Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav LÅ1 » tis 18 nov, 2014 19:08

Projektet kan skjutas upp eftersom landstinget saknar pengar, skriver Mitt i: "Miljarder fattas för 
Spårväg city"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Bussmicke » tis 18 nov, 2014 22:00

Politiker försummar det säkert med flit bara för att slippa
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Hechtwagen » ons 19 nov, 2014 0:15

Kan det verkligen kosta miljarder att bygga lite spårväg Djurgårdsbron-Ropsten? Hela Djurgårdslingen kostade ju bara 40 miljoner med vagnhall och allt! Och busstrafiken som måste gå istället för spårväg city är väl inte heller gratis?
När börjar byggandet i hamnen på allvar?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Odd » ons 19 nov, 2014 10:55

Jo, visst är det konstigt.
Sträckan Gullmarsplan-Mårtensdal är en sträcka på runt 2.4 km, kostade ca 400 miljoner att bygga för 12-13 år sedan (var det väl).
Den innehåller då 1.7 km dubbelspår i gata, 70 meter vignolspår och ca 600 meter betongbro.
Sträckan till Ropsten är inte ens dubbelt så lång och är tänkt att innehålla en betongkonstruktion som är runt 500-600 meter lång för att man inte vill dra spårvägen i Norra Hamnvägen utan bredvid Lidingövägen i stället mellan Ropsten och Siljabåtarnas terminal.

Kostnadsökningarna sedan dess är väl svårt att motivera, känns det som. Om man skulle sätta en spade eller hacka i handen på 1000 arbetare i ca 10 år och låta dom göra arbetet så skulle det ändå bli billigare, och då skulle de ändå få en rimlig lön. Inte för att man skall göra det men det visar lite på hur orimliga kostnaderna har blivit idag för byggen!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Per Lind » ons 19 nov, 2014 11:09

Kanske dags att "någon" skriver ett brev till SLL och påpekar detta.
Glöm inte att ta upp hur mycket man sparar på bussarna när det är klart.
Kanske några tidningar skulle få en notis också.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav twr » ons 19 nov, 2014 11:24

Odd skrev:Jo, visst är det konstigt.
Sträckan Gullmarsplan-Mårtensdal är en sträcka på runt 2.4 km, kostade ca 400 miljoner att bygga för 12-13 år sedan (var det väl).
Den innehåller då 1.7 km dubbelspår i gata, 70 meter vignolspår och ca 600 meter betongbro.
Sträckan till Ropsten är inte ens dubbelt så lång och är tänkt att innehålla en betongkonstruktion som är runt 500-600 meter lång för att man inte vill dra spårvägen i Norra Hamnvägen utan bredvid Lidingövägen i stället mellan Ropsten och Siljabåtarnas terminal.

Kostnadsökningarna sedan dess är väl svårt att motivera, känns det som. Om man skulle sätta en spade eller hacka i handen på 1000 arbetare i ca 10 år och låta dom göra arbetet så skulle det ändå bli billigare, och då skulle de ändå få en rimlig lön. Inte för att man skall göra det men det visar lite på hur orimliga kostnaderna har blivit idag för byggen!

Det är väl ingen som riktigt vet vad det här kommer att kosta. Totalsumman på omkring 5 miljarder som brukar nämnas inkluderar grovt räknat 1 miljard för Lidingöbanans upprustning (färdigt) och grovt räknat 1 miljard för Aga-depån (som är under byggnad). Kostnaden för vagnar, tillgänglighetsanpassning av befintlig bana och förlängning till Klarabergsgatan ingår också. Så Djurgårdsbron - Ropsten kostar kanske 1 eller 1 1/2 miljard. Vilket ändå är mycket.

Eftersom syftet med denna spårväg är att försörja Norra Djurgårdsstaden som är Stockholms stads projekt är det rimligt att Stockholm på ett eller annat sätt tar en stor del av kostnaden. Till exempel genom att spåren byggs samtidigt med gatorna genom området. Förr eller senare inser man nog att man inte har råd med denna bro längs Lidingövägen, utan får nöja sig med en betydligt billigare sträckning längs Norra Hamnvägen. Vilket på köpet kan göra spårvägen kortare!

