Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 15:29

Inge skrev:Sedan en ganska lång tid tillbaka förhandlar man enbart om tunnelbana. Men det kanske inte får nämnas?

Du får nämna vad du vill! :D

Men du tror ju inte på Sverigeförhandlingen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav /jes » ons 23 mar, 2016 17:41

Det var informationsmöte på Lidingö i förra veckan, anordnat av kommunen och Sverigeförhandlingen. Jag var inte där men enligt citat i Lidingö Tidning säger kommunalrådet ARK (M) att man önskar spårförbindelse till Lidingö centrum, spårväg eller tunnelbana är egalt.

Den som tycker att bebyggelsen är utspridd i Norra Djurgårdsstaden gör lämpligen ett studiebesök där i den delen som kallas Gasverket. Östermalm/Vasastan är luftiga och ljusa jämfört med gyttret i Norra Djurgårdsstaden. Vill man bo nybyggt centralt är kvadratmeterna dyra, i dubbel bemärkelse. De boende klagar på kollektivtrafiken men nu har SL skrämt upp 55:an till tiominuterstrafik i rusningen.

Ännu en markanvisning i Värtahamnen (också en del av Norra Djurgårdsstaden) delades ut i veckan, så det börjar röra på sig. Om några år bör detaljplanerna vara klara för presentation.
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav BSB101 » ons 23 mar, 2016 17:58

Stockholm behöver inte hitta några nya projekt att stoppa verken befintliga eller nya trängselskattspengar på då staten redan bestämt att man ska fylla ett flera mil långt hål mellan Skärholmen och Häggvik med pengarna. När detta hål väl är fyllt åker vi säkert alla fram i självflytande bilar eller vad man nu förutspådde på 1960-talet.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 18:20

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Sedan en ganska lång tid tillbaka förhandlar man enbart om tunnelbana. Men det kanske inte får nämnas?

Du får nämna vad du vill! :D

Men du tror ju inte på Sverigeförhandlingen?

Nej jag tror inte att den leder till något resultat. Jag tror att den rinner ut i sanden och att Lidingö säljer sitt bostadsbolag för att bygga en enkelspårig spårvägsbron.

Men jag ville konstatera att detta nu i princip står mot att man för en mindre kostnad bygger om Lidingöbanan mot Lidingö centrum samt bygger bostäder och istället går med på att biltullar införs på bron eller i dess närhet för att finansiera en tunnelbananeförlängning.

Just detta projekt har lite bättre förutsättningar då statens förhandlare gärna vill ha med Lidingö på biltullar. Utan dess stöd faller med all sannolikhet även österleden och med den hela förhandlingen.

Mot nordost är det knivigare för förhandlarna. Med inriktningen mot Roslagsbanan försvinner den geografiska kopplingen och givetvis allt eventuellt tänkbart stöd för biltullar i grankommunerna. Det var säkert ett av skälen, förutom att tunnelbana vore bättre, till att man trots allt ytterligare en gång försökte styra om förhandlingen mot tunnelbana även där. Fler försök lär komma.

Stockholm är förstås ett särfall med dess bisarra extremdestuktiva majoritet. Här är biltullarna ett självändamål, sedan försöker man uppfinna något projekt att proppa pengarna i.

Men till slut rasar givetvis alltsamman ihop till intet.

Du ger intryck av att vara väldigt insatt, men det är svårt att veta om det är verklig politisk insikt eller bara omotiverad självsäkerhet.

Det är inte alls självklart att det är billigare att lägga om Lidingöbanan. Det kräver upprustning av nuvarande bro och en spårvagnsdepå i Frihamnen. Troligen ett dyrare alternativ som ingen vill betala för. Så med eller utan tunnelbana kommer nog Lidingöbanan gå kvar till Ropsten.
Är det så tydligt uttalat att alla projekt ska betalas av biltullar?

Och när det gäller nordost talar som bekant alla argument för Roslagsbanan. Ditt argument för att tunnelbana skulle vara bättre handlar om plankorsningen med Danderydsvägen om jag har förstått rätt. Den kan man bygga bort.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 18:29

Inge skrev:Mot nordost är det knivigare för förhandlarna. Med inriktningen mot Roslagsbanan försvinner den geografiska kopplingen och givetvis allt eventuellt tänkbart stöd för biltullar i grankommunerna. Det var säkert ett av skälen, förutom att tunnelbana vore bättre, till att man trots allt ytterligare en gång försökte styra om förhandlingen mot tunnelbana även där. Fler försök lär komma.

Men varför skulle tunnelbana vara bättre? Tunnelbana till Täby har en enda fördel, nämligen att de som ska till Täby centrum (och ingen annanstans) slipper byta. Det går inte att bygga några nya bostäder, eftersom kapaciteten inte ökas i innerstan.

Med Roslagsbanan till T-Centralen via Odenplan blir det många fler som slipper byta, och dessutom blir det kortare restider för väldigt många resenärer även om man räknar bort bytestiden. Och man kan bygga jättemånga nya bostäder eftersom dubbelt så många resenärer som nu kan åka mellan Innerstan och Nordost. Man kan även förlänga tunnelbanan till en ny station i norra Danderyd. Men inte vidare till Täby. Det är meningslöst eftersom det redan finns spårtrafik med tillräcklig kapacitet dit.
AdrianLangemar

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 21:36

Inge skrev:Tunnelbana till Täby är bättre eftersom det ökar kapaciteten. Det är inte i innerstan det är kapacitetsbrist. Däremot finns en obalans mellan linjerna i innerstan, men det löses via omlänånting. Omlänkningen är dock inte akut. Initialt kan man nöja sig med att förbereda en grenpunkt vid Danderyds kyrka (centrum ?) eller annan lämplig plats.

Kan du förklara för du menar att den där omlänkningen ska se ut?

Tunnelbana till Täby behövs inte ur kapacitetssynpunkt. Det går att köra mycket oftare på Roslagsbanan än vad man gör nu.
AdrianLangemar

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 21:59

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Tunnelbana till Täby är bättre eftersom det ökar kapaciteten. Det är inte i innerstan det är kapacitetsbrist. Däremot finns en obalans mellan linjerna i innerstan, men det löses via omlänånting. Omlänkningen är dock inte akut. Initialt kan man nöja sig med att förbereda en grenpunkt vid Danderyds kyrka (centrum ?) eller annan lämplig plats.

Tycker du inte att det diskuterats tämligen omfattande?

Faktiskt förstår jag absolut ingenting av vad du menar. Omlänkning av vad?
AdrianLangemar

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 22:05

Inge skrev:Av tunnelbanans grenar. Jag tyckte att det var ganska tydligt.

Jag känner inte igen att det har diskuterats här. I vilken tråd? Är det inte enklast att du skriver hur du menar att tunnelbanans grenar ska länkas om?
AdrianLangemar

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 22:14

AdrianLangemar skrev:

Tunnelbana till Täby behövs inte ur kapacitetssynpunkt. Det går att köra mycket oftare på Roslagsbanan än vad man gör nu.

Det är ju märkligt att du Inge av de här två alternativen hävdar att tunnelbana är bättre för att du lägger till någon helt annan infrastruktur någon annanstans.

För Roslags Näsby och Täby centrum innebär tunnelbanan en viss nytta, men Roslagsbanan till city innebär rimligen en mycket större nytta. För resten av Täby, Vallentuna och Österåker är en förlängning av tunnelbanan helt poänglös, medan Roslagsbanan till city ger stor nytta. Det här har ju till och med Täbys moderata kommunalråd förstått. Jag tror jag inte vet någon bland offentliga personer, personer i branschen jag känner eller skribenter på detta forum som fortfarande menar att tunnelbanan är bättre, förutom du.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 22:23

Inge skrev:Jag vet inte varför du upplever det som så briljant att fortsätta köra en enorm karavan bussar på Roslagsvägen ner till befintlig tunnelbana, för att du anser det bättre att istället bygga ytterligare en tunnel på en plats där det redan finns gott om dem.

Men du har ju helt vänt upp och ned på hur busstrafiken fungerar. Med din tunnelbana kan vi på sin höjd korta från Danderyds sjukhus till Täby centrum, och dit vill Täby inte ha mer bussar. Med Roslagsbanan till city kan bussarna mata lokalt till Arninge, Åkersberga, Vallentuna, mfl stationer. Det är en stor del av poängen med projektet. Bussterminalen i Danderyds sjukhus kan åtminstone delvis läggas ned och fler bostäder kan byggas. Det här har vi diskuterat förut och du kan omöjligt tro att jag har den åsikt du tillskriver mig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 22:23

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Av tunnelbanans grenar. Jag tyckte att det var ganska tydligt.

Jag känner inte igen att det har diskuterats här. I vilken tråd? Är det inte enklast att du skriver hur du menar att tunnelbanans grenar ska länkas om?

Om det nu inte går att köra in fler tåg till innerstadsnätet via Östermalmstorg, så får man bygga en länk till och köra in dem någon annan väg. Jag har ett vagt minne om att en sådan länk till Solna diskuterats vid något enstaka tillfälle...

Ok. Du syftar alltså på förslaget bygga "Gula linjen" Täby-Solna-Odenplan, det var inte helt lätt att förstå. Det är inte så många som kommer att vilja åka så. De flesta resenärerna kommer att fortsätta åka precis som nu. Alltså inget bra förslag.
AdrianLangemar

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 22:27

Inge skrev:Jag är förvånad över hur man kan tro att det kommer att byggas/rustas upp två spår broar till Lidingö.

Om tunnelbanan ska byggas måste nuvarande bro rustas upp, den håller inte så länge till.

Jag tror inte att det kommer att byggas två broar, dock. Jag tror inte att det blir någon tunnelbana, för det finns lite nytta med den, så ingen kommer att vilja betala den.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 23 mar, 2016 22:43

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Jag vet inte varför du upplever det som så briljant att fortsätta köra en enorm karavan bussar på Roslagsvägen ner till befintlig tunnelbana, för att du anser det bättre att istället bygga ytterligare en tunnel på en plats där det redan finns gott om dem.

Men du har ju helt vänt upp och ned på hur busstrafiken fungerar. Med din tunnelbana kan vi på sin höjd korta från Danderyds sjukhus till Täby centrum, och dit vill Täby inte ha mer bussar. Med Roslagsbanan till city kan bussarna mata lokalt till Arninge, Åkersberga, Vallentuna, mfl stationer. Det är en stor del av poängen med projektet. Bussterminalen i Danderyds sjukhus kan åtminstone delvis läggas ned och fler bostäder kan byggas. Det här har vi diskuterat förut och du kan omöjligt tro att jag har den åsikt du tillskriver mig.

Det är väl ingen annan än du som tror att Roslagsbanan skulle klara det? Bussarna och bilisterna till pendelparkeringen blir kvar på Roslagsvägen.

Att korta dessa resor till Täby har ett mycket stort värde. Naturligtvis betydligt större än några minuter för de enstaka som råkar bo nära Roslagsbanan. Ett värde både i form av inbesparade driftkostnader, men också i form av mindre kapacitetsbrist på vägen. Det är just här den är som hårdast belastad.

Ditt resonemang kanske är logiskt med tanke på några grundläggande fakta som du har missat.

* Roslagsbanan kan femdubbla sin kapacitet jämfört med nu. Den klarar mer än dubbelt vad Mörbygrenen klarar av. Att ta hand om denna busstrafik är absolut inget problem.

* Att mata bussar till Roslagsbanan har hela tiden varit ett av flera motiv till att dra banan till city.

* Väldigt, väldigt många i Täby, Vallentuna och Österåker bor nära Roslagsbanan, och det gäller även planerade bostäder. Just detta är det väldigt svårt att förstå hur du har missat.

* De flesta resenärerna finns alltid i radiella stråk. Säkert vill många resa till Solna, men många fler vill resa till innerstaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 22:46

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:Ok. Du syftar alltså på förslaget bygga "Gula linjen" Täby-Solna-Odenplan, det var inte helt lätt att förstå. Det är inte så många som kommer att vilja åka så. De flesta resenärerna kommer att fortsätta åka precis som nu. Alltså inget bra förslag.
Nja, jag syftar på en länk till lämplig punkt i Solna. Den gula linjen kommer ändå att vara byggd, så ytterligare linjer mellan Solna och innerstan behövs inte. Men varför skulle inte så många vilja åka så, är tunnelväggen vid Universitetet så mycket intressantare?

För att Gula linjen inte kommer att gå till City.
AdrianLangemar

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 23:04

Inge skrev:Tanken är inte att man skall stjälpa av passagerarna vid godtycklig fotbollsplan i Solna. Tanken är att tågen skall fortsätta in till city på det tunnelbanenät som redan finns utbyggt till Solna.

Vilket inte går, eftersom det inte finns plats för tågen på det tunnelbanenät som redan finns.
AdrianLangemar

Inläggav AdrianLangemar » ons 23 mar, 2016 23:26

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Tanken är inte att man skall stjälpa av passagerarna vid godtycklig fotbollsplan i Solna. Tanken är att tågen skall fortsätta in till city på det tunnelbanenät som redan finns utbyggt till Solna.

Vilket inte går, eftersom det inte finns plats för tågen på det tunnelbanenät som redan finns.

Var har du fått det ifrån? Det finns plats. Det är knappt ens halva kapaciteten till Solna som används.

Ok. Du menar alltså att man ska bygga en gren av blå linjen (det skulle underlätta om du kunde skriva vad du menar redan från början). Större delen av den lediga kapaciteten som finns där bör användas till att bygga nya bostäder. Men det kanske finns plats för ett tåg var 15:e minut till Täby eller något sådant.

Det är mycket bättre att förlänga Roslagsbanan till T-Centralen och köra varannan minut.
AdrianLangemar

Inläggav twr » tor 24 mar, 2016 7:39

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Det är väl ingen annan än du som tror att Roslagsbanan skulle klara det? Bussarna och bilisterna till pendelparkeringen blir kvar på Roslagsvägen.

Att korta dessa resor till Täby har ett mycket stort värde. Naturligtvis betydligt större än några minuter för de enstaka som råkar bo nära Roslagsbanan. Ett värde både i form av inbesparade driftkostnader, men också i form av mindre kapacitetsbrist på vägen. Det är just här den är som hårdast belastad.

Ditt resonemang kanske är logiskt med tanke på några grundläggande fakta som du har missat.

* Roslagsbanan kan femdubbla sin kapacitet jämfört med nu. Den klarar mer än dubbelt vad Mörbygrenen klarar av. Att ta hand om denna busstrafik är absolut inget problem.

* Att mata bussar till Roslagsbanan har hela tiden varit ett av flera motiv till att dra banan till city.

* Väldigt, väldigt många i Täby, Vallentuna och Österåker bor nära Roslagsbanan, och det gäller även planerade bostäder. Just detta är det väldigt svårt att förstå hur du har missat.

* De flesta resenärerna finns alltid i radiella stråk. Säkert vill många resa till Solna, men många fler vill resa till innerstaden.

Tanken är inte att man skall stjälpa av passagerarna vid godtycklig fotbollsplan i Solna. Tanken är att tågen skall fortsätta in till city på det tunnelbanenät som redan finns utbyggt till Solna.

Det bor inte väldigt, väldigt många i Täby, Vallentuna och Österåker och inte lär de bli så många fler för att man bygger en ny tunnel i Stockholms innerstad.

Det övriga tycks vara allt vildare fantasier.

Du slingrar dig med orden hela tiden. En majoritet av invånarna bor när Roslagsbanan, det ser man på en karta. Du verkar mena att invånarna är bussresenärer i själen som alltid kommer att åka buss oavsett vad som händer.

Jag kanske räknade fel på kapaciteten. Men försök räkna själv istället för att bara raljera. Jag tror att jag är mer insatt i detta än du är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 24 mar, 2016 7:55

Jourmaster, kanske kan man flytta denna långa urspårning till denna tråd? viewtopic.php?f=2&t=38731

* Roslagsbanan idag har 21 st 60 meters enheter in till Östra station i maxtimmen.
* Roslagsbanan 2022 (när RBU är färdigt) har 36 st 60 meters enheter in till Östra station i maxtimmen.
* Roslagsbanan 2030, enligt ÅVS 2014, har 40 st 60 meters enheter in till T-Centralen i maxtimmen.
* Om hela kapaciteten hos en 4-spårsstation vid T-Centralen används till 180 meters tåg (vilket kräver längre plattformar), har Roslagsbanan 72 st 60 meters enheter in till T-Centralen i maxtimmen.
* Om ändstationen utformas så att den inte begränsar kapaciteten kan Roslagsbanan ha 90 st 60 meters enheter in till T-Centralen i maxtimmen.

Någon som tror att Roslagsbanan inte kan hantera utökad matarbusstrafik?

Denna maximala potential innebär 54 000 tågmeter i timmen in till staden.

Dagens trafik på Mörbygrenen är 16 800 tågmeter i timmen. Maximerad trafik om tunnelbanenätet byggs om som Inge vill är 42 000 tågmeter i timmen.

Slutsatser:

* Roslagsbanan kan utan problem klara betydligt mer matarbusstrafik.
* Den föreslagna utbyggnaden av Roslagsbanan har långt större kapacitet än Mörbygrenen.
* Även med en omfattande utbyggnad av tunnelbanesystemet hamnar Mörbygrenen bara i samma storleksordning som Roslagsbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 24 mar, 2016 8:45

Inge skrev:Det har kanske gått dig helt förbi. Men bussresenärerna åker redan med tunnelbanan. Den behöver bara utökad trafik i takt med utökad busstrafik.

Roslagsbanan skulle behöva utöka trafiken motsvarande samtliga busspassagerare. Det är givetvis helt omöjligt. Bussarna och infartsparkeringsbilisterna blir kvar på Roslagsvägen. Där de så sakteliga får krypa fram mot tunnelbanan.

Jag vet att bussresenärerna åker tunnelbana det är ju självklart, men vad du missar är att de inte måste göra det i alla möjliga scenarier.

Vad gäller kapaciteten har du just bevisat att du är oemottaglig för argument, eftersom du inte bemöter det när jag har visat att du har fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Majkey » tor 24 mar, 2016 17:38

twr skrev:Jourmaster, kanske kan man flytta denna långa urspårning till denna tråd? viewtopic.php?f=2&t=38731

* Roslagsbanan idag har 21 st 60 meters enheter in till Östra station i maxtimmen.
* Roslagsbanan 2022 (när RBU är färdigt) har 36 st 60 meters enheter in till Östra station i maxtimmen.
* Roslagsbanan 2030, enligt ÅVS 2014, har 40 st 60 meters enheter in till T-Centralen i maxtimmen.
* Om hela kapaciteten hos en 4-spårsstation vid T-Centralen används till 180 meters tåg (vilket kräver längre plattformar), har Roslagsbanan 72 st 60 meters enheter in till T-Centralen i maxtimmen.
* Om ändstationen utformas så att den inte begränsar kapaciteten kan Roslagsbanan ha 90 st 60 meters enheter in till T-Centralen i maxtimmen.

Någon som tror att Roslagsbanan inte kan hantera utökad matarbusstrafik?

Denna maximala potential innebär 54 000 tågmeter i timmen in till staden.

Dagens trafik på Mörbygrenen är 16 800 tågmeter i timmen. Maximerad trafik om tunnelbanenätet byggs om som Inge vill är 42 000 tågmeter i timmen.

Slutsatser:

* Roslagsbanan kan utan problem klara betydligt mer matarbusstrafik.
* Den föreslagna utbyggnaden av Roslagsbanan har långt större kapacitet än Mörbygrenen.
* Även med en omfattande utbyggnad av tunnelbanesystemet hamnar Mörbygrenen bara i samma storleksordning som Roslagsbanan.

Finns det någon plan på förlängning till 180m tåg? Man kan ju hoppas att stationerna odenplan och Stockholm city blir förberedda för det om inte men man vet ju aldrig med alla konstiga beslut som tas av styrande. Att dom bygger igen möjligheten till dubbelspår de sista 50m på värtabanan är ju ett bra exempel.
Har någon koll på möjligheten till hastighetshöjning till 120km/h för övrigt? Klarar dagens spårgeometri detta utan större ombyggnader och är de nya byggnationerna anpassade för detta?
Majkey

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik