Utbyggnaden av T-banan söder om Kungsträdgården

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Utbyggnaden av T-banan söder om Kungsträdgården

Inläggav BSB101 » tor 02 feb, 2017 18:45

roggek skrev:- Tunnlarna bantas något på bredden och höjden – det spar mycket i tunnlar på flera mil.


En fråga, varför planerade man för större tunnlar från början?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Utbyggnaden av T-banan söder om Kungsträdgården

Inläggav Harald » tor 02 feb, 2017 21:24

BSB101 skrev:
roggek skrev:- Tunnlarna bantas något på bredden och höjden – det spar mycket i tunnlar på flera mil.


En fråga, varför planerade man för större tunnlar från början?

För att ha något att pruta bort?
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Utbyggnaden av T-banan söder om Kungsträdgården

Inläggav LÅ1 » mån 03 apr, 2017 23:56

En kritisk insändare på Stockholm direkt: "INSÄNDARE. Stoppa nedläggningen av Linje 19".
(Väldigt många kommentar.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11787
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Utbyggnaden av T-banan söder om Kungsträdgården

Inläggav Lennart Petersen » tis 04 apr, 2017 16:24

LÅ1 skrev:En kritisk insändare på Stockholm direkt: "INSÄNDARE. Stoppa nedläggningen av Linje 19".
(Väldigt många kommentar.)


Tämligen typiskt vid en omläggning att några upplever att dom får det sämre och även verkligen får det så tillvida att man får ett byte och några minuters extra restid.
Så blev det exempelvis för mig när T-banan invigdes Västra Skogen-Sundbyberg-Rinkeby och jag minns att när pendeln från Kungsängen flyttades från norra säcken till nuvarande spår 13-16 var det som protesterade när det blev lite längre väg ut från Centralen .
Man får alltså se till helheten .
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Utbyggnaden av T-banan söder om Kungsträdgården

Inläggav Enceladus » tor 10 aug, 2017 17:41

Jag tror att kommunikationen med allmänheten har varit för dålig. Man har gått ut med den nya linjedragningen utan att ge konkreta detaljer, vilka skulle kunna kompensera för vissa förlorade direktförbindelser. Det blir möjligt att byta mellan blå och gröna linjen i Gullmarsplan, T-centralen och Fridhemsplan. Dessutom ökar turtätheten på samtliga grenar. Det borde alltså bli en förbättring i allmänhet, även om det nya upplägget kan kräva fler byten i vissa relationer. Den enda förloraren skulle i så fall vara Enskede gård, men där planerar man ju en ny stomlinje som har direktförbindelse med Skärholmen, Fruängen, Älvsjö, Gullmarsplan och Nacka. Dessutom blir det nästan gångavstånd till den nya tunnelbanestationen i Slakthusområdet. Det är alltså inte självklart att det ens blir en försämring där. Men man borde nämna den utökade turtätheten och den nya stomlinjen som en del av projektet om man vill undvika onödigt missnöje.
Enceladus
 
Inlägg: 637
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Exabot [Bot] och 7 gäster

cron