Drömmar om Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Drömmar om Roslagsbanan

Inläggav heasm » lör 20 jun, 2015 18:44

att jag firade midsommar igår i Vallentuna igår fick mig att fundera lite på förändringar på Roslagsbanan. Nu verkar det ju som om nästa etapp som skall ge möjlighet med tiominuterstrafik på Kårsta- och Österåkergrenen dröjer ett tag, men drömma kan man alltid...

Några förutsättningar:
1. Täby galopp skall flytta till Bro och på ytan som uppstår byggs Täby parkstad.
2. Grön linjes avgrening till Arenastaden förlängs till Danderyd sjukhus.

Nu till drömmarna:

1. Roslagsbanan får en annan slutstation än Östra station. Detta behandlas i ett flertal trådar så det ordar jag inte mer om här.

2. Enkelspårssträckan från Visinge till Roslags Näsby ersätts med dubbelspår längs Bergtorpsvägen (ungefär så här. Visinge stn flyttas något norrut (till Bergtorpsvägen). Ensta och Tibble stn utgår. Ny station vid Gribbylund. Fördelar är dubbelspår istället för enkelspår och att stationerna vid Täby centrum och Galoppfältet får tätare trafik då både Kårsta- och Österskärlinjerna passerar.

3. Vid Mörby stn leds Roslagsbanan mha viadukt ut över Norrortsleden och får ny station vid Danderyds sjukhus (södra ingången). Ungefär så här. Fördelarna blir att banan får bra byte både till röd och grön (eventuellt) tunnelbana. Om bytet blir bra kommer inte bytet vid Östra stn vara lika viktigt utan Roslagsbanan kan ta ta och ha en annan slutstation i Stockholm (se punkt 1).

Ja drömma kan man ju alltid så här i midsommartider...
heasm

Återgå till Spårtrafik