Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Harald » ons 22 jun, 2016 12:28

TKO skrev:Traditionellt brukar benämningen "externt köpcentrum" främst användas när kundunderlag inom gångavstånd helt saknas, som t ex Valbo och Torp.

Men då är väl det som planeras i Norra Djurgårdsstaden inget externt köpcentrum. Om inte jag har fattat fel ska det byggas många bostäder där.

Och hur som helst så är det väl tillgängligheten med kollektivtrafik som är avgörande för hur många som inte har gångavstånd som reser kollektivt mer än vad centret kallas.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 22 jun, 2016 12:31

Harald skrev:
TKO skrev:Traditionellt brukar benämningen "externt köpcentrum" främst användas när kundunderlag inom gångavstånd helt saknas, som t ex Valbo och Torp.

Men då är väl det som planeras i Norra Djurgårdsstaden inget externt köpcentrum. Om inte jag har fattat fel ska det byggas många bostäder där.

Precis, det är en galleria i stadsmiljö, med förhoppningsvis en spårväg utanför.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 22 jun, 2016 12:56

Inge skrev:Man byggde en ny galleria i Hornsberg för inte så länge sedan. Läger påminner mycket om det vid Värtan. Det blev ett parkeringsgarage, en Ica-maxi (förvisso snäppet värre än kvantum) och ett par våningar småbutiker. Snyggt, men på det hela taget ett tämligen misslyckat projekt då det förutom i Ica är ganska öde.

Jag tror inte på idén. Det funkar mycket bättre att locka folk som är på väg hem från jobbet om centret ligger vid en bytespunkt.

Håller med. Ropsten vore ett mycket bättre läge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » ons 22 jun, 2016 13:01

twr skrev:Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.


Det är skillnad på "konstigt" och "ovanligt"!
Hur stor del av kunderna till Malli(gast) Scandinavia åker kollektivt?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7135
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 22 jun, 2016 13:05

TKO skrev:
twr skrev:Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.


Det är skillnad på "konstigt" och "ovanligt"!
Hur stor del av kunderna till Malli(gast) Scandinavia åker kollektivt?

/TKO

Tillräckligt många för att inte vara obetydliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » ons 22 jun, 2016 13:16

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.


Det är skillnad på "konstigt" och "ovanligt"!
Hur stor del av kunderna till Malli(gast) Scandinavia åker kollektivt?

/TKO

Tillräckligt många för att inte vara obetydliga.


Det är nog några hundra i timmen iaf. Detsamma med andra stora centrum som Barkarby handelsstad, Kungens kurva etc. Kista är ju rätt tung också - nästan alla på 179 på mest belastade sträcka åker ju till/från Kista. Det är ju också den linje som har flest resande utanför innerstadens stomlinjer. Så nog är det många som åker.

Men mycket beror ju på vad som erbjuds. Istället för att diskutera externiteten kanske man snarare bör tala om ifall köpcentren har karaktär av marknad för sällanköpsvaror eller inte och vilka andra alternativ som finns. För det finns ju många externa köpcentrum som har ett ganska magert resande, men ofta finns det också ganska många andra alternativ i dessa fall. Det vill säga att det finns centrum att välja på som ligger betydligt bättre till ur kommunikationssynpunkt, medan vissa kan dra bara för att det har en storlek som attraherar (exempelvis den utlandsklingande verksamheten i Solna eller gallerian i Kista).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2304
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » ons 22 jun, 2016 13:27

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Du måste skilja på externhandel typ Kungens kurva och gallerior typ Mall of Scandinavia. Att resa kollektivt till gallerior är inte det minsta konstigt.


Det är skillnad på "konstigt" och "ovanligt"!
Hur stor del av kunderna till Malli(gast) Scandinavia åker kollektivt?

/TKO

Tillräckligt många för att inte vara obetydliga.


5%? 10%?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7135
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » ons 22 jun, 2016 14:14

TKO skrev:5%? 10%?

Ingen aning. Men många har ju valt att placera sig nära kollektivtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav LÅ1 » ons 22 jun, 2016 19:19

Lars_L skrev:Men mycket beror ju på vad som erbjuds. Istället för att diskutera externiteten kanske man snarare bör tala om ifall köpcentren har karaktär av marknad för sällanköpsvaror eller inte och vilka andra alternativ som finns. För det finns ju många externa köpcentrum som har ett ganska magert resande, men ofta finns det också ganska många andra alternativ i dessa fall. Det vill säga att det finns centrum att välja på som ligger betydligt bättre till ur kommunikationssynpunkt, medan vissa kan dra bara för att det har en storlek som attraherar (exempelvis den utlandsklingande verksamheten i Solna eller gallerian i Kista).

