Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 18:11

daniel_s skrev:
twr skrev:Men är det inte enklare för sjöstadsborna att åka spårvagn till Sickla köpkvarter?

På vägen hem från jobbet i Nacka då? Ja varför inte.
På väg hem från jobbet i stan? Knappast.
På en ledig dag? Inte utan ett specifikt ärende.

Visst, men betydligt enklare än att åka spårvagn till Bromma blocks? Varför skulle de åka så långt bort?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » sön 16 feb, 2020 19:33

twr skrev:
daniel_s skrev:
twr skrev:Men är det inte enklare för sjöstadsborna att åka spårvagn till Sickla köpkvarter?

På vägen hem från jobbet i Nacka då? Ja varför inte.
På väg hem från jobbet i stan? Knappast.
På en ledig dag? Inte utan ett specifikt ärende.

Visst, men betydligt enklare än att åka spårvagn till Bromma blocks? Varför skulle de åka så långt bort?

Inte vet jag, det var inte min idé! Men du får i alla fall stå till svars för din idé! :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 16 feb, 2020 19:36

Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » sön 16 feb, 2020 19:44

dr Cassandra Nojdh skrev:Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?

Nej, gör du?

Men jag kan i alla fall stoltsera med att frekventera Sickla station (eller vad man nu vill kalla den) flera gånger i veckan!
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 16 feb, 2020 19:57

daniel_s skrev:

Nej, gör du?

Men jag kan i alla fall stoltsera med att frekventera Sickla station (eller vad man nu vill kalla den) flera gånger i veckan!

Då så, kan vi överlåta preferenserna till de därstädes boende?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » sön 16 feb, 2020 20:09

dr Cassandra Nojdh skrev:
daniel_s skrev:

Nej, gör du?

Näe! Som boende utanför tullarna får de finna sig i att bli kommenterade, beskrivna och analyserade utan att egentligen delta i det. :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 16 feb, 2020 20:44

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
daniel_s skrev:
Nej, gör du?

Näe! Som boende utanför tullarna får de finna sig i att bli kommenterade, beskrivna och analyserade utan att egentligen delta i det. :cheesygrin:

Jaså, på så sätt. Och kommenderade! Då återstår bara att kommunicera detta till sjöstadsborna, så att de vet vad de har att rätta sig efter.

För att istället hjälpligt återföra diskussionen till trådens ämne, så ser jag själv (som icke sjöstadsboende) fram emot att Tvärbanan öppnas fram till Bromma Flygplats. Därifrån kan man lätt ta sig till fots de flesta affärer, inkl. Coop för dagligvaror. För att inköpa dagligvaror i Sickla måste man traska en bra bit, halvvägs till Saltsjö-Järna, känns det som i varje fall. Vem som åker vart och varför är förstås ändå svårare att förutspå. Inledningsvis verkar det som om det kommer att krävas ett byte i Alviks Strand vilket förstås komplicerar för resande söderifrån (som ex.vis ingenjör Ohlsson).
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » sön 16 feb, 2020 20:51

dr Cassandra Nojdh skrev:För att istället hjälpligt återföra diskussionen till trådens ämne, så ser jag själv (som icke sjöstadsboende) fram emot att Tvärbanan öppnas fram till Bromma Flygplats. Därifrån kan man lätt ta sig till fots de flesta affärer, inkl. Coop för dagligvaror. För att inköpa dagligvaror i Sickla måste man traska en bra bit, halvvägs till Saltsjö-Järna, känns det som i varje fall. Vem som åker vart och varför är förstås ändå svårare att förutspå.

Jag förutspår att alla som redan åker tunnelbana kommer att välja andra ställen att handla på även i fortsättningen; de kommer inte att handla i Dala-Järla och ännu mindre vid Bromma flygplats. :D
Senast redigerad av daniel_s sön 16 feb, 2020 20:51, redigerad totalt 1 gång.
daniel_s

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 20:51

daniel_s skrev:
twr skrev:Visst, men betydligt enklare än att åka spårvagn till Bromma blocks? Varför skulle de åka så långt bort?

Inte vet jag, det var inte min idé! Men du får i alla fall stå till svars för din idé! :cheesygrin:

Jag skrev att det är enklare för dem att åka till Sickla än till Bromma. Hur många som gör det, hur ofta eller varför har jag förstås ingen aning om.

Men håller du inte med om att det är enklare för dem att åka till Sickla än till Bromma?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 20:52

Vad har det med saken att göra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » sön 16 feb, 2020 21:00

twr skrev:Men håller du inte med om att det är enklare för dem att åka till Sickla än till Bromma?

Jag har glömt hur diskussionen började. Men det finns ju även de som har närmare till Bromma flytplats än till Sickla, så i den delen kan det kvitta. Frågan är väl snarare vilka som vill åka till något av dessa ställen överhuvudtaget. Men om man kan få någon av dem att åka spårvagn, så varför inte!
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 16 feb, 2020 21:16

twr skrev:

Vilken sak?
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 21:17

daniel_s skrev:
twr skrev:Men håller du inte med om att det är enklare för dem att åka till Sickla än till Bromma?

Jag har glömt hur diskussionen började. Men det finns ju även de som har närmare till Bromma flytplats än till Sickla, så i den delen kan det kvitta. Frågan är väl snarare vilka som vill åka till något av dessa ställen överhuvudtaget. Men om man kan få någon av dem att åka spårvagn, så varför inte!

Det var Stefan Widén som först föreslag att sjöstadsborna kan åka spårvagn till Bromma blocks, och det var det jag svarade på.

Du har säkert rätt i att inte så många åker spårvagn för att storhandla över huvud taget. Men det var faktiskt Atrium Ljungberg som beställde den första (vad jag vet) utredningen om spårvagn från Båthamnsgatan till Sickla. Det måste väl bero på att de trodde att det skulle locka kunder?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 21:19

twr skrev:

Vi diskuterade vart sjöstadsborna kan tänkas resa för att handla. Varför skulle det vara relevant var någon av oss bor?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » sön 16 feb, 2020 21:28

twr skrev:Du har säkert rätt i att inte så många åker spårvagn för att storhandla över huvud taget. Men det var faktiskt Atrium Ljungberg som beställde den första (vad jag vet) utredningen om spårvagn från Båthamnsgatan till Sickla. Det måste väl bero på att de trodde att det skulle locka kunder?

Båtbyggargatan menar du väl :-)

Ja egentligen borde ju alla sådana förslag från fastighetsägare tvärnobbas, men den här lösningen var ju den enda rätta, så jag förlåter dem.
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 16 feb, 2020 21:33

twr skrev:
twr skrev:

Vi diskuterade vart sjöstadsborna kan tänkas resa för att handla. Varför skulle det vara relevant var någon av oss bor?

Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 21:38

dr Cassandra Nojdh skrev:Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.

Varför deltar du då i diskussionen om den är ofruktbar, efter att ha ifrågasatt varför vi andra diskuterar det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 21:39

daniel_s skrev:
twr skrev:Du har säkert rätt i att inte så många åker spårvagn för att storhandla över huvud taget. Men det var faktiskt Atrium Ljungberg som beställde den första (vad jag vet) utredningen om spårvagn från Båthamnsgatan till Sickla. Det måste väl bero på att de trodde att det skulle locka kunder?

Båtbyggargatan menar du väl :-)

Ja egentligen borde ju alla sådana förslag från fastighetsägare tvärnobbas, men den här lösningen var ju den enda rätta, så jag förlåter dem.

Javisst, det blev fel namn där.

Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » sön 16 feb, 2020 21:43

twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?

I politiken, jo!
daniel_s

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 21:50

daniel_s skrev:
twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?

I politiken, jo!

Tänker du att politikerna blir påverkade av företagen? De tänker väl själva får man hoppas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik