Switch to mobile style

Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 16:11

Inge skrev:Konkreta exempel på dravel finns det mycket av ja... En kommunaltjänsteman som påstår att den allmänna prisuppgången beror på hans spårvägsprojekt. Dravel.

För övrigt motsvarar 500 kr/kvm ungefär 30.000 kr per bostad. 38.500 kr enligt boverkets normalbostad på 77 kvm. Men så stora är de inte i verkligheten. Väldigt långt från en miljon under alla omständigheter. Som sagt 100.000 är en tydlig överskattning och det gäller uteslutande de närmast berörda bostäderna.


Okej, låt oss jämföra bostadspriserna i Östberga och Bandhagen. Båda områdena har strax under 6 000 invånare, liknande bebyggelse och jämförbara centrum. Östberga ligger närmare innerstan och gränsar till mer attraktiva områden. Andelen invånare med utländsk bakgrund är ungefär samma (om det skulle spela någon roll). Ändå skiljer sig bostadspriserna enormt. Enligt Hemnets bostadsstatistik för denna månad ligger snittkvadratmeterpriset på 39580 kr i Östberga och 53917 kr i Bandhagen. Om vi antar att priserna utjämnar sig räcker det med 70 kvadratmeter för att få en miljon per bostad. Men Östberga är ett extremfall. På Årstafältet borde prisökningen ligga på samma nivå som Stockholmsförhandlingens nio stationer, d.v.s. tio procent utöver den allmänna prisuppgången (vilket är ungefär en halv miljon per bostad). 100 000 kronor per bostad är i alla fall helt orimligt, speciellt i Östberga.
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » sön 27 aug, 2017 16:52

Enceladus skrev:
Inge skrev:Konkreta exempel på dravel finns det mycket av ja... En kommunaltjänsteman som påstår att den allmänna prisuppgången beror på hans spårvägsprojekt. Dravel.

För övrigt motsvarar 500 kr/kvm ungefär 30.000 kr per bostad. 38.500 kr enligt boverkets normalbostad på 77 kvm. Men så stora är de inte i verkligheten. Väldigt långt från en miljon under alla omständigheter. Som sagt 100.000 är en tydlig överskattning och det gäller uteslutande de närmast berörda bostäderna.


Okej, låt oss jämföra bostadspriserna i Östberga och Bandhagen. Båda områdena har strax under 6 000 invånare, liknande bebyggelse och jämförbara centrum. Östberga ligger närmare innerstan och gränsar till mer attraktiva områden. Andelen invånare med utländsk bakgrund är ungefär samma (om det skulle spela någon roll). Ändå skiljer sig bostadspriserna enormt. Enligt Hemnets bostadsstatistik för denna månad ligger snittkvadratmeterpriset på 39580 kr i Östberga och 53917 kr i Bandhagen. Om vi antar att priserna utjämnar sig räcker det med 70 kvadratmeter för att få en miljon per bostad. Men Östberga är ett extremfall. På Årstafältet borde prisökningen ligga på samma nivå som Stockholmsförhandlingens nio stationer, d.v.s. tio procent utöver den allmänna prisuppgången (vilket är ungefär en halv miljon per bostad). 100 000 kronor per bostad är i alla fall helt orimligt, speciellt i Östberga.


Nu blev det dravel igen. Det finns många exempel på områden som är dyrare utan att ha tunnelbana, än i någons tycke liknande områden med tunnelbana. Just eftersom tunnelbaneffekten är så liten i förhållande till den totala värderingen blir det så.

Naturligtvis är det svårt att riktigt exakt uppskatta storleksordningen av en så relativt liten parameter. Men vi är överens om att den finns. Notera att du påstår att lyftet skulle vara mycket större än dagens totalvärdering av marken i Östberga. Även om den givetvis är högre än Lunds 4-5000 kr/kvm byggnadsyta dvs ca 250.000-300.000 kr per lägenhet med spårvagn och allt är den ingalunda en miljon.

Självklart får Årstafältet inget positivt drag av en tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan som inte ens passerar. Däremot drabbas man likt många andra av ökad skattebörda. Det rör sig om några hundra lägenheter som man kan klämma in mellan husen i det redan bebyggda Östberga som skulle bli den enda nya stationen. Ungefär en tjugondel av den byggnadsytan som man avser bygga ute på de öppna fälten utanför Lund. Med en dubbelt så hög nytta genom tunnelbanan hamnar vi då på en tiondel av värdet. Dvs 45 miljoner kronor....

Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan är helt enkelt det mest olönsamma infrastrukturprojekt som någonsin föreslagit i Stockholm.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 17:20

Inge skrev:Nu blev det dravel igen. Det finns många exempel på områden som är dyrare utan att ha tunnelbana, än i någons tycke liknande områden med tunnelbana. Just eftersom tunnelbaneffekten är så liten i förhållande till den totala värderingen blir det så.


Välj vilken som helst tunnelbaneförort med samma avstånd till innerstan som Östberga och jämför bostadspriserna. Förklara diskrepansen på något annat sätt än avsaknad av tunnelbana. Jag påstår att det finns gott om människor som bara har tunnelbana som krav. Prisutvecklingen i Nacka, Barkarby och Solna efter Stockholmsförhandlingen tyder på att så är fallet.

Inge skrev:Naturligtvis är det svårt att riktigt exakt uppskatta storleksordningen av en så relativt liten parameter. Men vi är överens om att den finns. Notera att du påstår att lyftet skulle vara mycket större än dagens totalvärdering av marken i Östberga. Även om den givetvis är högre än Lunds 4-5000 kr/kvm byggnadsyta dvs ca 250.000-300.000 kr per lägenhet med spårvagn och allt är den ingalunda en miljon.


Det är inte bara kommunen som finansierar tunnelbanan. Högre bostadspriser innebär också att staten får in mer skatt.

Inge skrev:Självklart får Årstafältet inget positivt drag av en tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan som inte ens passerar. Däremot drabbas man likt många andra av ökad skattebörda. Det rör sig om några hundra lägenheter som man kan klämma in mellan husen i det redan bebyggda Östberga som skulle bli den enda nya stationen. Ungefär en tjugondel av den byggnadsytan som man avser bygga ute på de öppna fälten utanför Lund. Med en dubbelt så hög nytta genom tunnelbanan hamnar vi då på en tiondel av värdet. Dvs 45 miljoner kronor....

Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan är helt enkelt det mest olönsamma infrastrukturprojekt som någonsin föreslagit i Stockholm.


Det är möjligt att det är det minst lönsamma projektet i Sverigeförhandlingen (eftersom tunnelbana till Lidingö inte kom med), men det är fortfarande lönsamt. Kommunen och staten kommer att tjäna mer än 262 500 kronor per bostad. Skattebördan kommer således att minska till följd av projektet. Och påstå inte att det går att bygga 48 000 nya bostäder i sydvästra Stockholm utan ny infrastruktur.
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » sön 27 aug, 2017 17:29

Enceladus skrev:
Inge skrev:Nu blev det dravel igen. Det finns många exempel på områden som är dyrare utan att ha tunnelbana, än i någons tycke liknande områden med tunnelbana. Just eftersom tunnelbaneffekten är så liten i förhållande till den totala värderingen blir det så.


Välj vilken som helst tunnelbaneförort med samma avstånd till innerstan som Östberga och jämför bostadspriserna. Förklara diskrepansen på något annat sätt än avsaknad av tunnelbana. Jag påstår att det finns gott om människor som bara har tunnelbana som krav. Prisutvecklingen i Nacka, Barkarby och Solna efter Stockholmsförhandlingen tyder på att så är fallet.

Inge skrev:Naturligtvis är det svårt att riktigt exakt uppskatta storleksordningen av en så relativt liten parameter. Men vi är överens om att den finns. Notera att du påstår att lyftet skulle vara mycket större än dagens totalvärdering av marken i Östberga. Även om den givetvis är högre än Lunds 4-5000 kr/kvm byggnadsyta dvs ca 250.000-300.000 kr per lägenhet med spårvagn och allt är den ingalunda en miljon.


Det är inte bara kommunen som finansierar tunnelbanan. Högre bostadspriser innebär också att staten får in mer skatt.

Inge skrev:Självklart får Årstafältet inget positivt drag av en tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan som inte ens passerar. Däremot drabbas man likt många andra av ökad skattebörda. Det rör sig om några hundra lägenheter som man kan klämma in mellan husen i det redan bebyggda Östberga som skulle bli den enda nya stationen. Ungefär en tjugondel av den byggnadsytan som man avser bygga ute på de öppna fälten utanför Lund. Med en dubbelt så hög nytta genom tunnelbanan hamnar vi då på en tiondel av värdet. Dvs 45 miljoner kronor....

Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan är helt enkelt det mest olönsamma infrastrukturprojekt som någonsin föreslagit i Stockholm.


Det är möjligt att det är det minst lönsamma projektet i Sverigeförhandlingen (eftersom tunnelbana till Lidingö inte kom med), men det är fortfarande lönsamt. Kommunen och staten kommer att tjäna mer än 262 500 kronor per bostad. Skattebördan kommer således att minska till följd av projektet. Och påstå inte att det går att bygga 48 000 nya bostäder i sydvästra Stockholm utan ny infrastruktur.


Så mycket dravel att jag helt enkelt inte orkar bemöta allt igen.

Självklart kan 48 000 byggas utan tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Den har rent fakskist en negativ inverkan eftersom den stjäl resurser. Dock är problemet i första hand kommunens planmonopol vilket i någon mån mildrar försämringen eftersom det skulle gå ungefär lika trögt i alla fall.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 17:37

Inge skrev:Så mycket dravel att jag helt enkelt inte orkar bemöta allt igen.

Självklart kan 48 000 byggas utan tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Den har rent fakskist en negativ inverkan eftersom den stjäl resurser. Dock är problemet i första hand kommunens planmonopol vilket i någon mån mildrar försämringen eftersom det skulle gå ungefär lika trögt i alla fall.


Jag har aldrig påstått att tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan är nödvändigt - tvärtom. Men något infrastrukturprojekt behövs i den relationen om man vill bygga 48 000 bostäder i sydvästra Stockholm. Om tunnelbana är det enda som går att förankra bland folket och politikerna, så får det bli tunnelbana.
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 18:10

För att återgå till trådens ämne så finns det nu ett beslut om en ny bro med dubbelspår som beräknas stå klar år 2022. Dubbelspåret möjliggör högre turtäthet på Lidingöbanan. Det diskuteras också om spårvägen ska dras om via Lidingö centrum. Men det största önskemålet från boende längs Lidingöbanan verkar vara ett besked när/om Spårvåg City ska byggas. Detta tror jag att vi får om Östlig förbindelse kommer att ingå i Sverigeförhandlingen. Förhandlingen ska vara färdig innan årsskiftet!
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » mån 28 aug, 2017 7:13

Enceladus skrev:För att återgå till trådens ämne så finns det nu ett beslut om en ny bro med dubbelspår som beräknas stå klar år 2022. Dubbelspåret möjliggör högre turtäthet på Lidingöbanan. Det diskuteras också om spårvägen ska dras om via Lidingö centrum. Men det största önskemålet från boende längs Lidingöbanan verkar vara ett besked när/om Spårvåg City ska byggas. Detta tror jag att vi får om Östlig förbindelse kommer att ingå i Sverigeförhandlingen. Förhandlingen ska vara färdig innan årsskiftet!

Har du verkligen hört det önskemålet från någon annan än ett fåtal skribenter på detta forum?

Det finns faktiskt båt mellan Larsbergs brygga (AGA) och Frihamnen. Vilket torde vara en av få relationer som är lämplig för just båt i Stockholm. Spårvagn runt Värtan skulle ta längre tid.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » mån 28 aug, 2017 13:16

Inge skrev:Har du verkligen hört det önskemålet från någon annan än ett fåtal skribenter på detta forum?

Det finns faktiskt båt mellan Larsbergs brygga (AGA) och Frihamnen. Vilket torde vara en av få relationer som är lämplig för just båt i Stockholm. Spårvagn runt Värtan skulle ta längre tid.


Någon folkomröstning har inte gjorts i frågan, men de boende på Lidingö har röstat på företrädare som har framfört detta önskemål (jämför tunnelbanan i Stockholm). Det är så en representativ demokrati fungerar. Annars finns det många inlägg att läsa i lokaltidningar och andra medier. Pröva till exempel att söka på "Spårväg City site:lidingosidan.se". Jag skulle definitivt säga att det finns en opinion för spårvägen på Lidingö. I annat fall hade en så stor spårvagnsdepå inte accepterats.
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » mån 28 aug, 2017 14:04

Enceladus skrev:
Inge skrev:Har du verkligen hört det önskemålet från någon annan än ett fåtal skribenter på detta forum?

Det finns faktiskt båt mellan Larsbergs brygga (AGA) och Frihamnen. Vilket torde vara en av få relationer som är lämplig för just båt i Stockholm. Spårvagn runt Värtan skulle ta längre tid.


Någon folkomröstning har inte gjorts i frågan, men de boende på Lidingö har röstat på företrädare som har framfört detta önskemål (jämför tunnelbanan i Stockholm). Det är så en representativ demokrati fungerar. Annars finns det många inlägg att läsa i lokaltidningar och andra medier. Pröva till exempel att söka på "Spårväg City site:lidingosidan.se". Jag skulle definitivt säga att det finns en opinion för spårvägen på Lidingö. I annat fall hade en så stor spårvagnsdepå inte accepterats.


I förra inlägget talade du om "boende" nu talar du om "representativ demokrati" och yttringar i pressen. Det är varandra motsatser. Svaret var alltså Nej. Du hade ingen grund för ditt påstående kring de boendes önskemål.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Ulrik Berggren » mån 28 aug, 2017 21:39

Inge skrev:
Ulrik Berggren skrev:Vem är det som skriker egentligen?

Nåväl, det finns konkreta exempeldär fastighetsägare betalar extra för det faktum att det finns tillgång till spårbunden kollektivtrafik. Och det var inte småpotatis heller. Om du orkar läsa artikel så ser du att det handlar om flera hundra miljoner för en enkel spårvägslinje - en t-banelinje bör i a f inte ge en mindre premie per bostad i min värld.

Konkreta exempel på dravel finns det mycket av ja... En kommunaltjänsteman som påstår att den allmänna prisuppgången beror på hans spårvägsprojekt. Dravel.

För övrigt motsvarar 500 kr/kvm ungefär 30.000 kr per bostad. 38.500 kr enligt boverkets normalbostad på 77 kvm. Men så stora är de inte i verkligheten. Väldigt långt från en miljon under alla omständigheter. Som sagt 100.000 är en tydlig överskattning och det gäller uteslutande de närmast berörda bostäderna.


Nu är iofs källan till uttalandet inte uppkommen ur tomma intet, utan från fastighetsbolag som köpt eller står i begrepp att köpa mark längs spårvägen. Så, jag är böjd att hålla med en viss jazzbacill även denna gång när det gäller din trovärdighet
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2718
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » mån 28 aug, 2017 21:57

Ulrik Berggren skrev:
Inge skrev:
Ulrik Berggren skrev:Vem är det som skriker egentligen?

Nåväl, det finns konkreta exempeldär fastighetsägare betalar extra för det faktum att det finns tillgång till spårbunden kollektivtrafik. Och det var inte småpotatis heller. Om du orkar läsa artikel så ser du att det handlar om flera hundra miljoner för en enkel spårvägslinje - en t-banelinje bör i a f inte ge en mindre premie per bostad i min värld.

Konkreta exempel på dravel finns det mycket av ja... En kommunaltjänsteman som påstår att den allmänna prisuppgången beror på hans spårvägsprojekt. Dravel.

För övrigt motsvarar 500 kr/kvm ungefär 30.000 kr per bostad. 38.500 kr enligt boverkets normalbostad på 77 kvm. Men så stora är de inte i verkligheten. Väldigt långt från en miljon under alla omständigheter. Som sagt 100.000 är en tydlig överskattning och det gäller uteslutande de närmast berörda bostäderna.


Nu är iofs källan till uttalandet inte uppkommen ur tomma intet, utan från fastighetsbolag som köpt eller står i begrepp att köpa mark längs spårvägen. Så, jag är böjd att hålla med en viss jazzbacill även denna gång när det gäller din trovärdighet


Jag inser att du kanske helt enkelt inte kan räkna. Men det är alltså inte så att 30.000 kr är mer än den påstådda miljonen. Det är faktiskt inte heller mer än de 100.000 som jag tidigare nämnde som en överskattning.

Om du kan läsa, bör du nog försöka igen. Det du hänvisade till var en artikel där två kommunaltjänstemän flaxar med armarna och gastar om att deras spårväg mer än fördubblat värdet på marken. När journalisten, för ovanlighetens skull, ställer en kontrollfråga; Men hur mycket av det beror egentligen på spårvägen?

-Blir det tyst.... ehhheyy kanske 500 kr ??? - Dvs nästan ingenting. Fullständigt försumbart.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » mån 28 aug, 2017 22:43

Istället för att försöka jämföra en spårväg i Lund med en tunnelbana i Stockholm är det kanske enklare att jämföra med en annan tunnelbana i Stockholm. Här står det att Stockholmsförhandlingen ger tio procent högre bostadspriser på många håll. Prishöjningen i Östberga borde dock bli ännu större då restidsvinsten blir större än i de andra områdena. Men nog om detta i en tråd som handlar om Lidingöbanan!
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » tis 29 aug, 2017 9:09

Enceladus skrev:Istället för att försöka jämföra en spårväg i Lund med en tunnelbana i Stockholm är det kanske enklare att jämföra med en annan tunnelbana i Stockholm. Här står det att Stockholmsförhandlingen ger tio procent högre bostadspriser på många håll. Prishöjningen i Östberga borde dock bli ännu större då restidsvinsten blir större än i de andra områdena. Men nog om detta i en tråd som handlar om Lidingöbanan!

Så du menar att bostäderna i Östberga kostar tio miljoner idag? Eller kan inte du heller räkna?

Dessutom tycker jag att du använder en lite märklig referens,

– Det blir tio procent högre bostadspriser på många håll, säger mäklaren Erik Olsson.

Mäklarsnack, det blir en höjning, men knappast tio procent. Dessutom är det inte särskilt lämpligt att ange förändringen i procent då den procentuellt sett påverkar billiga bostäder mer.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 9:29

Inge skrev:
Enceladus skrev:Istället för att försöka jämföra en spårväg i Lund med en tunnelbana i Stockholm är det kanske enklare att jämföra med en annan tunnelbana i Stockholm. Här står det att Stockholmsförhandlingen ger tio procent högre bostadspriser på många håll. Prishöjningen i Östberga borde dock bli ännu större då restidsvinsten blir större än i de andra områdena. Men nog om detta i en tråd som handlar om Lidingöbanan!

Så du menar att bostäderna i Östberga kostar tio miljoner idag? Eller kan inte du heller räkna?

Dessutom tycker jag att du använder en lite märklig referens,

– Det blir tio procent högre bostadspriser på många håll, säger mäklaren Erik Olsson.

Mäklarsnack, det blir en höjning, men knappast tio procent. Dessutom är det inte särskilt lämpligt att ange förändringen i procent då den procentuellt sett påverkar billiga bostäder mer.


Principen är att restiden till city styr prisbilden, och alltså inte det fysiska avståndet.

Eftersom Östberga får större restidsvinster än något av de områden som berörs av Stockholmsförhandlingen kan man också förvänta sig större ökningar. Som sagt, försök att motivera diskrepansen mellan Östberga och Bandhagen.
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » tis 29 aug, 2017 9:41

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Istället för att försöka jämföra en spårväg i Lund med en tunnelbana i Stockholm är det kanske enklare att jämföra med en annan tunnelbana i Stockholm. Här står det att Stockholmsförhandlingen ger tio procent högre bostadspriser på många håll. Prishöjningen i Östberga borde dock bli ännu större då restidsvinsten blir större än i de andra områdena. Men nog om detta i en tråd som handlar om Lidingöbanan!

Så du menar att bostäderna i Östberga kostar tio miljoner idag? Eller kan inte du heller räkna?

Dessutom tycker jag att du använder en lite märklig referens,

– Det blir tio procent högre bostadspriser på många håll, säger mäklaren Erik Olsson.

Mäklarsnack, det blir en höjning, men knappast tio procent. Dessutom är det inte särskilt lämpligt att ange förändringen i procent då den procentuellt sett påverkar billiga bostäder mer.


Principen är att restiden till city styr prisbilden, och alltså inte det fysiska avståndet.

Eftersom Östberga får större restidsvinster än något av de områden som berörs av Stockholmsförhandlingen kan man också förvänta sig större ökningar. Som sagt, försök att motivera diskrepansen mellan Östberga och Bandhagen.

Jag har aldrig varit i Östberga och endast en gång i Bandhagen, så hur ska jag kunna göra det? Men något finns förstås.

Hur motiverar du prisskillnaden mellan Ursvik och Rinkeby?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 9:53

Jag som varit i Östberga kan meddela att det nog inte räcker med tunnelbana för att göra området attraktivt igen...
(Dessutom tror jag på tunnelbana till Östberga först när jag ser spaden i jorden!)

/TKO

PS: Bandhagen diskuteras flitigt i lokalpressen här i söderort. Först gnäller innevånarna över att butiker och annan service försvinner. När sedan svaret från politiskt håll blir att man planerar att bygga fler bostäder i området för att förbättra (kund)underlaget så är det också fel, ett argument är då att "ingen vill väl bo i Bandhagen"!
Dessutom tror sej en debattör ha fått in en riktig pärla på borgarrådet Mogert: "Han har väl aldrig satt sin fot i Bandhagen..."
Hög nivå - nästan som på detta forum kan jag tycka!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 9:59

Inge skrev:Jag har aldrig varit i Östberga och endast en gång i Bandhagen, så hur ska jag kunna göra det? Men något finns förstås.

Hur motiverar du prisskillnaden mellan Ursvik och Rinkeby?


Löjlig jämförelse. Det ena är ett miljonprogram med oattraktiv arkitektur och det andra är det inte. Dessutom är andelen invånare med utländsk bakgrund så extrem i Rinkeby att det borde påverka priserna. Några sådana skillnader finns det inte mellan Östberga och Bandhagen. Visst kan man inte förvänta sig samma priser som i Midsommarkransen, men Bandhagen är ju jämförbart.
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » tis 29 aug, 2017 10:08

Enceladus skrev:
Inge skrev:Jag har aldrig varit i Östberga och endast en gång i Bandhagen, så hur ska jag kunna göra det? Men något finns förstås.

Hur motiverar du prisskillnaden mellan Ursvik och Rinkeby?


Löjlig jämförelse. Det ena är ett miljonprogram med oattraktiv arkitektur och det andra är det inte. Dessutom är andelen invånare med utländsk bakgrund så extrem i Rinkeby att det borde påverka priserna. Några sådana skillnader finns det inte mellan Östberga och Bandhagen. Visst kan man inte förvänta sig samma priser som i Midsommarkransen, men Bandhagen är ju jämförbart.

Uppenbarligen finns skillnader med liknande betydelse mellan Östberga och Bandhagen enligt dina prisuppgifter.

För övrigt är inte Ursvik särskilt vackert byggt. Det är nutidens miljonprogram. Kompaktare än Rinkeby. Man bygger också nytt på Rinkebysidan. Precis likadana hus som på andra sidan motorvägen. Men de på Rinkebysidan måste hyras ut mycket billigare. (Att sälja dem funkar inte). Ändå är det märkligt nog Rinkeby som har tunnelbanan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 10:10

Enceladus skrev:
Inge skrev:Jag har aldrig varit i Östberga och endast en gång i Bandhagen, så hur ska jag kunna göra det? Men något finns förstås.

Hur motiverar du prisskillnaden mellan Ursvik och Rinkeby?


Löjlig jämförelse. Det ena är ett miljonprogram med oattraktiv arkitektur och det andra är det inte. Dessutom är andelen invånare med utländsk bakgrund så extrem i Rinkeby att det borde påverka priserna. Några sådana skillnader finns det inte mellan Östberga och Bandhagen. Visst kan man inte förvänta sig samma priser som i Midsommarkransen, men Bandhagen är ju jämförbart.


Se gärna mitt inlägg ovan!
(Det är en stor skillnad mellan Östberga och Bandhagen - både vad det gäller den fysiska utformningen och befolkningssammansättningen)
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 10:14

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Jag har aldrig varit i Östberga och endast en gång i Bandhagen, så hur ska jag kunna göra det? Men något finns förstås.

Hur motiverar du prisskillnaden mellan Ursvik och Rinkeby?


Löjlig jämförelse. Det ena är ett miljonprogram med oattraktiv arkitektur och det andra är det inte. Dessutom är andelen invånare med utländsk bakgrund så extrem i Rinkeby att det borde påverka priserna. Några sådana skillnader finns det inte mellan Östberga och Bandhagen. Visst kan man inte förvänta sig samma priser som i Midsommarkransen, men Bandhagen är ju jämförbart.

Uppenbarligen finns skillnader med liknande betydelse mellan Östberga och Bandhagen enligt dina prisuppgifter.

För övrigt är inte Ursvik särskilt vackert byggt. Det är nutidens miljonprogram. Kompaktare än Rinkeby. Man bygger också nytt på Rinkebysidan. Precis likadana hus som på andra sidan motorvägen. Men de på Rinkebysidan måste hyras ut mycket billigare. (Att sälja dem funkar inte). Ändå är det märkligt nog Rinkeby som har tunnelbanan.


Ursvik och Rinkeby är inte jämförbara, det är bara löjligt. Jag kan ha missat något i mina efterforskningar, men den enda väsentliga skillnaden mellan Östberga och Bandhagen verkar vara tunnelbana. Eftersom det verkar finnas några som har bra koll på dessa områden kanske de också kan uttala sig.
Enceladus
 
Inlägg: 662
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster