Enkelspår på ny spårväg - Murcia

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Enkelspår på ny spårväg - Murcia

Inläggav gek » sön 31 maj, 2015 21:13

I en tidigare tråd diskuterades möjlighet och lämplighet att bygga nya spårvägar och lokalbanor med enkelspår. Detta är förstås inte speciellt vanligt, men i Murcia i Spanien såg jag nyligen en sådan spårvägssträcka:

Första spårvägsbiten i Murcia öppnades 2007, och 2011 inleddes trafik på hela linje 1, som betjänar många trafikstarka områden i norra delarna av staden. Karta. Linjen är förstås dubbelspårig. Men dessutom finns en anslutande linje som ibland kallas linje L eller linje 1B. Denna linje går genom ännu glest befolkade ytterområden. Utbyggnad av ytterligare bostäder pågår, men efterfrågan har blivit väldigt svag på grund av den ekonomiska krisen. Därför klarar man sig ännu så länge med enkelspår.
Bild
Linje L trafikeras var tjugonde minut, Den ansluter till linje 1 vid hållplatsen Los Rectores - Terra Natura, som jag hade några hundra meter bakom mig när jag tog bilden ovan. Hållplatsen har ett vändspår för linje L, men det finns växlar som medger att man även vänder vid mittplattformen.

Linje L viker av till vänster i bakgrunden
Bild
Bild
Allt är förberett för att kunna lägga ut ytterligare ett spår.

Extratrådarna ovanför kontaktledningen skyddar mot en högspänningsledning
Bild

Murcia har enligt uppgift elva vagnar, samtliga av typ Citadis 302 från Alstom. Vagnarna var ursprungligen beställda för Madrid, men även där har utbyggnaden av nya ytterområden stannat av så man har kunnat avvara vagnar.
Bild

Linje L trafikeras var tjugonde minut, och för detta räcker en vagn. Inte desto mindre finns ett mötesspår vid hållplatsen Guadalupe:

Bild
Här har man använt det tills vidare tomma utrymmet för dubbelspår som cykelbana.
Bild
Bild
Grenbanan är inte oomstridd; det finns politiker som vill lägga ner den. Antagligen skulle sträckan aldrig byggts, men när den nu faktiskt existerar borde driftkostnaderna inte vara väldigt mycket större än för buss, och trots omstigningen är spårvägen förstås mycket bekvämare än en anslutande busslinje. Och vagnarna gick inte utan passagerare, men var inte heller fullsatta
Bild
Bild

Vid slutstationen finns bland annat ett kloster och universitet, och det är nog detta som står för en stor del av trafikunderlaget
Bild
/Gunnar Ekeving
gek

Återgå till Spårtrafik