Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 01 jul, 2015 10:56

LÅ1 skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:Är det möjligt att flytta Lidingö stadshus också? Nya fina lokaler med utsikt över Lidingö! :cheesygrin:

Ja, de utredde ju att riva det nuvarande huset för några år sedan. Fler bostäder i Lidingö centrum, och en stadshusskrapa bland ramperna i Ropsten, där bostäder ändå inte kan byggas. Stadshuset skulle kunna få av- och påfarter direkt från Lidingöbron!

Stockholms län hade väl sin länsstyrelse utanför länets gränser i flera hundra år (i Stockholm), så det här borde ju inte vara några konstigheter! :D

OK! :D

Området runt Ropsten kommer att förändras rejält de kommande årtiondena, antar jag. Om man skulle bygga ett stort köpcentrum eller stor galleria i Ropsten så skulle förstås många Lidingöbor utnyttja servicen där. Speciellt om man ändå måste byta färdmedel där vid genomgående resa. Men att en kommun placerar sitt stadshus utanför kommunen känns lite konstigt. Men visst, det går säkert.

Jo, jag skojar lite just när det gäller stadshuset.

Men i övrigt, om vi vill gynna kollektiva färdmedel, så är Ropsten en mycket mer "gemensam nämnare" för Lidingöborna än vad Lidingö centrum är. Ja, egentligen även för biltrafiken, liksom för cykeltrafiken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 14 feb, 2016 19:05

Planerna för Lilla Lidingöbron är långt gångna. En detaljplan är påbörjad och planerad byggstart är nästa år. Samtidigt verkar chansen (eller risken om man så vill) att det blir tunnelbana till Lidingö större än på länge. Så kanske hamnar den nya bron längre norrut, högre upp och med tunnelbana i stället för spårväg? Det väcker ett antal frågor:

* Kommer tunnelbanebron utrustas med gång, cykel och mopedbana? Den blir bred, men det är ju inte unikt. Åtminstone vid Fruängen finns en motsvarande bro?
* Hur bygger man ramper på respektive sida? Ute över vattnet eller över land? De lär bli ganska långa.
* Eller kanske bygga GCM-banan i ett undre plan, inuti brobalken, motsvarande järnvägen i Öresundsbron?
* Nu när vi ändå har tänkt tanken om en tvåvåningsbro: Kanske kan Lidingöbanan få förnyat liv i ett undre plan, med tunnelbana ovanpå?
* Om bron får ett undre plan på detta vis, kan den juridiska processen tillåta en lågbro?
* Eller kan till och med det undre planet vara öppningsbart medan det övre får vara fast?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » sön 14 feb, 2016 23:48

Bron skall stå i kanske hundra år. Jag hoppas verkligen att man sett till att den klarar av ett dubbelspår även om man från början troligen endast lägger ett enkelspår.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » mån 15 feb, 2016 0:15

Odd skrev:Bron skall stå i kanske hundra år. Jag hoppas verkligen att man sett till att den klarar av ett dubbelspår även om man från början troligen endast lägger ett enkelspår.

Jag tror inte det. Både Lidingö och trafikförvaltningen tycker att den andra parten ska betala merkostnaden för dubbelspår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » mån 15 feb, 2016 17:02

Nu när högerpartiet överger alla sina tidigare ideal är det nog dags att inse att det förmodligen blir tunnelbana till Lidingö C. Och varför ska det gå en spårväg med tveksamt trafikunderlag på en dyr ny bro?

"The times they are aaaaa-changing....!"

vänligen
Herr Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 19 feb, 2016 21:00

TKO skrev:Nu när högerpartiet överger alla sina tidigare ideal är det nog dags att inse att det förmodligen blir tunnelbana till Lidingö C. Och varför ska det gå en spårväg med tveksamt trafikunderlag på en dyr ny bro?

Om det är något som har tveksamt trafikunderlag så är det väl en tunnelbana till Lidingö C.
Magnus Ahltorp

Inläggav Lars_L » fre 19 feb, 2016 21:18

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:Nu när högerpartiet överger alla sina tidigare ideal är det nog dags att inse att det förmodligen blir tunnelbana till Lidingö C. Och varför ska det gå en spårväg med tveksamt trafikunderlag på en dyr ny bro?

Om det är något som har tveksamt trafikunderlag så är det väl en tunnelbana till Lidingö C.

Nja, det kan man nog inte säga. 1700 avstigande i maxtimmen med buss nästan uteslutande från Lidingö. Alltså ungefär hälften av de som åker med röda linjen mellan Ropsten och Karlaplan. Bygger man 5000 lägenheter till (tillåt mig dock tvivla på att det blir av) och flyttar bussarna till Lidingö, så lär man väl hamna på omkring 3 000 påstigande i maxtimmen, ca 17 000 per dag och riktning - det skulle göra stationen till en av de större i tunnelbanenätet utanför innerstaden.

Däremot är väl frågan om det ger så mycket tidvinster för resenärerna, det kräver att man bygger tillräckligt mycket i Centrum för att det ska ge några tidsvinster att tala om. Men det är ju inte där man har någon stor potential att bygga - och då blir väl inte nyttan så väldigt stor.
Lars_L

Inläggav CS » lör 20 feb, 2016 0:25

Om man kollar in Lidingö stads bostadsinspel kan man se en del intressanta saker

http://media.forhandling.sverigeforhand ... 151001.pdf

Av Lidingös bostäder ligger 1000-1600 i Lidingö C med gångavstånd från en tunnelbanestation

1750-2550 bostäder ligger i Larsberg-Högsätra inom gångavstånd från Lidingöbanan
350 bostäder ligger i Gåshaga, inom gångavstånd från Lidingöbanan
700 bostäder ligger i Näset-Rudboda-området inom matarbussavstånd från tunnelbanan
400 ligger utanför dessa utvecklingsområden

Om man kortar av Lidingöbanan till Lidingö C, för att där byta till Tunnelbana, förlängs restiden för 2100 -2900 av dessa nya bostäder. Dessa nya bostäder tjänar ju egentligen ingenting på att en ny tunnelbana tillkommer till Lidingö C. Om Lidingöbanan kortas av till Lidingö C förlorar de ju snarare på tunnelbanan än att det vinner något på den. Egentligen borde de bostäderna kunna tillkomma utan tunnelbanan och som resultat av redan gjord satsning på Lidingöbanan.

Eller är det något som jag inte förstår här :roll:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav 218 » lör 20 feb, 2016 0:37

CS skrev:Om man kollar in Lidingö stads bostadsinspel kan man se en del intressanta saker

Av Lidingös bostäder ligger 1000-1600 i Lidingö C med gångavstånd från en tunnelbanestation

1750-2550 bostäder ligger i Larsberg-Högsätra inom gångavstånd från Lidingöbanan
700 bostäder ligger i Näset-Rudboda-området inom matarbussavstånd från tunnelbanan

Om man kortar av Lidingöbanan till Lidingö C, för att där byta till Tunnelbana, förlängs restiden för 2100 -2900 av dessa nya bostäder. Dessa nya bostäder tjänar ju egentligen ingenting på att en ny tunnelbana tillkommer till Lidingö C. Om Lidingöbanan kortas av till Lidingö C förlorar de ju snarare på tunnelbanan än att det vinner något på den. Egentligen borde de bostäderna kunna tillkomma utan tunnelbanan och som resultat av redan gjord satsning på Lidingöbanan.

I så fall så är vi två som inte förstår! Varför skulle man investera i en dyr omläggning som innebär avsevärda försämringar? Är väl lika bra att Lidingöbanan fortsätter att gå kvar till Ropsten. Möjligen, möjligen kan någon få för sig att koppla ihop södra Lidingö med Lidingö C av tillgänglighetsskäl inom kommunen, men då ska nog detta spartanska centrum först behöva ombildas till en ganska så rejäl galleri, vilket väl inte kommer att hända?

218
218

Inläggav 1 » lör 20 feb, 2016 2:19

218 skrev:
CS skrev:Om man kollar in Lidingö stads bostadsinspel kan man se en del intressanta saker

I så fall så är vi två som inte förstår!

218

Nämen kära vänner!

Då skall tante Lena förklara; Under 1950-talet hände något konstigt hos beslutsfattarna i Stockholm. Fram tills dess hade man en viss simultankapacitet när det gäller kollektivtrafik. Man byggde både Tunnelbana, Spårväg (linje 8 samt höll spårvägens infrastruktur på en hög nivå) och använde sig av bussar där de passade bäst. Då fanns ju inte EU, så därifrån kunde knappast några riktlinjer utsändas. Och den då existerande "Kol- och Stålunionen" hade ännu inte börjat fundera på kollektivtrafik.

För helt plötsligt verkade förmågan att åka rulltrappa och tugga tuggummi samtidigt upphöra. Man klarade bara av att implementera ett trafikslag i taget. Intressant område inom forskningen förvisso.

Trots att Handelskammarens trafikexperter samt representanterna för "Bil Sweden" knappast var födda, skulle all kollektivtrafik i Stockholm lösas med bussar. Detta för att rensa bort all spårtrafik på gatorna som kunde vara till hinder för biltrafiken.

Och så rullade det på ett par årtionden när man lika plötsligt skulle återbörda spårvagnen som gatans konung. Troligtvis var det bara en tillfällig hjärnsmälta. För under en rätt kort tidsperiod skiftade man fokus; nu skulle kollektivtrafikresenärerna färdas nere under jordens yta med allena saliggörande T-bana.

Nu är det min tur att berätta att jag icke begriper ett dyft. För om man studerar de s.k. Sverigeförhandlingarnas urval av olika satsningar och nyttoanalyserna så undrar jag lite diskret om räkneförmågan plötsligt också har upplösts av de unkna dofterna nere i T-banans tunnlar!

Lidingöbanan i nya spår förbi Lidingö C:
Investering 0,4 miljarder.
Bostäder per miljard: 12.500.

T-bana Ropsten–Lidingö C:
Investering 2,4 miljarder.
Bostäder per miljard: 2.500.

För i stort felräkningspengar 400 miljoner kronor att dra om linje 21 via Lidingö Center, så kommer denna spårväg att ge gångavstånd för boende i 1.000 - 1.600 bostäder i Centrumområdet. Kostnaden per lägenhet blir då 250.000:- kronor.

Men självklart är det alldeles för enkelt och billigt. Efter nogsamma värderingar har man istället föreslagit alternativet Tunnelbana till en kostnad av 2.400 miljoner kronor.

Fortfarande inga fler lägenheter mot spårvägsalternativet. Däremot kommer kollektivtrafiksatsningen att kosta 1.500.000:- kronor för varje nytillkommen lägenhet. Nyttan för framtida boende i Lidingö Centrum måste ju kunna förklaras, när merkostnaden för att ta snöret ju i alla fall är 900.000:- svenska kronor.

Visserligen slipper man byta i Ropsten, men många tycker nog att det är rätt galant att sitta kvar i spårvagnen och susa vidare genom innerstaden upp till Centralen.

Det har varit en lång arbetsdag för undertecknad, så kanske jag har vimsat till i mina beräkningar (troligt!) eller också är det något ytterst genialt som har gått mig spårlöst (ha, ha!) förbi!

Bästa analytiker och beteendevetare (för det undrar jag om inte de s.k. beslutsfattarna borde konsultera) - giv mig den upplysning jag suktar efter! Vad har jag missat...??

Vänligen / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 8:44

1 skrev:
Bästa analytiker och beteendevetare (för det undrar jag om inte de s.k. beslutsfattarna borde konsultera) - giv mig den upplysning jag suktar efter! Vad har jag missat...??

Vänligen / Lena

Vad du missat är den samhällsekonomiska kalkylen, vars olönsamma grund beslutet vilar på. Nu är båda förslagen förvisso olönsamma och t-banelösningen mycket dyrare. Men den senare ger bättre restidsvinster. I alla fall utifrån de premisser man har nu - även om man verkligen kan fråga sig var de nya bostäderna ska ligga. Men även om man skulle lägga bostäderna i Dalénum - är det dock ändå inte säkert att det skulle vara en bra idé att dra Lidingöbanan förbi centrum.

Orsaken är det uppenbara. Genom att flytta busstrafiken till LIdingö C, får man förvisso mycket små restidsvinster - men för många resenärer. Inte minst bör de kunna bli en vinst driftekonomiskt. Men framförallt blir det en avsevärd skillnad för boende i Lidingö C med tunnelbana kontra spårväg, eftersom det senare skulle generera ett extra byte (eller längre restid om man skulle fortsätta in till stan.)

Vad som blir problemet med en spårvägsdragning är ytterligare att alla andra resenärer som nyttjar Lidingöbanan idag, skulle få en något längre restid om den går via centrum. Detta givetvis något beroende på hur stor målpunkt centrumet skulle bli.

Ser man bara på investeringen ger - trots de små restidsvinsterna, så ger spårvägsalternativet dock ett bättre värde. 0,1 miljard i restidsvinst på en investering på 0,4 miljarder, i jämförelse med tunnelbanans 0,7 miljarder i restidsvinst på en investering på 2,4 miljarder. Sett som investering är alltså fortfarande spårvägsalternativet bättre - men eftersom driftskostnaden blir nästan densamma (2,9 miljarder för tunnelbana och 2,2 miljarder för spårväg) blir t-banealternativet bättre. Särskilt som spårvägsalternativet ger så marginella restidsvinster.

Vad man väl dock kan fråga sig är hur driftskostnaderna för denna lilla snutt och någon minuts extra restid, kan bli så hutlösa under kalkylperioden. Men detta obeaktat - eftersom restidsvinsten med spårväg är så minimalistiskt liten - spelar det nästan ingen roll hur dyr tunnelbanan är. Det blir ändå ett bättre alternativ. Kostnaderna är ju 26 gånger intäkterna. Tunnelbanesatsningen skulle alltså (inklusive drift) kunna ligga på 18,2 miljarder för att nå samma samhällsekonomiska vinst, som spårvägsalternativet.

Om man kunde visa på att drifts- och kapitalkostnaderna för spårvägslösningen blir betydligt lägre är det dock en annan sak. Men för att bli jämförbar med tunnelbanan, skulle man behöva hamna på driftskostnader på under 0,4 miljarder under 40-årsperioden. Alltså 10 miljoner per år. Men det skulle ju inte ens täcka avskrivningar + ränta. (något beroende på vad den sammanlagda avskrivningskostnaden per år skulle blir för den nya sträckan).
Lars_L

Inläggav 1 » lör 20 feb, 2016 10:16

"Aha - tänkte inte på det!"

Och troligtvis kommer jag inte ens i fortsättning att göra det. Och det verkar jag inte ensam om. Den för mig tämligen obegripliga "samhällsekonomiska kalkylen" verkar vara någon form av algoritm som bygger på en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) med säkerhet leder till något givet sluttillstånd.

Beroende på önskemålen kring "sluttillståndet", så gäller det bara att med omsorg mata in de erforderliga "instruktionerna".

För hur kan man annars på allvar ifrågasätta att dra upp linje 7 från Kungsträdgården / Sergels Torg till Centralen där man i snitt har 110.000 resande i veckan samtidigt som man gladeligen startar upp en färjelinje över Riddarfjärden med i snitt har tre passagerare per tur och under "rekordveckan" totalt 650 pax....?

Men från ansvarigt beslutsfattarhåll konstateras i pressuttalanden att "SL linje 85" varit en framgång. Självklart - i alla fall för min efterträdare inom Strömma-koncernen som med ett lyckligt leende konstaterar att han lyckats hyra ut sina upplagda gamla "Djurgårdsfärjor" under två år. Och känner jag vännen Janne rätt, så var det inget "kompispris"!

/ Lena

Som dock gläds åt att Lidingöborna tycks gilla sin "nya spårväg". Vi börjar nu kunna plocka ut siffror ur ATR-systemet och de visar en ökning av resandet med nära 20% i jämförelse med motsvarande månader för den "gamla spårvägen"!
Användarvisningsbild
1

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 11:07

1 skrev:"Aha - tänkte inte på det!"

Och troligtvis kommer jag inte ens i fortsättning att göra det. Och det verkar jag inte ensam om. Den för mig tämligen obegripliga "samhällsekonomiska kalkylen" verkar vara någon form av algoritm som bygger på en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) med säkerhet leder till något givet sluttillstånd.

Beroende på önskemålen kring "sluttillståndet", så gäller det bara att med omsorg mata in de erforderliga "instruktionerna".

För hur kan man annars på allvar ifrågasätta att dra upp linje 7 från Kungsträdgården / Sergels Torg till Centralen där man i snitt har 110.000 resande i veckan samtidigt som man gladeligen startar upp en färjelinje över Riddarfjärden med i snitt har tre passagerare per tur och under "rekordveckan" totalt 650 pax....?

Men från ansvarigt beslutsfattarhåll konstateras i pressuttalanden att "SL linje 85" varit en framgång. Självklart - i alla fall för min efterträdare inom Strömma-koncernen som med ett lyckligt leende konstaterar att han lyckats hyra ut sina upplagda gamla "Djurgårdsfärjor" under två år. Och känner jag vännen Janne rätt, så var det inget "kompispris"!

/ Lena

Som dock gläds åt att Lidingöborna tycks gilla sin "nya spårväg". Vi börjar nu kunna plocka ut siffror ur ATR-systemet och de visar en ökning av resandet med nära 20% i jämförelse med motsvarande månader för den "gamla spårvägen"!

Man tar det ju inte mer på allvar när man räknar med räntekonstnader för spårväg till Lidingö c till drygt 1 miljard, när det borde ligga på ca 450 miljoner, för en kalkylperiod på 60 år och en investering på 400 miljoner, med 4 procents ränta.

Nä, problemet är väl annars att man använder samhällsekonomiska kalkyler lite när man känner för det och när det passar. Utifrån en sådan kalkyl ska man ju inte bygga t-bana till Lidingö - då samhällsnyttan är så liten i förhållande till kostnaden. Men då har ju argumentet kommit att man ska bygga bostäder. Om det är målet, ska man ju alltså - såsom du resonerade - nog snarare välja det billigaste alternativet. Då är ju inte syftet primärt att förkorta restider, utan att klara att försörja ett nytt bostadsområde.

Men att exempelvis göra en separat gren till Lidingö C på Lidingöbanan, skulle iaf göra att restidsnyttan översteg investeringskostnaden. Dock troligen fortfarande med ökade driftskostnader som följd. Men det skulle troligen vara det alternativ som kombinerade ökat bostadsbyggande bäst i förhållande till utbyggnadsförslaget.

Inte fel att utgå från restidsvinster när man jämför olika alternativ. Men om inte det är målet med investeringen, så blir det ju lite problematiskt. Om det inte behövs av kapacitetsskäl och den nya sträckningen inte ger några restidsvinster - då måste man nog ändå fråga sig om det är ett bra sätt att använda skattepengarna på.

För den delen tycker jag mycket om att åka den nya båtlinjen på Riddarfjärden. Ett mycket vackert fartyg skulle jag nog vilja påstå ändå (och tror knappast du motsäger mig på den punkten). Dock ska man komma ihåg att restidsvinsten blir mycket stor för resenärerna (om de inte bara nöjesåker).
Samhällsekonomiskt med tanke på att det ju inte i princip är några investeringskostnader är nog alltså ändå rätt skapliga. Men den måste troligen komma upp i uppemot 600 resenärer per dag för att kunna motiveras samhällsekonomiskt.

Till sommaren tror jag nog nästan linje kommer bli fullsatt (om inte annat, så med turister), men vi får väl se.
Lars_L

Inläggav twr » lör 20 feb, 2016 11:41

Det behöver byggas en ny bro över Värtan, ska den ha tunnelbana eller spårväg? Det är ju grundfrågan. Första steget är förstås att räkna rätt. Räknar man bron på samma sätt? Räknar man bussterminalen på samma sätt? Räknar man in en spårvagnsdepå i Frihamnen i tunnelbanealternativet?

Om man får räkna hela Lidingö torde bostadsnyttan vara samma för båda alternativen.

Restiden på lidingöbanan via centrum borde inte behöva bli längre om det blir en hållplats mindre.

Södra Lidingö tjänar på genomgående trafik mot Norra Drurgårdstaden och city, de röstar på spårväg.

De med gångavstånd till Lidingö centrum tjänar på båda alternativen, men mer på tunnelbanan.

De på södra Lidingö tjänar, relativt lite, på en tunnelbana men ingenting på spårväg. Med en nordlig lidingöbana till Rudboda skulle spårvägsalternativet vinna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav /jes » lör 20 feb, 2016 12:45

Now you are talking! Intressant siffra som jag väntat på. Visst, höjd trängselskatt, mindre infartsparkering i Ropsten plus avgiftshöjning, inflyttning i Dalénumområdet bidrar, men jag vet också grannar som inte velat åka med "gamla" Lidingöbanan på grund av trängsel och omoderna vagnar.

Nu ordnar kommunen egen infartsparkering i Bodal vilket kommer att öka belastningen på Lidingöbanan, särskilt på mornarna. Lite oannonserad extravagnstrafik vid tillgång på personal och vagn(ar) lär nog behövas för att inte lämna kvar trafikanter på plattformen i Baggeby vilket även hände förut.

Från Ropsten är belastningen väldigt ojämn i eftermiddagsrusningen beroende på ankommande tunnelbana. Försening på linje 13 innebär i stort sett tomma avgångar på linje 21. När tunnelbanan väl ankommit försenad kan vagn mot Lidingö liknas vid en väl överjäst surströmmingsburk. Försenad tunnelbana skapar väl samma problem vid alla bytespunkter, inget Lidingöspecifikt problem. Bemannad extravagn i Ropsten, men det vill säkert inte Trafikförvaltningen betala för. Ad hoc-trafik kanske inte är tillåtet längre. På Trafikverket tar det visst en halvtimme att få datasystemen exekvera en ny tidtabell vid omledning.

Närmare 6.000 nya bostäder i centrala Lidingö, tillåt mig att le! :) Omgestaltningen av Lidingö centrum, överdäckning med mera och 2.000 nya bostäder i centrum/Torsvik förorsakade ramaskri inför valet 2014 och de ledande Moderaterna åkte på storstryk. Fram gick Centerpartiet. Miljöpartiet har inte så mycket att hämta på den Gröna ön, den är ju redan grön så att säga. Centrumprojektet har nu bantats till 800 lägenheter tror jag (fritt ur minnet). 5.900 ...

Jo, förresten, brobygget kommer förmodligen att bli försenat för nu vet man varken ut eller in. Var tunnelbana till Lidingö en present från Wessberg till fastighetslandstingsrådet, f d kommunalrådet i Lidingö stad Paul Lindquist? Lindquist verkade ju aktivt för Lidingöbanans nerläggning ända tills att opportunisten i honom vädrade motstånd mot nerläggning med total omsvängning som följd. Vad blir det härnäst?
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav twr » lör 20 feb, 2016 13:28

/jes skrev:

Now you are talking! Intressant siffra som jag väntat på. Visst, höjd trängselskatt, mindre infartsparkering i Ropsten plus avgiftshöjning, inflyttning i Dalénumområdet bidrar, men jag vet också grannar som inte velat åka med "gamla" Lidingöbanan på grund av trängsel och omoderna vagnar.

Nu ordnar kommunen egen infartsparkering i Bodal vilket kommer att öka belastningen på Lidingöbanan, särskilt på mornarna. Lite oannonserad extravagnstrafik vid tillgång på personal och vagn(ar) lär nog behövas för att inte lämna kvar trafikanter på plattformen i Baggeby vilket även hände förut.

Från Ropsten är belastningen väldigt ojämn i eftermiddagsrusningen beroende på ankommande tunnelbana. Försening på linje 13 innebär i stort sett tomma avgångar på linje 21. När tunnelbanan väl ankommit försenad kan vagn mot Lidingö liknas vid en väl överjäst surströmmingsburk. Försenad tunnelbana skapar väl samma problem vid alla bytespunkter, inget Lidingöspecifikt problem. Bemannad extravagn i Ropsten, men det vill säkert inte Trafikförvaltningen betala för. Ad hoc-trafik kanske inte är tillåtet längre. På Trafikverket tar det visst en halvtimme att få datasystemen exekvera en ny tidtabell vid omledning.

Närmare 6.000 nya bostäder i centrala Lidingö, tillåt mig att le! :) Omgestaltningen av Lidingö centrum, överdäckning med mera och 2.000 nya bostäder i centrum/Torsvik förorsakade ramaskri inför valet 2014 och de ledande Moderaterna åkte på storstryk. Fram gick Centerpartiet. Miljöpartiet har inte så mycket att hämta på den Gröna ön, den är ju redan grön så att säga. Centrumprojektet har nu bantats till 800 lägenheter tror jag (fritt ur minnet). 5.900 ...

Jo, förresten, brobygget kommer förmodligen att bli försenat för nu vet man varken ut eller in. Var tunnelbana till Lidingö en present från Wessberg till fastighetslandstingsrådet, f d kommunalrådet i Lidingö stad Paul Lindquist? Lindquist verkade ju aktivt för Lidingöbanans nerläggning ända tills att opportunisten i honom vädrade motstånd mot nerläggning med total omsvängning som följd. Vad blir det härnäst?

Som CS skriver är det bara mellan 1000 och 1600 bostäder som föreslås i Lidingö centrum.

Dessa skulle säkert kunna försörjas med buss, för övrigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 15:09

Till grundfrågan - så säger man ju i och för sig i underlagen att det inte ska påverka Lidingöbanan och den planerade bron. Men sedan vad som händer på Lidingö om det blir klart att man får tunnelbana - är väl en fråga som väl ingen riktigt vet idag. För att inte tala om protesterna mot tunnelbana som väl lär komma när planerna börjar konkretiseras.

I och för sig får man väl tro experterna om man räknat på restiden för att dra spårvägen via Lidingö Centrum. Men däremot måste de andra uppgifterna verkligen ifrågasättas. Stoppet vid Torsvik tar ju inte många sekunder, vilket kan motvera tidsförlusten. Möjligen kan man förstås spara in lite tid på dubbelspåret. I sammanhanget får man väl dock beräkna att man nog skulle behöva bygga dubbelspår ändå vid Herserudsbacken (även om man skjutit på det), så merkostnaden blir väl betydligt lägre egentligen.

Men att det inte blir någon större restidsvinst med spårväg är ju dock ganska svårt att bortse från; det är ju egentligen bara resenärer som fortsätter spårvägen mot stan som upplever någon restidsförbättring att tala om.

Men varför räknar man exempelvis med dubbla räntekostnaden för spårvägsalternativet jämfört med de andra alternativen? Hur kommer det sig att förra utredningen räknade på en sammanlagd kostnadsökning för drift (inklusive kapitalkostnader) och underhåll för Lidingöbanan via C på 70 000 per år och att man nu räknar kostnadsökning med 35 miljoner per år i genomsnitt. Det är ju en rätt stor skillnad som nog kräver sin förklaring, även om det är oklart om man räknar med full räntekostnad i den förra prisuppgiften.

Oavsett - att välja ett förslag som kostar (enligt deras modell) 1,9 miljarder mer för att uppnå restidsvinster på 600 miljoner - ja det blir ju rätt om man drar "kvoten" ur de båda exemplen - men jag tror alla nationalekonomer skulle skaka på huvudet av ett sådant sätt att räkna på. Det blir ju inte en bättre affär att förlora mer pengar, bara för att förhållandet mellan kostnad och restidsvinster är något bättre.

En rimlig nivå - om man ska jämföra förslagen är väl 1,2 miljarder får spårvägsalternativet (inklusive drift och underhåll), kontra då 5,4 miljarder för tunnelbana.

Sedan är det väl särskilt svårt att tänka sig 2 000 lägenheter vid gamla Ropstensterminalen, och det väl frågan om man ens får bygga så nära en huvudväg med farligt gods?
Lars_L

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 20 feb, 2016 15:17

Lars_L skrev:
Magnus Ahltorp skrev:

Nja, det kan man nog inte säga. 1700 avstigande i maxtimmen med buss nästan uteslutande från Lidingö. Alltså ungefär hälften av de som åker med röda linjen mellan Ropsten och Karlaplan. Bygger man 5000 lägenheter till (tillåt mig dock tvivla på att det blir av) och flyttar bussarna till Lidingö, så lär man väl hamna på omkring 3 000 påstigande i maxtimmen, ca 17 000 per dag och riktning - det skulle göra stationen till en av de större i tunnelbanenätet utanför innerstaden.

Var är det 1700 avstigande i maxtimmen med buss? Lidingö C? Om det nu skulle vara det förstår jag inte hur det bidrar till trafikunderlaget för tunnelbana till Lidingö C.

Man kan väl lika gärna lägga tunnelbanestationen och bussterminalen mitt på golfbanan, och fortfarande få "en av de större i tunnelbanenätet utanför innerstaden", så det talar inte heller för att ha slutstation vid Lidingö C. Att fortsätta till Näset skulle däremot kunna generera någon nytta.

Lars_L skrev:Däremot är väl frågan om det ger så mycket tidvinster för resenärerna, det kräver att man bygger tillräckligt mycket i Centrum för att det ska ge några tidsvinster att tala om. Men det är ju inte där man har någon stor potential att bygga - och då blir väl inte nyttan så väldigt stor.

Nu finns det ju spårtrafik redan på ön, så då kan man väl bygga i närheten av befintliga stationer.
Magnus Ahltorp

Inläggav Lars_L » lör 20 feb, 2016 15:37

Magnus Ahltorp skrev:
Var är det 1700 avstigande i maxtimmen med buss? Lidingö C? Om det nu skulle vara det förstår jag inte hur det bidrar till trafikunderlaget för tunnelbana till Lidingö C.

Man kan väl lika gärna lägga tunnelbanestationen och bussterminalen mitt på golfbanan, och fortfarande få "en av de större i tunnelbanenätet utanför innerstaden", så det talar inte heller för att ha slutstation vid Lidingö C. Att fortsätta till Näset skulle däremot kunna generera någon nytta.

Vid Ropsten förstås - med trafikanter från Lidingö. Genom att tanken givetvis är att bussanslutningen till t-bana istället sker vid Lidingö C. Men annars har du rätt - en golfbana kan vara en utmärkt plats. Platt och bra markförhållanden i regel. Perfekt att bygga t-bana på. :)

Tja, även om man bara bygger 1000 lägenheter i centrum, så ger väl det i och föri sig betydligt större nytta än att bygga till Näset. Fast i övrigt är vi ju nog överens - tunnelbana är inte samhällsekonomiskt motiverat - men det innebär inte att det saknas underlag.
Lars_L

Inläggav twr » lör 20 feb, 2016 18:48

Är det så att Lidingös politiker vill ha tunnelbana, men inte invånarna? Vad beror det på i så fall?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik