Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 0:13

Magnus Ahltorp skrev:
twr skrev:Det är väl ingen som har föreslagit en tunnelbana till Näset? Frågan är Lidingöbanan som idag, Lidingöbanan via centrum eller tunnelbana till centrum.


Jag har föreslagit tunnelbana till Näset, om det ska byggas en till Lidingö C, eftersom jag tycker att en tunnelbana inte bara kan motiveras av Lidingö C. Är det motiverat att bygga till Lidingö C är det också motiverat till Näset.

Däremot tycker jag att andra investeringar skulle göra mera nytta, så mitt egentliga förslag är ingen tunnelbana till Lidingö alls.

Frågan som jag ser det är Lidingöbanan till Ropsten eller tunnelbanan till Lidingö centrum, där frågan är vad som ger mest för pengarna. Tunnelbana till Näset känns väldigt svårt att motivera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 0:16

Lars_L skrev:
twr skrev:Det är väl ingen som har föreslagit en tunnelbana till Näset? Frågan är Lidingöbanan som idag, Lidingöbanan via centrum eller tunnelbana till centrum. Det sistnämnda trot jag i praktiken betyder att lidingöbanan helt stannar på ön utan kontakt med Ropsten. Och det kräver en spårvagnsdepå i frihamnen.

En bro med fyra spår vore definitivt kul. Men är nog lite för crazy för att någon ska föreslå det?


Samtidigt - med tanke på den miljardnivå som den nya depån i Aga hamnar på - och där det väl är försent att stoppa utbyggnaden nu - så har man ju kastat rätt mycket pengar i sjön? Och ett område där man hade kunnat bygga bostäder istället.

Men jag håller med dig om det problematiska i detta. Men att bygga en depå i Frihamnen istället är ju inte att tänka på. Att lägga ytterligare en miljard på en stor spårvagnsdepå för att förlänga spårväg city några kilometer, det håller inte. Då får vi nog glömma Spårväg city helt också är jag rädd för.

Hoppet både för Lidingöbanans trafikerande inom Stockholms stad och för Spårväg City är nog i sådana fall att tunnelbanebygget inte blir av.

Men i så fall får man ju lägga ned hela Norra Djurgårdsstaden också. Det är inte realististiskt att bygga utan spårväg.

Men du kanske har rätt i din analys. Kanske ska vi hoppas att tunnelbanan inte blir av, och kanske blir det så för att ingen har råd att betala.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » sön 21 feb, 2016 0:36

twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev:Det är väl ingen som har föreslagit en tunnelbana till Näset? Frågan är Lidingöbanan som idag, Lidingöbanan via centrum eller tunnelbana till centrum. Det sistnämnda trot jag i praktiken betyder att lidingöbanan helt stannar på ön utan kontakt med Ropsten. Och det kräver en spårvagnsdepå i frihamnen.

En bro med fyra spår vore definitivt kul. Men är nog lite för crazy för att någon ska föreslå det?


Samtidigt - med tanke på den miljardnivå som den nya depån i Aga hamnar på - och där det väl är försent att stoppa utbyggnaden nu - så har man ju kastat rätt mycket pengar i sjön? Och ett område där man hade kunnat bygga bostäder istället.

Men jag håller med dig om det problematiska i detta. Men att bygga en depå i Frihamnen istället är ju inte att tänka på. Att lägga ytterligare en miljard på en stor spårvagnsdepå för att förlänga spårväg city några kilometer, det håller inte. Då får vi nog glömma Spårväg city helt också är jag rädd för.

Hoppet både för Lidingöbanans trafikerande inom Stockholms stad och för Spårväg City är nog i sådana fall att tunnelbanebygget inte blir av.

Men i så fall får man ju lägga ned hela Norra Djurgårdsstaden också. Det är inte realististiskt att bygga utan spårväg.

Men du kanske har rätt i din analys. Kanske ska vi hoppas att tunnelbanan inte blir av, och kanske blir det så för att ingen har råd att betala.


Tyvärr finns det väl något slags "utmattningssyndrom" även hos beslutsfattare. Vet inte om man orkar en ny motgång i projektet. Det är ju inte heller så att det finns en massa ledig plats direkt i Frihamnen. Det krävs ju stora ytor för spårvagnsdepåer. 1,5 miljarder kostade väl den i Ulvsunda? Man får väl välja någon liknande lösning som där, exempelvis att man kan "höja upp" vagnarna en andra våning för service och underhåll och därigenom skapa mer plats. Men då blir det dyrt.

Nu har ju också "östra länken", Österleden kommit fram som en ny variant - och då kanske det räcker för Norra Djurgårdsstaden?

Sedan vet jag inte om spårvägar är "nödvändiga" för Djurgårdsstaden - i och med att området är rätt utspritt, så kan det nog gå att klara det med olika busslösningar. Vilket väl kommer behövas även med en spårvägslösning då bebyggelsen delvis blir utspridd. Fast någon bra lösning lär det inte bli förstås.

Tittar man i Sverigeförhandlingarna finns väl dock ändå ett visst hopp. Tanken är ju att kommunerna ska betala för investeringen i och med det "mervärde" som skapas - egentligen värdeökning i fastigheter etc. Ser man det så, skulle ju Lidingö klara sig - fast ingen har riktigt förklarat hur detta ska gå till i realiteten ännu. Men där har ju ändå Lidingö själva uppskattat sitt värde av tunnelbana (eller spårväg) till 400 miljoner + ökad affärsverksamhet värt ca 50 miljoner per år. Kan man lösa det på ett bra sätt med Staten så kanske det ändå kan fungera.

Lidingöbron är ju ändå planerad och om man nu ändå ska ha cg-bro, borde det ju vara billigare att den ansluts till en lägre bro, än till en tunnelbanebro? Blir väl till och med rätt svårt att lösa vid Ropsten? Eftersom den ska vara anpassad för gående, kan man ju inte ha för brant lutning, då personer med rullstol ska kunna använda bron och det går ju inte direkt att lägga den i anslutning till tunnelbanan (och använda deras infrastruktur)

Men Landstinget bör ju vara rätt måna om att deras miljardsatsning vid Aga inte varit halvt förgäves. De borde ju kunna trycka på mot Lidingö? Samtidigt - finns det någon fortsättning för projektet, så måste det ju ändå vara ekonomiskt mer fördelaktigt för landstinget att lägga ner en slant på en ny bro till Lidingö, än att tvingas bygga en helt ny depå i Frihamnen? Allt detta talar kanske för att det ändå kan bli en lösning för både t-bana och spårväg?
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 23 mar, 2016 15:18

Sedan en ganska lång tid tillbaka förhandlar man enbart om tunnelbana. Men det kanske inte får nämnas?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 16:29

Inge skrev:Sedan en ganska lång tid tillbaka förhandlar man enbart om tunnelbana. Men det kanske inte får nämnas?

Du får nämna vad du vill! :D

Men du tror ju inte på Sverigeförhandlingen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 23 mar, 2016 18:15

twr skrev:
Inge skrev:Sedan en ganska lång tid tillbaka förhandlar man enbart om tunnelbana. Men det kanske inte får nämnas?

Du får nämna vad du vill! :D

Men du tror ju inte på Sverigeförhandlingen?


Nej jag tror inte att den leder till något resultat. Jag tror att den rinner ut i sanden och att Lidingö säljer sitt bostadsbolag för att bygga en enkelspårig spårvägsbron.

Men jag ville konstatera att detta nu i princip står mot att man för en mindre kostnad bygger om Lidingöbanan mot Lidingö centrum samt bygger bostäder och istället går med på att biltullar införs på bron eller i dess närhet för att finansiera en tunnelbananeförlängning.

Just detta projekt har lite bättre förutsättningar då statens förhandlare gärna vill ha med Lidingö på biltullar. Utan dess stöd faller med all sannolikhet även österleden och med den hela förhandlingen.

Mot nordost är det knivigare för förhandlarna. Med inriktningen mot Roslagsbanan försvinner den geografiska kopplingen och givetvis allt eventuellt tänkbart stöd för biltullar i grankommunerna. Det var säkert ett av skälen, förutom att tunnelbana vore bättre, till att man trots allt ytterligare en gång försökte styra om förhandlingen mot tunnelbana även där. Fler försök lär komma.

Stockholm är förstås ett särfall med dess bisarra extremdestuktiva majoritet. Här är biltullarna ett självändamål, sedan försöker man uppfinna något projekt att proppa pengarna i.

Men till slut rasar givetvis alltsamman ihop till intet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav /jes » ons 23 mar, 2016 18:41

Det var informationsmöte på Lidingö i förra veckan, anordnat av kommunen och Sverigeförhandlingen. Jag var inte där men enligt citat i Lidingö Tidning säger kommunalrådet ARK (M) att man önskar spårförbindelse till Lidingö centrum, spårväg eller tunnelbana är egalt.

Den som tycker att bebyggelsen är utspridd i Norra Djurgårdsstaden gör lämpligen ett studiebesök där i den delen som kallas Gasverket. Östermalm/Vasastan är luftiga och ljusa jämfört med gyttret i Norra Djurgårdsstaden. Vill man bo nybyggt centralt är kvadratmeterna dyra, i dubbel bemärkelse. De boende klagar på kollektivtrafiken men nu har SL skrämt upp 55:an till tiominuterstrafik i rusningen.

Ännu en markanvisning i Värtahamnen (också en del av Norra Djurgårdsstaden) delades ut i veckan, så det börjar röra på sig. Om några år bör detaljplanerna vara klara för presentation.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 379
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 12:33

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav BSB101 » ons 23 mar, 2016 18:58

Stockholm behöver inte hitta några nya projekt att stoppa verken befintliga eller nya trängselskattspengar på då staten redan bestämt att man ska fylla ett flera mil långt hål mellan Skärholmen och Häggvik med pengarna. När detta hål väl är fyllt åker vi säkert alla fram i självflytande bilar eller vad man nu förutspådde på 1960-talet.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 19:20

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Sedan en ganska lång tid tillbaka förhandlar man enbart om tunnelbana. Men det kanske inte får nämnas?

Du får nämna vad du vill! :D

Men du tror ju inte på Sverigeförhandlingen?


Nej jag tror inte att den leder till något resultat. Jag tror att den rinner ut i sanden och att Lidingö säljer sitt bostadsbolag för att bygga en enkelspårig spårvägsbron.

Men jag ville konstatera att detta nu i princip står mot att man för en mindre kostnad bygger om Lidingöbanan mot Lidingö centrum samt bygger bostäder och istället går med på att biltullar införs på bron eller i dess närhet för att finansiera en tunnelbananeförlängning.

Just detta projekt har lite bättre förutsättningar då statens förhandlare gärna vill ha med Lidingö på biltullar. Utan dess stöd faller med all sannolikhet även österleden och med den hela förhandlingen.

Mot nordost är det knivigare för förhandlarna. Med inriktningen mot Roslagsbanan försvinner den geografiska kopplingen och givetvis allt eventuellt tänkbart stöd för biltullar i grankommunerna. Det var säkert ett av skälen, förutom att tunnelbana vore bättre, till att man trots allt ytterligare en gång försökte styra om förhandlingen mot tunnelbana även där. Fler försök lär komma.

Stockholm är förstås ett särfall med dess bisarra extremdestuktiva majoritet. Här är biltullarna ett självändamål, sedan försöker man uppfinna något projekt att proppa pengarna i.

Men till slut rasar givetvis alltsamman ihop till intet.

Du ger intryck av att vara väldigt insatt, men det är svårt att veta om det är verklig politisk insikt eller bara omotiverad självsäkerhet.

Det är inte alls självklart att det är billigare att lägga om Lidingöbanan. Det kräver upprustning av nuvarande bro och en spårvagnsdepå i Frihamnen. Troligen ett dyrare alternativ som ingen vill betala för. Så med eller utan tunnelbana kommer nog Lidingöbanan gå kvar till Ropsten.
Är det så tydligt uttalat att alla projekt ska betalas av biltullar?

Och när det gäller nordost talar som bekant alla argument för Roslagsbanan. Ditt argument för att tunnelbana skulle vara bättre handlar om plankorsningen med Danderydsvägen om jag har förstått rätt. Den kan man bygga bort.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 19:29

Inge skrev:Mot nordost är det knivigare för förhandlarna. Med inriktningen mot Roslagsbanan försvinner den geografiska kopplingen och givetvis allt eventuellt tänkbart stöd för biltullar i grankommunerna. Det var säkert ett av skälen, förutom att tunnelbana vore bättre, till att man trots allt ytterligare en gång försökte styra om förhandlingen mot tunnelbana även där. Fler försök lär komma.

Men varför skulle tunnelbana vara bättre? Tunnelbana till Täby har en enda fördel, nämligen att de som ska till Täby centrum (och ingen annanstans) slipper byta. Det går inte att bygga några nya bostäder, eftersom kapaciteten inte ökas i innerstan.

Med Roslagsbanan till T-Centralen via Odenplan blir det många fler som slipper byta, och dessutom blir det kortare restider för väldigt många resenärer även om man räknar bort bytestiden. Och man kan bygga jättemånga nya bostäder eftersom dubbelt så många resenärer som nu kan åka mellan Innerstan och Nordost. Man kan även förlänga tunnelbanan till en ny station i norra Danderyd. Men inte vidare till Täby. Det är meningslöst eftersom det redan finns spårtrafik med tillräcklig kapacitet dit.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 23 mar, 2016 22:23

Jag är förvånad över hur man kan tro att det kommer att byggas/rustas upp två spår broar till Lidingö. Vem skulle vilja betala för det. Lite som tre parallella spårsystem mellan Odenplan och Centralen, vilket påpekades under annan rubrik.

Tunnelbana till Täby är bättre eftersom det ökar kapaciteten. Det är inte i innerstan det är kapacitetsbrist. Däremot finns en obalans mellan linjerna i innerstan, men det löses via omlänånting. Omlänkningen är dock inte akut. Initialt kan man nöja sig med att förbereda en grenpunkt vid Danderyds kyrka (centrum ?) eller annan lämplig plats.

En tunnelbana är dessutom, i motsats till Roslagsbanan, inte bara en belastning för de nya bostäderna eftersom kostnaden tydligen skall läggas på deras mark, utan även en nytta. För övrigt kan man undra hur lätt det överhuvudtaget kommer att bli att kränga leråker i Vallentuna, när just denna leråkar, till skillnad från alla andra på motsvarande avstånd, innebär att man måste betala tullar som går till de tidigare kommuninvånarnas lokaltåg, som någonslags muta för att deras politiker alls skulle behaga detaljplanera mark. Nej det rimliga är att det finns någonslags koppling mellan den mark man avser sälja och den infrastruktur försäljningen skall bekosta.

Vad gäller norra Djurgårdsstaden är det väl ingalunda omöjligt att låta bussen som borde haft nummer 57 gå i femminuterstrafik? Området har trots allt inte så många kvarters bredd, även om det är tätt. Beträffande Värtahamnen borde man göra ett rejält omtag och höja hushöjderna ordentligt. På sikt bör det bli tunnelbana.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 23 mar, 2016 22:30

BSB101 skrev:Stockholm behöver inte hitta några nya projekt att stoppa verken befintliga eller nya trängselskattspengar på då staten redan bestämt att man ska fylla ett flera mil långt hål mellan Skärholmen och Häggvik med pengarna. När detta hål väl är fyllt åker vi säkert alla fram i självflytande bilar eller vad man nu förutspådde på 1960-talet.


Jasså, jag tycker mig ändå ha noterat förslag som tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö respektive spårväg Ropsten-Sickla. Snacka om att kasta pengar i sjön.

Förvisso är det troligt att detta snart kokas ner till ett förslag. Då kommer vi också att se om man avsiktligt siktar på att driva förhandlingen i sank eller om man faktiskt vill försöka få ut något av den, beroende på vilket förslag man väljer. Det ena är ju en aningens nyans mindre galet än det andra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 22:36

Inge skrev:Tunnelbana till Täby är bättre eftersom det ökar kapaciteten. Det är inte i innerstan det är kapacitetsbrist. Däremot finns en obalans mellan linjerna i innerstan, men det löses via omlänånting. Omlänkningen är dock inte akut. Initialt kan man nöja sig med att förbereda en grenpunkt vid Danderyds kyrka (centrum ?) eller annan lämplig plats.

Kan du förklara för du menar att den där omlänkningen ska se ut?

Tunnelbana till Täby behövs inte ur kapacitetssynpunkt. Det går att köra mycket oftare på Roslagsbanan än vad man gör nu.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 23 mar, 2016 22:55

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Tunnelbana till Täby är bättre eftersom det ökar kapaciteten. Det är inte i innerstan det är kapacitetsbrist. Däremot finns en obalans mellan linjerna i innerstan, men det löses via omlänånting. Omlänkningen är dock inte akut. Initialt kan man nöja sig med att förbereda en grenpunkt vid Danderyds kyrka (centrum ?) eller annan lämplig plats.

Kan du förklara för du menar att den där omlänkningen ska se ut?


Tycker du inte att det diskuterats tämligen omfattande?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 22:59

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Tunnelbana till Täby är bättre eftersom det ökar kapaciteten. Det är inte i innerstan det är kapacitetsbrist. Däremot finns en obalans mellan linjerna i innerstan, men det löses via omlänånting. Omlänkningen är dock inte akut. Initialt kan man nöja sig med att förbereda en grenpunkt vid Danderyds kyrka (centrum ?) eller annan lämplig plats.

Kan du förklara för du menar att den där omlänkningen ska se ut?


Tycker du inte att det diskuterats tämligen omfattande?

Faktiskt förstår jag absolut ingenting av vad du menar. Omlänkning av vad?
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 23 mar, 2016 23:02

Av tunnelbanans grenar. Jag tyckte att det var ganska tydligt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 23:05

Inge skrev:Av tunnelbanans grenar. Jag tyckte att det var ganska tydligt.

Jag känner inte igen att det har diskuterats här. I vilken tråd? Är det inte enklast att du skriver hur du menar att tunnelbanans grenar ska länkas om?
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 23 mar, 2016 23:08

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Av tunnelbanans grenar. Jag tyckte att det var ganska tydligt.

Jag känner inte igen att det har diskuterats här. I vilken tråd? Är det inte enklast att du skriver hur du menar att tunnelbanans grenar ska länkas om?

Om det nu inte går att köra in fler tåg till innerstadsnätet via Östermalmstorg, så får man bygga en länk till och köra in dem någon annan väg. Jag har ett vagt minne om att en sådan länk till Solna diskuterats vid något enstaka tillfälle...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 23:14

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Tunnelbana till Täby är bättre eftersom det ökar kapaciteten. Det är inte i innerstan det är kapacitetsbrist. Däremot finns en obalans mellan linjerna i innerstan, men det löses via omlänånting. Omlänkningen är dock inte akut. Initialt kan man nöja sig med att förbereda en grenpunkt vid Danderyds kyrka (centrum ?) eller annan lämplig plats.

Kan du förklara för du menar att den där omlänkningen ska se ut?

Tunnelbana till Täby behövs inte ur kapacitetssynpunkt. Det går att köra mycket oftare på Roslagsbanan än vad man gör nu.

Det är ju märkligt att du Inge av de här två alternativen hävdar att tunnelbana är bättre för att du lägger till någon helt annan infrastruktur någon annanstans.

För Roslags Näsby och Täby centrum innebär tunnelbanan en viss nytta, men Roslagsbanan till city innebär rimligen en mycket större nytta. För resten av Täby, Vallentuna och Österåker är en förlängning av tunnelbanan helt poänglös, medan Roslagsbanan till city ger stor nytta. Det här har ju till och med Täbys moderata kommunalråd förstått. Jag tror jag inte vet någon bland offentliga personer, personer i branschen jag känner eller skribenter på detta forum som fortfarande menar att tunnelbanan är bättre, förutom du.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 23 mar, 2016 23:18

Jag vet inte varför du upplever det som så briljant att fortsätta köra en enorm karavan bussar på Roslagsvägen ner till befintlig tunnelbana, för att du anser det bättre att istället bygga ytterligare en tunnel på en plats där det redan finns gott om dem.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4249
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bark, Bing [Bot], Enceladus, Exabot [Bot] och 8 gäster