Attraheras kunderna verkligen av stora och jättestora gallerior? Är det inte i första hand utbudet som har betydelse? Udda butiker t.ex. Vet jag vad jag skall ha och att det finns i en närliggande butik eller galleria så åker jag inte till jättehangar där man får ta en långpromenad inomhus bara för att komma till butiken. Men gallerian med det fåniga namnet nära Solna station är kanske bra som söndagsutflykt när vädret gör att man är utomhus så kort tid som möjligt. Och jag har gjort ett studiebesök där. Och där fanns faktiskt en del udda butiker och restauranger.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » ons 22 jun, 2016 20:05

LÅ1 skrev:
Attraheras kunderna verkligen av stora och jättestora gallerior? Är det inte i första hand utbudet som har betydelse? Udda butiker t.ex. Vet jag vad jag skall ha och att det finns i en närliggande butik eller galleria så åker jag inte till jättehangar där man får ta en långpromenad inomhus bara för att komma till butiken. Men gallerian med det fåniga namnet nära Solna station är kanske bra som söndagsutflykt när vädret gör att man är utomhus så kort tid som möjligt. Och jag har gjort ett studiebesök där. Och där fanns faktiskt en del udda butiker och restauranger.


Fast de har ju många butiker eftersom de är så stora :) Nej, är väl inte storleken i sig, däremot handlar det väl om vilken upplevelse som gallerian erbjuder. Har man fler butiker (och för den delen restauranger och bio), så är det väl en större magnet.

Små gallerior kan ju dock nästan ha ännu fler udda butiker, eftersom de stora kedjorna tycker underlaget är för dåligt för att etablera sig. En större anläggning kräver ju också fler besökare om man säger så, eftersom butikerna givetvis måste ha samma (eller större omsättning), trots att det finns fler konkurrenter på plats.

Men ett intressant exempel på när det misslyckas (och var också ganska givet), var ju när man byggde det nya K5-huset i Vällingby, tänkt som en modegalleria med lite högre kvalitet - efter några år fick man ändra konceptet och nu är där det klassiska utbudet av klädeskedjor istället. Så det är nog en kombination. Men där också galleriorna antagligen kompletterar varandra. Vällingby - som ett bra exempel är ju relativt stort, har det mesta och fungerar ju alltså som en bas för de som bor i området. Men det lockar ju knappast några kunder från Solna eller Brommaplan, medan troligen betongklumpen vid Solna C gör det. I Vällingby fungerade det alltså inte alls att ha en högre märkesprofil, men troligen åker ändå en del av dessa till Solna för att titta på samma klädesmärken...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2304
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 23 jun, 2016 2:07

En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 348
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » tor 23 jun, 2016 10:55

Magnus Ahltorp skrev:En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.


Och ändå har Larsberg inte fler påstigande än min favorithållplats på Hjälmarsvägen ("Årstaskolan")...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7135
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lennart Petersen » tor 23 jun, 2016 14:15

Lars_L skrev:[
Det är nog några hundra i timmen iaf. Detsamma med andra stora centrum som Barkarby handelsstad, Kungens kurva etc. Kista är ju rätt tung också - nästan alla på 179 på mest belastade sträcka åker ju till/från Kista. Det är ju också den linje som har flest resande utanför innerstadens stomlinjer. Så nog är det många som åker.
sta).

Knappast några hundra i timmen för Barkarby, det finns bara en busslinje och det kan väl vara en 4-5 på eller avstigande där.
För Kista finns det ju många fler anledningar att åka än besök i gallerian. Det finns massor med arbetsplatser och det är samtidigt ett stort bostadsområde och man kan åka dit för att byta till andra busslinjer eller T-bana.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 23 jun, 2016 17:44

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.


Och ändå har Larsberg inte fler påstigande än min favorithållplats på Hjälmarsvägen ("Årstaskolan")...


Årstaskolans motsvarande siffror är 6900 (500 m) och 16000 (1 km). Där är det ju förstås tätare mellan hållplatserna. Sedan är ju faktiskt närmaste spårväg 500 meter därifrån.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 348
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Thomas Lange » fre 24 jun, 2016 10:31

TKO skrev:
/jes skrev:Det är affärsinnehavarna i Lidingö centrum som är angelägna om tunnelbana. Man oroar sig för det nya köpcentrum som planeras i Norra Djurgårdsstaden, ungefär vid den gamla Siljaterminalen. Och med linje 21 direkt dit ...

Det är inte ens söndagsöppet i Lidingö centrum i alla butiker, till exempel har H&M och Lindex stängt på söndagarna. Med tunnelbana kanske vi kan hoppas på söndagsöppet över hela linjen? :D


Även om jag inte har några konkreta siffror som stödjer mitt resonemang är jag ändå övertygad om att andelen kunder som anländer till externa köpcenter med kollektiva färdmedel är i stort sett försumbart. Så ur den aspekten tror jag inte att en förlängning av linje 21 förbi nuvarande Siljaterminalen gör vare sej till eller från. Dessutom är det väl fler som åker buss än spårvagn över Lidingöbron?

/TKO


Resandet på nya Lidingöbanan uppgår nu till ca 12500 per vardag, en ökning efter upprustningen med ca 10 procent.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2074
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » fre 24 jun, 2016 10:55

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:En punkt utanför Lidingö stadshus som vi kan se som nominell plats för en tänkt tunnelbanestation har ungefär 2600 boende inom 500 meters radie och ungefär 8000 inom 1 km. Jämför vi detta med Larsbergs station så är det ungefär 4100 inom 500 meter och ungefär 10000 inom 1 km. Lidingöbanan täcker med bara en station alltså in en plats som redan idag har större befolkningsmängd, har mark för att bygga mer på (och vid stationen bredvid byggs det redan nu). Det finns även potential att integrera Larsberg och Högsätra om det skulle uppkomma politisk vilja för det någon gång. Uppenbarligen uppkom vilja att riva MC-klubben och bygga Max istället, så helt otroligt är det inte.


Och ändå har Larsberg inte fler påstigande än min favorithållplats på Hjälmarsvägen ("Årstaskolan")...


Årstaskolans motsvarande siffror är 6900 (500 m) och 16000 (1 km). Där är det ju förstås tätare mellan hållplatserna. Sedan är ju faktiskt närmaste spårväg 500 meter därifrån.


Men om du ska resonera på det sättet så får du lägga till antalet påstigande vid Årsta Torg, Åmänningevägen, Ottsjövägen och Vättersvägen. Och vi finner då att det kollektiva resandet i centrala Årsta är betydligt större än i Larsberg - trots att den enda infrastrukturinvestering vi sett de senaste 20 åren är nya hållplatskurar!

(Jag bortser här fån Tvärbanan eftersom den tyvärr inte går genom centrala Årsta)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7135
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Odd » fre 24 jun, 2016 11:34

Thomas Lange skrev:...
Resandet på nya Lidingöbanan uppgår nu till ca 12500 per vardag, en ökning efter upprustningen med ca 10 procent.


Det förvånar mig inte ett dugg, men jag hade förväntat mig kanske lite mer. Eftersom det stundtals var fullpackat redan innan upprustningen så fanns det ett uppdämt behov, och en del av de vars "trängseltolerans" redan var nådd har nog kommit tillbaka idag. Det skulle inte förvåna mig om man kunde öka med ytterligare 10-20% om turtätheten ökade och/eller tåglängden ökade till 60 meter. En förlängning till Odenplan skulle nog kunna ge några procentenheter till.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4057
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » fre 24 jun, 2016 13:42

Och hur många miljoner är vi villiga att lägga på att öka resandet på Lidingöbanan med ytterligare några procentenheter?
Hittills har svaret på den frågan varit 'Hur många som helst'!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7135
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Thomas Lange » fre 24 jun, 2016 14:59

TKO skrev:Och hur många miljoner är vi villiga att lägga på att öka resandet på Lidingöbanan med ytterligare några procentenheter?
Hittills har svaret på den frågan varit 'Hur många som helst'!

/TKO


Ca en miljard skulle vara rimligt ( i jämförelse med de miljarder som man tycks vilja lägga på Gul linje till Karolinska).
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2074
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » fre 24 jun, 2016 21:18

Lennart Petersen skrev:
Lars_L skrev:[
Det är nog några hundra i timmen iaf. Detsamma med andra stora centrum som Barkarby handelsstad, Kungens kurva etc. Kista är ju rätt tung också - nästan alla på 179 på mest belastade sträcka åker ju till/från Kista. Det är ju också den linje som har flest resande utanför innerstadens stomlinjer. Så nog är det många som åker.
sta).

Knappast några hundra i timmen för Barkarby, det finns bara en busslinje och det kan väl vara en 4-5 på eller avstigande där.
För Kista finns det ju många fler anledningar att åka än besök i gallerian. Det finns massor med arbetsplatser och det är samtidigt ett stort bostadsområde och man kan åka dit för att byta till andra busslinjer eller T-bana.


Visst det är bara en linje som går till Barkarbystaden (än så länge), men den är rätt full. Linjen har på vardagar (mätning hösten 2014), 4075 resande och på lördagar 5490 (det senare är en mycket hög "lördagssiffra"). Mellan 13-14 på lördagar har linjen enligt ATR-statistiken 690 resenärer. De fåtal som åker lokalt på sträckan Sollentuna-Barkarby stn och som inte ska till handelsområdet kan vi nog nästan helt bortse från (kanske 50 personer). Sedan flyttar ju allt fler in i området också och som åker till/från hemmet, vilket i och för sig ingår, men på lördagar denna tid är det nog ändå främst "shoppare" det handlar om.

Jo, visst till Kista finns ju andra resmål, men få som skulle motivera att man har 10-minuterstrafik till efter 21.00 på kvällen. Kista galleria är väl den enda i Stockholm som har öppet till 21 och som är full av folk till dess. Helt klart är ändå köpcentret en stark magnet, även om det förstås är lättare att räkna ut när det gäller externa köpcenter.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2304
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 2 gäster