Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 23 jun, 2016 18:44

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.


Och ändå har Larsberg inte fler påstigande än min favorithållplats på Hjälmarsvägen ("Årstaskolan")...


Årstaskolans motsvarande siffror är 6900 (500 m) och 16000 (1 km). Där är det ju förstås tätare mellan hållplatserna. Sedan är ju faktiskt närmaste spårväg 500 meter därifrån.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Thomas Lange » fre 24 jun, 2016 11:31

TKO skrev:
/jes skrev:Det är affärsinnehavarna i Lidingö centrum som är angelägna om tunnelbana. Man oroar sig för det nya köpcentrum som planeras i Norra Djurgårdsstaden, ungefär vid den gamla Siljaterminalen. Och med linje 21 direkt dit ...

Det är inte ens söndagsöppet i Lidingö centrum i alla butiker, till exempel har H&M och Lindex stängt på söndagarna. Med tunnelbana kanske vi kan hoppas på söndagsöppet över hela linjen? :D


Även om jag inte har några konkreta siffror som stödjer mitt resonemang är jag ändå övertygad om att andelen kunder som anländer till externa köpcenter med kollektiva färdmedel är i stort sett försumbart. Så ur den aspekten tror jag inte att en förlängning av linje 21 förbi nuvarande Siljaterminalen gör vare sej till eller från. Dessutom är det väl fler som åker buss än spårvagn över Lidingöbron?

/TKO


Resandet på nya Lidingöbanan uppgår nu till ca 12500 per vardag, en ökning efter upprustningen med ca 10 procent.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2055
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » fre 24 jun, 2016 11:55

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.


Och ändå har Larsberg inte fler påstigande än min favorithållplats på Hjälmarsvägen ("Årstaskolan")...


Årstaskolans motsvarande siffror är 6900 (500 m) och 16000 (1 km). Där är det ju förstås tätare mellan hållplatserna. Sedan är ju faktiskt närmaste spårväg 500 meter därifrån.


Men om du ska resonera på det sättet så får du lägga till antalet påstigande vid Årsta Torg, Åmänningevägen, Ottsjövägen och Vättersvägen. Och vi finner då att det kollektiva resandet i centrala Årsta är betydligt större än i Larsberg - trots att den enda infrastrukturinvestering vi sett de senaste 20 åren är nya hållplatskurar!

(Jag bortser här fån Tvärbanan eftersom den tyvärr inte går genom centrala Årsta)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6031
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Odd » fre 24 jun, 2016 12:34

Thomas Lange skrev:...
Resandet på nya Lidingöbanan uppgår nu till ca 12500 per vardag, en ökning efter upprustningen med ca 10 procent.


Det förvånar mig inte ett dugg, men jag hade förväntat mig kanske lite mer. Eftersom det stundtals var fullpackat redan innan upprustningen så fanns det ett uppdämt behov, och en del av de vars "trängseltolerans" redan var nådd har nog kommit tillbaka idag. Det skulle inte förvåna mig om man kunde öka med ytterligare 10-20% om turtätheten ökade och/eller tåglängden ökade till 60 meter. En förlängning till Odenplan skulle nog kunna ge några procentenheter till.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » fre 24 jun, 2016 14:42

Och hur många miljoner är vi villiga att lägga på att öka resandet på Lidingöbanan med ytterligare några procentenheter?
Hittills har svaret på den frågan varit 'Hur många som helst'!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6031
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Thomas Lange » fre 24 jun, 2016 15:59

TKO skrev:Och hur många miljoner är vi villiga att lägga på att öka resandet på Lidingöbanan med ytterligare några procentenheter?
Hittills har svaret på den frågan varit 'Hur många som helst'!

/TKO


Ca en miljard skulle vara rimligt ( i jämförelse med de miljarder som man tycks vilja lägga på Gul linje till Karolinska).
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2055
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » fre 24 jun, 2016 22:18

Lennart Petersen skrev:
Lars_L skrev:[
Det är nog några hundra i timmen iaf. Detsamma med andra stora centrum som Barkarby handelsstad, Kungens kurva etc. Kista är ju rätt tung också - nästan alla på 179 på mest belastade sträcka åker ju till/från Kista. Det är ju också den linje som har flest resande utanför innerstadens stomlinjer. Så nog är det många som åker.
sta).

