Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tis 21 jun, 2016 6:45

Bytet i Ropsten är väl bra? Varför skulle det bli bättre i Lidingö centrum?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Odd » tis 21 jun, 2016 6:51

Nu kan man äntligen koncentrera sig på en långsiktig och vettig lösning för Lidingöbanorna... :-)

Det viktigaste, enligt min mening, är nu att se till att det förbereds för att kunna ha dubbelspår på nya bron. Sen skall "brogrenen" anpassas så att den kan grena av, då en tänkbar lösning för framtiden är att kunna fortsätta mot Lidingö Centrum, exempelvis via en tunnel (ca 1.2 km lång) från Brogrenen till Centrum eller den gamla vägen (Norra Kungsvägen-Lejonvägen 2 km). Och det handlar om förberedelse, inte byggnation, så att man inte står där i framtiden och tvingas bygga en helt ny bro bara för att man ville spara några kronor ett par år tidigare!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tis 21 jun, 2016 9:52

Någon som har en länk till Trafikförvaltningens utredning om Lidingö?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » tis 21 jun, 2016 10:53

twr skrev:Någon som har en länk till Trafikförvaltningens utredning om Lidingö?


Givetvis. Den tidigare finns under nyttoanalyser på forhandling.sverigeforhandlingen.se som varit länkad till tidigare. Det är kompletteringen som gäller där från i december från landstinget. Det är ju där alla "utredningar" finns.

Senare finns en komplettering som ligger hos SLL - http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... 160129.pdf

Som då delvis ersätter den som ligger på sverigeforhandlingen.

Sedan är det väl överdrivet att kalla det för utredning. Det är väl snarare något slags översiktlig kostnadsbedömning, och knappast ett beslutsunderlag.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tis 21 jun, 2016 11:17

Inge skrev:Trafikförvaltningen är fylld av småskurna personer som går runt och känner sig kränkta efter Stockholmsförhandlingen. Dessa vill nu driva igenom sina egna projekt utan hänsyn till nytta.

Konspirationer är inte alls så vanliga som du tror. Vilka skulle dessa personer vara? Har du träffat dem?

Det är väl snarare så att ingen ser någon större poäng med en tunnelbana till Lidingö (i relation till kostnaden), och det var väl ganska givet att den skulle falla bort.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Thomas Lange » tis 21 jun, 2016 18:19

Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2066
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » tis 21 jun, 2016 20:32

twr skrev:Bytet i Ropsten är väl bra? Varför skulle det bli bättre i Lidingö centrum?

Det är kollektivtrafik vi talar om. En ganska hög andel av resenärerna är skolungdomar och äldre, vilka kanske inte alls åker för att lämna ön. Att ha en samlad bytespunkt på ön förbättrar för dessa. Att en sådan dessutom ger grund för ett vettigt centrum, med ett större serviceutbud, gör att ännu fler slipper åka så långt utan kan uträtta sina ärenden på ön.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4455
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » tis 21 jun, 2016 20:36

twr skrev:
Inge skrev:Trafikförvaltningen är fylld av småskurna personer som går runt och känner sig kränkta efter Stockholmsförhandlingen. Dessa vill nu driva igenom sina egna projekt utan hänsyn till nytta.

Konspirationer är inte alls så vanliga som du tror. Vilka skulle dessa personer vara? Har du träffat dem?

Det är väl snarare så att ingen ser någon större poäng med en tunnelbana till Lidingö (i relation till kostnaden), och det var väl ganska givet att den skulle falla bort.

Jag kan inte se att det är någon annan än du som talar om konspirationer.

Jag däremot talar om småskurna personer. Sådana som sitter och surar. Sådana som vill kasta bra pengar efter dåliga bara för att det inte skall synas hur dåligt de förvaltat de tidigare. Sådana som inte förmår att lyfta blicken när nya möjligheter öppnas, bara för att inte riskera att det skulle se ut som om man har haft fel etc.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4455
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 22 jun, 2016 6:37

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Trafikförvaltningen är fylld av småskurna personer som går runt och känner sig kränkta efter Stockholmsförhandlingen. Dessa vill nu driva igenom sina egna projekt utan hänsyn till nytta.

Konspirationer är inte alls så vanliga som du tror. Vilka skulle dessa personer vara? Har du träffat dem?

Det är väl snarare så att ingen ser någon större poäng med en tunnelbana till Lidingö (i relation till kostnaden), och det var väl ganska givet att den skulle falla bort.

Jag kan inte se att det är någon annan än du som talar om konspirationer.

Jag däremot talar om småskurna personer. Sådana som sitter och surar. Sådana som vill kasta bra pengar efter dåliga bara för att det inte skall synas hur dåligt de förvaltat de tidigare. Sådana som inte förmår att lyfta blicken när nya möjligheter öppnas, bara för att inte riskera att det skulle se ut som om man har haft fel etc.

Okej, ingen konspiration då. Men har du några belägg för att det faktiskt är så? Har du träffat dessa personer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 22 jun, 2016 6:38

Inge skrev:
twr skrev:Bytet i Ropsten är väl bra? Varför skulle det bli bättre i Lidingö centrum?

Det är kollektivtrafik vi talar om. En ganska hög andel av resenärerna är skolungdomar och äldre, vilka kanske inte alls åker för att lämna ön. Att ha en samlad bytespunkt på ön förbättrar för dessa. Att en sådan dessutom ger grund för ett vettigt centrum, med ett större serviceutbud, gör att ännu fler slipper åka så långt utan kan uträtta sina ärenden på ön.

Bra poäng!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » ons 22 jun, 2016 8:08

Inge skrev:
twr skrev:Bytet i Ropsten är väl bra? Varför skulle det bli bättre i Lidingö centrum?

Det är kollektivtrafik vi talar om. En ganska hög andel av resenärerna är skolungdomar och äldre, vilka kanske inte alls åker för att lämna ön. Att ha en samlad bytespunkt på ön förbättrar för dessa. Att en sådan dessutom ger grund för ett vettigt centrum, med ett större serviceutbud, gör att ännu fler slipper åka så långt utan kan uträtta sina ärenden på ön.


Fast nu passerar ju alla linjer utom 203 (utom i högtrafik) Lidingö centrum, och man har bra tvärförbindelser på ön. Jag ser inte tunnelbana som grund för ett större centrum, däremot om man bygger bostäder. Detta hindrar ju inte att det kan finnas skäl till att låta Lidingöbanan passera centrum - även om det knappast kan motivera utbyggnaden för den sakens skull.

Dock ska vi komma ihåg att det krävs en mycket kraftig befolkningskoncentration för att kunna bära ett centrum idag + att Lidingö ligger i utkanten - det finns så att säga ingen fortsättning norröver. Från innestaden blir det därtill trängselskatt för att ta sig ut på Lidingö.

Idag bor det ca 45 000 på Lidingö. Det är svårt att se att man skulle kunna konkurrera med så mycket större affärscentrum, när det är så stor närhet till stan - även om Lidingö dubblade befolkningen. Ett av problemen som man upptäckte redan på 1960-talet var ju att de bostadsområden som byggdes på 1950-talet med tunnelbanans utbredning hade för litet underlag för att kunna få till bra servicefunktioner lokalt. Därav de gigantiska områden som planerades på 1970-talet och som ju tyvärr inte blev så lyckade pågrund av sin storlek och anonymitet. Samtidigt har kraven blivit ännu större på befolkningsunderlag för att kunna bära affärsverksamhet.

Däremot är detta ju i sig ett av argumenten för att bygga kvartersbebyggelse. Och bygger man kvartersbebyggelse så är det också lättare att få lönsamhet i tunnelbana. Men det är man som sagt då inte intresserade av på Lidingö.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 22 jun, 2016 8:25

Linje 21?

45.000 invånare räcker mer än väl. Vilka tunnelbanestationer med bussterminal, förutom Ropsten, är det du menar saknar centrumbildning?

Okej, jag är förstås medveten om bussterminalen vid Danderyds sjukhus och att centrumet ligger en station längre norrut. Men vid Mörby är det ändå så att både bussar och tunnelbana finns där.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4455
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » ons 22 jun, 2016 8:44

Inge skrev:Linje 21?

45.000 invånare räcker mer än väl. Vilka tunnelbanestationer med bussterminal, förutom Ropsten, är det du menar saknar centrumbildning?

Okej, jag är förstås medveten om bussterminalen vid Danderyds sjukhus och att centrumet ligger en station längre norrut. Men vid Mörby är det ändå så att både bussar och tunnelbana finns där.


Ja att linje 21 skulle kunna byggas via centrum är ju en tanke som väl få är motståndare till. Min diskussion rörde väl snarast orsak/verkan, det finns ju många bussterminaler utan tunnelbana också och många centrum utan bussterminaler.

Jag förnekar givetvis inte att det skulle finnas utryme för större affärsverksamhet om Lidingö C blev en större bytespunkt. Men nu finns det ju redan ett antal affärer i centrum. Det finns ju trots allt många bytespunkter med ganska mediokert utbud av butiker. Såsom exempelvis Brommaplan eller ta Slussen för den delen (om man inte räknar hela innerstaden som ett centrum). Där fanns ju dock ett inomhuscentrum som väl inte gick så där riktigt bra och knappast kan jämföras med exempelvis Nacka Forum.

Det finns ju alltså ganska många bussterminaler som inte har så mycket större affärscentrum än Lidingö. Gullmarsplan är väl ett annat exempel. I princip alla stora bytespunkter saknar ju faktiskt större centrumanläggningar. Är väl främst sådana som Vällinby, Farsta strand och till viss del MÖrby då , som kan sägas uppfylla kravet på Stora centrumanläggningar; de flesta andra ligger ju i den storleksklass som Lidingö C har.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 22 jun, 2016 9:24

Brommaplan har ett bra centrum. Bland annat två(!) närakuter och mycket väl utbyggd offentlig service, vid sidan av ett hyggligt kommersiellt centrum.

Gullmarsplan har globencentrumet och det är väl inget fel på det?

Att bara bygga om så att linje 21 går via centrum förefaller förfelat. Utan tunnelbanan funkar det inte.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4455
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav /jes » ons 22 jun, 2016 10:23

Det är affärsinnehavarna i Lidingö centrum som är angelägna om tunnelbana. Man oroar sig för det nya köpcentrum som planeras i Norra Djurgårdsstaden, ungefär vid den gamla Siljaterminalen. Och med linje 21 direkt dit ...

Det är inte ens söndagsöppet i Lidingö centrum i alla butiker, till exempel har H&M och Lindex stängt på söndagarna. Med tunnelbana kanske vi kan hoppas på söndagsöppet över hela linjen? :D
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 379
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » ons 22 jun, 2016 10:28

Om man nu vill hushålla med medborgarnas pengar så får vi väl innerligt hoppas att det inte läggs en krona mer än nödvändigt på Lidingöbanan. Den måste väl redan vara den linje som kostat mest i förhållande till (den mycket blygsamma) resandemängden?

tycker
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 22 jun, 2016 11:05

TKO skrev:Om man nu vill hushålla med medborgarnas pengar så får vi väl innerligt hoppas att det inte läggs en krona mer än nödvändigt på Lidingöbanan. Den måste väl redan vara den linje som kostat mest i förhållande till (den mycket blygsamma) resandemängden?

tycker
Thomas K Ohlsson

Vet ej om du har rätt eller ej. Men Agadepån är ju hudsakligen en del av Spårväg city, så då är det det framtida resandet där vi måste relatera till.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » ons 22 jun, 2016 11:32

twr skrev:
TKO skrev:Om man nu vill hushålla med medborgarnas pengar så får vi väl innerligt hoppas att det inte läggs en krona mer än nödvändigt på Lidingöbanan. Den måste väl redan vara den linje som kostat mest i förhållande till (den mycket blygsamma) resandemängden?

tycker
Thomas K Ohlsson

Vet ej om du har rätt eller ej. Men Agadepån är ju hudsakligen en del av Spårväg city, så då är det det framtida resandet där vi måste relatera till.


Jo visst måste (stora) delar av kostnaden för Agadepån skrivas upp på något annat konto - kanske "kontot för förgävesprojekt"?

Men även med hänsyn till detta torde kostnaden för att bibehålla Lidingöbanan vara extremt hög i förhållande till resandemängden. Och nu måste det ju till en ny bro trots allt... det som alla "spårvägsentusiaster" tidigare vara helt onödigt! Oj vad det då gnälldes på de konsulter som kom fram till det som idag är en allmänt accepterad sanning.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » ons 22 jun, 2016 11:40

/jes skrev:Det är affärsinnehavarna i Lidingö centrum som är angelägna om tunnelbana. Man oroar sig för det nya köpcentrum som planeras i Norra Djurgårdsstaden, ungefär vid den gamla Siljaterminalen. Och med linje 21 direkt dit ...

Det är inte ens söndagsöppet i Lidingö centrum i alla butiker, till exempel har H&M och Lindex stängt på söndagarna. Med tunnelbana kanske vi kan hoppas på söndagsöppet över hela linjen? :D


Även om jag inte har några konkreta siffror som stödjer mitt resonemang är jag ändå övertygad om att andelen kunder som anländer till externa köpcenter med kollektiva färdmedel är i stort sett försumbart. Så ur den aspekten tror jag inte att en förlängning av linje 21 förbi nuvarande Siljaterminalen gör vare sej till eller från. Dessutom är det väl fler som åker buss än spårvagn över Lidingöbron?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » ons 22 jun, 2016 11:54

För de allra största köpcentra är det naturlig bil som gäller eftersom de är så stora att man måste ha bil mellan affärerna för att det skall gå smidigt.

Men här talar vi väl om ett centrum i klass med Skärholmen, Mörby, Brommaplan, Solna, Globen, Vällingby eller Farsta? Dvs sådana som normalt finns vid större knutpunkter mellan buss och tunnelbana. (Bussterminaler)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4455
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gek, Thomas Lange och 10 gäster