Sida 14 av 18

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: lör 27 okt, 2018 13:01
av twr
Miljöpartiet vill att vi ska tro att flygplatsen läggs ned, men i själva verket säger överenskommelsen ingenting.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: lör 27 okt, 2018 21:01
av dr Cassandra Nojdh
JohanB skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Inga rykten. Sträckan till Bromma flygplats skall, enligt planen, vara klar om ca två år. Om jag minns rätt så är den preliminära planen ungefär så här: I vår, nån gång före påsk, sätter enkelspår igång så att man börjar bygga anslutningsramperna. Enkelspåret kommer att växla efter sommaren. Nån gång på senhösten eller till början av 2020 så skall det vara klart och till hösten 2020 (prel) så blir det trafikstart med spårtrafik till Bromma Flygplats. Äntligen, efter ca 85 år, så får flygplatsen kollektivtrafik värdig en cityflygplats :-D

Där ser man! Tack! Här https://www.sll.se/tvarbanan-kista-helenelund står det ju faktiskt att det blir en etappstart till flygplatsen 2020!

Betyder det att fler vagnar är på väg att levereras? Och var kommer den nya linjen att vända, är det bestämt?


Inga nya vagnar är beställda ännu, men CAF har väl varit rätt snabba? De två nya A36:orna till 21:an hade väl bara två års leveranstid. Men visst, ett nytt sjok A35:or måste väl beställas rätt snart.

Ändhållplats för nya linjen i södra änden torde kanske styras lite av hur många vagnar man faktiskt har tillgängliga vid trafikstarten.

Jag vet inte om jag tycker att två års leveranstid är så "bara" (upphandlingsunderlaget för Lidingöbanan antyder en leveranstid på 18 - 24 månader efter avrop).

Alltnog, det är möjligt att befintlig vagnflotta räcker för att börja köra fram till hpl. Bromma flygplats, det beror väl som tidigare påpekats på vilket trafikutbud som avses på befintlig bana. Sign. Lars_L och jag har trätt en del om det tidigare:
viewtopic.php?f=2&t=40263&p=362925
Det borde rimligtvis underlätta för CAF:s produktionsplanering om ett avropsbeslut finns på plats när Lidingös och SpvC:s vagnar slutlevereras.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: sön 28 okt, 2018 7:58
av BSB101
twr skrev:Miljöpartiet vill att vi ska tro att flygplatsen läggs ned, men i själva verket säger överenskommelsen ingenting.


I stort sätt är det rätt ointressant vad en majoritet som ska styra de kommande fyra åren kommer överens i frågan. Så länge man inte förlänger avtalet kommer kommande styren kunna ta vilket beslut som helst.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: sön 28 okt, 2018 8:55
av twr
BSB101 skrev:
twr skrev:Miljöpartiet vill att vi ska tro att flygplatsen läggs ned, men i själva verket säger överenskommelsen ingenting.


I stort sätt är det rätt ointressant vad en majoritet som ska styra de kommande fyra åren kommer överens i frågan. Så länge man inte förlänger avtalet kommer kommande styren kunna ta vilket beslut som helst.

Precis så.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: sön 28 okt, 2018 9:40
av dr Cassandra Nojdh
Jag skulle i all ödmjukhet vilja föreslå att framtiden för Bromma flygplats lämnas därhän i denna tråd, och att diskussionen i fortsättningen ägnas åt trådens ämne.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: sön 28 okt, 2018 16:47
av Enceladus
Veidekke bygger ny spårväg åt SL

Veidekke Anläggning har tecknat avtal med Storstockholms Lokaltrafik om att bygga ny spårväg för Kistagrenens första etapp mellan Norra Ulvsunda och Bromma flygplats. Kontraktet är värt cirka 125 miljoner kronor med en option på 31 miljoner kronor. Entreprenaden omfattar cirka 870 meter ny spårväg med arbeten som bland annat etappvis ombyggnad av befintlig spårväg för Solnagrenen samt nybyggnad av Kistagrenen, utbyggnad av teknikhus, ny hållplats på Bromma Blocks på befintlig bro som Veidekke tidigare byggt.


Veidekke ska bygga cirka 870 meter ny spårväg för Kistagrenens första etapp mellan Norra Ulvsunda och Bromma flygplats till en kostnad av cirka 125 miljoner kronor.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: mån 29 okt, 2018 9:23
av Kantorn
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag skulle i all ödmjukhet vilja föreslå att framtiden för Bromma flygplats lämnas därhän i denna tråd, och att diskussionen i fortsättningen ägnas åt trådens ämne.

Varför skulle man göra undantag i denna tråd? Alla andra trådar spårar ju ut...

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: tor 10 jan, 2019 14:05
av LasseW
Skulle vara trevligt om någon kunde rapportera vad som sker med Kista grenen. Spårväg Lund har en Instagram sida där man kan följa bygget mycket bra. Har inte sett eller läst särskilt mycket om bygget i denna grupp.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: tor 10 jan, 2019 23:13
av Odd
Kommande händelser på Kistagrenen mellan Norra Ulvsunda och flygplatsen är att man håller på för fullt med bygget av bron över Ulvsundavägen vid Bromma blocks. I vår, ungefär vid påsk, så kommer ett enkelspår att etableras mellan Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen. Det kommer bli lite spårflytt och bygge av ramper samt välbehövliga vändspår på sträckan, därav enkelspåret. Det är inte så stor plats i sidled för både bygge och spårvägstrafik. För att klara av körtiderna och turtäthet så kommer hållplatsen Karlsbodavägen att dras in under hela enkelspåret. Ordinarie busslinjer längs sträckan får serva Karlsbodavägen under tiden. Enkelspåret varar ungefär ett år, varefter provkörningar och övriga tekniska installationer färdigställs så att man kanske kan få igång trafiken till hösten 2020. Det är alltså bara drygt ett och ett halvt år innan Bromma Flygplats äntligen, nära 85 år efter invigning, får högklassig spårburen persontrafik. På tiden, med andra ord :-D

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: sön 17 mar, 2019 9:40
av twr
Odd skrev:Kommande händelser på Kistagrenen mellan Norra Ulvsunda och flygplatsen är att man håller på för fullt med bygget av bron över Ulvsundavägen vid Bromma blocks. I vår, ungefär vid påsk, så kommer ett enkelspår att etableras mellan Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen. Det kommer bli lite spårflytt och bygge av ramper samt välbehövliga vändspår på sträckan, därav enkelspåret. Det är inte så stor plats i sidled för både bygge och spårvägstrafik. För att klara av körtiderna och turtäthet så kommer hållplatsen Karlsbodavägen att dras in under hela enkelspåret. Ordinarie busslinjer längs sträckan får serva Karlsbodavägen under tiden. Enkelspåret varar ungefär ett år, varefter provkörningar och övriga tekniska installationer färdigställs så att man kanske kan få igång trafiken till hösten 2020. Det är alltså bara drygt ett och ett halvt år innan Bromma Flygplats äntligen, nära 85 år efter invigning, får högklassig spårburen persontrafik. På tiden, med andra ord :-D

Tack för uppdatering! Så bygget av bron är påbörjat? Har man även börjat bygga vidare till hållplatsen vid Bromma flygplats?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: lör 23 mar, 2019 16:56
av LasseW
Klippt från Mitt i Bromma

Bron två år försenad – monterades på två timmar
Nya bron över Ulvsundaleden ska sammanlänka tvärbanans Kistagren.
Nya bron över Ulvsundaleden ska sammanlänka tvärbanans Kistagren. Foto: Ida Leveby Andersson
PUBLICERAD 21 MARS 2019, KL. 12:27UPPDATERAD 22 MARS 2019, KL. 06:31
I drygt ett dygn har den stått på plats. Nu fattas bara betong och räcken för att tvärbanebron över Ulvsundaleden ska bli färdig.
– Det har gått enligt plan, säger Tobias Staaf, produktionsledare på trafikförvaltningen.

Många har undrat hur länge tvärbanebron vid Bromma blocks ska hänga i luften. Svaret har visat sig vara drygt två år, den tid som bygget är försenat. Tiden det tog att montera den var dock betydligt kortare – två timmar.

Men det var nerviga timmar natten till onsdagen när bron skulle lyftas på. För det fanns bara en chans att centimeterpassa det 120 ton tunga och 100 meter långa stycket.

Nu kan byggarbetarna andas ut.

– Allt har gått helt enligt plan. Det var färdigt på typ två timmar, säger Tobias Staaf, produktionsledare på trafikförvaltningen.



Dröjer månader innan bron kläs i grått
Bron, som ska sammanlänka Tvärbanans Kistagren med Solnagrenen, skulle ha stått färdig 2017. Även om brolyftet gick smidigt dröjer det ytterligare cirka ett halvår till innan den är helt klar.

– Nu finns hela bron, men det ska gjutas betog på den delen som är kvar ner mot Ulvsunda industriområde. Sedan ska det till räcken och sådana saker, säger Tobias Staaf.



Kranen, en liebherr 1750, är Sveriges största mobila kran. Foto: Ida Leveby Andersson.
För att få den tunga bron på plats användes Sveriges största mobilkran. Den står fortfarande kvar på bygget – där den tjänar att viktigt syfte.

– Den håller ihop den sista delen av bron, men kan plockas ner på måndag, säger Tobias Staaf

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: lör 23 mar, 2019 17:06
av Torbjörn
Och här är länken till artikeln i Mitt i Bromma:

https://mitti.se/nyheter/forsenad-monte ... ade=bromma

Torbjörn J

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: lör 23 mar, 2019 20:14
av M224
Ska åka och fota kranen imorgon. Förra söndagen var det ett jäkla busväder.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: tor 28 mar, 2019 22:44
av Anders Hanquist
Från den 29 april stängs hållplatserna Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen av i 14 månader. När det gäller Norra Ulvsunda förstår jag att det har med anslutningen av Kistgrenen att göra. Förmodligen måste man riva hela den nuvarande hållplatsen och göra andra stora arbeten i omedelbar anslutning till området. Men vet någon varför även Karlsbodavägen måste stängas så lång tid? Någon avgrening från det hållet är väl ändå inte planerad.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: tor 28 mar, 2019 22:57
av ADDE
Antagligen så finns det inga växlar mellan norra ulvsunda och karlsbodavägen. Och eftersom det blir enkelspårstrafik så måste väl spårvagnståget skynda sig igenom enkelspåret för att släppa fram spårvagnen åt andra hållet.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: tor 28 mar, 2019 23:02
av Odd
Kolla mitt inlägg från den 10 januari ovan så ser ni svaret.

Jag är förundrad över att SL faktiskt etablerar ett enkelspår. Det normala, förutom om det är tunnelbanan, verkar ju vara att stänga av helt i 14 månader i stället...

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: fre 29 mar, 2019 13:15
av Stefan Widén
Odd skrev:Kolla mitt inlägg från den 10 januari ovan så ser ni svaret.

Jag är förundrad över att SL faktiskt etablerar ett enkelspår. Det normala, förutom om det är tunnelbanan, verkar ju vara att stänga av helt i 14 månader i stället...


Jag måste säga att tongångarna hos SL numera är att, när man räknar med kostnaderna för ersättningstrafiken i det arbete som skall göras, öppnas möjligheten till att kasta in en extra växel, klätterväxlar mm. Dvs försöka lösa trafiken så gott som möjligt utan avstängning.

Stefan

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: tis 09 apr, 2019 17:45
av Enceladus
Flera busslinjer dras in när tvärbanan byggs

Ett argument för att bygga ut spårtrafiken är att den har lägre driftskostnader. Genom att ersätta dyr busstrafik med billig spårtrafik kan de totala kostnaderna minska på sikt, trots att spårtrafik brukar innebära höga investeringskostnader. Den länkade artikeln sammanfattar vilka besparingar som är aktuella. Linje 110 mellan Alvik och Bromma flygplats föreslås dras in i sin helhet medan linje 152 mellan Liljeholmen och Bromma flygplats föreslås dras in under helger.

Trafikförvaltningen har tydligen också blivit uppmärksammad på att det sedan ett par år tillbaka finns en spårväg mellan Sundbyberg och Solna. Därför föreslås linjerna 113 och 509 delas upp respektive kortas av. Hur kan det vara en nyhet för Trafikförvaltningen att det finns en spårväg mellan Sundbyberg och Solna!? :roll:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: tor 02 maj, 2019 8:08
av LasseW
Lite Facebook bilder från bygget.

https://www.facebook.com/robhob/posts/10155862546216114

Hoppas ni kan se detta

Re: Tvärbanan Kistagrenen

InläggPostat: tis 04 jun, 2019 23:08
av gek
Ytterligare några bilder, där annat ej anges tagna den 19 maj:
Bild
Sett i riktning från Sundbyberg börjar enkelspåret strax före hållplatsen Karlsbodavägen. För att snabba på passagen av enkelspårssträckan stannar inga vagnar vid denna hållplats, inte heller vid nästa.
Bild
Bild
Efter den indragna hållplatsen kastar sig enkelspåret plötsligt över till andra sidan av banvallen. Bilden ovan är tagen i riktning mot Sundbyberg, bilden nedan i riktning mot Alvik.
Bild
Den nya bron för Kistagrenen syns i bakgrunden.
Bild

I april förra året såg det ut så här:
Bild

Numera finns en sammanhängande bro:
Bild

April 2018:
Bild

På samma plats men sett i riktning mot flygplatsen; maj 2019
Bild

Ytterligare lite längre norrut, maj 2019:
Bild