Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » tor 24 mar, 2016 19:34

Inge skrev:
Per Lind skrev:
Inge skrev:Det har kanske gått dig helt förbi. Men bussresenärerna åker redan med tunnelbanan. Den behöver bara utökad trafik i takt med utökad busstrafik.

Roslagsbanan skulle behöva utöka trafiken motsvarande samtliga busspassagerare. Det är givetvis helt omöjligt. Bussarna och infartsparkeringsbilisterna blir kvar på Roslagsvägen. Där de så sakteliga får krypa fram mot tunnelbanan.

Vitsen med RB till centrum är väl att man slipper ett byte, vilket tar tid, och att man frigör kapacitet på tunnelbanan från Östra.
-Per

Problemet är bara att den vitsen är så mikroskopisk att den inte är i närheten av att motsvara kostnaderna. Inte heller kan den jämföras med vitsen av en tunnelbana.

Du har aldrig på ett förståeligt sätt förklarat vad vitsen med en tunnelbana är, enligt dig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5252
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav LÅ1 » mån 11 apr, 2016 22:11

Nu börjar en del på Lidingö bli oroliga för sin gamla bro! Åtminstone centerpartisterna.
"C: Gamla Lidingöbron måste övervakas"
"Övervakningssystem krävs på Gamla Lidingöbron"
DN har den kortaste texten: "Gammal bro oroar oppositionen".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav minimum traction » mån 11 apr, 2016 22:45

(Intressant det där med att bygga färdigt spårtrafik där den borde ha byggts från början. Så här i efterhand är det väl få som skulle bestrida att Roslagsbanan borde ha dragits till Centralen från början (och då inte i gatan) eller att stambanorna borde ha dragits där det redan bodde mest folk (som längs kusten genom hela Norrland). Men när det gäller att rätta till sådana misstag i efterhand finns det mycket att hämta för den som vill hävda att det inte lönar sig, även bortsett från problem med tillkommen bebyggelse och även om befintliga sträckningar har kapacitetsproblem.)
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Hechtwagen » tis 12 apr, 2016 17:48

Kvalificerad gissning: Om tio år så rullar tågen fortfarande över samma gamla lidingöbro som idag, alternativt vänder de i torsvik eller baggeby.

Någon som sätter emot?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav R.Lindmark » ons 13 apr, 2016 7:19

Hechtwagen skrev:Kvalificerad gissning: Om tio år så rullar tågen fortfarande över samma gamla lidingöbro som idag, alternativt vänder de i torsvik eller baggeby.

Någon som sätter emot?


Jag sätter emot! Skall vi säga en middag i matsalen på SS Storskär? Vi ses på invigningståget ;).
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » lör 04 jun, 2016 21:04

Byggstart 2017, trafikstart 2020, blir det så? Är detaljplanerna färdiga? Finns det någon förberedelse för utbyggnad till dubbelspår?

Stockholms stad upphäver bestämmelsen om segelfri höjd 12,5 m, vilket möjliggör att bygga en lågbro: http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... 2013-14789 Däremot är detaljplan för fasta marken i Ropsten inte ens påbörjad. Även om en ny bro byggs finns alltså ingen hållplats att ansluta den till. Frågan är om man har landat i hur bussterminal, spårvagnshållplats mm ska se ut?

Från planbeskrivningen, antagen 16 maj 2016:

För den nya planerade bron som går under namnet Lilla Lidingöbron finns planstöd i Stockholm i och med den befintliga detaljplanen som anger ett brett område som får ”överbroas”.

Lidingö behöver däremot ta fram en ny detaljplan för sin del av bron då det förslagna läget delvis är planlagt som öppet vattenområde. Eftersom en ny detaljplan inte behöver tas fram i Stockholm kommer en ny detaljplan i Lidingö att beskriva hela bron även om planen formellt bara hanterar delen som ligger inom Lidingö stad. Lidingö stad har påbörjat arbetet med detaljplanen för den nya bron.

Gamla Lidingöbrons landfäste på Stockholmssidan ligger i Ropsten inom Norra Djurgårdsstadens stadsutvecklingsområde, där omfattande förändringar väntas ske fram till några år in på 2020-talet. Målet är att området runt Ropsten utvecklas till en tät och blandad stadsmiljö där trafiken integreras i stadsmiljön. Anslutningen till den nya bron berör såväl gång- och cykelstråk som utformningen av en ny trafikknutpunkt i Ropsten.

I Ropsten planeras för en ny spårväg, Spårväg city, som ska sammankoppla Lidingöbanan med en ny spårväg genom stadsutvecklingsområdet mot city. Flera alternativ till utformning av Spårväg city har studerats, både med spår i gatunivå och i högläge, det vill säga tunnelbanans nivå. Ännu har inget beslut om spårsträckning fattats, men den planerade detaljplaneändringen innebär möjlighet att anpassa brons läge både i höjd- och sidled.

Syftet med planläggningen är att upphäva bestämmelsen om segelfri höjd i den befintliga detaljplanen vilket innebär att Gamla Lidingöbron inte behöver göras öppningsbar i enlighet med Mark- och miljödomstolens dom. Ett upphävande av bestämmelsen om segelfrihöjd innebär vidare att en ny järnvägsbro kan uppföras enligt Lidingö stads intention som en lågbro med en segelfri höjd på ca 6 meter. Detta möjliggör att pendlingsbåtar fortsatt kan passera under Lidingöbroarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5252
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav /jes » lör 18 jun, 2016 15:43

Sverigeförhandlingen har nu skruvat upp kraven på Lidingö och kräver 8.000 nya bostäder i Lidingö centrum på max en kilometers avstånd från tunnelbanestationen, skriver Lidingö Tidning igår fredag.

Det är väl ett annat sätt att säga att man i alla fall har erbjudit Lidingö tunnelbana men att man tackade nej.

Om nu Lidingö centrum måste ha spårtrafik, varför inte ett OPS-avtal med AB Stockholms Spårvägar i enlighet med deras förslag? För en bråkdel av investeringen i tunnelbana! :-)

För övrigt är kapacitetsproblemen växande. Jag hör av grannar här i Skärsätra som tar bussen till Ropsten, som tar längre tid, men man får sitta. Det måste vara den "förbannade" spårtrafikfaktorn som fyller vagnarna. :D
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 379
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav 1 » lör 18 jun, 2016 22:13

/jes skrev: För övrigt är kapacitetsproblemen växande. Jag hör av grannar här i Skärsätra som tar bussen till Ropsten, som tar längre tid, men man får sitta. Det måste vara den "förbannade" spårtrafikfaktorn som fyller vagnarna. :D


Jezz - resandet på våra kära spårvagnar ökar kontinuerligt vilket bl.a. har fått till följd att vi kör vinterturlistan några extra veckor och kortar av sommarturlistan.

AB SS har ju sin slogan "Vision och Tradition". När det gäller "Visioner" så finnes de i mängder men vi lever i ett strikt entreprenadavtal som gör det hela ytterst trögrörligt. Däremot är det lättare att implementera "Traditioner" och där inser vi det enastående värdet i att även i fortsättningen köra vår trafik på linjerna 7 och 21 med full konduktörsbemanning. Att ersätta dem med någon form av självbetjäning finnes över huvudtaget inte på vår karta.

För Lidingö har vi en intäktsmodell typ VBP så bli inte förvånade när vi nu planerar för en tredje konduktör på tågen! :) Jodå, vi kan faktiskt räkna på kostnaderna och det är enkelt att konstatera att det är mycket lönsamt med god intäktssäkring. Samtidigt har det visat sig vid Trafikförvaltningens kontinuerliga mätningar av "kundnöjdhet" att våra resenärer fullständigt älskar våra utomordentliga medarbetare. Törhända en liten del i den s.k. "spårtrafikfaktorn"...?

"Är det inte alltid knökfullt på spårvagnarna..? Jo, men de har så trevliga förare och konduktörer"! - Sug på det!

Lite kul är att när våra övriga vänner i spårtrafiken förhandlar bort VBP och gör sig av med sina konduktörer så arbetar vi tvärt om. Och detta med mycket god lönsamhet, vilket bl.a. borde glädja alla våra aktieägare som för 25 år sedan krossade spargrisen för att köpa aktier för 100:- kr/st. och nu kan förnöja sig med en utdelning av 17:- kr / aktie.

Även när det gäller linje 7 och 7N (där även 7N körs reglerat enligt särskilt entreprenadavtal E21m) känns det härligt nostalgiskt att där har vi även i fortsättningen kontantförsäljning av biljetter ombord. Vilket varmt uppskattas av turister som inte lyckats övertala de uppsatta automaterna att lämna ifrån sig biljetter. (Också en del i "Spårtrafikfaktorn"!) Under vinterhalvåret ligger kontantförsäljningen på ca 2,4 % för att stiga under turistsäsongen.

Även här arbetar vi flitigt med "intäktssäkring" och prövar varje år nya lösningar. Så under detta år får tågen två konduktörer under högtrafik vilket kompletteras med "plattformsvärdar" vid högfrekventa hållplatser.

Smolken i vår bägare av "Traditioner" är trafikhuvudmannens näst intill absurda krav på "tillgänglighetsanpassning". Tidigare har vi kunnat kapat trafiktoppar i ordinarietrafiken med V2 Mustangtåg. Men nu är det slut med det. Att inte 100 % av våra trafikanter är "rörelsehindrade" utan glatt kan skutta upp i de äldre vagnarna som vi kunnat "lagra" i Skansenslingan och ropat fram allt efter behov betraktas ej längre som ett prisvärt alternativ. Med alla våra moderna vagnar utsatta i trafik så behöver resenärerna oftast bara vänta någon enstaka minut om de har svårt för att ta sig in i en äldre spårvagn.

Så nu blir insatsturerna 50 - 54 våra ytterst eleganta ledbussar. Våra bussar har självklart fast monterade viseringsmaskiner vid förarplatsen med lika självklart får de "springkondis" så att vi kan öppna alla dörrar. Har vi nu blivit av med bussarna på linje 47 så skall i alla fall inte våra insatsbussar fungera som proppen Orvar.

Men förstå min frustration när vi har en perfekt insatslinje Norrmalmstorg - Skansen där "Mustangtågen" kunde snabbt snurra runt. P.g.a. av en luddig princip måste vi återinföra dieselbussar i stadstrafiken parallellt med denna linje...! :evil:

I mina ytterst fåfänga försök att "gilla läget" så har jag prövat att glädjas åt att vår "Bussdivision" bidrager ytterligare till bolagets driftöverskott. Och Alkärrshallen kan tömmas på Mustanger och lämna utrymme till mer diggabla spånkorgar som enligt ovan nämnda avtal E21m skall stärka "SL:s varumärke".

Filosoferar / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav /jes » sön 19 jun, 2016 11:13

Ska man vara petig så tillämpades vinterturlistan några extraveckor både efter midsommar och i början av augusti de sista två-tre åren på linje 21 m/A30. :)
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 379
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » sön 19 jun, 2016 11:27

Om man köpte en genomsnittlig svensk börsaktie för 100 kr för 25 år sedan, är aktien idag värd 700 kr och ger 40 kr i utdelning.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4478
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 19 jun, 2016 12:56

/jes skrev:Sverigeförhandlingen har nu skruvat upp kraven på Lidingö och kräver 8.000 nya bostäder i Lidingö centrum på max en kilometers avstånd från tunnelbanestationen, skriver Lidingö Tidning igår fredag.

Det är väl ett annat sätt att säga att man i alla fall har erbjudit Lidingö tunnelbana men att man tackade nej.

Om nu Lidingö centrum måste ha spårtrafik, varför inte ett OPS-avtal med AB Stockholms Spårvägar i enlighet med deras förslag? För en bråkdel av investeringen i tunnelbana! :-)

För övrigt är kapacitetsproblemen växande. Jag hör av grannar här i Skärsätra som tar bussen till Ropsten, som tar längre tid, men man får sitta. Det måste vara den "förbannade" spårtrafikfaktorn som fyller vagnarna. :D

Ja, om nu Lidingö centrum måste ha spårtrafik, ja. Hittills tycker jag inte argumenten har varit så övertygande. Men visst finns det kapacitetsproblem, åtminstone för de som inte gillar att stå. Flera här på forum varnade för det redan före trafikstart. Dels är A36 som vagnkoncept feltänkt, dels behövs fler omlopp ute under högtrafik, dvs. fler vagnar måste anskaffas - i storleksordningen 3 vagnar till. Minst! Detta givet att A35/A36 någon gång kan övergå från att vara ett experimentbygge till en fungerande trafikvagn.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 19 jun, 2016 14:46

Inge skrev:Om man köpte en genomsnittlig svensk börsaktie för 100 kr för 25 år sedan, är aktien idag värd 700 kr och ger 40 kr i utdelning.


Just det, de som "krossade spargrisen" för 25 år sedan och satsade dem i AB SS-aktier gjorde det nog knappast för att de förväntade sig någon nämnvärd utdelning. 17 per aktie är en rätt dålig förräntning på en så långvarig investering, i synnerhet som det knappast existerar någon mer omfattande marknad för värdepappret ifråga.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 19 jun, 2016 15:01

/jes skrev:Ska man vara petig så tillämpades vinterturlistan några extraveckor både efter midsommar och i början av augusti de sista två-tre åren på linje 21 m/A30. :)


Visst ska man vara petig, men vi unnar väl den värderade nr. 1 det lilla nöjet att framhålla det här å nu aktuell trafikentreprenörs vägnar. Man har inte roligare än man gör sig!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 19 jun, 2016 15:20

1 skrev:
/jes skrev: För övrigt är kapacitetsproblemen växande. Jag hör av grannar här i Skärsätra som tar bussen till Ropsten, som tar längre tid, men man får sitta. Det måste vara den "förbannade" spårtrafikfaktorn som fyller vagnarna. :D


Jezz - resandet på våra kära spårvagnar ökar kontinuerligt vilket bl.a. har fått till följd att vi kör vinterturlistan några extra veckor och kortar av sommarturlistan.

AB SS har ju sin slogan "Vision och Tradition". När det gäller "Visioner" så finnes de i mängder men vi lever i ett strikt entreprenadavtal som gör det hela ytterst trögrörligt. Däremot är det lättare att implementera "Traditioner" och där inser vi det enastående värdet i att även i fortsättningen köra vår trafik på linjerna 7 och 21 med full konduktörsbemanning. Att ersätta dem med någon form av självbetjäning finnes över huvudtaget inte på vår karta.

För Lidingö har vi en intäktsmodell typ VBP så bli inte förvånade när vi nu planerar för en tredje konduktör på tågen! :) Jodå, vi kan faktiskt räkna på kostnaderna och det är enkelt att konstatera att det är mycket lönsamt med god intäktssäkring. Samtidigt har det visat sig vid Trafikförvaltningens kontinuerliga mätningar av "kundnöjdhet" att våra resenärer fullständigt älskar våra utomordentliga medarbetare. Törhända en liten del i den s.k. "spårtrafikfaktorn"...?

"Är det inte alltid knökfullt på spårvagnarna..? Jo, men de har så trevliga förare och konduktörer"! - Sug på det!

Lite kul är att när våra övriga vänner i spårtrafiken förhandlar bort VBP och gör sig av med sina konduktörer så arbetar vi tvärt om. Och detta med mycket god lönsamhet, vilket bl.a. borde glädja alla våra aktieägare som för 25 år sedan krossade spargrisen för att köpa aktier för 100:- kr/st. och nu kan förnöja sig med en utdelning av 17:- kr / aktie.

Filosoferar / Lena


Det kan ju vara på sin plats att framhålla att det här inte är en fråga som aktuell trafikentrepenör äger själv. Hur mycket SL/TF och Arriva spelat under täcket med varandra lär väl aldrig gå att avgöra, men det har ju inte gått till så att Arriva plötsligt säger att nu vill vi inte vara med om VBP-modellen längre varpå SL/TF godmodigt replikerar "fint, då investerar vi X antar miljoner på att bygga upp ett automatviseringssystem och så får vi se hur det går". Iofs. har representanter för TF med en pedagogik på förskolenivå förklarat att efter pilotprojektetets slut utvärderar man och antingen finner man att viseringsgraden (och kanske rent av intäkterna) har ökat, eller också ha de minskat (i det sistnämnda fallet underförstås på något sätt att konduktörerna - kanske - återinförs). :evil: tro´t. Så den värderade nr. 1 ska inte känna sig alltför säker när kontraktsperioden löper ut på Lidingöbanan. Men det kommer väl varken vederbörande eller jag att få uppleva.