Knappast några hundra i timmen för Barkarby, det finns bara en busslinje och det kan väl vara en 4-5 på eller avstigande där.
För Kista finns det ju många fler anledningar att åka än besök i gallerian. Det finns massor med arbetsplatser och det är samtidigt ett stort bostadsområde och man kan åka dit för att byta till andra busslinjer eller T-bana.


Visst det är bara en linje som går till Barkarbystaden (än så länge), men den är rätt full. Linjen har på vardagar (mätning hösten 2014), 4075 resande och på lördagar 5490 (det senare är en mycket hög "lördagssiffra"). Mellan 13-14 på lördagar har linjen enligt ATR-statistiken 690 resenärer. De fåtal som åker lokalt på sträckan Sollentuna-Barkarby stn och som inte ska till handelsområdet kan vi nog nästan helt bortse från (kanske 50 personer). Sedan flyttar ju allt fler in i området också och som åker till/från hemmet, vilket i och för sig ingår, men på lördagar denna tid är det nog ändå främst "shoppare" det handlar om.

Jo, visst till Kista finns ju andra resmål, men få som skulle motivera att man har 10-minuterstrafik till efter 21.00 på kvällen. Kista galleria är väl den enda i Stockholm som har öppet till 21 och som är full av folk till dess. Helt klart är ändå köpcentret en stark magnet, även om det förstås är lättare att räkna ut när det gäller externa köpcenter.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » lör 25 jun, 2016 0:14

Thomas Lange skrev:
TKO skrev:Och hur många miljoner är vi villiga att lägga på att öka resandet på Lidingöbanan med ytterligare några procentenheter?
Hittills har svaret på den frågan varit 'Hur många som helst'!

/TKO


Ca en miljard skulle vara rimligt ( i jämförelse med de miljarder som man tycks vilja lägga på Gul linje till Karolinska).


Jag antar att du skämtar.
Jag vill minnas att du ansåg att 4000 resande/km är rimligt för en spårväg. Lidingöbanan har en bit kvar för att nå dit...
Men det är klart - det är ju en bra affär för SS AB. Och då gäller kanske andra siffror. Vad var det Brecht sa: 'Först magen, sen moralen'
God natt kamrater
Önskar
Broder Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6031
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Thomas Lange » lör 25 jun, 2016 10:36

TKO skrev:
Thomas Lange skrev:
TKO skrev:Och hur många miljoner är vi villiga att lägga på att öka resandet på Lidingöbanan med ytterligare några procentenheter?
Hittills har svaret på den frågan varit 'Hur många som helst'!

/TKO


Ca en miljard skulle vara rimligt ( i jämförelse med de miljarder som man tycks vilja lägga på Gul linje till Karolinska).


Jag antar att du skämtar.
Jag vill minnas att du ansåg att 4000 resande/km är rimligt för en spårväg. Lidingöbanan har en bit kvar för att nå dit...
Men det är klart - det är ju en bra affär för SS AB. Och då gäller kanske andra siffror. Vad var det Brecht sa: 'Först magen, sen moralen'
God natt kamrater
Önskar
Broder Thomas



Inte då, det här är allvarliga grejer. Inte minst för att hålla isär investering från drift.

SS AB (Svenskt Stål) hade kunnat tjäna en slant om man hade haft kvar tillverkning av järnvägsräls (och vunnit upphandlingen).

AB SS (Stockholms Spårvägar) får inte en spänn extra ifall man kör till höger eller vänster vid Bodal.

4000 resande per km är ett mått som kan användas för att grovkalkylera ifall det är läge att ställa om en hårt belastad busslinje till spårväg. Pröva knepet i Årsta!

I fallet Lidingöbanan är valet av trafikslag redan gjort och nu handlar det om måttet antal bostäder per miljard kollektivtrafikinvestering. När T-bana till Lidingö C var på tal ville Sverigeförhandlingen ha 8000 lägenheter för 3 miljarder investering. Eftersom spårväg inte drar lika stor investering som T-bana kan man få bra kollektivtrafik för de 4000-5000 lägenheter som Lidingö-politikerna kan enas omkring. Halva antalet lägenheter i förhållande till investeringen på 3 miljarder räcker till ca 1,5 miljard. Således finns det fog för mitt inspel om att 1 miljard skulle omläggningen kunna vara värd. Då blir det en halv miljard över som kan skickas in till nya Lilla Lidingöbron för att ta merkostnaden för att landa bron i högt läge på Lidingösidan. Sens moral: Man ska dela med sig till de som inte har.

[Sic erat scriptum}.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2055
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 25 jun, 2016 15:03

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Årstaskolans motsvarande siffror är 6900 (500 m) och 16000 (1 km). Där är det ju förstås tätare mellan hållplatserna. Sedan är ju faktiskt närmaste spårväg 500 meter därifrån.


Men om du ska resonera på det sättet så får du lägga till antalet påstigande vid Årsta Torg, Åmänningevägen, Ottsjövägen och Vättersvägen. Och vi finner då att det kollektiva resandet i centrala Årsta är betydligt större än i Larsberg - trots att den enda infrastrukturinvestering vi sett de senaste 20 åren är nya hållplatskurar!


Jag säger inte att Larsberg har större kollektivt resande än Årsta, men Larsberg har också busstrafik, som förstås inte är medräknad i Lidingöbanans siffror. Högsätras busstrafik är förstås inte heller medräknad.

TKO skrev:(Jag bortser här fån Tvärbanan eftersom den tyvärr inte går genom centrala Årsta)


I så fall får du även bortse från Lidingöbanan när det gäller Larsberg, eftersom den inte går genom centrala Larsberg.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Thomas Lange » tor 30 jun, 2016 10:05

Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2055
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav carltram » tor 15 sep, 2016 9:39

Förhållandevis starkt politiskt stöd för hopkoppling av Lidingöbanan med Spårväg City.

Gårdagens utspel från KD, landsting och Lidingö kommun (Stockholms stad påstås säga ja):
http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... sparvagen/

Tidigare för – utspel från övriga partier:
Moderaterna, Lidingö kommun: http://lidingosidan.se/politik/m-satsa- ... -istallet/

Liberalerna i landsting och båda kommunerna Stockholm – Lidingö: http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... l-ropsten/

Centerpartiet, Lidingö kommun http://www.centerpartietlidingo.se/nyhe ... amman.aspx

Lidingöpartiet, Lidingö kommun: http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... andlingen/

Vårens nyheter beträffande Sverigeförhandlingens bud om T-Bana till Lidingö verkar ha varit ett synligt teaterspel för gallerierna enligt Gustaf Drougge (M) kommunledamot Lidingö: http://lidingosidan.se/kronikor/gustaf- ... pressning/

I juli avslutades förhandlingen mellan stat och kommun om ny tunnelbana http://mitti.se/avslutar-forhandling-om ... ag=lidingo
efter att Lidingö kommun insåg orimligheten att förse utbytet om 8 000 nya bostäder: http://mitti.se/lidingo-sager-nej-till-tunnelbana/

Nu återstår att se vad utredningen om Norra Djurgårdsstadens kollektivtrafikförsörjning kommer att avge för slutsatser. Politikerna i SLL gav TF utredningen i uppgift i och med vårens budgetöverenskommelse mellan Alliansen och MP. Tidigare utredning om samma sak visade god samhällsnytta med en etappvis utbyggnad till Frihamnen. Men den vågar man inte visa pga de spårvägsfientliga strömningarna som finns hos vissa SLL- ledamöter i Alliansen och de redan fast förankrade motställningarna till spårväg inom S och V.

I fortsättningen vore det gynnsamt om näringslivet och fastighetsägarna till kommande tillväxtetableringar i Norra Djurgårdstaden kan bli mer aktiva förespråkare till deras inkomstkälla, spårväg i det här fallet. I projekten Kistagrenen, Spårväg Syd och spårväg Lund C – ESS är de mer aktiva i sin framtoning.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 9:41

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav carltram » tor 15 sep, 2016 9:39

Förhållandevis starkt politiskt stöd för hopkoppling av Lidingöbanan med Spårväg City.

Gårdagens utspel från KD, landsting och Lidingö kommun (Stockholms stad påstås säga ja):
http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... sparvagen/

Tidigare för – utspel från övriga partier:
Moderaterna, Lidingö kommun: http://lidingosidan.se/politik/m-satsa- ... -istallet/

Liberalerna i landsting och båda kommunerna Stockholm – Lidingö: http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... l-ropsten/

Centerpartiet, Lidingö kommun http://www.centerpartietlidingo.se/nyhe ... amman.aspx

Lidingöpartiet, Lidingö kommun: http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... andlingen/

Vårens nyheter beträffande Sverigeförhandlingens bud om T-Bana till Lidingö verkar ha varit ett synligt teaterspel för gallerierna enligt Gustaf Drougge (M) kommunledamot Lidingö: http://lidingosidan.se/kronikor/gustaf- ... pressning/

I juli avslutades förhandlingen mellan stat och kommun om ny tunnelbana http://mitti.se/avslutar-forhandling-om ... ag=lidingo
efter att Lidingö kommun insåg orimligheten att förse utbytet om 8 000 nya bostäder: http://mitti.se/lidingo-sager-nej-till-tunnelbana/

Nu återstår att se vad utredningen om Norra Djurgårdsstadens kollektivtrafikförsörjning kommer att avge för slutsatser. Politikerna i SLL gav TF utredningen i uppgift i och med vårens budgetöverenskommelse mellan Alliansen och MP. Tidigare utredning om samma sak visade god samhällsnytta med en etappvis utbyggnad till Frihamnen. Men den vågar man inte visa pga de spårvägsfientliga strömningarna som finns hos vissa SLL- ledamöter i Alliansen och de redan fast förankrade motställningarna till spårväg inom S och V.

I fortsättningen vore det gynnsamt om näringslivet och fastighetsägarna till kommande tillväxtetableringar i Norra Djurgårdstaden kan bli mer aktiva förespråkare till deras inkomstkälla, spårväg i det här fallet. I projekten Kistagrenen, Spårväg Syd och spårväg Lund C – ESS är de mer aktiva i sin framtoning.

Beslutet från 2012-06-12 att genomföra Spårväg City etapp 2 (punkt 68) gäller fortfarande:http://sammantradeshandlingar.sll.se/sites/sammantradeshandlingar.sll.se/Handlingar/Landstingsfullmaktige/2012/2012-06-12-13/Forslag%2030.del.sid%2014.pdf

Bäst är att inte riva upp nuvarande beslut, även om ett nytt genomförandebeslut kunde öppna för statlig medfinansiering.
Hur vore det att släppa in privata finansieringsaktörer i spelet för ett tidigare genomförande än vad som rymms i SLLs budget?
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 9:41

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » tor 15 sep, 2016 10:04

carltram skrev:Förhållandevis starkt politiskt stöd för hopkoppling av Lidingöbanan med Spårväg City.

Gårdagens utspel från KD, landsting och Lidingö kommun (Stockholms stad påstås säga ja):
http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... sparvagen/


Det är väl samma Henriksson som nyss föreslog tunnelbana till Östberga?
Men det är klart, det är ju skillnad på folk och folk - eller ska vi säga folk och fä...
(När du öppnar länken får du eventuellt ett meddelande om att säkerhetscertifikatet gått ut. Och det passar ju bra, eftersom det första du ser är en tjusig bild som skall visa att förlossningsvården i Stockholms län fungerar utmärkt... vilket budord har KD glömt här?)


carltram skrev:---klipp---
Vårens nyheter beträffande Sverigeförhandlingens bud om T-Bana till Lidingö verkar ha varit ett synligt teaterspel för gallerierna enligt Gustaf Drougge (M) kommunledamot Lidingö: http://lidingosidan.se/kronikor/gustaf- ... pressning/

I juli avslutades förhandlingen mellan stat och kommun om ny tunnelbana http://mitti.se/avslutar-forhandling-om ... ag=lidingo
efter att Lidingö kommun insåg orimligheten att förse utbytet om 8 000 nya bostäder: http://mitti.se/lidingo-sager-nej-till-tunnelbana/

Ja det hade ju varit hemskt om även Lidingö fått bidra till att lösa bostadsbristen i regionen. Nej, dom bostadssökande får väl bo någon annan stans... kanske i Östberga?

carltram skrev:Nu återstår att se vad utredningen om Norra Djurgårdsstadens kollektivtrafikförsörjning kommer att avge för slutsatser. Politikerna i SLL gav TF utredningen i uppgift i och med vårens budgetöverenskommelse mellan Alliansen och MP. Tidigare utredning om samma sak visade god samhällsnytta med en etappvis utbyggnad till Frihamnen. Men den vågar man inte visa pga de spårvägsfientliga strömningarna som finns hos vissa SLL- ledamöter i Alliansen och de redan fast förankrade motställningarna till spårväg inom S och V.

I fortsättningen vore det gynnsamt om näringslivet och fastighetsägarna till kommande tillväxtetableringar i Norra Djurgårdstaden kan bli mer aktiva förespråkare till deras inkomstkälla, spårväg i det här fallet. I projekten Kistagrenen, Spårväg Syd och spårväg Lund C – ESS är de mer aktiva i sin framtoning.


Ja vi får väl se, jag tycker det vore bättre om de blågröna skrev färre debattartiklar och istället fattade genomförandebeslut. Det är väldigt mycket snack och väldigt lite verkstad från snickesnackarna på Hantverkargatan!
(Sen förstår jag inte riktigt vad skribenten menar med "deras inkomstkälla"? Den del av "näringslivet" som har spårvägstrafik som inkomstkälla är ju en synnerligen aktiv förespråkare både för fler spårvagnar och lägre löner åt de anställda!)

vänligen
Thomas K Ohlsson

PS: Henriksson skriver även följande i sin debattartikel:
"Under de senaste åren har möjligheterna för Lidingöborna att resa kollektivt till och från Stockholm försämrats i stadig takt."
Det förstår jag inte - jag trodde det blivit bättre nu när tågen går?
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6031
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » tor 15 sep, 2016 10:23

TKO skrev:
carltram skrev:Förhållandevis starkt politiskt stöd för hopkoppling av Lidingöbanan med Spårväg City.

Gårdagens utspel från KD, landsting och Lidingö kommun (Stockholms stad påstås säga ja):
http://www.lidingosidan.se/debatt/debat ... sparvagen/


Det är väl samma Henriksson som nyss föreslog tunnelbana till Östberga?


Ja, Henriksson är ganska förvirrad för det mesta. Men vad som framskymtar är väl att han är livrädd för att det blir tydligt hur dålig satsningen på AGA var.

Personligen är jag tämligen övertygad om att det också var just därför Sverigeförhandlingen, efter påtryckning av någon, valde att avsluta förhandlingen om tunnelbana genom att plötsligt och utan förkkaring kraftigt öka antalet krävda bostäder, vid just den tunnelbaneutbyggnaden. Den visade väl sig vara för bra helt enkelt. Definitivt i jämförelse med en ny spårvägsbro eller för den delen en ny tunnelbana Fridhemsplan-Östberga-Älvsjö!

Den mest intressanta uppgiften finns dock i kommentarsfältet. Det man kräver är tydligen "att en majoritet av bostäderna skall ligga inom en kilometer". På Lidingö tolkades tydligen detta som 50% i själva centrum.

I Vallentuna tolkas det tydligen som att bara någon tiondel överhuvudtaget behöver vara berörda av det projekt man vill trumfa igenom.... Men möjligen har man lyckats klämma in 50,01% precis innanför maxgränsen. (Där en lokaltågsutbyggnad ändå inte är relevant.)

Det rimliga hade varit att man satt en relevant gräns på säg 500 meter och att man, för kapacitetsstarka trafikslag, även räknade in tex hälften av de bostäder som kräver matartrafik.

För Lidingös del hade det blivit samma sak. Men i norrort hade diskussionen blivit seriösare.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4247
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » tor 15 sep, 2016 11:05

carltram skrev:---klipp---
Bäst är att inte riva upp nuvarande beslut, även om ett nytt genomförandebeslut kunde öppna för statlig medfinansiering.
Hur vore det att släppa in privata finansieringsaktörer i spelet för ett tidigare genomförande än vad som rymms i SLLs budget?


Privat medfinansiering brukar bli dyrt, det visar ju både Arlandabanan och NKS. Till och med på högerkanten verkar man inse detta:
"Hans Lindblad, riksgäldsdirektör och tidigare statssekreterare åt Anders Borg, menar i ett räkneexempel att ett OPS-projekt med avtalstid på 25 år och en investeringskostnad på 10 miljarder, varav 9 miljarder lånas, resul­terar i en merkostnad på 40 procent jämfört med om staten hade stått för finansieringen. För­klaringarna är främst den lägre kreditvärdigheten i projektföretaget, behovet av en lång löptid på lånen, samt avkastningskravet på det egna kapitalet."
(Ur en utmärkt debattartikel publicerad i SvD igår)
Nuvarande ledning har ju sett till att SLL idag inte har lika hög kreditvärdighet som Riksgälden, men resonemanget håller ändå!

Så bevare oss inte bara för ryssen utan även för privatkapitalet är något vi alla borde ta med i våra aftonböner...

hälsar
broder Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6031
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tor 15 sep, 2016 13:00

carltram skrev:(Stockholms stad påstås säga ja)

Jag kan inte utläsa något sådant, varken i artikeln eller kommentarerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav carltram » tor 15 sep, 2016 13:11

twr skrev:
carltram skrev:(Stockholms stad påstås säga ja)

Jag kan inte utläsa något sådant, varken i artikeln eller kommentarerna.


Carl-Johan Schiller (KD) skriver i kommentar: "KD i Stockholms stadshus vill också se Spårväg city, såklart."
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 9:41

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tor 15 sep, 2016 13:14

carltram skrev:
twr skrev:
carltram skrev:(Stockholms stad påstås säga ja)

Jag kan inte utläsa något sådant, varken i artikeln eller kommentarerna.


Carl-Johan Schiller (KD) skriver i kommentar: "KD i Stockholms stadshus vill också se Spårväg city, såklart."

Ok, tack, då missförstod jag bara vad du skrev. Jag trodde du menade att Stockholms stad hade tagit ställning i frågan. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » tor 15 sep, 2016 14:09

Det är svårt att tolka påståendet

"Gårdagens utspel från KD, landsting och Lidingö kommun (Stockholms stad påstås säga ja)" .

som något annat än att det faktiskt är Stockholms stad (dvs kommunen) som säger "ja"...

Vad KD i Stadshuset tycker har enbart kuriosaintresse - det är inte otroligt att fullmäktigegruppen helt försvinner efter nästa val. En partiledare med rötterna i Livets ord torde inte apellera till de grupper som såg till att KD fick hela två mandat vid valet 2014 - väljarbasen i Stockholm står till största delen för andra värderingar än de som partiledaren nu för fram. Det var i Stockholm Lewi Pethrus verkade, och de ideal han stod för lever ännu kvar.

Min uppmaning till Henriksson (och andra) är att ta fram "Segertoner" och slå upp nr 70. Och sen se till att genomföra de genomförandebeslut som tagits angående Cityspårvägen!

Thomas K Ohlsson
lekmannapredikant
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6031
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enceladus, TKO och 4 gäster