Switch to mobile style

Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 11:18

Enceladus skrev:Jag kan ha missat något i mina efterforskningar, men den enda väsentliga skillnaden mellan Östberga och Bandhagen verkar vara tunnelbana. Eftersom det verkar finnas några som har bra koll på dessa områden kanske de också kan uttala sig.

En - för många väsentlig - skillnad åskådliggörs genom att fundera på var det sker flest bilbränder och gängrelaterade mord, i Östberga eller Bandhagen?

Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav ADDE » tis 29 aug, 2017 11:20

Enceladus skrev:Jag kan ha missat något i mina efterforskningar, men den enda väsentliga skillnaden mellan Östberga och Bandhagen verkar vara tunnelbana. Eftersom det verkar finnas några som har bra koll på dessa områden kanske de också kan uttala sig.

Östberga är I princip "Rinkeby utan tunnelbana" I förhållningssättet. så Östberga bör nog jämföras mer med Rinkeby än Bandhagen!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 11:28

TKO skrev:

En - för många väsentlig - skillnad åskådliggörs genom att fundera på var det sker flest bilbränder och gängrelaterade mord, i Östberga eller Bandhagen?

Thomas K Ohlsson

Ja, det har man ju hört i nyheterna. Men hur har det blivit så? Enligt statistiken för Östberga och Bandhagen verkar det inte finnas några större skillnader. Inte som Ursvik och Rinkeby.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 11:36

Skillnaderna är säkert mindre än mellan Ursvik och Rinkeby - men titta t ex på andelen av befolkningen som har utrikes födda föräldrar.

(Fast nu slår det mej att detta måste ha VÄLDIGT LITE med trådens rubrik att göra!)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 11:58

Okej, då är situationen i Östberga sämre än vad jag trodde. Jag får väl erkänna att jag hade fel.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 13:17

Fel och fel...

Förmodligen är en anledning till befolkningsstrukturen i Östberga att stadsdelen saknar tunnelbana. När området byggdes hade den betydligt högre social status än t ex Bandhagen och Hökarängen. Med stor andel HSB-bostadsrätter var det "den skötsamma delen av arbetarklassen" som flyttade dit, det finns fortfarande spår av detta - I Östberga är det konsumbutiken som överlevt, i Bandhagen är det ICA som står för kommersen. Och (den socialdemokratiska) stadsdelsföreningen i Östberga tillhörde i varje fall för några år sedan till de mer livaktiga i Stockholm.

Men min bedömning (på cirka 2 km:s avstånd) är att allt håller på att rasa ihop.

Thomas K Ohlsson
samhällsanalytiker
TKO

Inläggav Inge » tis 29 aug, 2017 13:31

Ett områdes sociala status är en väldigt komplex sak med spiraler både uppåt och nedåt. Kollektivtrafik har på det hela en ringa betydelse. Typiskt har alla områden hygglig status precis när de är nya. Enligt min personliga empiriforskning inträffat den kritiska tiden cirka 10-20 år efter att området är byggt. Råder det lågkonjunktur och låg efterfrågan då, riskerar ett lite sämre område att hamna i en destruktiv spiral. Den bryter man inte genom att bygga en tunnelbana. Inte heller hjälper tunnelbanan mycket för att hindra ett område att hamna i en sådan spiral.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 13:36

Inge skrev:Ett områdes sociala status är en väldigt komplex sak med spiraler både uppåt och nedåt. Kollektivtrafik har på det hela en ringa betydelse. Typiskt har alla områden hygglig status precis när de är nya. Enligt min personliga empiriforskning inträffat den kritiska tiden cirka 10-20 år efter att området är byggt. Råder det lågkonjunktur och låg efterfrågan då, riskerar ett lite sämre område att hamna i en destruktiv spiral. Den bryter man inte genom att bygga en tunnelbana. Inte heller hjälper tunnelbanan mycket för att hindra ett område att hamna i en sådan spiral.

Signaturen "Inge" har aldrig varit i Östberga om jag minns rätt. Men det är väl den vanliga fjärrskådande förmågan som gör att hen kan utföra ovanstående glasklara analys!

(Signaturen torde vara relativt ensam om att hävda att tillgången till högvärdig kollektivtrafik vare sej påverkar ett bostadsområdes sociala status eller priset på bostadsrätter/villor. Men det är väl så för genier - det är ensamt på toppen!)

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tis 29 aug, 2017 13:40

TKO skrev:
Inge skrev:Ett områdes sociala status är en väldigt komplex sak med spiraler både uppåt och nedåt. Kollektivtrafik har på det hela en ringa betydelse. Typiskt har alla områden hygglig status precis när de är nya. Enligt min personliga empiriforskning inträffat den kritiska tiden cirka 10-20 år efter att området är byggt. Råder det lågkonjunktur och låg efterfrågan då, riskerar ett lite sämre område att hamna i en destruktiv spiral. Den bryter man inte genom att bygga en tunnelbana. Inte heller hjälper tunnelbanan mycket för att hindra ett område att hamna i en sådan spiral.

Signaturen "Inge" har aldrig varit i Östberga om jag minns rätt. Men det är väl den vanliga fjärrskådande förmågan som gör att hen kan utföra ovanstående glasklara analys!

(Signaturen torde vara relativt ensam om att hävda att tillgången till högvärdig kollektivtrafik vare sej påverkar ett bostadsområdes sociala status eller priset på bostadsrätter/villor. Men det är väl så för genier - det är ensamt på toppen!)

/TKO

Jag har varit i Rinkeby ganska många gånger. I Ursvik också. Vad gäller Ursviks framtid ser jag, genom fjärrskådade i tiden, att den avgörs av konjunkturläget krinig 2030. Så det så !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 13:41

Inge skrev:
TKO skrev:

/TKO

Jag har varit i Rinkeby ganska många gånger. I Ursvik också. Vad gäller Ursviks framtid ser jag, genom fjärrskådade i tiden, att den avgörs av konjunkturläget krinig 2030. Så det så !

Åter till Lidingöbron kanske?
/TKO
TKO

Inläggav Ulrik Berggren » tis 29 aug, 2017 22:41

Jag själv någon gång i forntiden skrev:
Nåväl, det finns konkreta exempeldär fastighetsägare betalar extra för det faktum att det finns tillgång till spårbunden kollektivtrafik. Och det var inte småpotatis heller. Om du orkar läsa artikel så ser du att det handlar om flera hundra miljoner för en enkel spårvägslinje - en t-banelinje bör i a f inte ge en mindre premie per bostad i min värld.

Du läser uppenbarligen vare sig vad jag skriver eller vad fastighetsbolagens representanter säger i artikeln. Återigen - siffrorna på effekterna härstammar från fastighetsbolagen - inte från kommunen!

Inge skrev:För övrigt motsvarar 500 kr/kvm ungefär 30.000 kr per bostad. 38.500 kr enligt boverkets normalbostad på 77 kvm. Men så stora är de inte i verkligheten. Väldigt långt från en miljon under alla omständigheter. Som sagt 100.000 är en tydlig överskattning och det gäller uteslutande de närmast berörda bostäderna.

Nu tror jag du blandar äpplen med bananer (antagligen avsiktligt i en typiskt avledande manöver?). I artikeln uppges att det handlar om ett kvadratmeterpris per byggrätt, inte för de färdiga bostäderna.

I slutet av 2013 gjordes en extern värdering av marken i Solbjerskvarteret, idag kallat Södra Brunnshög. Värdet uppskattades till 1500-2000 kronor per kvadratmeter byggrätt (summan av alla våningsplans area) för hyresrätter och 2500-3000 kronor per kvadratmeter byggrätt för bostadsrätter. Efter värderingen sålde Lunds kommun fyra markplättar för kvadratmeterpriset 1500 kronor (hyresrätter) respektive 2500 kronor (bostadsrätter).

[---]

När anbuden öppnades i april 2016 kunde de konstatera att marknadsföringen lönat sig. De fem tomterna, som 2013 värderats till cirka 45 miljoner kronor, var byggherrarna nu beredda att betala totalt 90 miljoner kronor för – en fördubbling alltså. Kvadratmeterpriset för den billigaste tomten hamnade på 4317 kronor, medan den dyraste låg på 5500 kronor. Det är nivåer som Börje Fennhagen och Anita Wallin menar är höga, även om det varit i centrala delen av Lund.

Nu är iofs källan till uttalandet inte uppkommen ur tomma intet, utan från fastighetsbolag som köpt eller står i begrepp att köpa mark längs spårvägen. Så, jag är böjd att hålla med en viss jazzbacill även denna gång när det gäller din trovärdighet[/quote]

Inge skrev:Jag inser att du kanske helt enkelt inte kan räkna. Men det är alltså inte så att 30.000 kr är mer än den påstådda miljonen. Det är faktiskt inte heller mer än de 100.000 som jag tidigare nämnde som en överskattning.

Om du kan läsa, bör du nog försöka igen. Det du hänvisade till var en artikel där två kommunaltjänstemän flaxar med armarna och gastar om att deras spårväg mer än fördubblat värdet på marken. När journalisten, för ovanlighetens skull, ställer en kontrollfråga; Men hur mycket av det beror egentligen på spårvägen?

-Blir det tyst.... ehhheyy kanske 500 kr ??? - Dvs nästan ingenting. Fullständigt försumbart.

Peps Persson skrev:"Ska det va' så svårt å fatta, att det är falsk matematik..."
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Enceladus » lör 16 sep, 2017 14:20

Inge skrev:Nu blev det dravel igen. Det finns många exempel på områden som är dyrare utan att ha tunnelbana, än i någons tycke liknande områden med tunnelbana. Just eftersom tunnelbaneffekten är så liten i förhållande till den totala värderingen blir det så.

Naturligtvis är det svårt att riktigt exakt uppskatta storleksordningen av en så relativt liten parameter. Men vi är överens om att den finns. Notera att du påstår att lyftet skulle vara mycket större än dagens totalvärdering av marken i Östberga. Även om den givetvis är högre än Lunds 4-5000 kr/kvm byggnadsyta dvs ca 250.000-300.000 kr per lägenhet med spårvagn och allt är den ingalunda en miljon.

Självklart får Årstafältet inget positivt drag av en tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan som inte ens passerar. Däremot drabbas man likt många andra av ökad skattebörda. Det rör sig om några hundra lägenheter som man kan klämma in mellan husen i det redan bebyggda Östberga som skulle bli den enda nya stationen. Ungefär en tjugondel av den byggnadsytan som man avser bygga ute på de öppna fälten utanför Lund. Med en dubbelt så hög nytta genom tunnelbanan hamnar vi då på en tiondel av värdet. Dvs 45 miljoner kronor....

Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan är helt enkelt det mest olönsamma infrastrukturprojekt som någonsin föreslagit i Stockholm.

Nu har Tamsons uttalat sig om saken. Han uppskattar att Stockholms- och Sverigeförhandlingarna "innebär en momsintäkt från Stockholms län till staten på över 100 miljarder kronor kommande år". Om dessa pengar används på ett ansvarsfullt sätt så har samhället vunnit enormt mycket på detta. 100 miljarder kronor är inget dravel.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 21:15

carltram skrev:Åter till trådämnet: http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... -det-ratt/
Dubbelspår Ropsten - Baggeby via Centrum förutsätter ett rätt brobeslut.

Åter till trådämnet. I utredningen från 2012 kom man fram till att en omdragning via centrum skulle kunna vara samhällsekonomiskt lönsam om man lyckas hålla investeringskostnaderna nere. Utredningen förutsatte dock en sammankoppling med Spårväg City. Den nya utredningen om Spårväg City beräknas pågå fram till 2018, vilket råkar vara ett valår. Jag tror att omständigheterna talar för en sammankoppling, men vi får väl se.
Enceladus

Inläggav BSB101 » ons 27 sep, 2017 7:37

Enceladus skrev:Åter till trådämnet. I utredningen från 2012 kom man fram till att en omdragning via centrum skulle kunna vara samhällsekonomiskt lönsam om man lyckas hålla investeringskostnaderna nere.

Är få investeringar som inte blir lönsamma om man kan hålla investeringskostnaderna nere, sedan har vi dock denna jobbiga verklighet.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Föregående

Återgå till Spårtrafik