, i vilken riktning går den?

Kommer dessa rulltrappor räcka? Kommer det bli trångt? Särskilt med tanke på att tunnelbanans andra plattform inte byggs.

Finns det någon prognos av vart pendeltågsresenärerna ska? Hur många stiger av här, hur många ska vidare med olika trafikslag, hur många går upp i den norra änden?


Många frågor. Rulltrappsriktningarna överlåter jag till er andra att filosofera över. Ingen publicerad prognos vad jag har kunnat se rörande målpunkter - bara om totala antalet resenärer. Någon större trängsel lär det väl inte bli; pendeltågen är så pass långa och resenärerna därmed relativt utspridda - dessutom gör ju mellanplanet att det blir ett något jämnare flöde, där det kan vara något trångt.

Men som "Ute och åker" påpekat så är det alltid svårt när det finns alternativ att veta exakt hur flödet kommer bli. Hur står sig exempelvis bytespunkten vid Odenplan i jämförelse med T-centralen? "Normalt" bör man väl dock ta resenärer som dels har målpunkten/startpunkten västerut och söderut till Rådmansgatan. Men andra frågor är ju hur många som väljer att gå av vid Odenplan, kontra byta till tunnelbanan. I modellerna beräknas ju folk uppfatta gångtid ungefär lika negativt som att byta - särskilt om det är marginell väntetid.

På det ovanstående tror jag dock att det ändå är relativt lätt att få fram en prognos, utifrån hur resandet ser ut idag.

En riktigt svår sak är ju därför NKS. Kommer pendeltågsreseärerna att välja att gå från Vanadisplan, eller kommer man vänta på linje 73 vid Odenplan, alternativt byta till tunnelbana till S:t Eriksplan för att där byta till buss? Det där kan ju skilja sig åt beroende på hur vädret ser ut, men min misstanke är nog att de flesta pendeltågsresenärer i normalfallet kommer att gå från pendeltågsstationen - däremot förstås inte till gamla Karolinska, vilket blir lite för långt.

En annan sak är förstås hur resandet till Tekniska och Universitetet kommer påverkas av stationen vid Odenplan. Idag har det ju i princip inte varit något alternativ att byta vid Karlberg för att nå dessa målpunkter, men från pendeltågen norrifrån kommer nog detta nästan bli den naturliga bytespunkten istället för att byta till röda linjen vid T-centralen.

På så sätt kan man ju notera att Odenplan lär få ganska stor betydelse för resenärer till/från stadens högskolor/universitet. Även om man ska till södertörn kommer det ju västerifrån troligen vara smidigare att byta vid Odenplan, än vid T-centralen.

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: ons 11 okt, 2017 16:22
av Enceladus
twr skrev:Det vore mycket bra om den extra plattformen byggdes före 2030. Då skulle det nämligen kunna samordnas med bygget av Roslagsbanan. Det vore önskvärt att Roslagsbanan kunde gå över Citybanan (men under tunnelbanan förstås), för att skapa en effektiv bytespunkt och undvika att Roslagsbanan hamnar för djupt.

Först kan den nya plattformen byggas, och därefter Roslagsbanan över. Sedan flyttar pendeltågstrafiken till den nya plattformen och Roslagsbanan byggs över den nuvarande. När bygget är färdigt börjar sedan båda pendeltågsplattformarna att trafikeras.


Nu när Roslagsbanans förlängning faktiskt är beslutad är det kanske dags att börja fundera på om projekten kan samordnas. Är det över huvud taget möjligt att klämma in Roslagsbanan mellan tunnelbanan och pendeltåget? Mellanplanet och rulltrapporna tar ju ganska mycket plats. Jag tror nästan att Roslagsbanan måste dras parallellt med Citybanan. De skulle dock kunna dela mellanplan.

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: ons 11 okt, 2017 18:33
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:
twr skrev:Det vore mycket bra om den extra plattformen byggdes före 2030. Då skulle det nämligen kunna samordnas med bygget av Roslagsbanan. Det vore önskvärt att Roslagsbanan kunde gå över Citybanan (men under tunnelbanan förstås), för att skapa en effektiv bytespunkt och undvika att Roslagsbanan hamnar för djupt.

Först kan den nya plattformen byggas, och därefter Roslagsbanan över. Sedan flyttar pendeltågstrafiken till den nya plattformen och Roslagsbanan byggs över den nuvarande. När bygget är färdigt börjar sedan båda pendeltågsplattformarna att trafikeras.


Nu när Roslagsbanans förlängning faktiskt är beslutad är det kanske dags att börja fundera på om projekten kan samordnas. Är det över huvud taget möjligt att klämma in Roslagsbanan mellan tunnelbanan och pendeltåget? Mellanplanet och rulltrapporna tar ju ganska mycket plats. Jag tror nästan att Roslagsbanan måste dras parallellt med Citybanan. De skulle dock kunna dela mellanplan.


Öster om och parallellt med Citybanan borde man väl få plats. Och sedan ungefär samma sak vid T-Centralen. Öster om och parallellt , och så en drös förbindelsegångar och rulltrappor !

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: ons 11 okt, 2017 20:34
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Det vore mycket bra om den extra plattformen byggdes före 2030. Då skulle det nämligen kunna samordnas med bygget av Roslagsbanan. Det vore önskvärt att Roslagsbanan kunde gå över Citybanan (men under tunnelbanan förstås), för att skapa en effektiv bytespunkt och undvika att Roslagsbanan hamnar för djupt.

Först kan den nya plattformen byggas, och därefter Roslagsbanan över. Sedan flyttar pendeltågstrafiken till den nya plattformen och Roslagsbanan byggs över den nuvarande. När bygget är färdigt börjar sedan båda pendeltågsplattformarna att trafikeras.


Nu när Roslagsbanans förlängning faktiskt är beslutad är det kanske dags att börja fundera på om projekten kan samordnas. Är det över huvud taget möjligt att klämma in Roslagsbanan mellan tunnelbanan och pendeltåget? Mellanplanet och rulltrapporna tar ju ganska mycket plats. Jag tror nästan att Roslagsbanan måste dras parallellt med Citybanan. De skulle dock kunna dela mellanplan.


Öster om och parallellt med Citybanan borde man väl få plats. Och sedan ungefär samma sak vid T-Centralen. Öster om och parallellt , och så en drös förbindelsegångar och rulltrappor !


Ja, men man måste vara försiktig så att Roslagsbanan inte krockar med den förberedda tunneln som ligger just där:

http://www.janlindahl.se/xtemp/20170917a.jpg
Jourmaster har ändrat bilden till en länk, eftersom skribenten inte har upphovsrätt till bilden.

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: ons 11 okt, 2017 22:26
av Lennart Petersen
Vi får väl hoppas att de som planerar vet vad som redan finns där nere i underjorden .

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 14:05
av heasm
Enceladus skrev:Ja, men man måste vara försiktig så att Roslagsbanan inte krockar med den förberedda tunneln som ligger just där:

http://www.janlindahl.se/xtemp/20170917a.jpg
Jourmaster har ändrat bilden till en länk, eftersom skribenten inte har upphovsrätt till bilden.

Är den här bilden tagen söderut från norr om Odenplan och visar försvarsarbete för en framtida andra plattform vid stationen? Om inte, vilken sida av nuvarande plattform är det tänkt att plattform nummer 2 skall placeras?

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 14:57
av Enceladus
heasm skrev:
Enceladus skrev:Ja, men man måste vara försiktig så att Roslagsbanan inte krockar med den förberedda tunneln som ligger just där:

http://www.janlindahl.se/xtemp/20170917a.jpg
Jourmaster har ändrat bilden till en länk, eftersom skribenten inte har upphovsrätt till bilden.

Är den här bilden tagen söderut från norr om Odenplan och visar försvarsarbete för en framtida andra plattform vid stationen? Om inte, vilken sida av nuvarande plattform är det tänkt att plattform nummer 2 skall placeras?


Ja, bilden är tagen norrifrån.

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 16:08
av Lennart Petersen
Inge skrev:
kildor skrev:Man kan väl ha en gissningstävling? Det borde finnas 6 tänkbara alternativ för hur rulltrapporna är riktade. Och kanske får man svaret imorgon :D

Om man kallar rulltrapporna 1, 2 och 3 från öster till väster så har man följande alternativ:

A. 1 upp, 2 upp, 3 ner
B. 1 upp, 2 ner, 3 upp
C. 1 ner, 2 upp, 3 upp
D. 1 ner, 2 ner, 3 upp
E. 1 ner, 2 upp, 3 ner
F. 1 upp, 2 ner, 3 ner

Jag gissar på E!


Rätt svar blev C. Motivering saknas.


Kan alla trappor växla riktning ? Jag har fått det intrycket att på de stationer jag använder är det bara mittrappan som kan växla riktning mens de på ytter bara går i en riktning. Men dom är lite äldre kanske är det annan standard på nya trappor ?

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 16:24
av roggek
Lennart Petersen skrev:Kan alla trappor växla riktning ? Jag har fått det intrycket att på de stationer jag använder är det bara mittrappan som kan växla riktning mens de på ytter bara går i en riktning. Men dom är lite äldre kanske är det annan standard på nya trappor ?


I princip ja, alla trappor kan ändra riktning, men äldre ASEA-rulltrappor (om det nu finns sådana kvar i tunnelbanan?) är oftast "inslitna" på att gå i en riktning, varför det kan vara vanskligt att ändra dess huvudriktning.
Oftast så är manöverknapparna i balustraddluckorna "borttagna" på dessa rulltrappor om de bara skall gå åt ett håll.

Hur dagens moderna rulltrappor är bättre på att köras åt båda hållen, överlämnar jag till någon annan att svara på...

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 16:26
av ADDE
Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!

just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 16:28
av roggek
ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!

just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!


Hur skulle du tänkt dig en hiss vid Skanstull Norra? Lite nyfiken?

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 16:29
av ADDE
roggek skrev:
ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!

just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!


Hur skulle du tänkt dig en hiss vid Skanstull Norra? Lite nyfiken?


Visst, här blir det I princip omöjligt då plattformen smalnar av här. Bästa vore om man kunde bredda plattformsändan så man kunde palcera en hiss bakom trappan, likt slussen!

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 17:42
av TKO
ADDE skrev:
roggek skrev:
ADDE skrev:Moderna rulltrappor ska gå ganska fint åt båda hållen. SL väljer dock att köra dem åt det hall som de var avsedda för!

just skanstull norra har précis fått sina rulltrappor utbytta till nya fina rulltrappor likt T-centralen, dock fortfarande bara 3st. och ingen hiss!


Hur skulle du tänkt dig en hiss vid Skanstull Norra? Lite nyfiken?


Visst, här blir det I princip omöjligt då plattformen smalnar av här. Bästa vore om man kunde bredda plattformsändan så man kunde palcera en hiss bakom trappan, likt slussen!


Jag tror det är rätt tänkt, men jag ska ändå titta nästa gång jag har vägarna förbi. Kan det finnas ett sätt att klämma in en hiss?

funderar
Thomas K Ohlsson

Re: Citybanan station Odenplan

InläggPostat: tor 12 okt, 2017 20:28
av heasm
Enceladus skrev:
heasm skrev:
Enceladus skrev:Ja, men man måste vara försiktig så att Roslagsbanan inte krockar med den förberedda tunneln som ligger just där:

http://www.janlindahl.se/xtemp/20170917a.jpg
Jourmaster har ändrat bilden till en länk, eftersom skribenten inte har upphovsrätt till bilden.

Är den här bilden tagen söderut från norr om Odenplan och visar försvarsarbete för en framtida andra plattform vid stationen? Om inte, vilken sida av nuvarande plattform är det tänkt att plattform nummer 2 skall placeras?


Ja, bilden är tagen norrifrån.

Roslagsbanan till city skall projektstartas 2026 och vara klar senast 2035 (den som lever får se...). Hoppas att Trafikverket samordnar så att plattform 2 vid Odenplan färdigställs samtidigt.