Om jag bestämde skulle jag öppna fram till Lindarängsvägen 2018. Därefter steg för steg bygga ut i samma takt som den nya stadsdelen och några år in på 2020-talet nå fram till Ropsten, där Lidingö vid det laget bör ha hunnit bygga den nya bron.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav /jes » ons 19 nov, 2014 12:08

Det finns väl inga färdiga detaljplaner för Värtaområdet förutom för den nya färjeterminalen får man förmoda eftersom den är under byggnad?

I översiktsplanerna för Norra Djurgårdsstaden, delen gasverksområdet finns fortfarande spårvägsspår inlagda på den nya huvudgatan Bobergsgatan som öppnas för trafik nu den 1 december och ersätter Gasverksvägen. Men det finns inga spårvägsspår i Bobergsgatan. De försvann omärkligt under processens gång enligt projektledaren för Spårväg City.

Det bor redan ett par tusen människor här som klagar på dålig kollektivtrafik. Nu har man skruvat upp trafiken på linje 55 successivt och linje 73 kommer att köra genom här från och med tidtabellsskiftet i december.

Som föredömlig miljöstadsdel sänkte man kraven på antalet bil/garageplatser för att satsa på utbyggd kollektivtrafik...
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 378
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 12:33

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Lars_L » ons 19 nov, 2014 12:57

twr skrev:Det är väl ingen som riktigt vet vad det här kommer att kosta. Totalsumman på omkring 5 miljarder som brukar nämnas inkluderar grovt räknat 1 miljard för Lidingöbanans upprustning (färdigt) och grovt räknat 1 miljard för Aga-depån (som är under byggnad). Kostnaden för vagnar, tillgänglighetsanpassning av befintlig bana och förlängning till Klarabergsgatan ingår också. Så Djurgårdsbron - Ropsten kostar kanske 1 eller 1 1/2 miljard. Vilket ändå är mycket.



Man tycks fortfarande räkna med att hålla den reviderade budgeten på 4,6 miljarder. Och som sagt Ulvsundadepån beräknades ju till 1,4 miljarder, den här blir väl kanske något billigare, men över en miljard får vi nog räkna med. Den nya bussdepån i Fredriksdal går ju på 1,7 miljarder (som exempel och för att påpeka att även bussar har depåkostnader.)

Jag räknar också med att den nybyggda sträckan ligger på ungefär 150 miljoner per km, drygt en miljard alltså totalt. Detta är ju tregånger så mycket som 50-miljoner (som brukade framhävas som en rimlig summa). Men det behövs mycket mer planering och samarbete inom en storstad. Det driver upp projektkostnaderna. För all del är ju lönerna också högre. Det är ju inte heller den delen som avskräcker. Att depåerna ligger på 25-33 procent av kostnaderna gör det orimligt dyrt!. Kanske ska man istället fråga sig om spårvagnar måste stå i hallar, när knappt någon längre har bussar i garage? Dessutom går ju spårvagnar ofta ute i trafik nästan hela trafikdygnet, till skillnad från busstrafik, där det är betydligt större utbudsvariation över dygnet (i regel).
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav 1 » ons 19 nov, 2014 22:10

Tja, nu torde det väl knappast vara någon hemlighet längre (senast idag i DN) att våra nya T-banekramare M och S nu slutit sig samman och på budgetförhandlingarna den 16 - 17 december kommer ta beslut om att stryka både linje 8 (Cst - Ropsten) samt kommande etapp Roslagsbanan i de kommande infrastruktursatsningarna. Däremot finns snutten Sergels Torg - Cst för linje 7 kvar.

Vi får den trafik vi röstar på! Och SL torde kunna makulera den informationskampanj man planerat att sjösätta till kommande helg!

Lite uppgiven / Lena

Bild
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav daniel_s » ons 19 nov, 2014 23:17

1 skrev:Tja, nu torde det väl knappast vara någon hemlighet längre (senast idag i DN) att våra nya T-banekramare M och S nu slutit sig samman och på budgetförhandlingarna den 16 - 17 december kommer ta beslut om att stryka både linje 8 (Cst - Ropsten) samt kommande etapp Roslagsbanan i de kommande infrastruktursatsningarna. Däremot finns snutten Sergels Torg - Cst för linje 7 kvar.

Vi får den trafik vi röstar på! Och SL torde kunna makulera den informationskampanj man planerat att sjösätta till kommande helg!

Lite uppgiven / Lena

http://www.kajplats9.com/131/img666.jpg


Tja, i det här fallet vet jag väl inte om det fanns så många partier att rösta på för den som vill ha mer spårvagnar i innerstan (eller mer kollektivtrafik i innerstan överhuvudtaget).

Men som en liten tröst kan jag ju påpeka att informationskampanjen redan är sjösatt :-)
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Hechtwagen » ons 19 nov, 2014 23:20

Deppa inte! S & M är ivriga förespråkare av innerstadsspårvägar i Stockholm, de tar tag i saken omedelbart när tunnelbanan är färdigutbyggd! :roll:

Om 40 år kommer spårvägsjuniorerna upptäcka såväl provbankroppen på lindaränsvägen som den överväxta bottenplattan till vagnhallen i Aga som visar att vagnhallen från början var tänkt att bli fem gånger större!

Detta kommer då leda till diverse spekulationer om huruvida bensinspårvagnen någonsin gick över gärdet! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav twr » tor 20 nov, 2014 0:26

1 skrev:Tja, nu torde det väl knappast vara någon hemlighet längre (senast idag i DN) att våra nya T-banekramare M och S nu slutit sig samman och på budgetförhandlingarna den 16 - 17 december kommer ta beslut om att stryka både linje 8 (Cst - Ropsten) samt kommande etapp Roslagsbanan i de kommande infrastruktursatsningarna. Däremot finns snutten Sergels Torg - Cst för linje 7 kvar.

Är det verkligen helt säkert att man redan nu kan dra en så kategorisk slutsats?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Ulrik Berggren » tor 20 nov, 2014 20:14

1 skrev:Tja, nu torde det väl knappast vara någon hemlighet längre (senast idag i DN) att våra nya T-banekramare M och S nu slutit sig samman och på budgetförhandlingarna den 16 - 17 december kommer ta beslut om att stryka både linje 8 (Cst - Ropsten) samt kommande etapp Roslagsbanan i de kommande infrastruktursatsningarna. Däremot finns snutten Sergels Torg - Cst för linje 7 kvar.

Vi får den trafik vi röstar på! Och SL torde kunna makulera den informationskampanj man planerat att sjösätta till kommande helg!

Lite uppgiven / Lena

Bild


Det märks redan att Spårvagnsstädernas ordförande har fått lämna SLL till förmån för Elwe N:s arvtagare... Dåligt för Sverigedemokraterna, är ju en liten tröst!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav /jes » fre 21 nov, 2014 12:47

Inlägg av Hechtwagen » ons nov 19, 2014 23:20

Om 40 år kommer spårvägsjuniorerna upptäcka såväl provbankroppen på lindaränsvägen som den överväxta bottenplattan till vagnhallen i Aga som visar att vagnhallen från början var tänkt att bli fem gånger större!


Jo, risken är uppenbar, en liten detalj i sammanhanget är att den nya depån på Lidingö redan är upphandlad. :)
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 378
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 12:33

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav BSB101 » fre 21 nov, 2014 13:19

Ulrik Berggren skrev:
1 skrev:Tja, nu torde det väl knappast vara någon hemlighet längre (senast idag i DN) att våra nya T-banekramare M och S nu slutit sig samman och på budgetförhandlingarna den 16 - 17 december kommer ta beslut om att stryka både linje 8 (Cst - Ropsten) samt kommande etapp Roslagsbanan i de kommande infrastruktursatsningarna. Däremot finns snutten Sergels Torg - Cst för linje 7 kvar.

Vi får den trafik vi röstar på! Och SL torde kunna makulera den informationskampanj man planerat att sjösätta till kommande helg!

Lite uppgiven / Lena



Det märks redan att Spårvagnsstädernas ordförande har fått lämna SLL till förmån för Elwe N:s arvtagare... Dåligt för Sverigedemokraterna, är ju en liten tröst!


Vad är det som är dåligt för SD med detta byte? SD i SLL har själva sagt att man inte har någon trafik- eller sjukvårdspolitik och då borde det spela noll roll vem som sitter på vilken ordförandeplats. Sedan hade nog även Wennerholm fått vakna upp och inse verkligheten och landstingets ansträngda ekonomi. För inte heller Rosdahl har en sedelpress.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav twr » fre 21 nov, 2014 13:49

BSB101 skrev:
Ulrik Berggren skrev:
1 skrev:Tja, nu torde det väl knappast vara någon hemlighet längre (senast idag i DN) att våra nya T-banekramare M och S nu slutit sig samman och på budgetförhandlingarna den 16 - 17 december kommer ta beslut om att stryka både linje 8 (Cst - Ropsten) samt kommande etapp Roslagsbanan i de kommande infrastruktursatsningarna. Däremot finns snutten Sergels Torg - Cst för linje 7 kvar.

Vi får den trafik vi röstar på! Och SL torde kunna makulera den informationskampanj man planerat att sjösätta till kommande helg!

Lite uppgiven / Lena



Det märks redan att Spårvagnsstädernas ordförande har fått lämna SLL till förmån för Elwe N:s arvtagare... Dåligt för Sverigedemokraterna, är ju en liten tröst!


Vad är det som är dåligt för SD med detta byte? SD i SLL har själva sagt att man inte har någon trafik- eller sjukvårdspolitik och då borde det spela noll roll vem som sitter på vilken ordförandeplats. Sedan hade nog även Wennerholm fått vakna upp och inse verkligheten och landstingets ansträngda ekonomi. För inte heller Rosdahl har en sedelpress.

Nej, visst, penningpåsen är begränsad. Märkligt bara att ingen verkar tänka så när det gäller tunnelbana. Där krävs ingen som helst analys av trafiknytta, det räcker med att några fastighetsägare tycker att det verkar lite gött, så sätter man igång ett nytt projekt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Per Lind » fre 21 nov, 2014 15:43

Det är också konstigt att ingen ifrågasätter alla bussprojekt som bara kostar pengar. Hade man byggt spårväg på en gång, istället för att experimentera med bussar av olika slag, så hade stomnätet snart varit klart.
BRT med superbussar kostar stora pengar om det skall bli bra och då är spårvägen obetydligt dyrare i initialkostnad.
Även en BRT är en vinglig buss oavsett vad man kallar den.
En riktig BRT skall ha stark betongunderbyggnad, vilken ändå ganska snart blir deformerad av bussens tyngd.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Stefan B » fre 21 nov, 2014 15:50

Har någon reell info om budgetbeslutet? Handlar det om en flerårsbudget eller är det ett års investering som skjuts upp? Hur går det med förlängningen till Sikla resp. Kistagrenen på Tvärbanan i budgeten?
SB
Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 568
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav BSB101 » fre 21 nov, 2014 19:29

Var någonstans i Sverige har man byggt riktig BRT (jag räknar inte Malmö som riktig BRT)?.

Man får inte heller glömma bort att det är enklare att ta en >x kostnad utspridd under >y år (exempelvis spårvagnstrafik) än en kostnad <x under >y år.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägen Djurgårdsbron - Ropsten försenas?

Inläggav Per Lind » fre 21 nov, 2014 19:57

BSB101 skrev:Var någonstans i Sverige har man byggt riktig BRT (jag räknar inte Malmö som riktig BRT)?.

Man får inte heller glömma bort att det är enklare att ta en >x kostnad utspridd under >y år (exempelvis spårvagnstrafik) än en kostnad <x under >y år.

Ännu har man inte byggt något men busslobbyisterna npratar sigb varma för BRT och har lurat i politikerna hurb bra det är.
Skall bussarna bli något alternativ behövs riktig BRT som vi sett från sydamerika men då blir kostnaden jämförbar med spårvägarnas och barriärerna ofantliga. Detta har inte politikerna fattat.
Det de tror är BRT är bättre busstrafik men sådan når inte pp till spårvägarnas kvalité.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bark, carltram, SpårW och 13 gäster