På tal om det har Lidingöbanan alltid haft trevliga förare och konduktörer, utom på 50-talet, då det fanns en del griniga gubbar i konduktörskåren. Men å andra sidan hade de ett myller av växelmynt och en hel palett av olika biljettyper att hålla reda på, och sådant gör väl ingen människa glad, åtminstone inte alltid. Förarnas kontakt med resenärerna har väl dessutom tenderat att minska, åtminstone akustiskt, efter det att automatutropen infördes (ja, det är klart - nå´t får man väl säga vid ändhållplatserna).
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav twr » sön 19 jun, 2016 18:05

dr Cassandra Nojdh skrev:
/jes skrev:Sverigeförhandlingen har nu skruvat upp kraven på Lidingö och kräver 8.000 nya bostäder i Lidingö centrum på max en kilometers avstånd från tunnelbanestationen, skriver Lidingö Tidning igår fredag.

Det är väl ett annat sätt att säga att man i alla fall har erbjudit Lidingö tunnelbana men att man tackade nej.

Om nu Lidingö centrum måste ha spårtrafik, varför inte ett OPS-avtal med AB Stockholms Spårvägar i enlighet med deras förslag? För en bråkdel av investeringen i tunnelbana! :-)

För övrigt är kapacitetsproblemen växande. Jag hör av grannar här i Skärsätra som tar bussen till Ropsten, som tar längre tid, men man får sitta. Det måste vara den "förbannade" spårtrafikfaktorn som fyller vagnarna. :D

Ja, om nu Lidingö centrum måste ha spårtrafik, ja. Hittills tycker jag inte argumenten har varit så övertygande.

Nej, du har rätt, det finns nog inget behov att ändra på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5252
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » mån 20 jun, 2016 19:09

Nu har iaf Lidingö sagt nej till tunnelbana. Sverigeförhandlarna verkar ha upptäckt att det inte räckte med de bostäder man planerade. Allt har alltså bara varit bortkastat med tid. Det kunde vi ju talat om för dem redan i förväg, men allt måste väl ha sin gång kan man tänka sig.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » mån 20 jun, 2016 23:25

Lidingö har inte sagt nej till tunnelbana. Statens förhandlare har däremot plötsligt höjt kraven, vilket Lidingö inte accepterat.

Bortsett från att det sker på ett ynkligt vis kan man fundera på varför staten drar sig ur och varför man börjar med Lidingöbron?

Måhända tar man det mest välmotiverade (minst omotiverade) först för att enkelt slopa resten av skräpet sedan. Dvs som en slags förberedelse för att skrota hela Sverigeförhandlingen. Måhända finns helt andra orsaker. Tex har det ju på nästan varje punkt varit en miss att involvera trafikförvaltningen så mycket som man gjort. Mer information kommer väl med tiden.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4478
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » tis 21 jun, 2016 0:56

Inge skrev:Lidingö har inte sagt nej till tunnelbana. Statens förhandlare har däremot plötsligt höjt kraven, vilket Lidingö inte accepterat.

Bortsett från att det sker på ett ynkligt vis kan man fundera på varför staten drar sig ur och varför man börjar med Lidingöbron?

Måhända tar man det mest välmotiverade (minst omotiverade) först för att enkelt slopa resten av skräpet sedan. Dvs som en slags förberedelse för att skrota hela Sverigeförhandlingen. Måhända finns helt andra orsaker. Tex har det ju på nästan varje punkt varit en miss att involvera trafikförvaltningen så mycket som man gjort. Mer information kommer väl med tiden.


Utgångspunkten har ju varit en förhandling. Det var ju uppenbart att restidsvinsterna i förhållande till kostnaden för tunnelbana var alldeles för små, medan man från trafikförvaltningen valde att på oklara grunder lägga till Lidingöbron i kostnaden för att dra spårvägen via centrum, trots att det inte är avhängigt det beslutet, + investeringar i spårvagn och depå, trots att det inte beräknas kräva fler vagnar i trafik för att köra via centrum. Ja, mycket är märkligt i analyserna, det kan jag hålla med om.

Men det var väl uppenbart att inte Lidingö skulle vara intresserade av att bygga så mycket så att tunnelbana skulle bli lönsamt, därför har det väl bara varit ett sätt att slösa bort tid.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Inge » tis 21 jun, 2016 6:23

Det finns inget kollektivtrafikprojekt i Sverigeförhandlingen som är i närheten av att vara lönsamt. Allra minst höghastighetsbanona. Min anmärkning gällde att man valde att först slopa det minst olönsamma. Det känns inte helt naturligt.

Min bedömning har dock hela tiden varit att av förhandlingen blir intet och därför och enbart därför byggs lilla Lidingöbron till sist. En bra lösning är den inte.

Självklart måste kostnaden för denna in i analysen. Det är en alternativkostnad. Ingen seriös bedömare skulle kunna tro att man byggde två nya broar till Lidingö samtidigt. Självklart har besluten varit avhängiga varandra.

Det är också (bland annat) i det problemet med att i allt för hög grad involvera trafikförvaltningen finns. Trafikförvaltningen är fylld av småskurna personer som går runt och känner sig kränkta efter Stockholmsförhandlingen. Dessa vill nu driva igenom sina egna projekt utan hänsyn till nytta. Landstinget borde därför representanterats på högre nivå även denna gång

I en relevant kalkyl så hade alternativet ställts upp att dra om Lidingöbanan till centrum utan ny egen bro och tunnelbana till centrum.

Både kostnaden för tunnelbanan och omdragningen hade funnits i samma kalkyl. Men från den hade dragits kostnaden för Lilla Lidingöbron.

Nya bostäder både i centrum och längs Lidingöbanan hade räknats. Till det hade man gjort ett tillägg för vad den bättre bytespunkten från matarbussarna hade gjort för bostadsbyggande längs matarbusslinjerna. (Eventuellt inte så mycket i just det här fallet, men punkten bör vara med av princip då man bygger ut tung trafik. Till skillad från lättare trafik har den tunga ett influensområde utöver rent gångavstånd.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4478
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Lars_L » tis 21 jun, 2016 6:43

Inge skrev:Det finns inget kollektivtrafikprojekt i Sverigeförhandlingen som är i närheten av att vara lönsamt. Allra minst höghastighetsbanona. Min anmärkning gällde att man valde att först slopa det minst olönsamma. Det känns inte helt naturligt.

Min bedömning har dock hela tiden varit att av förhandlingen blir intet och därför och enbart därför byggs lilla Lidingöbron till sist. En bra lösning är den inte.

Självklart måste kostnaden för denna in i analysen. Det är en alternativkostnad. Ingen seriös bedömare skulle kunna tro att man byggde två nya broar till Lidingö samtidigt. Självklart har besluten varit avhängiga varandra.

Det är också (bland annat) i det problemet med att i allt för hög grad involvera trafikförvaltningen finns. Trafikförvaltningen är fylld av småskurna personer som går runt och känner sig kränkta efter Stockholmsförhandlingen. Dessa vill nu driva igenom sina egna projekt utan hänsyn till nytta. Landstinget borde därför representanterats på högre nivå även denna gång.


Givetvis hade det varit aktuellt att bygga både ock. Inte minst för att-
1. Lidingö skulle ändå behöva en ny bro för CG - går knappast att få upp till en tunnelbanebro på ett lämpligt sätt
2. Lidingö har inte på något sätt varit intresserad av att avstå från Lidingöbanan. Den skulle alltså ändå behöva byggas till Lidingö Centrum - och kostnaden för det är ungefär motsvarande att bygga ny Lidingöbro, men med blygsamt lägre driftskostnader i det alternativet och troligen negativt restidssaldo. Den kostnaden måste alltså i konsekvensens namn i sådana fall läggas på tunnelbaneinvesteringen.
3. SL har investerat betydligt mer i en ny depå, än vad en ny Lidingöbro skulle kosta. SL är alltså beroende av förbindelsen.

Men obeaktat är ju restidsvinsterna i det här fallet försumbara. Utan att räkna ut någon nettokvot kan ju konstateras att nyttan är 750 miljoner för tunnelbana under kalkylperioden och drifts- och underhållskostnader 2,9 miljarder. Givetvis är det bättre än höghastighetsbanorna och driften (exklusive räntor), är ju ändå lägre än restidsvinsterna. Men olönsammare projekt får man leta efter. Däremot kan väl konstateras att investeringsnivån är relativt liten - men som sagt ändå mycket höga i jämförelse med de måttliga restidsvinsterna.
Senast redigerad av Lars_L tis 21 jun, 2016 6:45, redigerad totalt 1 gång.
Lars_L
 
Inlägg: 1867
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster