Spårvägsplaner i Linköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårvägsplaner i Linköping

Inläggav bark » tor 31 okt, 2019 13:21

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:En låst artikel där jag bara ser rubriken: https://pren.corren.se/artikel?redirect ... lback.aspx Kanske någon annan prenumererar och vet mer?

Handlar inte det om nytt läge för stationen när/om höghastighetsbanan/ostlänken byggs?

Jo, det gör det ju. Men jag är nyfiken på vad det är för spårvägsförslag som han lägger fram.

Artikeln är en intervju med Järnvägsfrämjandets Bengt Walla.

Det är inga större nyheter som kommer fram: Åter presenteras deras egna idé om en ny station en våning över befintliga spår på befintlig plats i stället för ett nytt resecentrum öster om stan. För pengarna som sparas dammas förslaget om spårväg Resecentrum via universitetssjukhuset och universitetet till Mjärdevi och kanske Malmslätt av. Ungefär det som en gång lanserades som ett tram-train-koncept.
Senast redigerad av bark tor 31 okt, 2019 13:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav LÅ1 » tor 31 okt, 2019 13:41

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:En låst artikel där jag bara ser rubriken: https://pren.corren.se/artikel?redirect ... lback.aspx Kanske någon annan prenumererar och vet mer?

Handlar inte det om nytt läge för stationen när/om höghastighetsbanan/ostlänken byggs?

Jo, det gör det ju. Men jag är nyfiken på vad det är för spårvägsförslag som han lägger fram.

Då kan du läsa mer av artikeln än jag. Jag ser en bild och under den en rubrik som lyder "Hans förslag: Flytta inte stationen". Sedan är där en ruta med förslag på att man ska prenumerera. Inget alls som tyder på att det på något sätt handlar om spårväg. Därför min reaktion!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav twr » tor 31 okt, 2019 13:53

LÅ1 skrev:Då kan du läsa mer av artikeln än jag. Jag ser en bild och under den en rubrik som lyder "Hans förslag: Flytta inte stationen". Sedan är där en ruta med förslag på att man ska prenumerera. Inget alls som tyder på att det på något sätt handlar om spårväg. Därför min reaktion!

Aha. Jag fick upp den i en nyhetstjänst, där det stod lite mer. Ungefär flytta inte stationen, spara pengar, lägg de pengarna på spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » lör 02 nov, 2019 13:43

Tack! Jag har inte hunnit läsa ännu, men vill tacka för att du tog dig tiden att lägga upp artiklarna!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Föregående

Återgå till Spårtrafik