Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Anders Hanquist » tis 19 maj, 2015 14:53

Kan det möjligen vara så att det "påfallande stora" utrymmet för gående och cyklister helt enkelt är ett "reservat" för ett eventuellt framtida dubbelspår?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tis 19 maj, 2015 15:01

Anders Hanquist skrev:Kan det möjligen vara så att det "påfallande stora" utrymmet för gående och cyklister helt enkelt är ett "reservat" för ett eventuellt framtida dubbelspår?

Tveksamt. Lidingö stad är beredd att förbättra för gång och cykel jämfört med nu, medan spårvägen bara får samma utrymme som den har idag. Om man utformar bron med samma hållfasthet rakt igenom skulle det vara möjligt att bygga ett till spår senare. Men det är motiverat redan från start, så det är dumsnålt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Christer J » tis 19 maj, 2015 16:35

twr skrev:
Anders Hanquist skrev:Kan det möjligen vara så att det "påfallande stora" utrymmet för gående och cyklister helt enkelt är ett "reservat" för ett eventuellt framtida dubbelspår?

Tveksamt. Lidingö stad är beredd att förbättra för gång och cykel jämfört med nu, medan spårvägen bara får samma utrymme som den har idag. Om man utformar bron med samma hållfasthet rakt igenom skulle det vara möjligt att bygga ett till spår senare. Men det är motiverat redan från start, så det är dumsnålt.

Dagens betongbroar brukar utföras med en u-balk med en vägbana/spårtråg över. När man ser på arkitektens visionsbilder verkar denna u-balk rätt låg. Normalt brukar de vertikala segmenten vara högre under en spårbro än under vägbro då belastningen på ett spann kan vara högre på en spårbro än på en vägbro (där fordonen är lättare och mer utspridda). Det är dessutom en fördel om spåren ligger rätt ovanför respektive vertikalt segment. Jag misstänker att man redan från början måste bygga bron hållfasthetsmässigt för två spår för att det skall vara möjligt att lägga in ett andra spår på bron. Det är då bättre att lägga två spår från början. Men det kräver att någon vill bekosta denna extra utgift.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tis 19 maj, 2015 16:41

Christer J skrev:
twr skrev:
Anders Hanquist skrev:Kan det möjligen vara så att det "påfallande stora" utrymmet för gående och cyklister helt enkelt är ett "reservat" för ett eventuellt framtida dubbelspår?

Tveksamt. Lidingö stad är beredd att förbättra för gång och cykel jämfört med nu, medan spårvägen bara får samma utrymme som den har idag. Om man utformar bron med samma hållfasthet rakt igenom skulle det vara möjligt att bygga ett till spår senare. Men det är motiverat redan från start, så det är dumsnålt.

Dagens betongbroar brukar utföras med en u-balk med en vägbana/spårtråg över. När man ser på arkitektens visionsbilder verkar denna u-balk rätt låg. Normalt brukar de vertikala segmenten vara högre under en spårbro än under vägbro då belastningen på ett spann kan vara högre på en spårbro än på en vägbro (där fordonen är lättare och mer utspridda). Det är dessutom en fördel om spåren ligger rätt ovanför respektive vertikalt segment. Jag misstänker att man redan från början måste bygga bron hållfasthetsmässigt för två spår för att det skall vara möjligt att lägga in ett andra spår på bron. Det är då bättre att lägga två spår från början. Men det kräver att någon vill bekosta denna extra utgift.

Ja, jag tror också att det ligger till så. Lidingö vill förstås få ett bidrag av SL för att bygga dubbelspår. Frågan är om någon slags förhandling pågår, eller om frågan bara kommer att falla mellan stolarna. Det vore olyckligt tycker jag, men det är väl ganska troligt att det blir så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tis 26 maj, 2015 9:24

Vet inte om det här har länkats förut:

http://www.mitti.se/handelskammaren-sag ... idingobro/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Per Lind » tis 26 maj, 2015 17:01

Vems vägar går handelskammaren?
Inte är det butiksinnehavare i alla fall.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav ADDE » tis 26 maj, 2015 17:40

Per Lind skrev:Vems vägar går handelskammaren?
Inte är det butiksinnehavare i alla fall.
-Per

Båttrafiken av större typ... ex. skärgårdsbåtar?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav R.Lindmark » tis 26 maj, 2015 17:41

Är vi helt säkra på att Anna Wersäll inte är en pseudonym för Anna Odell och att Handelskammaren egentligen är ett konstprojekt?
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 17:12
Ort: Vallentuna

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Odd » tis 26 maj, 2015 21:04

Tja, Stockholm Stad tröttnade ju tydligen på Stockholms Handelskammare för tre-fyra år sedan och påbörjade en process om att avsluta samarbetet ang Kungsträdgården, som Stockholms Handelskammare har drivit sedan 50-talet på uppdrag av Stockholm Stad. I September i år så avslutas samarbetet.
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1786347
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 27 maj, 2015 8:37

Odd skrev:Tja, Stockholm Stad tröttnade ju tydligen på Stockholms Handelskammare för tre-fyra år sedan och påbörjade en process om att avsluta samarbetet ang Kungsträdgården, som Stockholms Handelskammare har drivit sedan 50-talet på uppdrag av Stockholm Stad. I September i år så avslutas samarbetet.
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1786347

Man kan undra vad företagen i Stockholm har för intresse att företrädas av denna märkliga propagandaorganisation. Handelskammaren borde byta namn till BilModeratHistoriska Sällskapet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 27 maj, 2015 18:01

Vad Sthlms Handelskammare tycker är väl ointressant i dagens läge. När Lidingöbanans upprustning nu är både beslutad och (i stort sett) genomförd är det ju rätt poänglöst att komma om gorma om t-bana och t-banebro till ön. Ungefär som den där Henry Duhs håller på med sina insändare! Men det är klart, även bundna hundar brukar ju få ha friheten att gläfsa kvar.

Problemet när det gäller ny bro är väl Lidingös kommunala ekonomi - Lidingö har sträckt sig rätt långt för Lidingöbanans räkning och måste kanske sälja av kommunala tillgångar som Lidingöhem. För Lidingöpartiet, som ingår i avsäljarmajoriteten, är det inget problem, Lidingöbanans fortbestånd är ett överordnat mål för partiet och dess ordförande Lars H Ericsson (tillika säkerhetsdirektör för SL/TF). För moderaterna är det heller inget problem då man anser att den heliga marknaden bäst sköter om bostadspolitiken - en av orsakerna till att det ser ut som det gör på bostadsmarknaden i Stockholms län. Själva anser Lidingömoderaterna att de "är i otakt med Lidingöborna http://www.lidingosidan.se/politik/m-or ... ingoborna/
Eller som deras ordförande Daniel Källenfors uttrycker det: "Av någon obegriplig anledning ligger skatten på Lidingö en krona högre än i Danderyd, Solna, Täby och Stockholm". Då måste man såklart sälja av.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav LÅ1 » fre 26 jun, 2015 16:02

twr skrev:
LÅ1 skrev:
Some skrev:Det finns väl en del fördelar om tunnelbanan kom över till ön. Istället för en bussterminal i Ropsten kunde man ha integrerade linjer som passerade Lidingö C. Ropsten skulle också kunna bebyggas.

Det finns fina områden på Lidingö. Men centrumet hör inte dit. Det skulle kunna vinna en hel del på förtätad bebyggelse, som en utlöpare på innerstan. Det funkar inte med byten och långa restider.

Håller med helt och hållet!
Ropsten är väl dessutom den ändstation som ligger kortast väg från T-centralen. Kungsträdgården oräknad, för den är ett specialfall, och den grenen förlängs ju snart. (Snart och snart, men allt är ju relativt!)

Den här diskussionen har vi haft många gånger! :)

Ja, ni har bra poänger båda två! Men då skulle helst Lidingöbanan behöva dras upp till centrum. Vi har en överdimensionerad depå vid Aga, och depåbrist i Innerstaden (förutsatt att Spårväg City blir av förr eller senare). Sedan är jag inte säker på att man kan bygga jättemycket mer i Ropsten bara för att spårvägen bortfaller. Tunnelbanebron tar ju en del plats och innebär begränsningar av ett eller annat slag.

Inte för att jag vill vara påstridig, men nu finns det ett nytt argument att dra T-banan över till ön. Trängselskatten! Från 7 september kommer det att kosta trängselavgift att skjutsa någon från Lidingö till T-banan. Fast en billigare lösning är förstås att skjutsa till lämplig hållplats på Lidingö. (Billigare än att förlänga T-banan alltså! :wink: )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » fre 26 jun, 2015 16:11

LÅ1 skrev:
twr skrev:Ja, ni har bra poänger båda två! Men då skulle helst Lidingöbanan behöva dras upp till centrum. Vi har en överdimensionerad depå vid Aga, och depåbrist i Innerstaden (förutsatt att Spårväg City blir av förr eller senare). Sedan är jag inte säker på att man kan bygga jättemycket mer i Ropsten bara för att spårvägen bortfaller. Tunnelbanebron tar ju en del plats och innebär begränsningar av ett eller annat slag.

Inte för att jag vill vara påstridig, men nu finns det ett nytt argument att dra T-banan över till ön. Trängselskatten! Från 7 september kommer det att kosta trängselavgift att skjutsa någon från Lidingö till T-banan. Fast en billigare lösning är förstås att skjutsa till lämplig hållplats på Lidingö. (Billigare än att förlänga T-banan alltså! :wink: )

Inga ändstationer i Innerstaden alltså! :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Sio » fre 26 jun, 2015 18:44

R.Lindmark skrev:Är vi helt säkra på att Anna Wersäll inte är en pseudonym för Anna Odell och att Handelskammaren egentligen är ett konstprojekt?


I så fall är det Anna Odells mest utmanande konstverk hittills.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav LÅ1 » mån 29 jun, 2015 23:18

Mer åsikter om Lilla Lidingöbron: "Mycket kritik mot nya bron".

Kritiken handlar bara om brons utseende. Att den borde ha två spår nämns bara i en faktaruta som antagligen återger åsikter från samrådet. Där säger man också att bron inte kan bära en eventuell framtida tunnelbana. Men den byggs väl i fel läge för det?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav /jes » tis 30 jun, 2015 16:14

Några stillsamma påpekanden om Lidingö centrum som många har en åsikt om:

Skatteverket - nerlagt, hänvisas till Stockholm
Försäkringskassan - nerlagd, hänvisas till Stockholm
Arbetsförmedlingen - nerlagd, hänvisas till Stockholm
Polisstationen - nerlagd, hänvisas till Stockholm

Stadshuset finns förstås kvar och fyra av fem husläkarmottagningar ligger i centrum. Trots Vårdval Stockholm fick vi inga nya husläkarmottagningar och de som finns annonserar efter patienter. Vi har nu fyra apotek mot tidigare två varav två ligger i centrum och två på södra ön i likhet med en husläkarmottagning.

På söndagarna har de flesta butikerna i centrum stängt. Coop har två butiker, men Ica Kvantum och Willys ligger utmed Lidingöbanan.

Busslinje 21 har faktiskt hållplats (Drottningvägen) intill Lidingö centrum. Ingen större rusning vid den hållplatsen inte.

Nä, det är ovanligt dött centrum för att vara en kommun med 45.000 invånare.

Stockholms stad vill nog gärna bli av med Ropsten som bussterminal och infartsparkering, men var göra av bussarna?
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 378
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 12:33

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tis 30 jun, 2015 16:18

/jes skrev:Några stillsamma påpekanden om Lidingö centrum som många har en åsikt om:

Skatteverket - nerlagt, hänvisas till Stockholm
Försäkringskassan - nerlagd, hänvisas till Stockholm
Arbetsförmedlingen - nerlagd, hänvisas till Stockholm
Polisstationen - nerlagd, hänvisas till Stockholm

Stadshuset finns förstås kvar och fyra av fem husläkarmottagningar ligger i centrum. Trots Vårdval Stockholm fick vi inga nya husläkarmottagningar och de som finns annonserar efter patienter. Vi har nu fyra apotek mot tidigare två varav två ligger i centrum och två på södra ön i likhet med en husläkarmottagning.

På söndagarna har de flesta butikerna i centrum stängt. Coop har två butiker, men Ica Kvantum och Willys ligger utmed Lidingöbanan.

Busslinje 21 har faktiskt hållplats (Drottningvägen) intill Lidingö centrum. Ingen större rusning vid den hållplatsen inte.

Nä, det är ovanligt dött centrum för att vara en kommun med 45.000 invånare.

Stockholms stad vill nog gärna bli av med Ropsten som bussterminal och infartsparkering, men var göra av bussarna?

Slutsatsen: Antingen flyttar vi så mycket som möjligt av Lidingös centrumfunktioner till Ropsten (till exempel i form av en kombinerad galleria/bussterminal à la Liljeholmen). Eller så flyttar vi knutpunktsfunktionen till Lidingö centrum, genom att förlänga tunnelbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav LÅ1 » tis 30 jun, 2015 16:53

twr skrev:
/jes skrev:Några stillsamma påpekanden om Lidingö centrum som många har en åsikt om:

Skatteverket - nerlagt, hänvisas till Stockholm
Försäkringskassan - nerlagd, hänvisas till Stockholm
Arbetsförmedlingen - nerlagd, hänvisas till Stockholm
Polisstationen - nerlagd, hänvisas till Stockholm

Stadshuset finns förstås kvar och fyra av fem husläkarmottagningar ligger i centrum. Trots Vårdval Stockholm fick vi inga nya husläkarmottagningar och de som finns annonserar efter patienter. Vi har nu fyra apotek mot tidigare två varav två ligger i centrum och två på södra ön i likhet med en husläkarmottagning.

På söndagarna har de flesta butikerna i centrum stängt. Coop har två butiker, men Ica Kvantum och Willys ligger utmed Lidingöbanan.

Busslinje 21 har faktiskt hållplats (Drottningvägen) intill Lidingö centrum. Ingen större rusning vid den hållplatsen inte.

Nä, det är ovanligt dött centrum för att vara en kommun med 45.000 invånare.

Stockholms stad vill nog gärna bli av med Ropsten som bussterminal och infartsparkering, men var göra av bussarna?

Slutsatsen: Antingen flyttar vi så mycket som möjligt av Lidingös centrumfunktioner till Ropsten (till exempel i form av en kombinerad galleria/bussterminal à la Liljeholmen). Eller så flyttar vi knutpunktsfunktionen till Lidingö centrum, genom att förlänga tunnelbanan.

Är det möjligt att flytta Lidingö stadshus också? Nya fina lokaler med utsikt över Lidingö! :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 01 jul, 2015 9:08

LÅ1 skrev:
twr skrev:
/jes skrev:Några stillsamma påpekanden om Lidingö centrum som många har en åsikt om:

Skatteverket - nerlagt, hänvisas till Stockholm
Försäkringskassan - nerlagd, hänvisas till Stockholm
Arbetsförmedlingen - nerlagd, hänvisas till Stockholm
Polisstationen - nerlagd, hänvisas till Stockholm

Stadshuset finns förstås kvar och fyra av fem husläkarmottagningar ligger i centrum. Trots Vårdval Stockholm fick vi inga nya husläkarmottagningar och de som finns annonserar efter patienter. Vi har nu fyra apotek mot tidigare två varav två ligger i centrum och två på södra ön i likhet med en husläkarmottagning.

På söndagarna har de flesta butikerna i centrum stängt. Coop har två butiker, men Ica Kvantum och Willys ligger utmed Lidingöbanan.

Busslinje 21 har faktiskt hållplats (Drottningvägen) intill Lidingö centrum. Ingen större rusning vid den hållplatsen inte.

Nä, det är ovanligt dött centrum för att vara en kommun med 45.000 invånare.

Stockholms stad vill nog gärna bli av med Ropsten som bussterminal och infartsparkering, men var göra av bussarna?

Slutsatsen: Antingen flyttar vi så mycket som möjligt av Lidingös centrumfunktioner till Ropsten (till exempel i form av en kombinerad galleria/bussterminal à la Liljeholmen). Eller så flyttar vi knutpunktsfunktionen till Lidingö centrum, genom att förlänga tunnelbanan.

Är det möjligt att flytta Lidingö stadshus också? Nya fina lokaler med utsikt över Lidingö! :cheesygrin:

Ja, de utredde ju att riva det nuvarande huset för några år sedan. Fler bostäder i Lidingö centrum, och en stadshusskrapa bland ramperna i Ropsten, där bostäder ändå inte kan byggas. Stadshuset skulle kunna få av- och påfarter direkt från Lidingöbron!

Stockholms län hade väl sin länsstyrelse utanför länets gränser i flera hundra år (i Stockholm), så det här borde ju inte vara några konstigheter! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav LÅ1 » ons 01 jul, 2015 10:48

twr skrev:
LÅ1 skrev:Är det möjligt att flytta Lidingö stadshus också? Nya fina lokaler med utsikt över Lidingö! :cheesygrin:

Ja, de utredde ju att riva det nuvarande huset för några år sedan. Fler bostäder i Lidingö centrum, och en stadshusskrapa bland ramperna i Ropsten, där bostäder ändå inte kan byggas. Stadshuset skulle kunna få av- och påfarter direkt från Lidingöbron!

Stockholms län hade väl sin länsstyrelse utanför länets gränser i flera hundra år (i Stockholm), så det här borde ju inte vara några konstigheter! :D

OK! :D

Området runt Ropsten kommer att förändras rejält de kommande årtiondena, antar jag. Om man skulle bygga ett stort köpcentrum eller stor galleria i Ropsten så skulle förstås många Lidingöbor utnyttja servicen där. Speciellt om man ändå måste byta färdmedel där vid genomgående resa. Men att en kommun placerar sitt stadshus utanför kommunen känns lite konstigt. Men visst, det går säkert.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster