Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Thomas Lange » lör 20 feb, 2016 19:09

twr skrev:Är det så att Lidingös politiker vill ha tunnelbana, men inte invånarna? Vad beror det på i så fall?


Kommunpolitiker vill per definition alltid ha statliga bidrag, oavsett till vad. Invånarna frågar kanske mer efter nyttan: What's in it for me?
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2066
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav /jes » lör 20 feb, 2016 19:43

Affärsägarna i Lidingö centrum vill gärna ha tunnelbana.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 379
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 20:23

Thomas Lange skrev:
twr skrev:Är det så att Lidingös politiker vill ha tunnelbana, men inte invånarna? Vad beror det på i så fall?


Kommunpolitiker vill per definition alltid ha statliga bidrag, oavsett till vad. Invånarna frågar kanske mer efter nyttan: What's in it for me?


Så är det ju. Problemet här är väl att man vill ha medfinansiering. Om man måste sälja sitt kommunala bostadsbolag för att ha råd med Lidingöbron, så kan man ju undra hur de ska få fram en miljard (eller vad nu förhandlarna kräver) för en förlängning av tunnelbanan. Detta visar väl att det nog aldrig kommer bli av. Tror inte Stockholm är beredd att betala så mycket för att kunna bebygga terminalen vid Ropsten. Landstinget är väl beredd att ta driftskostnaderna, men knappast mer. Butiksägarna vill nog mycket gärna ha tunnelbana, men det är litet centrum som knappt har söndagsöppet. Knappast några större resurser att lägga på att få tunnelbanan dit. Inga stora andra verksamheter som är förlagda till centrum heller.

Solna har ju här haft ett helt annat läge att hjälpa till med finansieringen av t-banan till Arenastaden (som exempel)

När det gäller invånarna (läs även gräsrötterna i partierna), så är det ju mer tveksamt hur de ser på saken. Visst ser man på nytta - men också hur drabbas jag?

Om få tror att deras fastighet kommer öka av värde - så lär man nog inte vara så intresserad av en förlängning. För flertalet som åker kollektivt blir det ju bara en flytt av bytespunkten till t-bana. Knappast något att engagera sig för. Därför kommer nog andelen som är kritiska vara större än de som ser någon vinning med t-bana. Av dagens invånare är det ju få som får någon vinning.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » lör 20 feb, 2016 20:47

Lars_L skrev:
Thomas Lange skrev:
twr skrev:Är det så att Lidingös politiker vill ha tunnelbana, men inte invånarna? Vad beror det på i så fall?


Kommunpolitiker vill per definition alltid ha statliga bidrag, oavsett till vad. Invånarna frågar kanske mer efter nyttan: What's in it for me?


Så är det ju. Problemet här är väl att man vill ha medfinansiering. Om man måste sälja sitt kommunala bostadsbolag för att ha råd med Lidingöbron, så kan man ju undra hur de ska få fram en miljard (eller vad nu förhandlarna kräver) för en förlängning av tunnelbanan. Detta visar väl att det nog aldrig kommer bli av. Tror inte Stockholm är beredd att betala så mycket för att kunna bebygga terminalen vid Ropsten. Landstinget är väl beredd att ta driftskostnaderna, men knappast mer. Butiksägarna vill nog mycket gärna ha tunnelbana, men det är litet centrum som knappt har söndagsöppet. Knappast några större resurser att lägga på att få tunnelbanan dit. Inga stora andra verksamheter som är förlagda till centrum heller.

Solna har ju här haft ett helt annat läge att hjälpa till med finansieringen av t-banan till Arenastaden (som exempel)

När det gäller invånarna (läs även gräsrötterna i partierna), så är det ju mer tveksamt hur de ser på saken. Visst ser man på nytta - men också hur drabbas jag?

Om få tror att deras fastighet kommer öka av värde - så lär man nog inte vara så intresserad av en förlängning. För flertalet som åker kollektivt blir det ju bara en flytt av bytespunkten till t-bana. Knappast något att engagera sig för. Därför kommer nog andelen som är kritiska vara större än de som ser någon vinning med t-bana. Av dagens invånare är det ju få som får någon vinning.

Kommer det sluta med en spårvägsbro då? Kan staten och landstinget tänkas bidra till denna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » lör 20 feb, 2016 20:49

Lars_L skrev:För flertalet som åker kollektivt blir det ju bara en flytt av bytespunkten till t-bana. Knappast något att engagera sig för. Därför kommer nog andelen som är kritiska vara större än de som ser någon vinning med t-bana. Av dagens invånare är det ju få som får någon vinning.

Men så är det inte riktigt. Det blir tex tullfritt att parkera bilen vid Lidingö centrum. En manöver som idag kräver byte av kollektivt färdmedel utöver bytet från bilen till detsamma.

Men visst, jag tror ju inte att Lidingö kommun är beredda att slanta upp allt för mycket, med mindre än att man slipper betala för spårvägsbron. Ur kommunens synvinkel är förstås budgeten X miljoner för spårvägsbron och Z-X miljoner för tunnelbanan. Där Z är hur mycket man har råd med totalt för kollektivtrafik. Dvs blir man inte av med bron blir Z-X ett tämligen litet tal. Men om X blir 0, så blir Z-X naturligtvis betydligt mer.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 20 feb, 2016 21:04

Lars_L skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Var är det 1700 avstigande i maxtimmen med buss? Lidingö C? Om det nu skulle vara det förstår jag inte hur det bidrar till trafikunderlaget för tunnelbana till Lidingö C.

Man kan väl lika gärna lägga tunnelbanestationen och bussterminalen mitt på golfbanan, och fortfarande få "en av de större i tunnelbanenätet utanför innerstaden", så det talar inte heller för att ha slutstation vid Lidingö C. Att fortsätta till Näset skulle däremot kunna generera någon nytta.



Vid Ropsten förstås - med trafikanter från Lidingö. Genom att tanken givetvis är att bussanslutningen till t-bana istället sker vid Lidingö C. Men annars har du rätt - en golfbana kan vara en utmärkt plats. Platt och bra markförhållanden i regel. Perfekt att bygga t-bana på. :)

Tja, även om man bara bygger 1000 lägenheter i centrum, så ger väl det i och föri sig betydligt större nytta än att bygga till Näset. Fast i övrigt är vi ju nog överens - tunnelbana är inte samhällsekonomiskt motiverat - men det innebär inte att det saknas underlag.


De som byter från buss till tunnelbana i Ropsten kan ju inte räknas in i underlaget för Lidingö C, eftersom de lika gärna kan byta i Ropsten. Alltså återstår bara de som ska mellan Lidingö C och Stockholm, och det lär inte vara lika många inom rimligt avstånd i förhållande till Näset. Stadsdelen Torsvik är ganska glesbebyggd, medan Näset är ett höghusområde.

Var får du in 1000 lägenheter i centrum? Då kan man väl lika gärna bygga 4000 i Näset-området. Självklart ska en dragning till Näset även ha en station i Lidingö C, men det känns väldigt omotiverat som slutstation.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 20 feb, 2016 21:08

Inge skrev:
Lars_L skrev:För flertalet som åker kollektivt blir det ju bara en flytt av bytespunkten till t-bana. Knappast något att engagera sig för. Därför kommer nog andelen som är kritiska vara större än de som ser någon vinning med t-bana. Av dagens invånare är det ju få som får någon vinning.

Men så är det inte riktigt. Det blir tex tullfritt att parkera bilen vid Lidingö centrum. En manöver som idag kräver byte av kollektivt färdmedel utöver bytet från bilen till detsamma.


Det ska alltså få plats massor av nya bostäder vid Lidingö C, en bussterminal och en enorm mängd parkeringsplatser? Som dessutom ska kosta mindre att stå på än tullavgiften in till Stockholm? Det låter faktiskt helt orimligt. Eller ska alla parkera på villagatorna?
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » lör 20 feb, 2016 21:22

Magnus Ahltorp skrev:
Inge skrev:
Lars_L skrev:För flertalet som åker kollektivt blir det ju bara en flytt av bytespunkten till t-bana. Knappast något att engagera sig för. Därför kommer nog andelen som är kritiska vara större än de som ser någon vinning med t-bana. Av dagens invånare är det ju få som får någon vinning.

Men så är det inte riktigt. Det blir tex tullfritt att parkera bilen vid Lidingö centrum. En manöver som idag kräver byte av kollektivt färdmedel utöver bytet från bilen till detsamma.


Det ska alltså få plats massor av nya bostäder vid Lidingö C, en bussterminal och en enorm mängd parkeringsplatser? Som dessutom ska kosta mindre att stå på än tullavgiften in till Stockholm? Det låter faktiskt helt orimligt. Eller ska alla parkera på villagatorna?

Det finns väl ändå mer plats vid Lidingö centrum än vid Ropsten, där för övrigt Stockholm vill bygga bostäder? Dessutom kan man bygga parkeringshus, vilket minskar ytan, när man ändå bygger nytt. Självklart är det bättre att bygga detta i Lidingö centrum. Inte bara för affärsidkarna där och för att marken trots allt troligen är något billigare, utan även för att staten nyper 80 av de 120 kronorna det kostar att parkera en dag vid Ropsten. Blir parkeringen på ön kommer staten bara att nypa den vanliga momsen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 21:29

Magnus Ahltorp skrev:
De som byter från buss till tunnelbana i Ropsten kan ju inte räknas in i underlaget för Lidingö C, eftersom de lika gärna kan byta i Ropsten. Alltså återstår bara de som ska mellan Lidingö C och Stockholm, och det lär inte vara lika många inom rimligt avstånd i förhållande till Näset. Stadsdelen Torsvik är ganska glesbebyggd, medan Näset är ett höghusområde.

Var får du in 1000 lägenheter i centrum? Då kan man väl lika gärna bygga 4000 i Näset-området. Självklart ska en dragning till Näset även ha en station i Lidingö C, men det känns väldigt omotiverat som slutstation.


Givetvis måste vi räkna in de som faktiskt kommer använda stationen i underlaget. Annars blir det ju en väldig konstig diskussion.
Därför är det ju också rimligare att tala om restidsvinster i sådana fall. Boende i Näset kommer ju antagligen snarare att få längre restid än kortare - så de vinner ju inget alls på en tunnelbana som bara går till Lidingö C (som exempel).

Hela idén bygger ju på vad Lidingö säger sig ska bygga i centrum. Man talar om 1 000-1600 lägenheter där. Visst kan man bygga 4 000 i Näset, men bara för att det finns andra lösningar som skulle kunna fungera lika bra, så kan vi ju inte bortse från det förslag som finns (hur orealistiskt det kanske än är). Nu funderar ju dock Lidingö främst på en förlängning av tunnelbanan till Dalénum och Högsätra i och för sig. Det är där man ser störst potential för bostadsbyggande. För Larsberg planerar man 700 nya lägenheter, Dalénum 1750-2550, och kring Gåshaga 350.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 20 feb, 2016 21:36

Inge skrev:Det finns väl ändå mer plats vid Lidingö centrum än vid Ropsten, där för övrigt Stockholm vill bygga bostäder? Dessutom kan man bygga parkeringshus, vilket minskar ytan, när man ändå bygger nytt. Självklart är det bättre att bygga detta i Lidingö centrum. Inte bara för affärsidkarna där och för att marken trots allt troligen är något billigare, utan även för att staten nyper 80 av de 120 kronorna det kostar att parkera en dag vid Ropsten. Blir parkeringen på ön kommer staten bara att nypa den vanliga momsen.


Men vem betalar för parkeringshusen? Om bilisterna ska betala självkostnadspris i parkeringshusen så lär det inte bli billigare än att åka in till Ropsten, om inte det enda bilisterna bryr sig om är hur mycket pengar som går till staten, och inte den totala summan.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 21:39

twr skrev:Kommer det sluta med en spårvägsbro då? Kan staten och landstinget tänkas bidra till denna?


Få rätta mig lite mot ett tidigare inlägg - verkar väl som man håller öppet för en gemensam lösning - eftersom förhandlarna ställt frågan om separat cg-bro, så är väl tanken därifrån att man ska kunna skippa lilla Lidingöbron och bara bygga en ny bro - med alla funktioner. Det hålls ändå öppet för en sådan lösning. Så det är väl möjligt att det blir en gemensam lösning. Från Lidingö vill man knappast välja - vågar man ens föreslå att korta Lidingöbanan till Lidingö C?

Samtidigt är det ju som sagt orimligt - med den lilla nytta tunnebana ger sett till de extrema kostnaderna, att bygga det istället för spårväg. Men förhandlarna är säkert inte beredda att betala för en spårvägsbro, det har jag väldigt svårt att tro. Å andra sidan blir ju inte merkostnaden så stor om staten finansierar tunnelbanedelen och man bygger en gemensam bro.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » lör 20 feb, 2016 21:46

Lars_L skrev:
twr skrev:Kommer det sluta med en spårvägsbro då? Kan staten och landstinget tänkas bidra till denna?


Få rätta mig lite mot ett tidigare inlägg - verkar väl som man håller öppet för en gemensam lösning - eftersom förhandlarna ställt frågan om separat cg-bro, så är väl tanken därifrån att man ska kunna skippa lilla Lidingöbron och bara bygga en ny bro - med alla funktioner. Det hålls ändå öppet för en sådan lösning. Så det är väl möjligt att det blir en gemensam lösning. Från Lidingö vill man knappast välja - vågar man ens föreslå att korta Lidingöbanan till Lidingö C?

Samtidigt är det ju som sagt orimligt - med den lilla nytta tunnebana ger sett till de extrema kostnaderna, att bygga det istället för spårväg. Men förhandlarna är säkert inte beredda att betala för en spårvägsbro, det har jag väldigt svårt att tro. Å andra sidan blir ju inte merkostnaden så stor om staten finansierar tunnelbanedelen och man bygger en gemensam bro.

En tvåvåningsbro med spårvägen under!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » lör 20 feb, 2016 21:48

Magnus Ahltorp skrev:
Inge skrev:Det finns väl ändå mer plats vid Lidingö centrum än vid Ropsten, där för övrigt Stockholm vill bygga bostäder? Dessutom kan man bygga parkeringshus, vilket minskar ytan, när man ändå bygger nytt. Självklart är det bättre att bygga detta i Lidingö centrum. Inte bara för affärsidkarna där och för att marken trots allt troligen är något billigare, utan även för att staten nyper 80 av de 120 kronorna det kostar att parkera en dag vid Ropsten. Blir parkeringen på ön kommer staten bara att nypa den vanliga momsen.


Men vem betalar för parkeringshusen? Om bilisterna ska betala självkostnadspris i parkeringshusen så lär det inte bli billigare än att åka in till Ropsten, om inte det enda bilisterna bryr sig om är hur mycket pengar som går till staten, och inte den totala summan.


Nu tänker du bakvänt. Skall man bygga parkeringshus vid Ropsten och det fortsatt skall kosta 120 kr kommer 80 kronor att gå till staten och 40 till den som bygger parkeringshuset. Byggs det vid Lidingö centrum kommer 24 kronor att gå till staten och 96 till den som bygger parkeringshuset. Det förra kommer knappast att bli lönsamt, medan det senare blir det.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 20 feb, 2016 21:49

Lars_L skrev:Givetvis måste vi räkna in de som faktiskt kommer använda stationen i underlaget. Annars blir det ju en väldig konstig diskussion.


Men då kan man ju, som jag påpekade, motivera en station var som helst, eftersom man tvingar alla att byta där. För att det ska vara någon mening med att flytta bytet från Ropsten till Lidingö C måste ju tillräckligt många vinna på det, inte bara vara påverkade.

Lars_L skrev:Därför är det ju också rimligare att tala om restidsvinster i sådana fall. Boende i Näset kommer ju antagligen snarare att få längre restid än kortare - så de vinner ju inget alls på en tunnelbana som bara går till Lidingö C (som exempel).


Nu är det nog ingen som föreslår en tunnelbana som bara går mellan Lidingö C och Näset. Självklart är det många i Näsetområdet som åker in till stan, och de lär få en kortare restid.

Lars_L skrev:Hela idén bygger ju på vad Lidingö säger sig ska bygga i centrum. Man talar om 1 000-1600 lägenheter där. Visst kan man bygga 4 000 i Näset, men bara för att det finns andra lösningar som skulle kunna fungera lika bra, så kan vi ju inte bortse från det förslag som finns (hur orealistiskt det kanske än är). Nu funderar ju dock Lidingö främst på en förlängning av tunnelbanan till Dalénum och Högsätra i och för sig. Det är där man ser störst potential för bostadsbyggande. För Larsberg planerar man 700 nya lägenheter, Dalénum 1750-2550, och kring Gåshaga 350.


Högsätra/Dalénum är ju bra, men där finns redan Lidingöbanan.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 22:02

Magnus Ahltorp skrev:
Nu är det nog ingen som föreslår en tunnelbana som bara går mellan Lidingö C och Näset. Självklart är det många i Näsetområdet som åker in till stan, och de lär få en kortare restid.


Ja, om man bygger ut t-banan till Näset - givetvis. Men så många bor det inte där - det är väl 2800 omkring (enligt Wikipedia), vilket motsvarar omkring 1000 lägenheter. Men vad jag avsåg var att Näsetborna inte kommer vinna något av en tunnelbana som bara förlängs till Lidingö C. Restiden skulle då bli omkring 3-4 minuter längre än att byta vid Ropsten som idag.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 20 feb, 2016 22:21

Lars_L skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Nu är det nog ingen som föreslår en tunnelbana som bara går mellan Lidingö C och Näset. Självklart är det många i Näsetområdet som åker in till stan, och de lär få en kortare restid.


Ja, om man bygger ut t-banan till Näset - givetvis. Men så många bor det inte där - det är väl 2800 omkring (enligt Wikipedia), vilket motsvarar omkring 1000 lägenheter. Men vad jag avsåg var att Näsetborna inte kommer vinna något av en tunnelbana som bara förlängs till Lidingö C. Restiden skulle då bli omkring 3-4 minuter längre än att byta vid Ropsten som idag.


Näset: 1492 hyresrätter+bostadsrätter.
Torsvik: 1869 hyresrätter+bostadsrätter.

Stadsdelen Torsvik är dock 3 gånger så stor som Näset till ytan.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » lör 20 feb, 2016 22:46

Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Nu är det nog ingen som föreslår en tunnelbana som bara går mellan Lidingö C och Näset. Självklart är det många i Näsetområdet som åker in till stan, och de lär få en kortare restid.


Ja, om man bygger ut t-banan till Näset - givetvis. Men så många bor det inte där - det är väl 2800 omkring (enligt Wikipedia), vilket motsvarar omkring 1000 lägenheter. Men vad jag avsåg var att Näsetborna inte kommer vinna något av en tunnelbana som bara förlängs till Lidingö C. Restiden skulle då bli omkring 3-4 minuter längre än att byta vid Ropsten som idag.


Näset: 1492 hyresrätter+bostadsrätter.
Torsvik: 1869 hyresrätter+bostadsrätter.

Stadsdelen Torsvik är dock 3 gånger så stor som Näset till ytan.

Det är väl ingen som har föreslagit en tunnelbana till Näset? Frågan är Lidingöbanan som idag, Lidingöbanan via centrum eller tunnelbana till centrum. Det sistnämnda trot jag i praktiken betyder att lidingöbanan helt stannar på ön utan kontakt med Ropsten. Och det kräver en spårvagnsdepå i frihamnen.

En bro med fyra spår vore definitivt kul. Men är nog lite för crazy för att någon ska föreslå det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 22:59

twr skrev:Det är väl ingen som har föreslagit en tunnelbana till Näset? Frågan är Lidingöbanan som idag, Lidingöbanan via centrum eller tunnelbana till centrum. Det sistnämnda trot jag i praktiken betyder att lidingöbanan helt stannar på ön utan kontakt med Ropsten. Och det kräver en spårvagnsdepå i frihamnen.

En bro med fyra spår vore definitivt kul. Men är nog lite för crazy för att någon ska föreslå det?


Samtidigt - med tanke på den miljardnivå som den nya depån i Aga hamnar på - och där det väl är försent att stoppa utbyggnaden nu - så har man ju kastat rätt mycket pengar i sjön? Och ett område där man hade kunnat bygga bostäder istället.

Men jag håller med dig om det problematiska i detta. Men att bygga en depå i Frihamnen istället är ju inte att tänka på. Att lägga ytterligare en miljard på en stor spårvagnsdepå för att förlänga spårväg city några kilometer, det håller inte. Då får vi nog glömma Spårväg city helt också är jag rädd för.

Hoppet både för Lidingöbanans trafikerande inom Stockholms stad och för Spårväg City är nog i sådana fall att tunnelbanebygget inte blir av.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 20 feb, 2016 23:09

twr skrev:Det är väl ingen som har föreslagit en tunnelbana till Näset? Frågan är Lidingöbanan som idag, Lidingöbanan via centrum eller tunnelbana till centrum.


Jag har föreslagit tunnelbana till Näset, om det ska byggas en till Lidingö C, eftersom jag tycker att en tunnelbana inte bara kan motiveras av Lidingö C. Är det motiverat att bygga till Lidingö C är det också motiverat till Näset.

Däremot tycker jag att andra investeringar skulle göra mera nytta, så mitt egentliga förslag är ingen tunnelbana till Lidingö alls.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Christian Spår » lör 20 feb, 2016 23:11

twr skrev:En bro med fyra spår vore definitivt kul. Men är nog lite för crazy för att någon ska föreslå det?


Om problemet är att spårväg city ska nå depå på lidingö så kan de ju faktiskt rulla på samma spår som tunnelbanan, men då bara på sin dagliga första och sista tur. Eller om man gör det möjligt att köra dem över med färja för de två turena. Fast ingendera är väl en drömlösning.

PS. Metoden med färja är ju beprövad teknik! http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/far ... lan-76120/
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 3 gäster

cron